Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:08

Shadow0 schreef:
Je vergeet nog 1 aspect: geboren zijn met rijke witte ouders. Helpt aanzienlijk!

Of Aziaat zijn, helpt zelfs nog beter.

Wat ook niet helpt is gescheiden ouders, opgroeien in een criminele omgeving, slechte opvoeding, laag IQ ouders, luiheid, studies volgen die geen kans op een goede baan geven, jezelf tot slachtoffer uitroepen en verder niets proberen, geen risico's nemen en genoegen nemen met een baan bij de McD, etc.

Het is de Amerikaanse droom waar iedereen het kan maken mits je hard genoeg werkt en natuurlijk hier en daar wat geluk hebt.

Shadow0 schreef:
Het is eigenlijk best wel te zeggen: de Amerikaanse manier is niet sterker, niet weerbaarder, en het is voor alle mensen (rijk en arm) minder gezond, leven korter en zijn ongelukkiger.

Nee, het is niet te zeggen wat beter is.
Zij hebben andere normen en waarden en prefereren hun eigen model. Het komt een beetje arrogant over om aan te nemen dat jouw eigen normen en waarden duidelijk beter zijn. Zij doen het anders, en dat is hun goed recht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:18

enzino schreef:
Shadow0 schreef:
Het is eigenlijk best wel te zeggen: de Amerikaanse manier is niet sterker, niet weerbaarder, en het is voor alle mensen (rijk en arm) minder gezond, leven korter en zijn ongelukkiger.

Nee, het is niet te zeggen wat beter is.
Zij hebben andere normen en waarden en prefereren hun eigen model. Het komt een beetje arrogant over om aan te nemen dat jouw eigen normen en waarden duidelijk beter zijn. Zij doen het anders, en dat is hun goed recht.

Even heel goed lezen: dat beweert Shadow0 dan ook niet. Haar eigen normen en waarden worden nergens genoemd.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-01-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:19

Cowboy55 schreef:
Shadow0 schreef:

Gevoelsmatig ben ik het in elk geval op de 1e 2 punten in elk geval met je eens. Maar dat is puur op gevoel. Jij bent heel stellig. Heb je data/links?

....ik gok even, dat voor arme amerkanen wel hetzelfde zal gelden als arme Nederlanders.
Die zijn minder gezond en ongelukkiger dan mensen met een ruime beurs.
En ook in NL leven arme mensen korter, terwijl ze een groter deel van hun leven ziek zijn.

En tien tegen een, dat aangezien we in Nederland een vangnet hebben (er is huisvesting, al staat dat giga onder druk; er is bijstand; huisarts en het ziekenhuis sturen geen extra rekeningen, medicijnen en andere therapie is regelmatig te duur |( ) dat de cijfers in Nederland iets gunstiger zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:27

enzino schreef:
Wat ook niet helpt is gescheiden ouders, opgroeien in een criminele omgeving, slechte opvoeding, laag IQ ouders, luiheid, studies volgen die geen kans op een goede baan geven, jezelf tot slachtoffer uitroepen en verder niets proberen, geen risico's nemen en genoegen nemen met een baan bij de McD, etc.

Het is de Amerikaanse droom waar iedereen het kan maken mits je hard genoeg werkt en natuurlijk hier en daar wat geluk hebt.

Tja, wat mij zo irriteert aan de Amerikaanse droom: het is een slap sprookje. Suikerzoete Disney.

En dat wordt dan rücksichtslos politiek vertaalt.

Zo als ik het liever heb: zeg dan gewoon dat "burgerschap" jou aan de reet roest.
Zeg dan gewoon: ik ben te lui en te egoistisch om onderscheid te willen maken tussen pech hebben en lui zijn.

En wie niet eens uit wil komen voor die eigen luiheid - (oeggghhh)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:51

Cowboy55 schreef:
Even heel goed lezen: dat beweert Shadow0 dan ook niet. Haar eigen normen en waarden worden nergens genoemd.

Ik stelde: "Of het Amerikaanse of het Nederlandse model beter is kan je niet zeggen"
En zij reageert met: "Het is eigenlijk best wel te zeggen".

Aangezien er geen objectieve maatstaf bestaat om dit te beoordelen neem ik aan dat ze het baseert op haar eigen normen en waarden. Lijkt me toch geen rare aanname.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:56

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik stelde: "Of het Amerikaanse of het Nederlandse model beter is kan je niet zeggen"

Aangezien er geen objectieve maatstaf bestaat om dit te beoordelen neem ik aan dat ze het baseert op haar eigen normen en waarden. Lijkt me toch geen rare aanname.

OK....maar jij claimt van het Amerikaanse model o.a. dat het de economie is veel sterker en weerbaarder maakt. Aangezien er geen objectieve maatstaf bestaat om dit te beoordelen neem ik aan dat je het baseert op je eigen normen en waarden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:16

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:

Volksgezondheid valt gewoon te meten. Schuldenlast als gevolg van medische kosten ook. Risico's ook voor de gehele bevolking ivm besmettelijke ziekten (bv multiresistente tuberculose onder de illegalen daar waar de gezondheidszorg zich terecht zorgen over maakt) die dus door geen toegang tot artsen niet of verkeerd behandeld worden (medicijnen (deels) niet slikken maar verkopen ivm geldtekort, want geen inkomen, met steeds minder werkende antibiotica tot gevolg.)Dat in gedachten houdende, is volgens mij het Nederlandse model absoluut beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:27

tamary schreef:
Volksgezondheid valt gewoon te meten. Schuldenlast als gevolg van medische kosten ook. Risico's ook voor de gehele bevolking ivm besmettelijke ziekten (bv multiresistente tuberculose onder de illegalen daar waar de gezondheidszorg zich terecht zorgen over maakt) die dus door geen toegang tot artsen niet of verkeerd behandeld worden (medicijnen (deels) niet slikken maar verkopen ivm geldtekort, want geen inkomen, met steeds minder werkende antibiotica tot gevolg.)Dat in gedachten houdende, is volgens mij het Nederlandse model absoluut beter.

Ja, dat soort dingen kan je inderdaad meten.

Het probleem is alleen dat het Nederlandse model niet beter is op elk vlak. Misschien zijn de premies hier hoger, of hebben we een net slechtere score op een bepaald gebied. En om dan te bepalen welk model beter is moet je een afweging maken wat een waardeoordeel vergt.

Jij vind dat x% meer premie opweegt tegen x% minder besmettelijke ziektes, x% minder schuldenlast als gevolg van medische kosten, x% minder risico vanwege besmettelijke ziektes, etc. Maar een ander vind van niet.

Vandaar dat het een waardeoordeel vergt.
Niets mis mee, zolang je maar in gedachte houdt dat dit jouw mening is en dat je dat niet zomaar op kan leggen aan anderen die er misschien volledig anders tegenaan kijken. Ik prefereer zelf het Nederlandse model ook over het Amerikaanse model, maar ik ga Amerikanen niet de les lezen over hoe ze over zouden moeten stappen naar ons model (niet zeggende dat jij dat nu wel doet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:33

Cowboy55 schreef:
OK....maar jij claimt van het Amerikaanse model o.a. dat het de economie is veel sterker en weerbaarder maakt. Aangezien er geen objectieve maatstaf bestaat om dit te beoordelen neem ik aan dat je het baseert op je eigen normen en waarden?

Haha, nu krijg ik het gevoel dat je het onprettig vind dat ik je corrigeerde en probeer je terug te komen met "een koekje van eigen deeg". Maar goed...

Mijn opmerking over "sterker en weerbaarder":
Amerika wordt gezien als de groeimotor van de wereld; het is de sterke economische groei die zoveel andere landen, vooral exporterende landen zoals Nederland, een sterke economische impuls heeft gegeven. De economische groei en het hoge GDP (per persoon) maakt de economie "sterk".

En doordat het bijvoorbeeld makkelijker is om mensen te ontslaan in Amerika kan een bedrijf sneller inspelen op een economische neergang wat de gezondheid van bedrijven ten goede komt. In Nederland is dat moeilijker en zal een bedrijf de neergang uit moeten zitten om daarna heel langzaam een verbetering te laten zien. De Amerikaanse economie laat daarom meestal als eerste een herstel zien na een neergang wat vertaald in een "weerbare" economie.

Nu zit daar natuurlijk wel een kostenplaatje aan vast. Als werknemer heb je minder rechten en kan je bij een neergang opeens op straat staan na 20 jaar vaste dienst. Met een chapter 9 of chapter 11 kunnen kleinere leveranciers (zzp'ers) ook opeens kopje onder gaan omdat ze nauwelijks rechten hebben om hun rekening betaald te krijgen.

Bovenstaande is dus niet op mijn eigen normen en waarden gebaseerd, ik geef namelijk geen waardeoordeel. Je kan het Amerikaanse stelsel beter vinden omdat bedrijven sneller kunnen reageren op een economische neergang en je de rechten van werknemers lager inschat. Of misschien vind je het Amerikaanse stelsel slechter want die grote bedrijven redden zichzelf wel terwijl de kleine individu het dupe is. In mijn ogen moet elk volk/land die afweging zelf maken en vervolgens met de consequenties leven. Het is niet objectief duidelijk dat het ene model beter dan het andere is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:53

enzino schreef:
Haha, nu krijg ik het gevoel dat je het onprettig vind dat ik je corrigeerde en probeer je terug te komen met "een koekje van eigen deeg". Maar goed...

Goed onderbouwd. Gebaseerd op je eigen normen en waarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:39

Urbiezira schreef:
Kom maar door dan met al dat positieve nieuws over Trump, ik hoor het heel graag! :j

Zijn 100 dagen plan:

Citaat:
1. Propose a Constitutional Amendment to impose term limits on all members of Congress
2. Institute a hiring freeze on all federal employees to reduce federal workforce through attrition (exempting military, public safety, and public health)
3. Require for every new federal regulation, two existing regulations must be eliminated.
4. Institute a five year-ban on White House and Congressional officials becoming lobbyists after they leave government service
5. Create a lifetime ban on White House officials lobbying on behalf of a foreign government.
6. Institute a complete ban on foreign lobbyists raising money for American elections.
7. Announce intention to renegotiate NAFTA or withdraw from the deal under Article 2205.
8. Announce withdrawal from the Trans-Pacific Partnership.
9. Direct Secretary of the Treasury to label China a currency manipulator.
10. Direct the Secretary of Commerce and U.S. Trade Representative to identify all foreign trading abuses that unfairly impact American workers and direct them to use every tool under American and international law to end those abuses immediately.
11. Lift the restrictions on the production of $50 trillion dollars’ worth of job-producing American energy reserves, including shale, oil, natural gas and clean coal.
12. Lift the Obama-Clinton roadblocks and allow vital energy infrastructure projects, like the Keystone Pipeline, to move forward.
13. Cancel billions in payments to U.N. climate change programs and use the money to fix America’s water and environmental infrastructure.
14. Cancel every unconstitutional executive action, memorandum and order issued by President Obama.
15. Begin the process of selecting a replacement for Justice Scalia from one of the 20 judges on my list, who will uphold and defend the Constitution of the United States.
16. Cancel all federal funding to Sanctuary Cities.
17. Begin removing the more than 2 million criminal illegal immigrants from the country and cancel visas to foreign countries that won’t take them back.
18. Suspend immigration from terror-prone regions where vetting cannot safely occur. All vetting of people coming into our country will be considered extreme vetting.
19. Work with Congress on a Middle Class Tax Relief And Simplification Act.An economic plan designed to grow the economy 4% per year and create at least 25 million new jobs through massive tax reduction and simplification, in combination with trade reform, regulatory relief, and lifting the restrictions on American energy. The largest tax reductions are for the middle class. A middle-class family with 2 children will get a 35% tax cut. The current number of brackets will be reduced from 7 to 3, and tax forms will likewise be greatly simplified. The business rate will be lowered from 35 to 15 percent, and the trillions of dollars of American corporate money overseas can now be brought back at a 10 percent rate.
20. Work with Congress on a End The Offshoring Act Establishes tariffs to discourage companies from laying off their workers in order to relocate in other countries and ship their products back to the U.S. tax-free.
21. Work with Congress on a American Energy & Infrastructure ActLeverages public-private partnerships, and private investments through tax incentives, to spur $1 trillion in infrastructure investment over 10 years. It is revenue neutral.
22. Work with Congress on a School Choice And Education Opportunity ActRedirects education dollars to gives parents the right to send their kid to the public, private, charter, magnet, religious or home school of their choice. Ends common core, brings education supervision to local communities. It expands vocational and technical education, and make 2 and 4-year college more affordable.
23. Work with Congress on a Repeal and Replace Obamacare ActFully repeals Obamacare and replaces it with Health Savings Accounts, the ability to purchase health insurance across state lines, and lets states manage Medicaid funds. Reforms will also include cutting the red tape at the FDA: there are over 4,000 drugs awaiting approval, and we especially want to speed the approval of life-saving medications.
24. Work with Congress on a Affordable Childcare and Eldercare Act.Allows Americans to deduct childcare and elder care from their taxes, incentivizes employers to provide on-side childcare services, and creates tax-free Dependent Care Savings Accounts for both young and elderly dependents, with matching contributions for low-income families.
25. Work with Congress on an End Illegal Immigration ActFully-funds the construction of a wall on our southern border with the full understanding that the country Mexico will be reimbursing the United States for the full cost of such wall; establishes a 2-year mandatory minimum federal prison sentence for illegally re-entering the U.S. after a previous deportation, and a 5-year mandatory minimum for illegally re-entering for those with felony convictions, multiple misdemeanor convictions or two or more prior deportations; also reforms visa rules to enhance penalties for overstaying and to ensure open jobs are offered to American workers first.
26. Work with Congress on a Restoring Community Safety Act.Reduces surging crime, drugs and violence by creating a Task Force On Violent Crime and increasing funding for programs that train and assist local police; increases resources for federal law enforcement agencies and federal prosecutors to dismantle criminal gangs and put violent offenders behind bars.
27. Work with Congress on a Restoring National Security Act.Rebuilds our military by eliminating the defense sequester and expanding military investment; provides Veterans with the ability to receive public VA treatment or attend the private doctor of their choice; protects our vital infrastructure from cyber-attack; establishes new screening procedures for immigration to ensure those who are admitted to our country support our people and our values
28. Work with Congress on a Clean up Corruption in Washington Act.Enacts new ethics reforms to Drain the Swamp and reduce the corrupting influence of special interests on our politics.

De op het eerste gezicht positieve punten:
1,2,3,4,5,6,10,11,12,13,14,17,18,19,21,22,23,24,25 (wel zelf betalen),26,27,28

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:40

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:

Nee, ik vind het niet onprettig.

Het was een (simpele) set-up. Je herkent 'm en duikt....met (vooralsnog slechts) aannames en meningen (al-dan-niet van anderen). Waarmee jouw aanpak niet anders is dan de aanpak die je Shadow0 'verwijt'......

Wat me terugbrengt op de eerdere vraag of iemand feiten/onderbouwingen heeft voor de ene of de andere mening. dat is wat me boeit aan de discussie nl.

Urbiezira

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:50

@Enzino, het ging om een comment dat er alleen maar gekeken wordt naar de negatieve dingen die Trump noemt, dat zijn positieve dingen niet gemeld worden door de media. Ik ben dus niet op zoek naar zijn campagneplan, maar naar positief nieuws over de man.

Aan zijn plan heb ik weinig, het gaat mij om dingen waar hij daadwerkelijk concrete plannen voor in werking heeft gezet. Daarnaast besef jij je denk ik ook prima dat een hele waslijst invoegen geen handige bijdrage levert aan de discussie (aan geen van beide kanten van het argument).

Verder is het natuurlijk een discussie over wat men "goed" nieuws vindt. Op een aantal punten ben ik het namelijk met hem eens, maar op een groot aantal ook niet. Dat is echter een stukje discussie waar ik mij (nu) niet aan ga branden.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:52

Even tussen alle discussies door.

Ik heb helemaal krom gelegen :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:57

Cubone schreef:

[ Video ]

Geweldig! _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:05

Lee Towers _O- _O- _O-

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:18

hahahaha die is geinig :)

even off topic....over de healthcare in the U.S. ...iemand de film Sicko gezien? (van Michael Moore) Schokkend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:59

Cowboy55 schreef:
Nee, ik vind het niet onprettig.

Het was een (simpele) set-up. Je herkent 'm en duikt....met (vooralsnog slechts) aannames en meningen (al-dan-niet van anderen). Waarmee jouw aanpak niet anders is dan de aanpak die je Shadow0 'verwijt'......

Wat me terugbrengt op de eerdere vraag of iemand feiten/onderbouwingen heeft voor de ene of de andere mening. dat is wat me boeit aan de discussie nl.

Je hebt blijkbaar de 4 paragrafen die daarna kwamen niet gezien, want dat zijn niet slechts aannames en meningen en daar leg ik uit waarom het niet gebaseerd is op mijn eigen normen en waarden.
Maar als je niet de hele post leest dan stopt het een beetje...

Urbiezira schreef:
@Enzino, het ging om een comment dat er alleen maar gekeken wordt naar de negatieve dingen die Trump noemt, dat zijn positieve dingen niet gemeld worden door de media. Ik ben dus niet op zoek naar zijn campagneplan, maar naar positief nieuws over de man.

Aan zijn plan heb ik weinig, het gaat mij om dingen waar hij daadwerkelijk concrete plannen voor in werking heeft gezet. Daarnaast besef jij je denk ik ook prima dat een hele waslijst invoegen geen handige bijdrage levert aan de discussie (aan geen van beide kanten van het argument).

Verder is het natuurlijk een discussie over wat men "goed" nieuws vindt. Op een aantal punten ben ik het namelijk met hem eens, maar op een groot aantal ook niet. Dat is echter een stukje discussie waar ik mij (nu) niet aan ga branden.

Dat begrijp ik; het is beter spreken over daden dan over woorden.

Probleem is alleen dat hij nog geen week president is. Dus ik denk dat je een piepklein beetje geduld moet hebben voor we hem kunnen afrekenen op zijn acties als president.

Dit is zijn 100-dagen plan, dus misschien kunnen we het over 100 dagen oppakken want dat moet hem wat tijd gegeven hebben ook daadwerkelijk iets te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:10

Cowboy55 schreef:
Gevoelsmatig ben ik het in elk geval op de 1e 2 punten in elk geval met je eens. Maar dat is puur op gevoel. Jij bent heel stellig. Heb je data/links?

(Excuus, ik was weg.)
Deze lezing daarover vind ik heel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=sLdf72KNYLo
De cijfers uit die onderzoeken zijn na te zoeken, maar de referenties heb ik zo niet bij de hand. Verder zoeken op Wilkinson zou wel wat op moeten leveren.

enzino schreef:

Dat is een verkeerde aanname.

Je kunt dit dan op een paar manieren beoordelen. Denk aan een aantal universele waarden (dan kom je uit bij dingen als gezondheid, levensduur, levensgeluk, veiligheid - kortom dingen dus die eigenlijk iedereen ter wereld wel redelijk belangrijk vindt) of je kunt het beoordelen op de eigen normen en waarden van de samenleving (in de VS worden dan vrijheid en sociale mobiliteit - de American dream dus - veel genoemd.)

Maar op al die aspecten is het systeem nadelig. De Amerikanen krijgen niet dat wat ze in hoofdzaak zelf belangrijk vinden, en dat maakt het zo treurig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:14

Cubone schreef:

[ Video ]

_/-\o_ Briljant!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:30

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:44

Als ik dat 100 dagen-plan van Trump doorlees, dan vraag ik me vooral af (los van naar mijn idee schadelijke en volstrekt verwerpelijke plannen zoals het massaal het land uitzetten van illegalen als zijnde criminele profiteurs, en het volledig overboord gooien van milieubeschermende maatregelen) hoe hij in vredesnaam voor zich ziet dat dit realistisch is:
Een enorme belastingverlaging doorvoeren en ervan uitgaan dat dat gaat leiden tot 25 miljoen extra banen. Infrastructurele projecten 'ruim baan geven' zonder duidelijk te maken hoe dat betaald moet worden en wie de beoogde uitvoerenden zijn (in ieder geval de private sector, en niet de overheid, want de VS kennen natuurlijk niet iets vergelijkbaars als Rijkswaterstaat). 'Expanding military investments'. Klinkt als: de wapenindustrie nog meer ruimte en macht geven. Meer geld investeren in politie, maar dan vooral 'to put violent gangs behind bars'. Geen woord over preventieve maatregelen om criminaliteit te verminderen. Ofwel: nog meer repressie, waarschijnlijk nog meer raciaal geweld en nog meer overvolle gevangenissen vol zwarte mannen. En hoe dacht Trump grip te krijgen op de multinationals bij zijn streven kapitaal van Amerikaanse bedrijven in het buitenland weer naar de VS terug te laten vloeien?
En dan last but not least 'new ethic reforms to Drain the Swamp'. Het woord ethic in combinatie met 'Grab them by the pussy'-Trump. Tja ...
Laatst bijgewerkt door Askja op 23-01-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:51

@Enzino: ik hoop het! Ik hoop dat hij van de dingen die ik goed vind ook wat waar gaat maken, en ik hoop ook dat hij in een heleboel dingen faalt, omdat ik het er totaal niet mee eens ben :D Dat er nog niet zoveel over hem bekend is, positief gezien, klopt dan ook, alleen dat bevestigt ook mijn punt dat de media niet het nieuws verdraait en goed nieuws niet meldt; het lijkt er meer op dat het goede nieuws er gewoon (nog) niet is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:52

Shadow0 schreef:

Je kunt dit dan op een paar manieren beoordelen. Denk aan een aantal universele waarden (dan kom je uit bij dingen als gezondheid, levensduur, levensgeluk, veiligheid - kortom dingen dus die eigenlijk iedereen ter wereld wel redelijk belangrijk vindt) of je kunt het beoordelen op de eigen normen en waarden van de samenleving (in de VS worden dan vrijheid en sociale mobiliteit - de American dream dus - veel genoemd.)

Maar op al die aspecten is het systeem nadelig. De Amerikanen krijgen niet dat wat ze in hoofdzaak zelf belangrijk vinden, en dat maakt het zo treurig.

Denk je nou aan iets als het World Happiness report?
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:31

Shadow0 schreef:

Volgens mij zit je hier helemaal verkeerd.
Je wilt dus zeggen dat Amerika helemaal niet beter scoort dan Nederland op normen en waarden die Amerikanen belangrijk vinden? Op geen enkel aspect?

Serieus?

Wat dacht je van de vrijheid om je kinderen thuis te scholen, de vrijheid om wapens te bezitten, de vrijheid om wapens te dragen, de vrijheid om je eigen huis met geweld te mogen beschermen, lagere belastingtarieven voor werknemers, etc.

Dat zijn volgens mij typisch Amerikaanse waarden waar wij hier in Nederland niets van willen weten. Je wilt dus zeggen dat Amerikanen dit helemaal niet belangrijk vinden of dat die dingen hier net zo vrij en normaal als in Amerika zijn?

Askja schreef:
... los van naar mijn idee schadelijke en volstrekt verwerpelijke plannen zoals het massaal het land uitzetten van illegalen als zijnde criminele profiteurs ...

(punt 17 neem ik aan)
Het is verwerpelijk om illegalen het land uit te zetten?
:Y)

Trump zet hiermee slechts de lijn door die Obama is begonnen:
Citaat:
 Since taking the oath of office, Obama has deported immigrants at a faster rate than any other president in US history, nearly a record 2 million people. On a typical day, there are over 30,000 immigrants imprisoned in the world’s largest immigration detention system. Most deportees never see an attorney or have a hearing before a judge before they are expelled from the country.

https://www.thenation.com/article/why-h ... s-history/