Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:00

Ik houdt ook niet van het gebrek aan nuance, in alle discussies trouwens. Het zwart/ wit denken lijkt wel het nieuwe gebrekkige denkvermogen van een boel mensen. Daarom volg ik de groepen meestal zonder acties deel te nemen aan de discussies.

De koe was vanaf het begin natuurlijk wat a-typisch..maar logisch dat mensen in eerste instantie aan een wolf denken met zoveel dagelijkse aanvallen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 18:47

Burgermeester Leusden boos op Den Haag na zomer zonder plan voor de wolf.
Citaat:
Burgemeester van Leusden boos op Den Haag na zomer zonder plan voor de wolf: ‘Dit kan niet’

Landelijk nieuws was Leusden afgelopen zomer: een wolf greep een hondje, beet een meisje in haar zij en zorgde er vervolgens voor dat een compleet natuurgebied van de buitenwereld werd afgesloten. Burgemeester Gerolf Bouwmeester is verre van tevreden over de manier waarop hij dat allemaal heeft moeten managen. ,,Het was pionieren onder grote tijdsdruk.’’

Het AD 15.10.2014:
<<Wat doen we met de wolf? Het is een vraag die Nederland, zeker na een reeks incidenten, flink bezighoudt. Ingrijpen is lastig, omdat het roofdier een beschermde status heeft. Maar zomaar rond laten lopen, ook in bewoonde gebieden als Leusden? Dat is voor velen ook weer ingewikkeld, blijkt uit de antwoorden op verschillende lezersvragen van het AD.

Precies déze kwestie kwam deze zomer plots op het bordje van het gemeentebestuur van Leusden. En daar hoort het eigenlijk niet, vindt burgemeester Gerolf Bouwmeester. ‘Den Haag’ is wat hem betreft aan zet om met beleid te komen, waarbinnen een gemeente moet handelen als een wolf voor problemen zorgt. Maar dat plan van aanpak, dat is er niet. Om dat te veranderen, stuurt hij nu een brief aan de staatssecretaris van Landbouw, Visserij en Natuur.

‘Het was pionieren onder grote tijdsdruk’, zo stelt hij daarin. ‘Het ontbreken van een langetermijnvisie en handelingskader, toegesneden op situaties zoals in Leusden was sterk voelbaar en werd ervaren als groot gemis. Er was ook veel onduidelijkheid over “wie wat mag en kan naar aanleiding van de incidenten”. (...) Een landgoed als Den Treek-Henschoten trekt immers meer dan een miljoen bezoekers per jaar maar is veel minder uitgestrekt dan de bossen op de Veluwe.’

Bouwmeester blikt in de brief uitgebre terug op het sluiten van dat landgoed. ‘In eerste instantie heeft de provincie Utrecht opgeroepen om het gebied te mijden. Helaas hielden (te) veel mensen zich hier niet aan. Het landgoed was bereid stappen te nemen om de veiligheid voor mens en dier alsnog zo goed mogelijk te borgen. (...) Na ampel overleg met alle betrokkenen is de burgemeester toen overgegaan tot het noodbevel richting het landgoed op basis waarvan het landgoed kon en moest handelen.’

Bouwmeester merkt dat er nog altijd onrust is in Leusden. ‘En dat begrijpen we. Of het nu gaat om inwoners, bezoekers, terreinbeheerders, landgoedeigenaren en ondernemers, ze ervaren onzekerheid en hebben veel vragen zoals “Hoe nu verder met de wolf?, Zijn we wel veilig?, Hoe houden we rekening met de wolf?” Daarom vinden we het belangrijk dat er zo snel mogelijk antwoorden en oplossingen komen. Op dit moment zijn die er niet, en dat voelt niet goed. Het komt ook het draagvlak voor de wolf niet ten goede.’

‘Het kan niet zijn dat wij als enigen aan de lat staan’

Naast een plan van aanpak wil Leusden ook geld zien van Den Haag. ‘Wij willen ondernemers die schade hebben geleden niet in de kou laten staan’, schrijft Bouwmeester. ‘Daarom zijn wij druk bezig met het inrichten van een proces voor het indienen van compensatieverzoeken. Strikt genomen is het een besluit van de burgemeester, maar wij menen dat het niet zo kan zijn dat wij, als gemeente, als enige aan de lat staan als het gaat om de inzet en kostencompensaties vanwege het noodbevel.’ Aan welk bedrag Leusden denkt, wordt niet vermeld.

Het ministerie van Landbouw, Visserij en Natuur kan in reactie aan het AD niet aangeven wanneer Bouwmeester een antwoord kan verwachten. Wat Bouwmeester betreft komt er in ieder geval geen herhaling van het op stel en sprong afsluiten van Den Treek. ‘Dat is niet wat wij willen. Wij zijn trots op ons prachtige buitengebied, dat er is om te beleven en van te genieten.’>>

https://www.ad.nl/leusden/burgemeester- ... ~a9b93346/

Bron Wolven en Nederland
https://www.facebook.com/share/p/i6tomJ ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:03

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:56

Schaap gedood Elburg Gld
Citaat:
Elburg Gelderland
15-10-2024

Schaap gedood in Elburg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:58

Nogmaals de link voor de livestream
Citaat:
Nee lieve mensen ik ben niet uitgenodigd voor de bijeenkomst ‘ De wolf in Utrecht, het echte verhaal, georganiseerd door BBB Utrecht vanavond. En nee ik heb ook geen kaartje besteld. Ik wens iedereen veel succes, maar in het bijzonder Eerste Kamerlid BBB de heer Eric Kemperman! Ik ga vanavond lekker thuis verder werken aan het enige echte verhaal ‘ HOE WE BELAZERD WORDEN IN HET DOSSIER WOLF’.
Hieronder de link van livestream.
Aanvang: 20.00 uur
https://youtu.be/mHYtIe37s7A

Afbeelding

Bron Van Straaten research
https://www.facebook.com/share/p/msiHvE ... tid=K35XfP

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:01

Ja, ik volg de livestream.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:02

Ik zit er ook klaar voor. Net ingeschakeld.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:07

Ik heb hem op mijn tv gestreamd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 20:10

Paar kalfjes die mazzel hadden dankzij oplettende automobilist.
Mantinge Dr
Citaat:
Mantinge Drenthe
14-10-2024
19.15 uur

Gisteravond (14 okt) rond 19:15 aan de Koolveen Mantingerveld tussen de vee roosters.
Het landweggetje (koolveen/mantingerweg)loopt dwars door het graas gebied van de koeien en schapen daar. Gisteravond rond 19:15 bijna de koeien voor de auto, waren in paniek. Gestopt en geluisterd, loeien, zweten, hijgen en bang en ook leken ze zoekende. Ik heb hard staan toeteren want ik vermoedde een wolf. Terug weg zag ik dat er 2 van de 3 kalfjes weg waren. Tel nummer van de boer achterhaald en gebeld. Deze is meteen heen gegaan. Rond 22:00 belde hij mij om te bedanken, de kalveren waren idd zoek maar terug gevonden ver van de kudde af. Met grote trekker en lamp hebben ze de kalveren terug gevonden, ongedeerd. Koeien stormden op de kalveren af. Vermoedelijk toch door een wolf achterna gezeten.

Het is bij deze melding niet zeker dat het om een wolf gaat, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/xHqWpZ ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 21:10

Aanval Hemrik Frl, 4 schapen gedood
Citaat:
Hemrik Friesland
15-10-2024

Vandaag een aanval op onze schapen door ( vermoedelijk ) een wolf. Twee schapen dood in de sloot gevonden, drie levend uit de sloot gehaald, eentje daarvan moest door de dierenarts worden geëuthaniseerd. Een ander schaap is ernstig gewond en behandeld door de dierenarts.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/cYM386 ... tid=WC7FNe

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:45

Ik volg de livestream ook.
Vind dat ze het erg goed doen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:55

Ik had er toch wat meer van verwacht. Maar misschien waren mijn verwachtingen wel wat hoog gespannen. Of had ik wat andere verwachtingen. Ik had graag echt meer info gehad over waar zit de wolf nu precies op de Heuvelrug. Welke dingen moet ik rekening mee houden als ik het bos in ga.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 22:02

Kemperman heeft wel een sterke uitsmijter.
Die wordt zeer zeker vervolgd!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:04

Ze laten wel goed zien hoe stroperig en bureaucratisch het er in Europa aan toe gaat.

Verder wijst de hele politiek alleen maar naar elkaar en gebeurt er niets, het zit muurvast op regels, verdragen en jurispedentie.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:12

Loretta schreef:
Ze laten wel goed zien hoe stroperig en bureaucratisch het er in Europa aan toe gaat.

Verder wijst de hele politiek alleen maar naar elkaar en gebeurt er niets, het zit muurvast op regels, verdragen en jurispedentie.

Dat is ook wat ik dacht.... verschrikkelijk. Als je op Brussel moet wachten dan zijn we echt wel jaren onderweg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:24

We zijn dus ook jaren onderweg. Het zit allemaal muurvast en is veel en veel te veel doorgereguleerd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:25

Actie is niet nodig toch?! Want…

DuoPenotti schreef:
Maar in het buitenland gaat het goed
Lees je dan in de comments overal....

Het gaat helemaal niet goed, nergens, in geen enkel land. Wolven zijn sluw en slim. En in het kader van biodiversiteit hebben ze vrij spel. Zo triest. En dan alle organisaties die voor dieren opkomen… Ja tot zover hun eigen portemonnee gevuld wordt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 22:27

Maar ook belangrijk, als je je eigen dier uit de bek van een wolf wil redden en de wolf schiet, is er geen rechter die je veroordeelt.
Dankzij de uitspraak van de Europese rechter; de zaak waar Nederlandse jager in Duitsland een wolf doodschoot om zijn jachthond te redden!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:29

En als je niet zo handig bent met een geweer, dan kun je hem altijd een paar flinke klappen geven met een stok… wellicht een hooivork bij gebrek aan een stok. Want ook dat schijnt normaal en gedoogd te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 22:31

Ik hou het wel bij een toeter. In de hoop dat ie eerder afschrikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:42

Syrianda schreef:
Loretta schreef:

Dat is ook wat ik dacht.... verschrikkelijk. Als je op Brussel moet wachten dan zijn we echt wel jaren onderweg.

Ja en wat je al niet moet doen voor de subsidie wat die paardenhouder vertelde!! Idioterie is het

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:42

Kaja schreef:
En als je niet zo handig bent met een geweer, dan kun je hem altijd een paar flinke klappen geven met een stok… wellicht een hooivork bij gebrek aan een stok. Want ook dat schijnt normaal en gedoogd te zijn.

Prikstok werd genoemd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:46

En een ecoloog die gewoon eerlijk verteld dat de hekken niet tegen iedere wolf werken en schoorvoetend toe moet geven zijn eigen kinderen daar ook liever niet in een tentje laat slapen. Hij geeft ook gewoon toe dat de ecologische draagkracht in Nederland onvoldoende is voor de wolf.

Iets wat andere ecologen ook gewoon weten.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:48

Popstra schreef:
Ja en wat je al niet moet doen voor de subsidie wat die paardenhouder vertelde!! Idioterie is het

Ja nou dat!!
Bijzonder toch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 22:52

Loretta schreef:
En een ecoloog die gewoon eerlijk verteld dat de hekken niet tegen iedere wolf werken en schoorvoetend toe moet geven zijn eigen kinderen daar ook liever niet in een tentje laat slapen. Hij geeft ook gewoon toe dat de ecologische draagkracht in Nederland onvoldoende is voor de wolf.

Iets wat andere ecologen ook gewoon weten.

En dat hij roepende in de woestijn was dat hij zei dat wolven geen moeite hebben met hoge hekken.
Zijn collega’s namen de feiten niet aan.