Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812


Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:03

Maar als voor het bouwen van die woningen maar 1% landbouwgrond nodig is, waarom zouden dan alle boeren weg moeten?

MizzMontana

Berichten: 6989
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:04


8nnemiek

Berichten: 45905
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:05

Elisa2 schreef:
San:
Klopt helemaal, maar mede daarom hoop ik dat dit dan wel eerst opgelost wordt.

https://www.somo.nl/nl/elektrische-auto ... en-milieu/
Dit verhaal stond me ook nog bij dat electrische auto's toch ook wel nadelen hebben.

Dat artikel is heel makkelijk te ontkrachten; er worden namelijk steeds minder li-ion batterijen gebruikt in EV's. Ze gaan allemaal over op LFP; daar zit geen kobalt in, die zijn vooral ook brandveiliger, en een stuk goedkoper.
De grondstoffen zijn overal te vinden, vooral lithium kun je letterlijk overal uit de grond halen.

Ben je bang voor schade aan de natuur, stop dan vooral met het gebruik van fossiele brandstoffen. Die zijn tig keer vervuilender dan een lithium mijn in Australië.

Elisa2

Berichten: 47240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:07

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Sinds mijn collega in Spanje stond met een kapotte (nieuwe, lease van de zaak) EV (met het hele gezin, inc kleine kinderen) en ze nergens die auto kon laten maken en uren met de kids in de zon heeft staan wachten en bellen en wachten etc vraag ik me af of het in de EU wel handig is? Actieradius of niet? Een 3e hands benzine autootje lijkt dan toch makkelijker?

Ik kijk ook wel eens naar een EV maar qua budget en laden kan het hier ook nog niet uit. En ook eventuele reparaties kunnen prijzig zijn, heb ik begrepen.
Voor mensen met zonnepanelen en een eigen oprit / parkeerplaats met laadpaal wordt het alweer een ander verhaal natuurlijk


Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?

@Elise2: wat denk je van gewoon het stroomnet ook verbeteren? Zal toch hoe dan ook moeten gebeuren, gezien de huidige situatie. En korting op EV is altijd tijdelijk. Want het gaat om de incentive om zo veel mogelijk mensen over te laten stappen. Uiteindelijk moet er inderdaad genoeg binnen “geharkt worden” om de kosten van o.a. ons wegennet te betalen. Of wil je later richting een situatie zoals in België dan, omdat je niet de en-en-en wil?


Wat ik bedoel is dat ik hoop dat er een stappenplan komt, eerst stroomnet verbeteren en dan pas mensen over laten stappen op meer stroomverbruik. Ipv eerst meer stroomverbruik en dan boetes gaan uitdelen omdat het stroomnetwerk het niet meer aan kan. De lange termijnvisie ipv de korte termijnvisie.

En ik denk dat ze prima het wegennet kunnen betalen met 1 accijns heffen, daar is geen 3 keer voor nodig. Dat is gewoon spekken van de staatskas.

Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:07

Dit artikel is van 2020, er zijn ondertussen zoveel nieuwe ontwikkelingen voor kobaltvrije batterijen, etc.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:09

Elisa2 schreef:
Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..
Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:12

Saga schreef:
Elisa2 schreef:
Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..
Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...


Apparaten die je anders niet zou gebruiken. Wij zijn bijvoorbeeld weer fanatiek de droger aan het gebruiken terwijl ik voorheen de was ophing om energie te besparen. Maar nu moeten wij betalen als we de energie niet gebruiken dus gooien we alles aan. En ik ken meer mensen die juist meer gaan verbruiken om kosten te voorkomen. Goed voor het milieu!

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:13

Dus je hebt nu een hogere stroomrekening dan voor de zonnepanelen? Dus je hebt er geen voordeel aan?

8nnemiek

Berichten: 45905
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:13

Terugleverkosten betalen daar kies je zelf voor. Je kan ook een dynamisch contract nemen, dan betaal je geen terugleverkosten.

En een EV/wasmachine/vaatwasser enz kunnen het stroomnet juist ondersteunen door deze grotere verbruikers aan te zetten op momenten dat er een stroomoverschot is. Een instabiel net komt nl zeker niet alleen door teveel stroomverbruik, maar ook door te weinig verbruik op momenten met veel groene stroom.
Dus lekker een was draaien en je EV laden als de stroom gratis is -> win win voor iedereen.

MizzMontana

Berichten: 6989
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:14

Saga schreef:
Elisa2 schreef:
Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..
Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...


Maar welke energieslurpende apparaten heb je nodig op zonnige dagen dat je lekker in luchtige kleding buiten zit? Mijn stapel was is in de zomer 3 keer minder dan in de winter in elk geval.

Onze grondwamptepomp daarentegen wil graag in de winter veel energie gebruiken. Wij hebben serieus veel geld geïnvesteerd in zonnepanelen, grondwarmtepomp, vloerverwarming (want gaaloos werkt alleen met laag temperatuur verwarming) om vervolgens te horen dat de saldering er af gaat en we mega hoge kosten in de winter hebben.

Dit nodigt niet echt uit om weer zo’n grap uit te halen bij een volgend huis, waar we nu naar op zoek zijn. Als dat huis op gas is dan blijft dat mooi op gas.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 02-11-25 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:14

Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.

MarlindeRooz

Berichten: 38604
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:17

Dit doet mij eraan denken dat ik mijn was wilde doen. _O-

Zonder zonnepanelen helaas trouwens. Dus een duurder wasje dan nodig. :P

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:18

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?

Behalve dat wel momenteel wellicht meer garages zijn die een benzine auto kunnen fixen dan een ev ? Ik weet niet hoe dat verdeeld is


Uiteindelijk zullen alle garages, uit eigenbelang, ook moeten leren om EV’s te repareren. De ANWB is er al op ingesteld als het goed is, en die bieden ook buitenland service.

@jildau: dat is inherent aan een slecht stroomnet, niet zonnepanelen.

@elisa2: hoezo zou er niet parallel aan gewerkt kunnen worden? Eens dat stroomnet de hoogste prio heeft, maar om nou te wachten tot het stroomnet perfect werkt tot je andere maatregelen gaat invoeren.. dan kom je ook nergens.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:18

MizzMontana schreef:
Saga schreef:
]Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...


Maar welke energieslurpende apparaten heb je nodig op zonnige dagen dat je lekker in luchtige kleding buiten zit? Mijn stapel was is in de zomer 3 keer minder dan in de winter in elk geval.

Onze grondwamptepomp daarentegen wil graag in de winter veel energie gebruiken. Wij hebben serieus vee geld geïnvesteerd in zonnepanelen, grondwarmtepomp, vloerverwarming (want gaaloos werkt alleen met laag temperatuur verwarming) om vervolgens te horen dat de saldering er af gaat en we mega hoge kosten in de winter hebben.

Dit nodigt niet echt uit om weer zo’n grap uit te halen bij een volgend huis, waar we nu naar op zoek zijn. Als dat huis op gas is dan blijft dat mooi op gas.
Wij plannen ons stroomverbruik door bijvoorbeeld het wassen en de vaatwasser uit te stellen tot de zonnige dagen.
Of op die dagen een ovengerecht te maken en op de andere dagen iets met minder verbruik te koken.
En de airco.

Ik snap dat het in Nederland anders is, omdat er zoveel kortingen en subsidies waren, maar ook zonder die kortingen en subsidies betaal je toch minder dan zonder de zonnepanelen, of is dat in Nederland anders?
Laatst bijgewerkt door Saga op 02-11-25 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 45905
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:19

Saga schreef:
Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.

In Nederland heb je bij vaste en variabele contracten terugleverkosten, daardoor houd je inderdaad wel nog altijd een beetje over, maar dat zijn dan maar een paar cent per kWh. Maar wij hebben naast vast/variabel ook de optie om dynamisch te nemen. Dan betaal je gewoon de beursprijs per uur, plus de belasting. Bij terugleveren wordt die belasting ook terug uitbetaald. Dus bij dynamisch krijg je gewoon de complete beursprijs uitbetaald voor teruglevering (totdat je over je jaarverbruik heen gaat).
En de stroom die je direct uit je panelen gebruikt, die is natuurlijk gewoon 100% gratis.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-11-25 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 29427
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:21

8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.


Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.

Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype

Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.

Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.

Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:21

Saga schreef:
Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.


Zelfs met terugleverkosten ben ik goedkoper uit dan mensen zonder zonnepanelen in een vergelijkbaar huis ja. Ik zit in een NOM-woning, nul op de meter, dus heb de gehele duurzame rambam erin zitten incl flink wat zonnepanelen muv een thuisaccu.

Ik vind terugleverkosten ook van de zotte hoor, daar moet het stroomnet gewoon op gebouwd zijn. Dus dat mag prima aangepakt worden.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:22

8nnemiek schreef:
Saga schreef:
Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.

In Nederland heb je bij vaste en variabele contracten terugleverkosten, daardoor houd je inderdaad wel nog altijd een beetje over, maar dat zijn dan maar een paar cent per kWh. Maar wij hebben naar vast/variabel ook de optie om dynamisch te nemen. Dan betaal je gewoon de beursprijs per uur, plus de belasting. Bij terugleveren wordt die belasting ook terug uitbetaald. Dus bij dynamisch krijg je gewoon de complete beursprijs uitbetaald voor teruglevering (totdat je over je jaarverbruik heen gaat).
Jaloers! Wij krijgen wel het jaar erna energiebelasting terug.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:23

IMANDRA schreef:
Saga schreef:
Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.


Zelfs met terugleverkosten ben ik goedkoper uit dan mensen zonder zonnepanelen in een vergelijkbaar huis ja. Ik zit in een NOM-woning, nul op de meter, dus heb de gehele duurzame rambam erin zitten incl flink wat zonnepanelen muv een thuisaccu.

Ik vind terugleverkosten ook van de zotte hoor, daar moet het stroomnet gewoon op gebouwd zijn. Dus dat mag prima aangepakt worden.
Het is denk ik ook wat je gewend bent en dat dat ineens verandert. :j

IMANDRA

Berichten: 10875
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:23

Babootje schreef:
8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.


Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.

Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype

Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.

Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.

Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.


Na 30.000 kilometer is een EV al duurzamer dan een normale auto, alles meegenomen qua lifetime etc. Daar zijn gewoon onderzoeken naar.

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:24

We zijn zeker nog goedkoper uit maar we hebben ook 40 panelen laten plaatsen natuurlijk wat een behoorlijk dure grap was. Daar komt dan een prachtig reclamepraatje bij in hoeveel jaar je dat terugverdiend hebt en hoeveel het op gaat leveren, maar zodra je het aangeschaft hebt worden de spelregels veranderd. En dat is niet de eerste keer (en zeker niet in de agrarische sector). Is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in “duurzame maatregelingen”.

Saga

Berichten: 3348
Geregistreerd: 07-08-24
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:26

Jildau schreef:
We zijn zeker nog goedkoper uit maar we hebben ook 40 panelen laten plaatsen natuurlijk wat een behoorlijk dure grap was. Daar komt dan een prachtig reclamepraatje bij in hoeveel jaar je dat terugverdiend hebt en hoeveel het op gaat leveren, maar zodra je het aangeschaft hebt worden de spelregels veranderd. En dat is niet de eerste keer (en zeker niet in de agrarische sector). Is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in “duurzame maatregelingen”.
Ja, maar dit snap ik. Dat is gewoon zuur.
Al zou ik dan nog steeds blij zijn met de korting die ik tot die tijd heb gehad, maar dat is meer omdat wij die korting en subsidies überhaupt nooit gehad hebben.
Dus bij ons was het altijd al zo als bij jullie nu is/wordt.

Elisa2

Berichten: 47240
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:31

Het gaat echt hard hier..maar ik zet eerder de airco aan om terugleverkosten te verminderen en draai dan s"middags ook nog een was. Heb een dynamisch contract en betaal toch terugleverkosten. Nu ben ik blij met zijn zonnepanelen want het is inderdaad altijd minder dan als iemand die niet heeft. Maar ik vrees wel voor wat er gaat gebeuren als de salderingsregeling er af gaat in 2027.

En wat Jildau zegt vind ik ook zuur, heel veel mensen hebben speciaal geinvesteerd in zonnepanelen en warmtepompen en dan veranderen de regels weer waardoor het allemaal weer duurder wordt..investering voor "niks" gedaan.

Imandra, omdat het dan voornamelijk alleen maar de burger in de portomonnee treft, eerst moeten de voorwaarden goed zijn.

Jildau

Berichten: 9903
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:31

Saga schreef:
Jildau schreef:
We zijn zeker nog goedkoper uit maar we hebben ook 40 panelen laten plaatsen natuurlijk wat een behoorlijk dure grap was. Daar komt dan een prachtig reclamepraatje bij in hoeveel jaar je dat terugverdiend hebt en hoeveel het op gaat leveren, maar zodra je het aangeschaft hebt worden de spelregels veranderd. En dat is niet de eerste keer (en zeker niet in de agrarische sector). Is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in “duurzame maatregelingen”.
Ja, maar dit snap ik. Dat is gewoon zuur.
Al zou ik dan nog steeds blij zijn met de korting die ik tot die tijd heb gehad, maar dat is meer omdat wij die korting en subsidies überhaupt nooit gehad hebben.
Dus bij ons was het altijd al zo als bij jullie nu is/wordt.


Toen ik 18 was en mijn eerste auto zou kopen ben ik voor een Citroen C1 gegaan. Je had toen een paar kleine lichte superzuinige auto’s waarvoor je geen wegenbelasting hoefde te betalen omdat ze zo fantastisch waren voor het milieu. Heb er nog geen jaar gebruik van gemaakt want toen ging die regeling eraf omdat teveel mensen hiervoor kozen, kwam dan toch te weinig wegenbelasting binnen. :')

8nnemiek

Berichten: 45905
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:39

Babootje schreef:
Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.

Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype

Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.

Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.

Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.

Geen idee waar je die info vandaan hebt, maar het klopt niet.
Dat een EV sneller kan optrekken wil niet zeggen dat je dat ook doet. Als je met benzine geen vol gas geeft, waarom met een EV dan ineens wel?
En een simpele oplossing is gewoon eens stoppen met die belachelijke SUV trend.. Ongeacht het type aandrijving, SUV auto's voor woon-werk verkeer is belachelijk 8)7
Even gegoogled:
"Elektrische auto’s stoten cumulatief een zesde minder fijnstof uit dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen (bron Nederland Elektrisch). Een andere belangrijke reden daarvan is dat elektrische auto’s een substantieel groter deel van de tijd regenererend remmen en daarmee energie voor de batterij opwekken. Op dat moment komen er geen deeltjes fijnstof vrij omdat remblokken wrijving tegen de schijven veroorzaken of banden slippend remmen. Dat scheelt bijvoorbeeld deeltjes remvoering en deeltjes afkomstig van ‘wrijvende’ banden die in de atmosfeer terecht komen. De fijnstofuitstoot door slijtage van banden en remmen is maar liefst 17% lager bij een elektrische auto."

De uitstoot inclusief productie van de batterij is binnen 30.000km lager dan van een benzineauto. Kobalt en nikkel worden al niet meer gebruikt in de nieuwste generatie accu's.
Kobalt (als je je druk maakt om de arme kinderen in de Congo) wordt wél gebruikt bij het raffineren van olie voor het maken van benzine. Dus met een brandstofauto werk je meer mee aan de kobaltmijnen dan met een EV.
In de mythes over CO2 verbruik wordt trouwens meestal niet eens benoemd dan veel metalen uit dezelfde mijn komen (kobalt is bv een bijproduct van nikkelmijnen) en die cijfers worden dan dubbel geteld.