Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:16

DubbelFun schreef:
@femke: Deze bijv.

[ Afbeelding ]

Staat het prikkeldraad bovenop naar BUITEN gericht? Dan denk ik dat dit een vrij veilige afrastering is.

DubbelFun

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:22

Dat is geen prikkeldraad, maar stroomdraad met 9Kv erop :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:38

DubbelFun schreef:

[ Afbeelding ]

Moet je nagaan hoe het land eruit gaat zien als alle weilanden met vee er zo uit gaan zien. Na vele jaren lobby voor minder versnippering van natuur etc.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:39

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:40

Knuffeldier schreef:
DubbelFun schreef:

[ Afbeelding ]

Moet je nagaan hoe het land eruit gaat zien als alle weilanden met vee er zo uit gaan zien. Na vele jaren lobby voor minder versnippering van natuur etc.

Nog veel erger voor al het andere wild dat gebruik maakt van weilanden om hun leefgebied te vergroten. Daar hoor ik ze nooit over. |(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:42

Knuffeldier schreef:
DubbelFun schreef:

[ Afbeelding ]

Drama voor biodiversteit denk ik.

In ieder geval voor alles dat niet vliegt en groter is dan een centimer of 10.

(Voor alle duidelijkheid, dit is níets tegen dubbelfun. Ik geef je groot gelijk dat je het zo doet. Meer een probleem voor ook heel veel dat geen wolf is)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:43

Ceetje_bokt schreef:
Knuffeldier schreef:

Nog veel erger voor al het andere wild dat gebruik maakt van weilanden om hun leefgebied te vergroten. Daar hoor ik ze nooit over. |(

Om het nog maar niet te hebben over de schapenbegrazingsgebieden midden in de natuur, compleet met nachtkralen, wild kan er geen kant meer op, maar dat moeten we allemaal maar normaal vinden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:45

Femke_Tweety schreef:
Knuffeldier schreef:

Drama voor biodiversteit denk ik.

In ieder geval voor alles dat niet vliegt en groter is dan een centimer of 10.

(Voor alle duidelijkheid, dit is níets tegen dubbelfun. Ik geef je groot gelijk dat je het zo doet. Meer een probleem voor ook heel veel dat geen wolf is)

Ik vraag me sowieso af in welke hoedanigheid de wolf in situaties zoals in Nederland uberhaupt bijdraagt aan de biodiversiteit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:45

Willen jullie afrastering gerelateerde tips en fotos delen in het topic want Tienus quote?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:51

@Wintu: niet. Niks. Nada. Noppes.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 17:57

Provincies mogen ook situaties op veiligheid inschatten toch? Kunnen de provincies met erg veel overlast en nu gevaarlijke situaties ook zelf actie ondernemen en wel doorpakken mbt de wolf. Wolf is toch geen beschermd dier meer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:00

De wolf is nog steeds beschermd, maar niet meer STRIKT beschermd... Europees gezien dan, Nederland heeft dat nog niet ook doorgevoerd naar mijn weten!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:03

Wintu schreef:
Ik vraag me sowieso af in welke hoedanigheid de wolf in situaties zoals in Nederland uberhaupt bijdraagt aan de biodiversiteit.

Serieus: ik kijk uit naar degelijk onderbouwde visies/onderzoeken hierover. Want ik denk: behalve dat ie zelf de biodoversiteit vergroot door er te zijn, eigenlijk niet veel. Er worden genoeg ervaringen aangehaald van natuurgebieden waar de populaties grazers verdwenen door de wolf. En dat heeft weer gigantisch impact op het bos, en nog meer op open gebieden (hei, stuifzand, duinen, grasland).

Met de focus op biodiversiteitsvergroting en schaalvergroting/ontsnippering, ben ik erg benieuwd hoe natuurorganisaties en experts NU kijken naar de toegevoegde waarde van de wolf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:08

Ik gok hetzelfde als ze al deden en niet willen zien dat het 'anders' is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 18:10

Toevoegen 1 soort ten koste van meerdere andere soorten levert geen echte netto diversiteitswinst natuurlijk...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 18:17

Gemeente Ermelo is op zoek naar een nieuwe schaapherder.
Maandagmiddag 15 september as infobijeenkomst.
Citaat:
9 september 2025/Gelderland
Ook deze gemeente staat voor een keuze: een mooi paars landschap, wat cultureel erf is met een schaapskudde, eveneens cultureel erfgoed of een wolf.
Dan zal er bos groeien en het zal de biodiversiteit niet ten goede komen. Gemeente Ermelo jullie zijn zelf aan zet!

De vorige herder heeft de handdoek in de ring gegooid

Citaat:
Ermelo zoekt een schaapskudde!

Gemeente Ermelo zoekt een kudde van zo'n 500 schapen voor het heideterrein Houtdorper- en Speulderveld, dat is ongeveer 500 hectare tussen Speuld en Uddel. Het grootste deel wordt nu nog mechanisch beheerd, in combinatie met op beperkte schaal begrazing door geiten en runderen.

Meer info over deze aanbesteding vind je hier: https://s2c.mercell.com/today/161980

ℹ️ Maandagmiddag 15 september is er een informatiebijeenkomst.

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BL7Et ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 18:20

Citaat:
Hier vast een voorproefje antwoorden op de statenvragen ( die ik gemaakt heb) van FVD Utrecht. Provincie Utrecht jullie hadden een paar maanden geleden een nieuw persbericht moeten maken over de hernieuwde inzichten! Het kleine meisje dat zogenaamd omver was gelopen door een wolf en in een bramenstruik was gevallen, is wel degelijk gebeten door wolf Bram ( GW3237m) op 31 juli 2024. Dus wie heeft nu die foto’s achtergehouden? Is dat de Provincie Utrecht zelf of De Zoogdiervereniging en wolvenconsulent Hans van Eijden die tevens ook wolven coördinator Utrecht van de Zoogdiervereniging is?

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17Hix7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 18:25

Nieuw koppel wolven in België rondom Anlier

Citaat:
Nieuw wolvenkoppel ontdekt in provincie Luxemburg
De Waalse Overheidsdienst SPW heeft een wolvenkoppel kunnen fotograferen in een bos in het Luxemburgse Anlier. Dat meldt SPW.

De aanwezigheid van de twee wolven op dezelfde foto is volgens de Waalse overheidsadministratie het bewijs dat het koppel zich permanten gevestigd heeft in het wildrijke gebied rond de gemeenten Martelange, Habay, Fauvillers, Attert en Léglise. Nu het koppel gesetteld is, verwachten kenners welpen in de lente van 2026.

De SPW bakende voorlopig een permanente aanwezigheidszone af om veehouders in het leefgebied van de wolf te begeleiden. Zo willen ze voorkomen dat de wolven vee en hobbydieren in de regio aanvallen. Deze perimeter moet de komende weken verder verfijnd worden aan de hand van aanwijzingen voor de aanwezigheid van de wolf. Ook observaties tijdens het jachtseizoen moeten meer duidelijkheid geven over het leefgebied van de wolven.
Bron: Belga

Afbeelding
Afbeelding
Bron hbvl.be
https://www.hbvl.be/natuur-en-wetenscha ... Gw48aeJaFg

https://www.facebook.com/share/p/1CcsmW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 18:45

Geen ervaring met de app, wie weet handig voor wandelaars, ruiters, toeristen en anderen.
Citaat:
Nieuw in Viervoet/WolfAlert!
Je kan nu ook de risicogebieden goed zien. Op basis van het aantal wolven meldingen in een gebied zie je in één oogopslag waar de kans groter is om een wolf tegen te komen. Zo kun je nóg bewuster kiezen waar je gaat wandelen met je hond of de natuur in gaat.

Check de update in de Viervoet-app of via www.wolfalert.nl

https://www.facebook.com/share/p/19gKMA ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:39

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 20:44

Aanval Vaassen Gld, 3 schapen gedood
Citaat:
Vaassen Gelderland
09-09-2025

Aanval op schapen.

3 schapen gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1C328g ... tid=wwXIfr

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:48

Er is een hondenschedel gevonden, waarschijnlijk van Daisy. DNA onderzoek wordt gedaan.

Helaas, ik had al het vermoeden...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 20:54

Schaapskudde bevestigt dat zeer waarschijnlijk de schedel van Daisy gevonden is.
Citaat:
DAISY IS NIET MEER!!!!!!!!!!!

Het slechtst denkbare scenario is uitgekomen: het staat voor 99% vast dat Daisy niet meer leeft. Ze is vermoord door een wolf.
Zes dagen nadat ze door een wolf was gepakt en spoorloos was verdwenen, is een schedel gevonden die hoogstwaarschijnlijk van haar is. De schedel is aan het eind van de middag door een wildfotograaf gevonden en naar de schaapskooi gebracht. Een lid van Honden Zoekgroep ‘t Harde, die sinds haar verdwijning op 3 september dagelijks intensief naar Daisy heeft gezocht, was daar ook voor een nieuwe zoekactie en heeft bevestigd dat het een hondenschedel is en de staat er van duidt op recentelijke sterfte. Er wordt nog DNA-onderzoek gedaan omdat organisaties als BIJ12 zeker willen weten dat het een wolf was die haar heeft gedood. Onderzoek naar haar gebit moet 100% kunnen bevestigen dat het Daisy is.
We zijn er kapot van. Ongelooflijk. Onze lieve, dappere Daisy heeft haar onbevangenheid en wil om de kudde de beschermen moeten bekopen met haar leven.
We zouden het liefst alle ellende en emoties van ons af willen schrijven, maar dat lijkt ons nu niet verstandig. We komen er later, als de hevigste emoties wat zijn gezonken, uitgebreid op terug.

Bron schaapskooi Epe-Heerde
https://www.facebook.com/share/p/16poLN ... tid=wwXIfr

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:55

Oh nee zeg ;(

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 20:55

AnnoNiemand schreef:
Er is een hondenschedel gevonden, waarschijnlijk van Daisy. DNA onderzoek wordt gedaan.

Helaas, ik had al het vermoeden...

|(