Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:San:
Klopt helemaal, maar mede daarom hoop ik dat dit dan wel eerst opgelost wordt.
https://www.somo.nl/nl/elektrische-auto ... en-milieu/
Dit verhaal stond me ook nog bij dat electrische auto's toch ook wel nadelen hebben.
Elisa2 schreef:San:
Klopt helemaal, maar mede daarom hoop ik dat dit dan wel eerst opgelost wordt.
https://www.somo.nl/nl/elektrische-auto ... en-milieu/
Dit verhaal stond me ook nog bij dat electrische auto's toch ook wel nadelen hebben.
IMANDRA schreef:Cer schreef:Sinds mijn collega in Spanje stond met een kapotte (nieuwe, lease van de zaak) EV (met het hele gezin, inc kleine kinderen) en ze nergens die auto kon laten maken en uren met de kids in de zon heeft staan wachten en bellen en wachten etc vraag ik me af of het in de EU wel handig is? Actieradius of niet? Een 3e hands benzine autootje lijkt dan toch makkelijker?
Ik kijk ook wel eens naar een EV maar qua budget en laden kan het hier ook nog niet uit. En ook eventuele reparaties kunnen prijzig zijn, heb ik begrepen.
Voor mensen met zonnepanelen en een eigen oprit / parkeerplaats met laadpaal wordt het alweer een ander verhaal natuurlijk
Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?
@Elise2: wat denk je van gewoon het stroomnet ook verbeteren? Zal toch hoe dan ook moeten gebeuren, gezien de huidige situatie. En korting op EV is altijd tijdelijk. Want het gaat om de incentive om zo veel mogelijk mensen over te laten stappen. Uiteindelijk moet er inderdaad genoeg binnen “geharkt worden” om de kosten van o.a. ons wegennet te betalen. Of wil je later richting een situatie zoals in België dan, omdat je niet de en-en-en wil?
Elisa2 schreef:Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..
Saga schreef:Elisa2 schreef:Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..
Saga schreef:Elisa2 schreef:Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...Saga, mensen met zonnepanelen moeten terugleveringskosten betalen, hoe meer er opgewekt wordt hoe meer terugleverkosten er betaald moeten worden. Daarom loont het om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld..

Cer schreef:IMANDRA schreef:Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?
Behalve dat wel momenteel wellicht meer garages zijn die een benzine auto kunnen fixen dan een ev ? Ik weet niet hoe dat verdeeld is
MizzMontana schreef:Wij plannen ons stroomverbruik door bijvoorbeeld het wassen en de vaatwasser uit te stellen tot de zonnige dagen.Saga schreef:]Nu hebben wij die subsidie nooit gehad en altijd terugleverkosten gehad (buiten NL), maar het is toch logisch om op zonnige dagen energieslurpende apparaten aan te zetten? Daar zijn die zonnepanelen juist voor...
Maar welke energieslurpende apparaten heb je nodig op zonnige dagen dat je lekker in luchtige kleding buiten zit? Mijn stapel was is in de zomer 3 keer minder dan in de winter in elk geval.
Onze grondwamptepomp daarentegen wil graag in de winter veel energie gebruiken. Wij hebben serieus vee geld geïnvesteerd in zonnepanelen, grondwarmtepomp, vloerverwarming (want gaaloos werkt alleen met laag temperatuur verwarming) om vervolgens te horen dat de saldering er af gaat en we mega hoge kosten in de winter hebben.
Dit nodigt niet echt uit om weer zo’n grap uit te halen bij een volgend huis, waar we nu naar op zoek zijn. Als dat huis op gas is dan blijft dat mooi op gas.
Saga schreef:Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.
8nnemiek schreef:Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.
Saga schreef:Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.
8nnemiek schreef:Jaloers! Wij krijgen wel het jaar erna energiebelasting terug.Saga schreef:Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.
In Nederland heb je bij vaste en variabele contracten terugleverkosten, daardoor houd je inderdaad wel nog altijd een beetje over, maar dat zijn dan maar een paar cent per kWh. Maar wij hebben naar vast/variabel ook de optie om dynamisch te nemen. Dan betaal je gewoon de beursprijs per uur, plus de belasting. Bij terugleveren wordt die belasting ook terug uitbetaald. Dus bij dynamisch krijg je gewoon de complete beursprijs uitbetaald voor teruglevering (totdat je over je jaarverbruik heen gaat).
IMANDRA schreef:Het is denk ik ook wat je gewend bent en dat dat ineens verandert.Saga schreef:Wij betalen ook terugleverkosten, inderdaad meer als we de apparaten niet gebruiken, maar zijn nog steeds goedkoper uit dan wanneer we geen zonnepanelen hadden gehad.
Als in; de terugleverkosten zijn lager dan wat je zelf overhoudt, of is dat in Nederland anders?
Zelfde vraag als Marlinderooz inderdaad.
Zelfs met terugleverkosten ben ik goedkoper uit dan mensen zonder zonnepanelen in een vergelijkbaar huis ja. Ik zit in een NOM-woning, nul op de meter, dus heb de gehele duurzame rambam erin zitten incl flink wat zonnepanelen muv een thuisaccu.
Ik vind terugleverkosten ook van de zotte hoor, daar moet het stroomnet gewoon op gebouwd zijn. Dus dat mag prima aangepakt worden.
Babootje schreef:8nnemiek schreef:Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.
Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.
Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype
Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.
Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.
Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.
Jildau schreef:Ja, maar dit snap ik. Dat is gewoon zuur.We zijn zeker nog goedkoper uit maar we hebben ook 40 panelen laten plaatsen natuurlijk wat een behoorlijk dure grap was. Daar komt dan een prachtig reclamepraatje bij in hoeveel jaar je dat terugverdiend hebt en hoeveel het op gaat leveren, maar zodra je het aangeschaft hebt worden de spelregels veranderd. En dat is niet de eerste keer (en zeker niet in de agrarische sector). Is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in “duurzame maatregelingen”.
Saga schreef:Jildau schreef:Ja, maar dit snap ik. Dat is gewoon zuur.We zijn zeker nog goedkoper uit maar we hebben ook 40 panelen laten plaatsen natuurlijk wat een behoorlijk dure grap was. Daar komt dan een prachtig reclamepraatje bij in hoeveel jaar je dat terugverdiend hebt en hoeveel het op gaat leveren, maar zodra je het aangeschaft hebt worden de spelregels veranderd. En dat is niet de eerste keer (en zeker niet in de agrarische sector). Is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in “duurzame maatregelingen”.
Al zou ik dan nog steeds blij zijn met de korting die ik tot die tijd heb gehad, maar dat is meer omdat wij die korting en subsidies überhaupt nooit gehad hebben.
Dus bij ons was het altijd al zo als bij jullie nu is/wordt.
Babootje schreef:Een EV of een verbrandingsmotor ontloopt elkaar tegenwoordig niet heel veel als het om vervuiling gaat.
Over de bandenslijtage"
Hoger gewicht
De batterij maakt een EV gemiddeld 200–500 kg zwaarder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Meer massa = meer druk op de banden.
Direct koppel (snelle acceleratie)
Een elektromotor levert direct zijn kracht, wat bij stevig optrekken extra slijtage veroorzaakt.
Grotere banden / breed rubber
Veel EV’s krijgen bredere, zwaarder belastbare banden.
Schattingen hoeveel sneller ze slijten variëren. Uit testen blijkt dat de bandenslijtage van EV’s:
10–30% hoger kan liggen dan bij benzineauto’s Afhankelijk is van rijstijl, bandenmerk en voertuigtype
Vervuiling door bandenslijtage
Banden slijten niet alleen; de slijtage produceert microplastics, fijnstof en rubberdeeltjes:
Deze komen terecht in lucht, water en bodem
Een deel wordt via afwatering uiteindelijk in rivieren en oceanen gevonden
Het draagt bij aan PM2.5-fijnstof, wat slecht is voor longen en hart
Volgens sommige onderzoeken zijn banden inmiddels een van de grootste bronnen van microplastics wereldwijd.
Dan nog de productie van de batterij:
De productie van een lithium-ion batterij is energie-intensief en vereist schaarse grondstoffen zoals:
Lithium, Kobalt, Nikkel, Grafiet
Deze worden vaak gewonnen in mijnen waar veel energie wordt gebruikt (vaak uit fossiel),ecosystemen worden aangetast, watervervuiling kan optreden, sociale problemen spelen (bijv. kobalt in Congo).
De CO₂-uitstoot voor batterijproductie bedraagt grofweg 60–120 kg CO₂ per kWh batterijcapaciteit.
Een 60 kWh-accu = 3.600–7.200 kg CO₂ nog vóór de auto rijdt.
Dit betekent dat de “CO₂-schuld” van een EV in het begin wat hoger is dan een brandstofauto.
Dus vervuiling door EV of een brandstofauto ontlopen elkaar ook weer niet echt veel. Een EV stoot minder CO2 en Noxx uit maar meer fijnstof en plastics.
En verder wordt nog steeds ontwikkeld naar gebruik van schondere brandstof zoals waterstof.