Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Terwijl Israël al vijftig dagen de Gazastrook bombardeerde, liet België 16 ton aan buskruit naar Israël uitvoeren. Het kruit is afkomstig van een Waalse fabriek en ging in de haven van Antwerpen aan boord van een schip van de Israëlische rederij Zim.
Desty schreef:Hoe bang zijn jullie voor een aankomende (3de wereld) oorlog waarin Europa of zelfs Nederland betrokken in gaat zijn? Aangezien er erg veel gedreigd wordt met de trainingen van de Navo etc.
Rusland wordt steeds zoveel genoemd, maar ik krijg niet echt mee of zij ook daadwerkelijk dreigen. Is dat zo?
hwn schreef:@Desty, ik spreek geen Russisch, dus heb geen info uit Russische media, maar ik vrees dat men vanuit de Navo heel erg bezig is met bewapening te promoten, iets waar ik totaal niet achter sta. Soms heb ik het gevoel dat Zelenski, met medewerking van de VS, heel graag zijn oorlog wil draaiende houden, hij lijkt er zelf niet veel last van te hebben. Ik hoorde onlangs dat er één maand na het begin van die oorlog al een akkoord voor een wapenstilstand op tafel lag, maar dat het VK gezegd heeft: "deze deal zullen we nooit accepteren". Wat hebben die zich daar eigenlijk in te bemoeien? Ik ben normaal niet zo'n fan van complottheorieën, maar ik vrees dat er achter de schermen toch wel flink aan de touwtjes getrokken wordt door bepaalde landen/belangengroepen.
Voor de veiligheid hier in Europa zou de verkiezing van Trump het best zijn (want die zal normaal snel korte metten maken met de oorlog Rusland-Oekraïne, echter niet helemaal in het voordeel van Oekraïne) maar dan zijn de Palestijnen helemaal een vogel voor de kat, om nog maar niet over het milieu te spreken (al hebben de Israëlische bommen nu al een CO2-uitstoot vergelijkbaar met de jaaruitstoot van 20 landen bereikt)
Met Biden daarentegen blijven beide dreigingen wel bestaan, maar hebben de Palestijnen misschien nog een waterkansje om te overleven, al blijf ik erbij dat het Israëlische volk moet harder een nieuwe regering eisen. Al vraag ik me ook af, mochten alle gijzelaars vrij zijn, of het volk dan weer achter de Israëlische agressie tegen de Palestijnen zou staan. Ze protesteren wel, maar toch vooral voor hun gijzelaars, niet zozeer tegen de Palestijnse burgerdoden.
hwn schreef:Voor de veiligheid hier in Europa zou de verkiezing van Trump het best zijn (want die zal normaal snel korte metten maken met de oorlog Rusland-Oekraïne, echter niet helemaal in het voordeel van Oekraïne)
Shadow0 schreef:hwn schreef:Voor de veiligheid hier in Europa zou de verkiezing van Trump het best zijn (want die zal normaal snel korte metten maken met de oorlog Rusland-Oekraïne, echter niet helemaal in het voordeel van Oekraïne)
Als je denkt dat de wereld veiliger of beter zou zijn doordat een paar fascistische dictators hun gang kunnen gaan in de wereld.... nee. Echt niet. Dat heeft nog nooit gewerkt in de geschiedenis en het gaat ook niet werken, het leidt alleen maar tot heel veel leed en vernietiging.
Shadow0 schreef:hwn schreef:Voor de veiligheid hier in Europa zou de verkiezing van Trump het best zijn (want die zal normaal snel korte metten maken met de oorlog Rusland-Oekraïne, echter niet helemaal in het voordeel van Oekraïne)
Als je denkt dat de wereld veiliger of beter zou zijn doordat een paar fascistische dictators hun gang kunnen gaan in de wereld.... nee. Echt niet. Dat heeft nog nooit gewerkt in de geschiedenis en het gaat ook niet werken, het leidt alleen maar tot heel veel leed en vernietiging.
Babootje schreef:Medewerkers VN hulporganisatie UNWRA verdacht van betrokkenheid bij Hamas aanslag op 7 oktober.
https://www.nu.nl/buitenland/6299222/vn ... anval.html
hwn schreef:Babootje schreef:Medewerkers VN hulporganisatie UNWRA verdacht van betrokkenheid bij Hamas aanslag op 7 oktober.
https://www.nu.nl/buitenland/6299222/vn ... anval.html
Deze had ik ook al gezien. Ik zag echter ook beelden een tijd terug van een Israëlische official, die zei: "als we deze oorlog willen winnen, moeten we van de UNWRA af geraken" (als ik het goed begrepen heb omdat de Palestijnen als oorlogsvluchteling onder bescherming van UNWRA vallen, en ze die duidelijk geen bescherming wou bieden). En het was ongetwijfeld niet goed bedoeld, want ze had het over de "veroverde gebieden" ipv de "bezette gebieden".
mysa schreef:Ach, dat van die UNRWA-medewerkers zingt al zo lang rond. Niet alleen 7 oktober maar ook daarvoor werd er gezegd dat ze Hamas bedienen. En dat zal ook best want het zijn lokale medewerkers die moeten werken onder de lokale overheid en het komt bij veel meer hulporganisaties in ontwikkelingslanden voor.
Babootje schreef:hwn schreef:Deze had ik ook al gezien. Ik zag echter ook beelden een tijd terug van een Israëlische official, die zei: "als we deze oorlog willen winnen, moeten we van de UNWRA af geraken" (als ik het goed begrepen heb omdat de Palestijnen als oorlogsvluchteling onder bescherming van UNWRA vallen, en ze die duidelijk geen bescherming wou bieden). En het was ongetwijfeld niet goed bedoeld, want ze had het over de "veroverde gebieden" ipv de "bezette gebieden".
Hwn, het spijt me maar Ik vind dat je heel vaak aannames doet zonder duidelijke context en als ik dan lees hoe jouw beeld is over het Rusland/Oekraine conflict (dat ik wat langer inhoudelijk volg), dan kan ik niet anders dan jouw interpretaties met een hele grote korrel zout nemen.
Jammer dat je nog geen tijd hebt om de docu te gaan bekijken. Het zou je begrip van alles wat er nu zo'n beetje aan conflicten spelen wel beter maken.
FiveSports schreef:Is er iemand hier die het oké vindt dat zoveel "westerse" landen de steun aan een VN organisatie intrekt op dit moment waarbij er meer dan ooit hulp nodig is?
Dit omdat 12 van de duizenden medewerkers beschuldigd worden door een partij die keer op keer zeer duidelijk aan het liegen is? En notabene 100+ van de medewerkers van de VN organisatie al vermoord heeft?