Sonja_vR schreef:Pmarena, maar het probleem zit hem niet in de hoogtes van de uitkeringen, maar in de handhaving van correcte uitvoering en aanpakken van fraude etc...
ik heb even opgezocht wat de bijstandsuitkering is , die is niet zo bar hoog. Zonder bijvoorbeeld huurtoeslag en kwijtschelding gemeentelijke lasten zou iemand met een bijstandsuitkering gewoon niet kunnen voorzien in basisbehoeftes , dan zou je naast huren moeten kiezen tussen eten of verwarming en licht .
935 bijstand - 450 tot 600 euro huur
gwl is ook al gauw een 100 euro
verplichte verzekeringen zijn al snel een 125 euro
en dan moet er nog gegeten worden ,
dit is trouwens het bedrag voor alleenstaand met kind, dus de luiers en/of andere kinderzaken moeten daar ook nog van af en dna vergeet ik voor het gemak nog vanalles, maar zet daar de gemeentelijke lasten nog even bij etc ,
ik ben eens met dat mensen die geen recht hebben op , geen gebruik horen te maken van...dus betere controle etc is nodig. en een hardere aanpak
maar zo zijn er over de hele linie potjes die nog wel eens misbruikt worden.
als ik een inkomen van ver boven modaal heb waarbij ik een duur huis zou kunnen betalen
(dus ik kan een huis van een 750000 betalen zonder daarvoor op water en brood te moeten leven. ) dan zou ik me kapot schamen als ik gebruik zou maken van hypotheekrente aftrek.
een potje wat in het leven is geroepen om mensen te ondersteunen bij het aankopen van ene eerste levensbehoefte, onderdak.
ook daar mag echt wel wat mee gedaan worden,
maar dan pak ik nu even twee uitersten bij , mensen met een bijstands uitkering en mensen die een heel flink inkomen hebben .
Zowel allerlei potjes die mensen niet stimuleren om wat meer voor zichzelf te zorgen, als hypotheekrenteaftrek, als onzin als kinderbelasting enzo, kan wat mij betreft veel beter her-verdeeld worden