Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:47

Elisa2 schreef:
Er zijn mensen wie dat juist motiveert om het tegendeel te bewijzen. :-)

Ik hou niet zo van slachtofferrollen. Alles is een keuze, het rotte is alleen dat de goede onder de slechte lijden.

Als witte Nederlander is dat ook niet voor te stellen. 7 vinkjes is voor jou ook een tip om te lezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:58

In het kader van de zeven vinkjes.

En er was dat mooie onderzoek in een onderzoek.
Onderzoek 1 is iets braafs: studente pedagogiek observeert een klas die met een nieuwe rekenmethode werkt (oid. Ben ik vergeten.)
Onderzoek 2: tijdens de observatie zoekt student een kind dat in alle opzichten gemiddeld is. Gedrag, kleding en vooral ook cijfers. ('Onopvallend braaf zesjeskind'.)
Noteer de naam van het kind.
... op de laatste dag houd de studente een onderonsje met de leerkracht: "Dat ene meisje /die knul met die rode trui,
die moet je in de gaten houden...! Daar zit veel meer in dan er uit komt!"
... volgend jaar is er een 'follow-up' gepland, en in het kader van onderzoek 1 komen de cijfers (schoolprestaties) in beeld.

Wat bleek: het brave kind met de zesjes scoorde zevens en achten.

Conclusie: op het moment dat de juf echt flink dingen van jou verwacht, doet dat iets met je, en gaan de cijfers omhoog.
... verwacht 'men' weinig van je, vindt men het normaal dat je netaan zesjes haalt, dan wil dat nog wel eens zo blijven.

(Wat de ethische commissie inmiddels van dit onderzoek 2 vind, ben ik erg benieuwd naar...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-12-23 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:59

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn mensen wie dat juist motiveert om het tegendeel te bewijzen. :-)

Ik hou niet zo van slachtofferrollen. Alles is een keuze, het rotte is alleen dat de goede onder de slechte lijden.

Als witte Nederlander is dat ook niet voor te stellen. 7 vinkjes is voor jou ook een tip om te lezen.

Nee van dat soort discriminatie hou ik ook niet van.

Dat is al weer zo,n invulling alsof ik nooit met die mensen gesproken heb of ervaring mee heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:01

... ik vind de bevindingen van onderzoek 2 lastig te rijmen met
'alles is een keuze'.

Accoord, er was een prof pedagogiek die het verzon, en studenten die het uitvoerden.
... er waren onderwijzers die er dus intrapten. (Het was niet echt in hun nadeel, maar toch...)

En er waren brave zesjes kinderen, die opeens op de één of andere manier werden gestimuleerd of opgejut.
(Wie zal het zeggen, of het leuk was of niet ...)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:13

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

Nee van dat soort discriminatie hou ik ook niet van.

Dat is al weer zo,n invulling alsof ik nooit met die mensen gesproken heb of ervaring mee heb.

Het gaat niet om discriminatie, maar om je eigen bias. Die al eeuwen gestuurd is op een bepaald onderbewustzijn. Zelfs spreken met mensen erover doet er niet toe.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:23

Tango1979 schreef:
Je vergeet hier de verhouding autochtonen versus allochtonen in NL.

80% van de NL bevolking is autochtoon. Dan zou je toch denken dat ook 80% van de armen autochtoon zou zijn.

Ik ga eens naar dat boek kijken, thanks voor de tip!

80% van de Nederlandse bevolking is autochtoon. Maar 51% van de arme bevolking is autochtoon. Percentage armen in Nederland was in 2021 ongeveer 3% van de totale bevolking. Dit percentage is de afgelopen jaren snel stijgende.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:13

irmaz schreef:
journee schreef:
Als 49% van de armen in Nederland allochtoon is, is 51% van de armen in Nederland autochtoon. Maar niet 51% van de criminelen is autochtoon. Dus de enige conclusie die je kunt trekken is dat de combinatie van armoede en migratie achtergrond risico op crimineel gedrag vergroot.

Ook is duidelijk dat hoe meer generaties mensen in Nederland zijn, hoe kleiner de kans is op crimineel gedrag. Ze passen zich aan aan de Nederlandse cultuur.

Ach ja, die VOC mentaliteit :)F

Armoede van niet autochtone Nederlanders zit 'm vaak niet (alleen) in geld maar vooral ook in kansen-armoede. Als je van kinds af aan voor wordt gehouden dat je er eigenlijk niet bij hoort, dat er minder van jou moeten zijn en dat je het allemaal wel niet zult snappen, een crimineeltje zal zijn of toch zeker op zult groeien tot een crimineel....
Eens kijken wie daar tegen bestand is.

Als je de linkjes van tango goed doorleest ben ik benieuwd of jij tot een andere conclusie kunt komen. In de artikelen komt inderdaad ook naar voren dat de risico groepen minder sociaal geaccepteerd zijn. In het tweede linkje komt duidelijk naar voren dat er minder criminaliteit voorkomt bij mensen die langer in Nederland wonen. (en vrouw zijn helpt ook :+ )

Zoals ik al eerder zei: migreren is makkelijker dan integreren. Toch is acceptatie en "anders zijn" niet altijd cultuur gebonden. Hoe tolerant de Nederlanders in het algemeen ook zijn, een autochtone Nederlander die van de stad naar een dorp verhuist wordt vaak ook niet zomaar geaccepteerd. Ook dat vergt vaak een hoop aanpassings- en doorzettingsvermogen. Respect en vertrouwen is iets wat je moet verdienen, ongeacht je achtergrond.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:46

Hmmmm, als import Drentse gesproken: respect en vertrouwen moeten van twee kanten komen.

Natuurlijk ben ik 'hiero' met enige afstandelijkheid bekeken 'wat kumpt d'r nou wêr an'... - maar wel met respect en vriendelijkheid.

(Ik spreek met een aantal mensen een soort mengelmoes van Drents en Rotterdams. De meeste mensen vinden dat hartstikke leuk. Er zijn Drenten die waarschijnlijk 'al duizend jaar' in Drenthe wonen (DNA onderzoek naar veenlijken) - daarbij 'blijft' ik gewoon import, maar wel met belangstelling voor mijn nieuwe woonstee.)

Er zijn ook nare verhalen van mensen die de Randstad verlieten en non-stop met de nek werden aangekeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:54

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:02

... dat is nog eens een artikel, Pien!

Even in Frysk: 'Sa est en net oers'.

"Het onophoudelijk voeden van wantrouwen jegens moslims is voldoende gebleken om islamofobie te normaliseren als beleidspraktijk. Misschien wel problematischer is dat de gevestigde partijen, ondanks alle casussen, nog steeds blind lijken voor de institutionele discriminatie van moslims. Deze partijen kunnen dan wel menen dat de grondwet niet eenvoudig gewijzigd zal worden. Maar de PVV hoefde artikel 1 van onze grondwet niet af te breken om een overheid te creëren die moslims discrimineert op grond van hun religie."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:15

Zullen we in ieder geval de juiste spelling aanhouden dan, als we in het Fries verder willen? Andere schrijf je als oars en niet als oers en is het als ist en niet est. Dus: Sa ist en net oars.

Zullen we daarnaast niet net doen alsof voor Wilders de wereld helemaal anders was en iedereen compleet open stond voor allochtonen en men geen problemen zag of uitsprak. Je geeft de beste man wel veel credits zo.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:23

Janneke2 schreef:
... ik vind de bevindingen van onderzoek 2 lastig te rijmen met
'alles is een keuze'.

Accoord, er was een prof pedagogiek die het verzon, en studenten die het uitvoerden.
... er waren onderwijzers die er dus intrapten. (Het was niet echt in hun nadeel, maar toch...)

En er waren brave zesjes kinderen, die opeens op de één of andere manier werden gestimuleerd of opgejut.
(Wie zal het zeggen, of het leuk was of niet ...)

Extra hulp en aandacht zullen vaak helpen bij het verhogen van de cijfers. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de motivatie van het kind en de motivatie van de leerkracht. In grote klassen is er gewoon veel minder aandacht voor het individuele kind en kinderen die minder goed meekomen krijgen tegenwoordig heel snel een "etiketje" op geplakt, in plaats van extra begeleiding.

Urenlang stilzitten en concentreren is nu eenmaal niet voor elk kind even makkelijk. Ik denk dat veel kinderen ten onrechte worden opgezadeld met het label ADHD of dyslexie. Kinderen met een migratie achtergrond hebben daarnaast nog een extra "handicap" als hun ouders geen goed Nederlands beheersen. Want wie helpt je dan met je huiswerk? Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle autochtone Nederlanders hun kinderen begeleiden met hun huiswerk, maar de mogelijkheid is er in elk geval.

Wat mij overigens ook stoort is de druk die tegenwoordig op kinderen wordt gelegd om maar een zo hoog mogelijke niveau op school te halen. Soms lijkt het wel of je minimaal havo moet halen om nog mee te kunnen draaien in de maatschappij. En dan vindt men het raar dat we in Nederland zoveel arbeidsmigranten nodig hebben om het werk gedaan te krijgen!

Ook kinderen met een mbo diploma kunnen ver komen, zeker als je bijvoorbeeld kijkt in de bouw, waar ook een enorm tekort aan personeel is. Met het huidige woning tekort gaat dat voorlopig ook niet veranderen. Een ervaren timmerman kan tegenwoordig een heel respectabel uurloon in rekening brengen... :)
Laatst bijgewerkt door journee op 06-12-23 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:23

Zag cijfers staan van hoeveelheid kippen, varkens en koeien. Er zitten ook veel hobbydieren bij. Ik heb zelf geitjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:45

Janneke2 schreef:
In het kader van de zeven vinkjes.

En er was dat mooie onderzoek in een onderzoek.
Onderzoek 1 is iets braafs: studente pedagogiek observeert een klas die met een nieuwe rekenmethode werkt (oid. Ben ik vergeten.)
Onderzoek 2: tijdens de observatie zoekt student een kind dat in alle opzichten gemiddeld is. Gedrag, kleding en vooral ook cijfers. ('Onopvallend braaf zesjeskind'.)
Noteer de naam van het kind.
... op de laatste dag houd de studente een onderonsje met de leerkracht: "Dat ene meisje /die knul met die rode trui,
die moet je in de gaten houden...! Daar zit veel meer in dan er uit komt!"
... volgend jaar is er een 'follow-up' gepland, en in het kader van onderzoek 1 komen de cijfers (schoolprestaties) in beeld.

Wat bleek: het brave kind met de zesjes scoorde zevens en achten.

Conclusie: op het moment dat de juf echt flink dingen van jou verwacht, doet dat iets met je, en gaan de cijfers omhoog.
... verwacht 'men' weinig van je, vindt men het normaal dat je netaan zesjes haalt, dan wil dat nog wel eens zo blijven.

(Wat de ethische commissie inmiddels van dit onderzoek 2 vind, ben ik erg benieuwd naar...)

Dat schijnt idd zo te zijn. Om nou even in dezelfde trant verder te denken haha. Wilders heeft best al wat tegengas gekregen op zijn overwinning. Gaat dat "tegengas" invloed hebben als in dat Wilders minder zijn best doet om premier te worden?
Of maakt het zijn overtuiging sterker?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:48

pien_2010 schreef:
Over islamofobie en discriminatie door de overheid van moslims. Conclusie de moslims wonen al in een islamfoob land

https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... m=referral

Polarisatie is overal aanwezig blijkt maar weer. :) Het overgrote deel van de PVV stemmers is helemaal niet anti-islam, wel bezorgt over het woning tekort. En het uitsluiten van politieke partijen is volgens de schrijver niet discriminerend? Dat is ook niet echt een democratische mening.

Bij de toeslag affaire zijn inderdaad grove fouten gemaakt, waar veel mensen de dupe van zijn geworden. Echter betrof dit zeker niet alleen mensen die islamitisch zijn.

En wat de anti-witwaswet betreft, daar krijgt zo langzamerhand iedereen mee te maken. Er zijn al diverse programma's op TV geweest die hier aandacht aan hebben besteed. Nu verschillende banken flinke boetes hebben gekregen omdat zij niet voldoende controles uitoefende, zijn deze flink verscherpt tot het bizarre aan toe. Hier kunnen inmiddels veel mensen over meepraten, en ook deze mensen zijn echt niet allemaal islamitisch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:52

996981 schreef:
Zullen we in ieder geval de juiste spelling aanhouden dan, als we in het Fries verder willen? Andere schrijf je als oars en niet als oers en is het als ist en niet est. Dus: Sa ist en net oars.

Zullen we daarnaast niet net doen alsof voor Wilders de wereld helemaal anders was en iedereen compleet open stond voor allochtonen en men geen problemen zag of uitsprak. Je geeft de beste man wel veel credits zo.

Je hebt daar een punt. We zijn als soort niet zo open minded naar mensen die anders zijn dan wij, en zeker niet wanneer het voor ons gevoel heel anders is......

Onbekend maakt onbemind. Zoiets. Ik denk wel dat Wilders die gevoelens gevoed heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:55

Citaat:
Polarisatie is overal aanwezig blijkt maar weer.

Ik pik je eerste zin er even uit.
Zie je wat je doet?
Dit is dus voortdurend de reactie van de PVV stemmers.
Ga nu gewoon eens serieus in op dit artikel.

Ik ben er nog over na aan het denken wat ik er van vind. Er zit zeker een kern van waarheid in denk ik.

Maar blijf nu eens gewoon bij dit artikel in plaats van gelijk de polarisatie kaart te trekken. Ik vind dat zo slap.

De kiezers mogen dan niet anti islam zijn, ze helpen wel een partij in het zadel die dat wel is. Moet je helemaal niet willen. Want je verbindt je zelf er wel mee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 01:49

pien_2010 schreef:
Citaat:
Polarisatie is overal aanwezig blijkt maar weer.

Zie je wat je doet?

Ik ben er nog over na aan het denken wat ik er van vind. Er zit zeker een kern van waarheid in denk ik.

Maar blijf nu eens gewoon bij dit artikel in plaats van gelijk de polarisatie kaart te trekken. Ik vind dat zo slap.

De kiezers mogen dan niet anti islam zijn, ze helpen wel een partij in het zadel die dat wel is. Moet je helemaal niet willen. Want je verbindt je zelf er wel mee.

Ahum, ik ben echt geen PVV stemmer! Maar ik ben wel voor democratie. Wat is het verschil tussen mensen uitsluiten op religie of op politieke voorkeur? Juist: pot en ketel verhaal.. Dat is allebei niet oké! En het lijkt mij dat ik voldoende inhoudelijk op het artikel ben ingegaan...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:16

Het verschil is dat de PVV teveel bewust schuurt tegen onze rechtstaat en teveel mensen weigeren dat in te zien.
Dus de PVV is een bedreiging voor onze democratie. Dus een partij democratisch gekozen gaat die democratie aanvallen en onze waarden en normen daarin en wellicht nog verder (zie Orban Hongarije die de journalisten het erg moeilijk maakt om hun werk te doen, de rechters vervangen heeft , corruptie hoogtijd viert etc etc). Dus het gaat wel ergens over. De PVV is geen VVD of zo, die ideeën hebben waar ik het niet mee eens ben, maar geen gevaar voor onze rechtstaat en democratie is.
Dat te weinig mensen dat zien maakt het extra Zorgelijk.

Het is trouwens de PVV die de islamfobie geïntroduceerd heeft in Nederland en voeding alsmaar gegeven heeft. Dus apart dat je die vergelijking pakt van uitsluiting op religie :)*
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-12-23 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:21

Hier ben ik het mee eens. Er wordt meestal vanuit gegaan dat het allemaal wel gaat meevallen, maar als je dieper nadenkt is het inderdaad wel zorgelijk, vind ik.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:35

journee schreef:
pien_2010 schreef:
Zie je wat je doet?

Ahum, ik ben echt geen PVV stemmer! Maar ik ben wel voor democratie. Wat is het verschil tussen mensen uitsluiten op religie of op politieke voorkeur? Juist: pot en ketel verhaal.. Dat is allebei niet oké! En het lijkt mij dat ik voldoende inhoudelijk op het artikel ben ingegaan...

Maar er wordt niemand uitgesloten (ok, behalve moslims of asielzoekers als Wilders z’n zin krijgt)? Het is wel onderzocht dat voor 80% van de kiezers van PVV immigratie de belangrijkste reden was om voor PVV te stemmen. PVV is daarnaast altijd dé anti-immigratie en anti moslim partij bij uitstek. Dus het beeld vand e vredelievende bezorgde burger gaat voor mij niet helemaal op. Je wéet toch waarvoor je stemt?

Ik denk dat het ook niet heel handig is om te doen alsof culturele verschillen en overlast niet bestaan. Hoe graag ik het ook anders zou zien, feit is dat jongvolwassenen van marokaanse en antilliaanse afkomst meer betrokken zijn bij misdaad. Ik kom zelf uit Rotterdam oorspronkelijk en heb het het eea meegemaakt met situaties waar ik me niet veilig voelde (mannen die met je meelopen bijv, conductieurs in OV die bespuugd werden, de vriend van een kennis is met zijn hoofd tegen een stoeprand aangetrapt omdat ie een sneeuwbal gooide). Voor mij dat nog steeds geen reden om iedereen maar te weigeren, buitenlanders te haten of mensen met een andere cultuur niet welkom te heten. Het overgrote deel doet wél gewoon mee en haat en uitsluiting heeft nog nooit iets opgelost.

Voor de liefhebbers een interessant stuk over hoe we zélf massaal Marokkanen hiernaartoe hebben gehaald om onder slechte omstandigheden ons poedersuiker te doen en over we oorzaken van problemen rondom jeugd (vaak tweede of derde generatie dus allang geen allochtoon meer volgens de traditionele definitie). Ook hier weer is het onze eigen schuld, we halen mensen binnen, behandelen ze als wegwerpartikelen en laten ze aan hun lot over. Alle buitenlanders het land uit!! Is weer een veel te simpele roeptoeter oplossing voor een veel complexer probleem.

https://npokennis.nl/longread/7771/hoe- ... -nederland
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... n-de-zaak/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:44

pien_2010 schreef:
Het verschil is dat de PVV teveel bewust schuurt tegen onze rechtstaat en teveel mensen weigeren dat in te zien.
Dus de PVV is een bedreiging voor onze democratie. Dus een partij democratisch gekozen gaat die democratie aanvallen en onze waarden en normen daarin en wellicht nog verder (zie Orban Hongarije die de journalisten het erg moeilijk maakt om hun werk te doen, de rechters vervangen heeft , corruptie hoogtijd viert etc etc). Dus het gaat wel ergens over. De PVV is geen VVD of zo, die ideeën hebben waar ik het niet mee eens ben, maar geen gevaar voor onze rechtstaat en democratie is.
Dat te weinig mensen dat zien maakt het extra Zorgelijk.

Het is trouwens de PVV die de islamfobie geïntroduceerd heeft in Nederland en voeding alsmaar gegeven heeft. Dus apart dat je die vergelijking pakt van uitsluiting op religie :)*

Wilders sluit uit op religie en de meneer van denk sluit uit op politieke keuze. Ik maak de vergelijking zoals hij is, daar is dus helemaal niets raars aan. :)*

In Nederland regeren de partijen niet alleen, maar samen. Meer dan 50% van tweede kamer moet het samen eens zijn om een beleid te maken, en de eerste kamer moet hier daarna ook nog goedkeuring aan geven.
Paniek zaaien is dus nergens voor nodig.

Het is nu niet zo dat de andere partijen staan te springen om met de PVV in het diepe te springen toch?

Popstra

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:00

Wat een vreselijk belerende toon slaan sommige bokkers hier aan zeg. Gatverdamme!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:04

journee schreef:
In Nederland regeren de partijen niet alleen, maar samen. Meer dan 50% van tweede kamer moet het samen eens zijn om een beleid te maken, en de eerste kamer moet hier daarna ook nog goedkeuring aan geven.
Paniek zaaien is dus nergens voor nodig.

Het is nu niet zo dat de andere partijen staan te springen om met de PVV in het diepe te springen toch?

Maar ongeacht of het een realistische mogelijkheid is of dat gaat gebeuren of niet, men maakt wel een partij groot met dit soort gedachtegoed. En dus lijkt het alsof mensen dat gedachtegoed toch niet zo aanstootgevend vinden? Anders hadden ze er hopelijk toch niet op gestemd?

Even een voorbeeld (ver) doorgetrokken om mijn punt te illustreren:
Stem je op iemand die vindt dat dierenmishandeling oké is / pedofilie moet kunnen / bepaalde bevolkingsgroepen compleet Nederland uit moeten (take your pick qua voorbeeld, specifieke voorbeeld doet er niet zo veel toe) en dat dit toegestaan moet zijn aldus de wet, maar die voor de rest wel allemaal goede punten heeft. Stem je daar dan op? Immers krijgt diegene dat ene punt er door de andere partijen toch niet doorheen, en dus is het oké om op te stemmen?

Dan zou ik persoonlijk toch liever op een andere partij stemmen waar ik wellicht wat minder mee gemeen heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:04

"LATEN WE aannemen dat het waar is: anderhalf tot drie maal zoveel criminaliteit door allochtonen. Hoe komt dat?
Abdelkader Benali, als 22-jarige nog ietwat onder de indruk van de deskundige mannen: ‘Ik hield laatst een lezing onder tweedejaars studenten, vooral Marokkanen, en zei dat we veel te veel de schuld aan Nederland geven, dat we zelf moeten veranderen. “Hoe leven wij, bloedbroeders, in dit land?” Ik wilde een discussie op gang brengen, maar de respons bleef uit. Misschien heb ik het te hard gezegd. Toen in het rapport van Van Traa werd gesteld dat er drugshandel zou plaatsvinden in de moskee, wou men op hoge poten naar de rechter stappen. Terwijl natuurlijk iedereen donders goed weet wat er aan de hand is, die handel gebéurt gewoon. Ouders zien hun kinderen naar de verdoemenis gaan. Op de een of ander manier zoeken ze in hun onmacht naar een zwart schaap en dat is dan Nederland: z'n instituties, z'n mensen, z'n cultuur, het varkensvlees, het klimaat, dat ze te weinig vakantie hebben, dat soort dingen. Maar het lijkt me toch volwassener om naar jezelf te kijken. Veel mensen gaan er vrij infantiel mee om."

https://www.groene.nl/artikel/alle-boefjes-heten-achmed

De mening van een Marrokaanse jongere over de hoge criminaliteit onder Marrokaanse jongeren.
Hij zegt zelf dat grotendeels het aan cultuurverschil ligt/ opvoeding..dat jongeren in Marroko opgevoed worden door de samenleving en niet zo zeer door de ouders en hier gebeurd dat niet.

Dus echt totaal wat anders dan wat hier in het topic beweerd wordt door de "Witte Nederlander".