Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:39

enzino schreef:
Ik snap dat het een parafrase was, maar het hele punt is dat de beweging juist geen discussie of tegenspraak toelaat.

Nou, excusez, die indruk maakte jouw post niet op mij.
(Parafrasen zijn per definitie niet opgenomen in de oorspronkelijke tekst.)

Citaat:
Jij zet een strawman argument op dat hij ontkent dat we hier hebben geprofiteerd van vorige generaties die in slaven handelde (of van racisme profiteerde).

"Ik wist niet dat ik het in mij had om dit te doen." ;)

Natuurlijk is dat profiteren boven twijfel verheven.
Citaat:
Maar dat punt maakt hij niet, het is slechts een voorbeeld voor iets dat onbespreekbaar is voor de beweging. Het is voor hun zwart/wit, of je gaat 100% voor hun verhaal of je bent een racist. Ben je het 99% met ze eens? Racist! Denk je dat je niet zondig bent? Racist! Etc.

...ik las dat als een leuk grapje: het is een godsdienst, met heilige verhalen, etc.
(Waar vervolgens mensen op aanslaan: "Jaaaaa!!! Zo is het!" _/-\o_ )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:41

Janneke2 schreef:
Tegelijkertijd is deze benadering als je het verabsoluteert ont-zet-tend flauw en onsportief: mijn ouders waren roofridders, ik ben in een gespeid bedje gelegd door de ooievaar en nee, ik heb he-le-maal niets te maken met al die mensen die de vorige generatie aan de bedelstaf heeft gebracht.
(...en om dat nou erfzonde te noemen is nu ook weer zo wat, maar ik vind dus dat je daar wel degelijk iets mee te schaften hebt.)

Ik ben dus niet tegen een morele verplichting of verantwoordelijkheid 'an sich'.

Je kunt zeker constateren dat je voorouders zich als roofridders hebben gedragen, maar alsnog blij zijn met dat gespreide bedje. Je kunt ze zelfs dankbaar zijn en ze prijzen omdat ze voor dat bedje hebben gezorgd.
Wat er nu gebeurt met die beeldenstorm, is dat we dat bedje blijkbaar ineens verplicht als een enorme last moeten zien waarmee we door die nare voorouders zijn opgezadeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:42

oomens schreef:
Je kunt zeker constateren dat je voorouders zich als roofridders hebben gedragen, maar alsnog blij zijn met dat gespreide bedje. Je kunt ze zelfs dankbaar zijn en ze prijzen omdat ze voor dat bedje hebben gezorgd.
Wat er nu gebeurt met die beeldenstorm, is dat we dat bedje blijkbaar ineens verplicht als een enorme last moeten zien waarmee we door die nare voorouders zijn opgezadeld.

Exact!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:44

Citaat:

Ja, als calviniste vind ik dat een teken van volwassenheid.

(Het calvinisme is geen makkelijke religie, maar ik zal zwijgen over voorwaardelijke wedergeboorte en sprekende slangen.)

En als gezegd: calvinisten voelen wel voor beeldenstormen.

Want dat beeld 'dat die voorvaderen toch prachtige lui waren' moet je als volwassen mens echt een keertje kwijt.
(In Oosterse religies gaat het over 'de werkelijkheid leren zien zoals zij is, niet zoals wij willen of denken of wensen of vrezen dat zij is'.)

Niet voor bange types, die religies...!
(Itt wat velen helaas denken.)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:59

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ja, als calviniste vind ik dat een teken van volwassenheid.

(Het calvinisme is geen makkelijke religie, maar ik zal zwijgen over voorwaardelijke wedergeboorte en sprekende slangen.)

En als gezegd: calvinisten voelen wel voor beeldenstormen.

Want dat beeld 'dat die voorvaderen toch prachtige lui waren' moet je als volwassen mens echt een keertje kwijt.
(In Oosterse religies gaat het over 'de werkelijkheid leren zien zoals zij is, niet zoals wij willen of denken of wensen of vrezen dat zij is'.)
Niet voor bange types...!

Ik moet zeggen dat ik weinig heb met zowel calvinisme als beeldenstormen.

Ik begrijp dan ook niet waarom je dat beeld kwijt moet als je ten eerste nog steeds profiteert van wat zij hebben gedaan, en ten tweede met dat beeld mensen dichter bij elkaar brengt. Een 'dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen' verbroedert meer dan een 'sorry, wat waren wij toch allemaal verkeerd'.

Wat is er precies verkeerd aan op schoolreisjes gezamenlijk zingen hoe iemand de vijand een konvooi vol (ook door hen al geroofd!) zilver ontnam en zo de opstand steunde, zonder dat daarbij door allerlei disclaimers voor- en achteraf de sfeer moet worden verpest?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:09

oomens schreef:
en ten tweede met dat beeld mensen dichter bij elkaar brengt. Een 'dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen' verbroedert meer dan een 'sorry, wat waren wij toch allemaal verkeerd'.

Nou school ik sowieso niet regelmatig samen rond het beeld van slavenhandelaren, maar het 'verbroederen' werkt dan toch vooral voor, nou ja, witte Nederlanders want ik denk niet dat het echt een band schept met alle Nederlanders.

En als je dat iets positiefs vindt, dat het heel selectief alleen verbroedert met de mensen die je tot Nederland zou willen rekenen en niet iedereen die hier in Nederland is of Nederlander is... dan is dat al best een keuze.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:12

oomens schreef:

Ik begrijp dan ook niet waarom je dat beeld kwijt moet als je ten eerste nog steeds profiteert van wat zij hebben gedaan, en ten tweede met dat beeld mensen dichter bij elkaar brengt. Een 'dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen' verbroedert meer dan een 'sorry, wat waren wij toch allemaal verkeerd'.

Wat is er precies verkeerd aan op schoolreisjes gezamenlijk zingen hoe iemand de vijand een konvooi vol (ook door hen al geroofd!) zilver ontnam en zo de opstand steunde, zonder dat daarbij door allerlei disclaimers voor- en achteraf de sfeer moet worden verpest?

Ook weer eens. Door de toegenomen multicul is er geen gemene deler meer waardoor je kan verbroederen. Iedereen is ook overal offended over. Alleen de blanke mag je onbeperkt schofferen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:17

elnienjo schreef:
Ook weer eens. Door de toegenomen multicul is er geen gemene deler meer waardoor je kan verbroederen.

Vind je? Ik voel me regelmatig erg verbonden met mijn omgeving hoor, dat kan volgens mij ook prima zonder dode geschiedenisfiguren. Zoals gezegd, ik heb echt nog nooit gezellig rond een standbeeld gezeten om gezellig te verbroederen. Kampvuurtjes, gitaren, op een zonnig strandje, bij een muziekoptreden, in het park, allemaal ja. (Oh, en wat ik echt heel ontroerend vond was het gevoel van samenhang op de Utrecht Pride. Wauw. Zoveel mensen in verscheidenheid.)

Maar rond een standbeeld? Nog nooit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:46

Citaat:

Dat kan en dat mag.
Het is een groot goed, maar het kan een gesprek bemoeilijken.
Citaat:
Ik begrijp dan ook niet waarom je dat beeld kwijt moet als je ten eerste nog steeds profiteert van wat zij hebben gedaan

Dat is gewoon (ontbrekende) basiskennis.
Geeft niets, maar als gezegd: een gesprek tussen twee mensen uit verschillende culturen kan op dit soort basisdingen lelijk mislopen.

"Beelden moet je sowieso kwijt". Punt.
Iedere Boeddhist zal dit bevestigen: het schone streven is de wereld te zien zoals zij is.
Ik geef toe: het woord 'beeld' is fundamenteler dan alleen 'dat wat op die sokkel staat'.
Zou ik Erasmus van Rotterdam vereren, dan is het eerder mijn mentale beeld dan dat ding op de Coolsingel dat mij belet om vragen te stellen. (Hij was een van de eersten die van zijn pen kon leven, in hoeverre heeft dit meegespeeld om bijvoorbeeld rooms te blijven? Niets te doen met de herenliefde? Etc.)

Dus als je nu als mens nog steeds van die spreekwoordelijke roofridders profiteert, moet je calvinistisch (boeddhistisch en noem de rest maar op) gesproken toch dat beeld kwijt.

(Dat kan pijn doen, als gezegd: geen makkelijke religie.)

Citaat:
en 'dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen' verbroedert meer dan een 'sorry, wat waren wij toch allemaal verkeerd'.

"Wie zijn die 'wij'"...?

Als het gaat om tolerantie acht ik Johan van Oldenbarnevelt hoog, maar de man heeft wel aandelen VOC gehad.
In het racismedebat is dus dezelfde man qua tolerantie een mogelijke bondgenoot, maar het VOC aspect verdeelt.
Citaat:

Men neme 'In naam van Oranje doe open de poort'.
Er staat gewoon dat de Nederlandse adel
(...volgens "Oh Nederland let op uw zaak" is deze "manhaftig vroom, men vindt niet haars gelijke")
serieuze plannen had Den Briel uit te moorden.
("Hij vordert Den Briel of uw val.")

En Piet Hein jatte van de vijand en die vijand was ook niet vies van genocide. Dus wat een oorlog tussen twee westerse partijen er precies mee van doen heeft ontgaat me.

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:53

Citaat:
Iedere Boeddhist zal dit bevestigen: het schone streven is de wereld te zien zoals zij is.

Er staan nergens zoveel beelden als in Boeddhistische landen. En groot, groter, grootst ook nog!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:54

Citaat:
Ook weer eens. Door de toegenomen multicul is er geen gemene deler meer waardoor je kan verbroederen. Iedereen is ook overal offended over. Alleen de blanke mag je onbeperkt schofferen.

Hoezo toegenomen multiculti, als iemand geen laars afweet van het calvinisme (of de rest van het christendom)...?
Ik vind het vooral erg armoedig.

En het enige wat nodig is om te verbroederen v/m is een beetje menselijkheid.
(Dat is niet zo moeilijk want dat zijn we allemaal.)

En als ik het CBS mag geloven worden zwarte mensen uiterst stevig geschoffeerd.
(Niet alleen die, hoor. Ook ouderen, mensen met minder geld, lagere opleiding, slechtere gezondheid en vast nog wel het een en ander.)
(Let op: niet toevallig komen nog al wat mensen meerdere keren in dit rijtje voor. )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:57

Ik heb zelf helemaal niets met 't calvinisme. Als reincarnatie bestaat ben ik in een vorig leven eerder een koloniaal geweest (de vrouw van die pas overkwam tegen dat er passende accommodatie was voorzien) dan een calvinist. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:36

Ik besef dat ik mij nu op glad ijs begeef...
("beelden moet je sowieso kwijt" en wellicht komt hier een beeld van mij, dat aan gruzelementen zou moeten...)
...maar ik ben toch van oordeel dat het calvinisme een peiler (niet de enige) is onder de geschiedenis en cultuur van het huidige Nederland.

Dus ik vind het wat ingewikkeld als iemand in Nederland woont en zegt 'niets met het calvinisme te hebben'.
(Uitspraken als: voor mij hoeft het niet; ik heb er een afkeer van of ik weet er niets van - dat kan en dat snap ik ook wel.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:40

Ik zie ook niet helemaal in hoe je het calvinisme uit de Nederlandse cultuur en geschiedenis kunt laten, vooral niet als er wel een soort beeld is dat er 'een' uniforme Nederlandse cultuur / geschiedenis is die 'we' zouden moeten vasthouden of verdedigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:43

Er is helemaal geen beeldenstorm hier in Nederland, zelfs Rutger Groot Wassink, GL-wethouder in Amsterdam vindt dat we dat maar even niet moeten gaan doen. En als ze zelfs daar niet van plan zijn om beelden of straatnamen te verwijderen, dan hoef je er in de rest van Nederland al helemaal niet bang voor te zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:48

Janneke2 schreef:
Citaat:

Dat kan en dat mag.
Het is een groot goed, maar het kan een gesprek bemoeilijken.
Citaat:
Ik begrijp dan ook niet waarom je dat beeld kwijt moet als je ten eerste nog steeds profiteert van wat zij hebben gedaan

Geeft niets, maar als gezegd: een gesprek tussen twee mensen uit verschillende culturen kan op dit soort basisdingen lelijk mislopen.

Ik geef toe: het woord 'beeld' is fundamenteler dan alleen 'dat wat op die sokkel staat'.
Zou ik Erasmus van Rotterdam vereren, dan is het eerder mijn mentale beeld dan dat ding op de Coolsingel dat mij belet om vragen te stellen. (Hij was een van de eersten die van zijn pen kon leven, in hoeverre heeft dit meegespeeld om bijvoorbeeld rooms te blijven? Niets te doen met de herenliefde? Etc.)

Dus als je nu als mens nog steeds van die spreekwoordelijke roofridders profiteert, moet je calvinistisch (boeddhistisch en noem de rest maar op) gesproken toch dat beeld kwijt.

Behalve dat abstracte streven naar 'beeldloosheid' door een religie die niet vies is van een geïdealiseerd beeld van een bepaalde man (en dan doel ik niet alleen op de letterlijke betekenis van de zittende-mansfiguur-op-een-waterplant waar de Xenos vol mee staat, maar ook om de verering van hem als volmaakt persoon), begrijp ik weinig van je argument waarom dat nodig zou zijn.

Waarom zou het (ver)eren van iemand alleen kunnen door een gebrek aan (basis)kennis?
Is de centrale figuur in het christendom niet iemand die én vereerd wordt én die mensen hun hele leven zeggen te bestuderen?
En is het in de Islam niet vergelijkbaar met de positie van Mohammed?
Sterker nog, van hem worden enkele van zijn slachtpartijen (verovering van Mekka) door zijn aanhang nog altijd gezien als iets goeds, ook al heeft men dus wel kennis van die 'schaduwzijde'.

Citaat:
Citaat:
en 'dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen' verbroedert meer dan een 'sorry, wat waren wij toch allemaal verkeerd'.
"Wie zijn die 'wij'"...?
Iedereen die op dat moment niet 'zij' is. Voorbeeldje: bij Ajax-Feyenoord is duidelijk dat de één zijn 'wij' de ander zijn 'zij' is, maar zodra 'we' tegen Duitsland spelen, zijn 'wij' ineens allemaal Oranje, of we nu voor 010 of 020 zijn.

Die grenzen van 'wij' en 'zij' verschuiven daarbij ook nog eens door de tijd. Op het Maidanplein in Kiev waren 'wij' de hele EU, en 'zij' de Russen. Bij het samenstellen van een coronanoodfonds, blijkt die EU-brede 'wij' ineens uiteengevallen, en zijn 'wij' de 'Zuinige
Vier', en 'zij' 'Het Zuiden'.

Citaat:
Als het gaat om tolerantie acht ik Johan van Oldenbarnevelt hoog, maar de man heeft wel aandelen VOC gehad.
In het racismedebat is dus dezelfde man qua tolerantie een mogelijke bondgenoot, maar het VOC aspect verdeelt.
Citaat:

Men neme 'In naam van Oranje doe open de poort'.
Er staat gewoon dat de Nederlandse adel
(...volgens "Oh Nederland let op uw zaak" is deze "manhaftig vroom, men vindt niet haars gelijke")
serieuze plannen had Den Briel uit te moorden.
("Hij vordert Den Briel of uw val.")
Alsof men niet manhaftig en vroom kan zijn én kan doen wat destijds na een belegering gebruikelijk was? Sluit dat elkaar uit?
Kan iemand niet doordeweeks een streek uitmoorden en plunderen en op zondag de opbrengst vroom als bijdrage in de collectezak deponeren?

Citaat:
En Piet Hein jatte van de vijand en die vijand was ook niet vies van genocide. Dus wat een oorlog tussen twee westerse partijen er precies mee van doen heeft ontgaat me.

Diezelfde Piet Hein heeft ook de Portugese koloniën in Brazilië veroverd en van Afrikaanse slaven voorzien, wat hem tegenwoordig, zeker in het licht van dit topic, enigzins omstreden maakt. Dat lijkt mij ook basiskennis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:54

Janneke2 schreef:
Ik besef dat ik mij nu op glad ijs begeef...
("beelden moet je sowieso kwijt" en wellicht komt hier een beeld van mij, dat aan gruzelementen zou moeten...)
...maar ik ben toch van oordeel dat het calvinisme een peiler (niet de enige) is onder de geschiedenis en cultuur van het huidige Nederland.

Dus ik vind het wat ingewikkeld als iemand in Nederland woont en zegt 'niets met het calvinisme te hebben'.
(Uitspraken als: voor mij hoeft het niet; ik heb er een afkeer van of ik weet er niets van - dat kan en dat snap ik ook wel.)
Nederland houdt niet op te bestaan als je vanuit de Randstad de grote rivieren oversteekt. 'Wij' zijn daar katholiek, en Nederlands, al zijn we niet Hollands.
En ja, dat katholieke aspect is vooral een cultureel dingetje, dat ook nog aanwezig is nu er nauwelijks nog iemand praktiserend religieus is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:09

Citaat:

Citaat:
Behalve dat abstracte streven naar 'beeldloosheid' door een religie die niet vies is van een geïdealiseerd beeld van een bepaalde man (en dan doel ik niet alleen op de letterlijke betekenis van de zittende-mansfiguur-op-een-waterplant waar de Xenos vol mee staat, maar ook om de verering van hem als volmaakt persoon), begrijp ik weinig van je argument waarom dat nodig zou zijn.

Als gezegd: ontbrekende basiskennis.
Waarschijnlijk kwam het al voor bij Hammurabi, het Jodendom en de Islam hebben het beeldenverbod: kennelijk zijn godsdiensten er dol op.
Om welke reden precies - tja , dat zouden we aan de Eeuwige moeten vragen...
Maar mijn gok zou zijn, dat het antwoord in de richting ligt van "Jezus is altijd gekker dan je denkt".
Of: de werkelijkheid is zoveel ingewikkelder dan we voor het gemak aannemen.
Citaat:
Waarom zou het (ver)eren van iemand alleen kunnen door een gebrek aan (basis)kennis?

????
Geen idee.
(Ik had het er over dat als ik de grootste Rotterdammer aller tijden zou vereren, dat dat mijn zicht op de werkelijkheid zou kunnen vertroebelen.
Compleet anders, dus.)
Citaat:
Is de centrale figuur in het christendom niet iemand die én vereerd wordt én die mensen hun hele leven zeggen te bestuderen?
En is het in de Islam niet vergelijkbaar met de positie van Mohammed?

Er zijn idd mensen die Jezus en vereren en bestuderen.
Een interessante combinatie, maar wel ingewikkeld.

De positie van Mohammed in de Islam is een totaal andere dan die van Jezus in het Christendom. (Drie-eenheid, verlosser, en zonder zonde. Mohammed is veel menselijker.)

Citaat:
(ivm "vaderlandse liederen", J.)
Alsof men niet manhaftig en vroom kan zijn én kan doen wat destijds na een belegering gebruikelijk was? Sluit dat elkaar uit?

Nee, het sluit elkaar niet uit, dat blijkt.
Ergens vind ik het ook juist een teken van kracht: lied 1 heeft het over manhaftiger en vromer dan de rest (...wie wil daar nou niet bij horen...?)
lied 2 stelt doodleuk dat ze overwogen hebben Den Briel uit te moorden (wat in oorlogstijd tamelijk gebruielijk is, maar daar wil je liever niet bijhoren, zeker niet als je daar woont, in Brielle...)

Citaat:
Citaat:

Diezelfde Piet Hein heeft ook de Portugese koloniën in Brazilië veroverd en van Afrikaanse slaven voorzien, wat hem tegenwoordig, zeker in het licht van dit topic, enigzins omstreden maakt. Dat lijkt mij ook basiskennis.

...maar dat staat weer niet in het lied over de Zilveren Vloot.
Wellicht een extra couplet erbij...?
Of het derde, 'het anti Jan Salie' couplet vervangen, dat er dus beter maar geen nieuwe Piet Hein of Zilvervloot moet komen....?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:15

oomens schreef:
Die grenzen van 'wij' en 'zij' verschuiven daarbij ook nog eens door de tijd. Op het Maidanplein in Kiev waren 'wij' de hele EU, en 'zij' de Russen. Bij het samenstellen van een coronanoodfonds, blijkt die EU-brede 'wij' ineens uiteengevallen, en zijn 'wij' de 'Zuinige

Het lijkt me heel vermoeiend om de hele tijd in de gaten te houden wie de 'wij' is op elk moment.
Maar als het zo makkelijk en zo vaak kan verschuiven, waarom is het dan zo erg als we hier de wij ook gewoon wat uitbreiden?

Citaat:
Kan iemand niet doordeweeks een streek uitmoorden en plunderen en op zondag de opbrengst vroom als bijdrage in de collectezak deponeren?

Dat je prima doordeweeks een streek kunt uitmoorden en plunderen, en dan op zondag wat extra's in de collectezak doen dat is duidelijk. Best een veelvoorkomend thema in de geschiedenis.
Alleen... dat zijn dus niet de mensen die ik als 'vroom' zou omschrijven, en ook niet echt voorbeelden om te vereren ofzo. (Noch om over te 'verbroederen'.)

Overigens: dat je toch de islam er weer even infietst...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:23

Citaat:
Nederland houdt niet op te bestaan als je vanuit de Randstad de grote rivieren oversteekt. 'Wij' zijn daar katholiek, en Nederlands, al zijn we niet Hollands.
En ja, dat katholieke aspect is vooral een cultureel dingetje, dat ook nog aanwezig is nu er nauwelijks nog iemand praktiserend religieus is.

Klopt.

En wat meetelt: de geschiedenis en tot op zekere hoogte de hele cultuur bezuiden de grote rivieren is anders. Die oorlog met Spanje hebben we deels verloren: het Zuiden werd geen 'baas in eigen huis' en werd niet machtig zoals het Noorden.
Na de Napoleontische tijd is er opeens een koninkrijk der Lage Landen,
en wat doen de calvinisten: die vonden die Zuiderlingen maar niets.
Gevolg: een oorlog die prompt door het Noorden werd verloren. Twee stukjes land kwamen wel bij het Noorden: staats-Brabant en staats-Limburg.
Gelijkberechtiging ho maar...

Lijkt mij een prima voorbeeld van 'ik hoef die lui niet' (wat mij toch anders in de oren klinkt dan 'ik heb er niets mee', want volgens mij hebben Noord-Brabant en de Nederlandse provincie Limburg een pijnlijke geschiedenis met die lui "boven" de grote rivieren).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:24

Shadow0 schreef:
oomens schreef:

Het lijkt me heel vermoeiend om de hele tijd in de gaten te houden wie de 'wij' is op elk moment.
Maar als het zo makkelijk en zo vaak kan verschuiven, waarom is het dan zo erg als we hier de wij ook gewoon wat uitbreiden?

Lijkt mij prima, maar dan moet je wel afspreken dat je als instromers niet steeds begint over de momenten dat je tegenover elkaar in de geschiedenis stond, en dat is precies wat nu wel gebeurt. Denk je dat onze regering in ballingschap in Londen heel vaak heeft aangehaald hoe slecht men ons heeft behandeld tijdens de Engelse Oorlogen? Zou Wilhelmina vaak geklaagd hebben dat ze Zuid-Afrika aan ons terug moesten geven? Of zouden ze vooral dankbaar zijn geweest voor hun onderdak en aan een gezamenlijke zaak hebben gewerkt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:31

oomens schreef:
Lijkt mij prima, maar dan moet je wel afspreken dat je als instromers niet steeds begint over de momenten dat je tegenover elkaar in de geschiedenis stond, en dat is precies wat nu wel gebeurt.

"Instromers" klinkt toch alsof je nog wel bezig bent om een groep af te kaderen van de 'wij'.

Citaat:
Denk je dat onze regering in ballingschap in Londen heel vaak heeft aangehaald hoe slecht men ons heeft behandeld tijdens de Engelse Oorlogen? Zou Wilhelmina vaak geklaagd hebben dat ze Zuid-Afrika aan ons terug moesten geven? Of zouden ze vooral dankbaar zijn geweest voor hun onderdak en aan een gezamenlijke zaak hebben gewerkt?

Ik heb geen idee. Maar ik vind het opmerkelijk dat jij nu allerlei voorbeelden uit de geschiedenis aanhaalt. Als je niet wilt dat dat steeds gebeurt is het toch een mooi moment om daar zelf mee te beginnen.

(En Zuid-Afrika aanhalen is ook... bijzonder.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:39

Oranje Vrijstaat was nooit een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, toen de Britten daar met grof militair geweld binnentrokken was het gewoon een onafhankelijke staat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:09

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Lijkt mij prima, maar dan moet je wel afspreken dat je als instromers niet steeds begint over de momenten dat je tegenover elkaar in de geschiedenis stond, en dat is precies wat nu wel gebeurt.

"Instromers" klinkt toch alsof je nog wel bezig bent om een groep af te kaderen van de 'wij'.
Okee, 'zij die besloten hebben nu ook bij wij te willen horen' dan? Mensen/groepen die hun roots niet hier hebben/hadden, maar Nederland wel graag als hun land zien?
Ik weet niet precies hoe je dat anders zou moeten omschrijven, maar ik geloof echt dat je het zo wel begrijpt.
Waar het op neer komt, is dat in iedere groep een (minderheids)groep die er later bij komt, zich heeft aan te passen, en zich heeft te onthouden van commentaar op wat er gebeurde voor hun komst. Dat is in een sportvereniging niet anders dan in een dorp of land.
Vergeet niet dat er, in tegenstelling tot de VS, maar héél weinig mensen gedwongen naar (Europees) Nederland zijn gekomen en dus kunnen zeggen dat ze er onvrijwillig zijn.
Citaat:
Citaat:
Denk je dat onze regering in ballingschap in Londen heel vaak heeft aangehaald hoe slecht men ons heeft behandeld tijdens de Engelse Oorlogen? Zou Wilhelmina vaak geklaagd hebben dat ze Zuid-Afrika aan ons terug moesten geven? Of zouden ze vooral dankbaar zijn geweest voor hun onderdak en aan een gezamenlijke zaak hebben gewerkt?

Ik heb geen idee. Maar ik vind het opmerkelijk dat jij nu allerlei voorbeelden uit de geschiedenis aanhaalt. Als je niet wilt dat dat steeds gebeurt is het toch een mooi moment om daar zelf mee te beginnen.

(En Zuid-Afrika aanhalen is ook... bijzonder.)
Ik haalde die voorbeelden aan om duidelijk te maken dat je in het verleden wel eens problemen met elkaar gehad kunt hebben, maar dat je die niet oprakelt op het moment dat je bij iemand te gast bent of graag onderdeel van zijn 'groep' wilt uitmaken.

Verder ben ik benieuwd waarom Zuid-Afrika bijzonder is om aan te halen? Daar is onze invloed toch door tussenkomst van de Britten ineens flink teruggelopen? Of heb ik het dan mis?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:20

oomens schreef:
Ik weet niet precies hoe je dat anders zou moeten omschrijven, maar ik geloof echt dat je het zo wel begrijpt.
Waar het op neer komt, is dat in iedere groep een (minderheids)groep die er later bij komt, zich heeft aan te passen, en zich heeft te onthouden van commentaar op wat er gebeurde voor hun komst. Dat is in een sportvereniging niet anders dan in een dorp of land.

Zo praten machthebbers.
...bij mij op de sportclub gaat het echt anders.
Citaat:
Vergeet niet dat er, in tegenstelling tot de VS, maar héél weinig mensen gedwongen naar (Europees) Nederland zijn gekomen en dus kunnen zeggen dat ze er onvrijwillig zijn.
Dit moge waar zijn, maar is het een argument?
Waarvoor precies een argument?

Hoe kijk je in dit verband naar Turken en Marokkanen?
(Die uit armoede hier kwamen werken. Dat was dan wel een keuze, maar geen vrije keus.)
...en de meeste Nederlanders lijken niet zo'n hoge pet van deze groepen op te hebben.