Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:12

Aan de andere kant, hoe verstandig is het om in zo'n dichtbevolkt land nog meer mensen te willen? Ergens gaat het spaak lopen qua hoeveel mensen er per km2 kunnen leven alleen al qua infrastructuur mogelijkheden. Over zaken als groene ruimte en voedselvoorziening gaat het dan al niet eens, want daar is zeker geen ruimte voor. Idem qua duurzame energievoorzieningen, want die kan je niet stapelen.
Wanneer heeft er iemand het lef om de vraag te stellen en opdracht te geven om uit te zoeken wat eigenlijk minimum en maximum is qua aantal mensen km2 voor een moderne samenleving die ook nog eens redelijk zelfvoorzienend is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:19

tamary schreef:
Aan de andere kant, hoe verstandig is het om in zo'n dichtbevolkt land nog meer mensen te willen? Ergens gaat het spaak lopen qua hoeveel mensen er per km2 kunnen leven alleen al qua infrastructuur mogelijkheden. Over zaken als groene ruimte en voedselvoorziening gaat het dan al niet eens, want daar is zeker geen ruimte voor. Idem qua duurzame energievoorzieningen, want die kan je niet stapelen.
Wanneer heeft er iemand het lef om de vraag te stellen en opdracht te geven om uit te zoeken wat eigenlijk minimum en maximum is qua aantal mensen km2 voor een moderne samenleving die ook nog eens redelijk zelfvoorzienend is?

Dat is inderdaad heel erg jammer dat Nederland meer en meer op een wereldstad begint te lijken. Is ook zeker niet wenselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:31

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... plaatsing/

Dit bedoel ik, en ja we mogen hopen dat het alleen om kantoorpanden oid gaan. Maar in Malden zijn er ook Nederlandse jongeren uit hun anti kraak woning gezet omdat deze naar vluchtelingen gaat. En het gemene er aan is dat deze jongeren daar woonden omdat ze geen normale woning kunnen krijgen. Die staan dus gewoon op straat..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:53

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Nee sterker nog, ze gaan een wet tekenen waarbij ze Nederlandse mensen uit huis kunnen plaatsen.

Serieus? Heb je daar een bron van?

Ik vind zulke ongenuanceerde losse flodders erg gevaarlijk. Er staat NIEMAND morgen aan jouw bedje te rammelen dat je uit je huis moet. Daarentegen, de mensen die hier nu staan met hun hebben en houden in een paar plastic tassen, zaten wél in die situatie. Zij hebben niks meer. Het is te makkelijk om dan te zeggen dat "ze" een wet gaan tekenen etc. Er is in Nederland zeker een woningtekort. En dat is een nijpende situatie, zeker voor jonge mensen die nog iets moeten opbouwen. Voor onze dochter hebben wij iets gebouwd, anders kon ze ook geen kant op. En het is ook wat Tamary zegt: wie durft het impopulaire standpunt in te nemen dat we in NL ruimte te weinig hebben. Want dat ik imo ook echt wel zo. Alleen moet je erg oppassen dat dit standpunt niet makkelijk wordt opgepakt door ultrarechts, die dit als een vrijbrief zien om mensen uit andere landen te weren.

En dan nog iets waarmee ik me wrs niet populair maak: ligt het eisenpakket ook niet veel hoger dan "vroeger"? Als ik kijk naar hoe ik begon en de eisenlijst die jonge mensen nu op tafel leggen. Het budget is vaak al belachelijk hoog (en dus kun je uittekenen hoe het gaat als er ook maar de kleinste verschuiving in de financiele situatie is), er moet een chillkamer zijn, er moeten voorzieningen in de buurt zijn, een garage is ook een pré en ruimte om minimaal één auto op de oprit te zetten.
Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat dit gechargeerd is en dat er genoeg mensen zijn, ook hier op Bokt, die graag willen maar echt geen mogelijkheden zien. Maar daartegenover staat een groep die misschien moet leren een stapje terug te doen, leren dat je niet meteen begint in die 2-1-kap, met een leuke kinderkamer en het paard in pension dichtbij.

Ik denk dat we met z'n allen erg verwend zijn geraakt, ondanks ons gezamenlijke geklaag. Ik denk dat we het grosso modo zo goed hebben dat we geen echte tegenslag meer gewend zijn. Het is te eenvoudig om altijd maar te zeggen dat "ze" iets bedenken. "We" hebben stemrecht en kunnen daarmee invloed uitoefenen. "We" hebben ook de verantwoordelijkheid voor ons eigen geluk. "We" zijn misschien iets teveel gewend geraakt dat "ze" het oplossen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:59

chevax schreef:
Ik denk dat we met z'n allen erg verwend zijn geraakt, ondanks ons gezamenlijke geklaag. Ik denk dat we het grosso modo zo goed hebben dat we geen echte tegenslag meer gewend zijn. Het is te eenvoudig om altijd maar te zeggen dat "ze" iets bedenken. "We" hebben stemrecht en kunnen daarmee invloed uitoefenen. "We" hebben ook de verantwoordelijkheid voor ons eigen geluk. "We" zijn misschien iets teveel gewend geraakt dat "ze" het oplossen.

Verwend?

De wachtlijst voor een sociale huurwoning is in veel steden langer dan de wachtlijst in de DDR voor een trabie was.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:04

Elisa2 schreef:

Dit bedoel ik, en ja we mogen hopen dat het alleen om kantoorpanden oid gaan. Maar in Malden zijn er ook Nederlandse jongeren uit hun anti kraak woning gezet omdat deze naar vluchtelingen gaat. En het gemene er aan is dat deze jongeren daar woonden omdat ze geen normale woning kunnen krijgen. Die staan dus gewoon op straat..

Dit lees ik inmiddels al vaker dat Nederlandse antikraakbewoners eruit worden gezet om vluchtelingen te huisvesten. Dat vind ik ook bizar. Die mensen zullen niet voor de lol antikraak wonen tenslotte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:11

Elisa2 schreef:

Hoe speel je extreem rechts in de kaart? Nou zo dus. Tja dan moet je later ook niet janken als extreem rechtse partijen aan de macht komen. Regeren is nu eenmaal ook vooruitzien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:18

Elisa2 schreef:

:+ Want de BBB is een mooie, objectieve en genuanceerde bron.

En anti-kraak is tijdelijk.. Dat weet je als je daarin gaat, dat je in principe elk moment eruit kan worden gegooid. als ze daar een nieuwe bestemming voor hebben gevonden dan is het jammer maar helaas voor de anti-krakers.

Dat ze uit de anti-kraak zijn gezet is dan ook niet het issue. Dat er geen goede woning voor ze beschikbaar is wél.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:20

Loretta schreef:
chevax schreef:

Verwend?

De wachtlijst voor een sociale huurwoning is in veel steden langer dan de wachtlijst in de DDR voor een trabie was.

Ja. Verwend. Als je mijn post leest, zie je dat ik ook nuance probeer aan te brengen. Maar ja, ik vind dat we in grote mate verwend zijn en er te makkelijk vanuit gaan dat onze problemen worden opgelost. Nee, ik heb geen oplossing voor het woningtekort. Maar om dit volledig op de komst van mensen te schuiven die niks anders hebben dan onze hulp, lost ook niks op.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:22

Ik kan me wel vinden in jouw post chevax.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:24

Mwah denk dat dat verwend zijn wel meevalt. Van wat ik meekrijg uit mijn omgeving willen mensen gewoon een fijn huisje om te wonen, wat niet nog heel veel kosten met zich meebrengt de komende jaren.

Een starterswoninkje kost nu al een rib uit je lijf: dit is de meest overspannen woningmarkt en er wordt dus ook flink overgeboden waardoor je ook flink spaargeld moet inzetten bij het bieden..

Als je dan nog complete ruimten moet gaan renoveren... met welk spaargeld moet je dat dan doen? En zelf doen als je geen klusser bent kan ook flinke problemen met zich meebrengen dus lang niet voor iedereen haalbaar. Dus nee, vind de eisen niet heel hoog. Er zullen vast jongeren bijzitten die te hoge eisen stellen, maar gemiddeld? ik denk dat het wel meevalt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:25

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

En anti-kraak is tijdelijk.. Dat weet je als je daarin gaat, dat je in principe elk moment eruit kan worden gegooid. als ze daar een nieuwe bestemming voor hebben gevonden dan is het jammer maar helaas voor de anti-krakers.

Dat ze uit de anti-kraak zijn gezet is dan ook niet het issue. Dat er geen goede woning voor ze beschikbaar is wél.

Die jongeren hadden een sociale huurwoning moeten kunnen huren. Maar door wanbeleid zijn die er niet. Antikraak is dan de enige oplossing. Vervolgens is het dan extra wrang als je er voor een andere groep uit moet.

Meer van dit soort gebeurtenissen zorgen er voor dat er over een tijdje hele andere geluiden over Oekrainers te horen zijn. En dat is natuurlijk erg treurig.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:26

elnienjo schreef:
Elisa2 schreef:

Dit lees ik inmiddels al vaker dat Nederlandse antikraakbewoners eruit worden gezet om vluchtelingen te huisvesten. Dat vind ik ook bizar. Die mensen zullen niet voor de lol antikraak wonen tenslotte.

Chevax, je hebt gelijk dat veel mensen verwend zijn, en hoge wooneisen hebben. ( bijv. Luxe keukens, garage )
Maar er zijn ook veel mensen die tussen wal en schip vallen, en die komen wel degelijk in de knel.
En soms worden ze dus zelfs hun huis uitgezet ( bijv. In de anti kraak voorbeelden ). Die mensen worden hierdoor dakloos, maar het is blijkbaar minder erg als je een Nederlands paspoort heb. Dan zeggen we gewoon dat we het allemaal goed hebben, en ze hebben vast weleens iets doms gedaan, het ligt aan hunzelf ofzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:27

Ik blijf zeggen.
Opvang moet compleet Europees. Alle opvang, ook van Syriers enz.
Elk land betaald in een pot en uit die pot word alles betaald, echt alles.
Ook nieuwe woningen, zorg, alles.
En ja ga dan bouwen waar grond minder duur is, zet er eventueel een extra ziekenhuis bij.
Maar het volste landje van Europa voller laten worden is geen oplossing.
Het duurste landje van Europa is ook niet logisch, met 1 euro kun je elders meer.
En nee dat is niet om er onderuit te komen, want alles wat in de pot gaat betalen wij ook.
Maar ik denk dat dan meer mensen geholpen kunnen worden.
Ook de wat armere Europese landen kunnen dan mensen opvangen, want het komt toch uit de pot.
Meer mensen geholpen, maar ook minder mensen de dupe, want ik ben blij dat ik een huis heb en geen kinderen heb die nu op zoek naar een woning zijn.
Ik ben niet jaloers op die generatie nu....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:28

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Die jongeren hadden een sociale huurwoning moeten kunnen huren. Maar door wanbeleid zijn die er niet. Antikraak is dan de enige oplossing. Vervolgens is het dan extra wrang als je er voor een andere groep uit moet.

Meer van dit soort gebeurtenissen zorgen er voor dat er over een tijdje hele andere geluiden over Oekrainers te horen zijn. En dat is natuurlijk erg treurig.

Maar dat zeg ik toch ook? Dat het probleem ligt in dat er geen goede woning voor ze beschikbaar is. Niet bij het feit dat ze anti-kraak zitten en daar uit worden gezet.

Dat zulke gebeurtenissen ook niet helpen bij de berichtgeving over vluchtelingen snap ik ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:29

Loretta schreef:
chevax schreef:

Verwend?

Die moest ik even googlen, een trabie is aan Trabant, en voor niet weet wat een Trabant is, een auto :D weer wat geleerd!

-

Wat het nieuwsbericht betreft lijkt het mij in eerste instantie eigenlijk wel goed dat leegstaande (kantoor? Bedrijfs?) panden kunnen worden ingezet voor vluchtelingen! Dat scheelt naar mijn idee al een hoop vluchtelingen die anders woningen van de woningbouw 'bezet' houden, waardoor de wachtlijsten misschien ook minder zullen worden. Of ben ik dan erg positief :D
Het woord bezet staat tussen haakjes, ik vind het geen mooi woord ervoor maar ik weet even geen ander woord wat het beter en vriendelijker omschrijft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:56

Ben het best wel eens met Chevax
Als er een woning wordt gekocht moet er gelijk een nieuwe keuken en badkamer in..
Wachten kan niet en dan ook nog met alles erop en eraan..

Hier in het oosten zijn er ook best wel huurwoningen maar ook daar wil men nieuwe keuken enz...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:03

Er zullen ongetwijfeld Oekraïners hier alsnog blijven maar op dit moment gaan er net zoveel de grens over naar Polen als er terugkeren. Ongeveer 20.000 per dag. Het is afwachten hoeveel er vanuit het oosten bijkomen wanneer daar het offensief begint maar kan me goed voorstellen dat mensen eerder in de Oekraïne blijven dan naar het westen gaan.
Over verwend? Iemand die al 10 jaar op een wachtlijst voor een sociale huurwoning staat eist niet, die is blij. En dat “ verwende” zie je bij tweeverdieners die er in slagen om een woning te kopen.
Onze huizenmarkt is al jaren door en door verziekt en word tijd dat er in ieder geval qua sociale huurwoningen flink opgeschaald gaat worden. Ook bij koopwoningen verplicht eigen bewoning instellen, overal. Beleggers gewoon buitenspel zetten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:04

Nou Bigone werkelijk hier accepteren ze de woning niet als hij veroudert is...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:08

Echwel schreef:
Ben het best wel eens met Chevax
Als er een woning wordt gekocht moet er gelijk een nieuwe keuken en badkamer in..
Wachten kan niet en dan ook nog met alles erop en eraan..

Hier in het oosten zijn er ook best wel huurwoningen maar ook daar wil men nieuwe keuken enz...

Ik vraag me echt af of starters die grote moeite hebben met een woning vinden echt zo denken. De starters die ik ken in ieder geval niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:08

[quote="sterregoud"

[/quote][/quote]

Maar als je anti-kraak woont, is het niet jouw huis. Dan weet je dat je er eens uit wordt gezet. Ik vind het allemaal moeilijk. De woningnood moet worden aangepakt. Absoluut. En tegelijk vind ik dat mensen waar mogelijk ook meer verantwoordelijkheid voor hun eigen geluk moeten dragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:09

Echwel,
Dat is verwend, even flink poetsen, paar potten verf en laminaat en je kunt prima wonen.
Ons eerste huis was een bovenkamertje, 7 bij 3,5 . Dat was keuken, kamer en slaapkamer. Badkamer moest gedeeld worden met bewoners en toilet ook.
Prima drie jaar gewoond en flink gespaard . Een gewoon bed paste er niet eens in, 120 bij 190 onder een schuine kant. Leuk? Nee hoor lang niet altijd maar we waren samen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:10

Echwel schreef:
Nou Bigone werkelijk hier accepteren ze de woning niet als hij veroudert is...

Hoe weet je dat? Heb je met al die starters gesproken, of enkel met een paar en is het dus een kwestie van N=1 wbt jouw opmerking?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:12

bigone schreef:
Echwel,
Dat is verwend, even flink poetsen, paar potten verf en laminaat en je kunt prima wonen.
Ons eerste huis was een bovenkamertje, 7 bij 3,5 . Dat was keuken, kamer en slaapkamer. Badkamer moest gedeeld worden met bewoners en toilet ook.
Prima drie jaar gewoond en flink gespaard . Een gewoon bed paste er niet eens in, 120 bij 190 onder een schuine kant. Leuk? Nee hoor lang niet altijd maar we waren samen.

Dat klopt hier was dat niet anders
Maar dat de jongere generatie verwender is dat is wel zeker.
Denk dat wij dat zelf hebben gedaan..

Imandra ik zit in de wooncommissie hier, dus, hoor meer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:12

IMANDRA schreef:
Ik vraag me echt af of starters die grote moeite hebben met een woning vinden echt zo denken. De starters die ik ken in ieder geval niet.

Het bestaat naast elkaar. Verwende starters die met minder geen genoegen nemen, en starters die voor een veel te hoog bedrag een hok met te veel achterstallig onderhoud accepteren.

Net als dat woningnood en opvang van oorlogsslachtoffers naast elkaar bestaat.
Het feit dat onze starters geen woning kunnen huren/kopen doet nou eenmaal niets af aan het feit dat er mensen op de vlucht zijn omdat er bommen op hun huizen vallen.