steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:40

Ik haal de info dat bomen moeten wijken voor stuifzand bijv uit dit artikel
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... -nederland

En ik heb meer van dat soort artikelen gelezen. Dus dat ging niet precies over dode bomen ofzo. Buiten dat bos ons niet nodig heeft om voort te blijven bestaan.

Maar goed, hierin staan wij bijv dus recht tegenover elkaar. Ik vind bomenkap niet oke, Tiepvoudt geeft aan dat bomen afnemen in NL, en 8nnemiek en Janneke zeggen dat het wel meevalt.
Daar gaan we dus niet uitkomen.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... zonegebied

quote uit het stuk:
"Nederland heeft afgesproken met Europa dat het duingebied er weer uit moet zien zoals in 1900 het geval was. Dit doen ze onder de noemer ‘vergroting van de biodiversiteit’. Voor ons land betekent het dat overal open duingebied wordt gemaakt, met witte en grijze duinen met stuivend zand. De bosrijke duinen, vol met paddenstoelen, mossen, varens insecten, vleermuizen en vogels moeten verdwijnen. Het Schoorlse bos is het enige bos in de wijde omgeving."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:46

Cer schreef:
En dan nog, welke zogenaamde oernatuur moet er nou precies terug dan..? Gaan we alle mensen die in de zuiderzee wonen onteigenen? Of wat dan precies?

Het beekbergerwoud.
Gekapt begin 20ste eeuw ivm ontginning,; her en der in Beerbergse tuinen, heggen etc komen nog typische plantjes voor het oerbos voor.

Verder is de Dwingelderhei naar de letter van de wet cultuurlandschap; geconstrueerd om de essen bij de dorpen nog een beetje vruchtbaar te maken.
Op dit moment geldt het als een "kroonjuweel van natuur" (naar mijn idee terecht!).
Daarnaast is het Dwingelderveld met hei en alles tevens een stevige "kurk" waar de economie van Drenthe op 'drijft': tourisme.
Citaat:
Volgens mij gaat het niet perse over global polution

Klopt.
Rutte benadrukt dat 100 rijden 'pijn doet' - alsof het nu maar enkel en alleen draait om stikstof en pfas. Kooldioxide, fijnstof, ultrafijnstof - dat Rutte ooit zijn partij benoemde als 'groen rechts' is een soort staatsgeheim.

Citaat:
maar gaat het om gerommel in de marge over Nederlandse natuurgebieden die bij oprichting (PAS) al eigenlijk geen bestaansrecht hadden (luister maar naar Lubach),

Lubach...?
De natuurgebieden zijn ouder dan het wanproduct 'pas', opgesteld door Bleker in 2012.
En het is een kwestie dat Nederland zich internationaal verbonden heeft aan een serie afspraken en verdragen.
Dus mij ontgaat van alles...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:53

Cer schreef:
Ik haal de info dat bomen moeten wijken voor stuifzand bijv uit dit artikel
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... -nederland

En ik heb meer van dat soort artikelen gelezen. Dus dat ging niet precies over dode bomen ofzo. Buiten dat bos ons niet nodig heeft om voort te blijven bestaan.

Maar goed, hierin staan wij bijv dus recht tegenover elkaar. Ik vind bomenkap niet oke, Tiepvoudt geeft aan dat bomen afnemen in NL, en 8nnemiek en Janneke zeggen dat het wel meevalt.
Daar gaan we dus niet uitkomen.

Ehm, zei ik 'dat het wel meeviel'...?

En ik had het nadrukkelijk niet over 'dode bomen' - zo van logisch dat je ze kapt - maar dode bodem.

De bossen die ik noemde werden aangeplant ivm de dubbelfunctie bescherm de akkers/ essen tegen stuifzand plus lever hout voor de mijnbouw.
Dat dit soort productiebos dat geen economische functie meer heeft
en nooit natuurwaarde had
nu moet 'wijken' voor stuifzand is een soort van 'terug naar vroeger' (misschien wel de oersituatie, hoewel ik daar vraagtekens bij heb) - en als het gaat om kooldioxide, opwarming van de aarde etc sta ik verre van te juichen als stuifzand het doel is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:00

Electra63 schreef:
Ik begrijp hoe jij het bedoelt Pien.
Wij rijden vaak te hard en vliegen best veel.
Ik ben ook niet heel milieubewust.
Ik koop wel zoveel mogelijk biologische producten, ik gooi niets op straat of in de natuur.
Maar ik begrijp gewoon wel, dat er maatregelen genomen moeten worden.
En dat lijkt me niet gemakkelijk, als regering/Tweede Kamer.
Er zijn zoveel mensen ontevreden en zie maar eens met oplossingen te komen, die weinig of geen weerstand oproepen.

Dus alle kleine beetjes zoals verlaging maximum snelheid, terugdringen oud wagenpark, verminderen veestapel, zullen uiteindelijk toch helpen. Ik hoop op veel innovatieve ideeën, daar is nog veel te halen.
En natuurlijk een goede financiële regeling voor gedupeerden.

Klopt Electra zo is het zoals ik het bedoel.

Op dit moment vind ik het moeilijk om op iedereen te reageren. Mijn hoofd zit te vol van overlijden van Roby. Dus ik ga het heel kort houden.

Askja schrijft een stuk waar ik alleen maar achter kan staan. Ik ben er van overtuigd als iedereen in de wereld over zijn eigen belangen en eigen schaduw had heen gekeken, voor de lange termijn was gegaan en niet voor allerlei machtsspelletjes, we nu niet zaten op het punt waar we zitten.

Kijk alleen maar naar Venetië zeer actueel, -O- corruptie van de burgemeester, dus is het plan nog niet eens mee begonnen om Venetië te beschermen...terwijl iedereen wist dat het wassende water een groot probleem is en nog meer zal worden....dat zie je echt overal terug op de wereld in allerlei vormen en gedaantes. ONwil, corruptie, geldbelangen, ontkenning, hakkenin het zand, onzinnige plannen die niets doen etc etc.

Ik denk in deze dagen heel veel aan Godfried Bomans die ooit zei:

Daar waar een wil is , is een weg,
Daar waar onwil is, daar is een argument.

En zo is het maar net. Er is te veel onwil dus nog steeds, helaas.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-11-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:04

Janneke2 schreef:
nu moet 'wijken' voor stuifzand is een soort van 'terug naar vroeger' (misschien wel de oersituatie, hoewel ik daar vraagtekens bij heb) - en als het gaat om kooldioxide, opwarming van de aarde etc sta ik verre van te juichen als stuifzand het doel is.

CO2 is een vele malen groter probleem dan stikstof. Van stikstof wordt een probleem gemaakt terwijl het vele malen nijpender is om je zorgen te mkaen over CO2 en uiteraard over een hele serie stoffen die schadelijk zijn voor de volksgezondheid.

Wat dat betreft ben ik wle blij met de snelheidsverlaging. Ook al is de daling van fijnstof en CO2 helaas maar minimaal. Het komt de verkeersveiligheid in ieder geval wel ten goede mits er sprake is van handhaving natuurlijk. Dat is ook nog maar de vraag.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:09

WUR: Tussen 2013 en 2017 is het bosareaal in Nederland met 5400 hectare afgenomen. Dat 1350 hectare bos per jaar, of 3,7 hectare bos dat per dag verdwijnt in Nederland.

Ik vind dat op geen enkele manier meevallen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:10

koolmeessterfte komt toch van de antivlooienmiddelen die op huisdieren gebruikt worden? las ik van de week ergens.

overigens merk ik daar hier niets van, mijn tuin zit helemaal vol met mezen, mussen, roodborstjes, spreeuwen, merels, en zelfs spechten en uilen.. tja, zo slecht is het leven op het platteland

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:18

Janneke2 schreef:
Lubach...?
De natuurgebieden zijn ouder dan het wanproduct 'pas', opgesteld door Bleker in 2012.
En het is een kwestie dat Nederland zich internationaal verbonden heeft aan een serie afspraken en verdragen.
Dus mij ontgaat van alles...

Ja een stukje TV van Arjen Lubach (op zondag) werd in dit topic aangehaald om aan te geven dat de boeren ongelijk hadden. In datzelfde stuk begint hij met 'de PAS was van begin af aan niet haalbaar'. Vandaar dat ik het zo even neerzette :j

Citaat:
Ehm, zei ik 'dat het wel meeviel'...?
Oh dat had ik zo geinterpreteerd, maar if not than not, excuus hiervoor :j

In 1 van die stukken die ik hierboven aanhaal staat dat de afspraken waar NL zich aan verbonden heeft, niet haalbaar waren.. en dat er meer gebied als natuurgebied toegewezen is als noodzakelijk, zoiets staat er.

Dus als ik, en dat is dan op persoonlijke titel, lees dat er in mijn ogen 'maar wat gedaan is', maar dat deze acties nu wel enorme invloed gaan hebben, terwijl ze misschien niet eens nodig zijn, heb ik daar mn vraagtekens bij.
Dat maakt mij niet anti-natuur, maar dat maakt mij wel sceptisch tov alles wat nu aangegeven wordt om de natuur te redden.. :j that's all..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:23

Loretta schreef:
Precies zoals het is. Ik word er soms ook wel flauw van dat als je kritiek hebt op het huidige milieu en natuurbeleid dat je gelijk weggezet wordt als een of andere vervuilende egoist. Je mag blijkbaar geen kritiek hebben op wat sommige milieu goeroe's allemaal uitkramen.

Ik vind je inderdaad een egoïst als je van mening bent dat het allemaal maar onzin is, dat natuur- en milieubeleid. Want daar komt het in veel van jullie reacties wel zo ongeveer op neer. Werkelijk elke maatregel pro natuur en milieu wordt afgeschoten of bekritiseerd, of zal wel gebaseerd zijn op ondeugdelijkw cijfers of onderzoek. Dat gaat wel wat verder dan kritiek op punten, dat is gewoon het verwerpen van het hele standpunt dat we beter met de natuur moeten omspringen. Om wat voor reden dan ook, maar waarschijnlijk vooral omdat dat jou beter uitkomt.

En nee, een weiland is geen 'natuur'.
Dat was het misschien ooit, voor de tijd van overbemesting en het grootschalig platspuiten van onkruid - nu is een weiland vooral een saai stuk monocultuur met 1 soort gras, zonder veel bodemleven, dat vogels (behalve ganzen), insecten en andere wilde dieren die daar weer van afhankelijk zijn voor hun voedsel, nauwelijks iets te bieden heeft.
Triest hoor, dat juist mensen die buiten wonen en werken, er soms zo'n armzalig idee van natuur op na kunnen houden.
Dan aankomen met een verhaal over bomenkap komt op mij over als met de haren erbij gesleept om maar aan te tonen dat er, zie je wel, van het natuurbeleid ueberhaupt niks deugt. Ik ben ook sterk tegen het massaal kappen van bomen en vind het belachelijk dat bijv. Staatsbosbeheer dat doet (of deed, volgens mij zijn ze er al deels van afgestapt), maar dat wil niet zeggen dat ze dùs niets goed doen.
Of dat het natuur- en milieubeleid in zijn geheel waardeloos is, of onnodig.

Juval, koolmezen zijn geen weidevogels, die profiteren vooral van de tuinierhobby van veel mensen (waar ik er een van ben). En als je eens gaat wandelen in een van die zogenaamd onbetekenende stukjes natuur, dan zie je daar ook veel koolmezen. In gebieden met veel raaigrasweilanden moeten de koolmezen het voornamelijk hebben van de houtwallen en stukjes tussenliggend bos (die hier door bepaalde plaatselijke boeren overigens steeds verder geminimaliseerd worden - of dat legaal is vraag ik me af, ze overschrijden daarbij namelijk nogal eens de grenzen van hun eigen percelen).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:26

Cer schreef:
Dat maakt mij niet anti-natuur, maar dat maakt mij wel sceptisch tov alles wat nu aangegeven wordt om de natuur te redden.. :j that's all..

dat is ook helemaal mijn standpunt. Ik ben ook helemaal niet anti natuur. maar ik ben ook realist dat dit landje hoe e het ook wend of keert gewoon extreem dichtbevolkt is. een lans als Zweden zal deze eisen op zijn slofjes kunnen halen. Voor Nederland is het gewoon onhaalbaar. Tenzij we misschien teruggaan naar 10 Miljoen inwoners. Maar dat idee alleen al is volledig onrealistisch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:33

Citaat:
Werkelijk elke maatregel pro natuur en milieu wordt afgeschoten of bekritiseerd, of zal wel gebaseerd zijn op ondeugdelijkw cijfers of onderzoek.

Omgekeerd geldt dan eigenlijk hetzelfde.. .
Alle vragen en opmerkingen over de zogenaamde oplossingen en problemen worden afgeschoten als niet waar of als onterechte kritiek... dan zit je in een impasse denk?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:56

Askja: Ik zie hier het volgende gebeuren: Er is kritiek op milieu- en klimaatbeleid en op beeldvorming in de media. Die kritiek leggen een aantal hier herhaaldelijk uitgebreid uit. Bij gebrek aan behoorlijke tegenargumenten begin je vervolgens te roeptoeteren dat degenen met kritiek egoïstisch zijn en niet bereid zijn om ook maar één poot uit te steken voor de natuur.

Ik begrijp niet hoe je, ondanks het feit dat er 1350 hectare bos per jaar verdwijnt in Nederland, een club als Staatsbosbeheer nog serieus kunt nemen. Zeg ik daarmee dat zij dan helemaal niets goed doen? Nee. Wel vind ik dat ze een heleboel fout doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:14

Ik ben niet bekend met de boskap in andere delen van Nederland, maar hier in de buurt zie ik vooral boskap waarbij bossen worden uitgedund om ruimte te geven aan nieuwe bomen. Ik weet niet of die cijfers ook daarin zijn meegenomen.

Ik ben ook tegen het kappen van bossen (wat waarschijnlijk voor iedereen hier wel geldt), en ik ben ook geen fan van staatsbosbeheer, maar heides en zandvlaktes en duinen vind ik ook belangrijk, juist omdat daar weer dieren leven die in een bos niet zouden overleven.
Waar ik vooral van heb staan kijken is dat zo'n racecircuit gewoon, ondanks alle problemen, door mag gaan..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:16

Askja, ik hoef echt niet te gaan wandelen om koolmezen te zien. Hier in mijn eigen natuurtuin en natuurweide zitten echt heel veel vogels, en dus zal er ook voldoende bodemleven zijn. Ik struikel over de muizen en kikkers (echte :) niet van chocola) in de wei. Insecten zijn er ook zat, anders zouden de zwaluwen toch niet elk jaar weer terugkeren. We hebben heel veel reigers, zilverreigers, ooievaars, roofvogels.. die overleven hier allemaal prima.

Het bodemleven zou nog beter kunnen zijn als we de mest weer gewoon bovengronds zouden mogen uitrijden.. maar ja, regels he.

en echte natuur.. in Nederland is alles gemaakt en gecultiveerd. Misschien een klein stukje veluwe wat nog 'oer' is, maar verder heeft de mens overal hand in... met meer of minder succes (ovp)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 15:31

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:58

Je filmpje ga ik niet eens bekijken want:

Citaat:
Dumpert is de mediawebsite en mobiele app van Telegraaf Media Groep. Het portaal is een spin-off van GeenStijl. Gebruikers kunnen hier filmpjes, foto's en geluidsfragmenten uploaden en hier een waardering aan geven met 'kudos'. Wikipedia

Spinoff van geenStijl
die wij hier als geen serieuze nieuwsverstrekker zien. Integendeel....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:12

@pien_2010: volgens mij zijn we allemaal nog wel in staat om humor van nieuws te onderscheiden :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:15

_/-\o_ wordt er onder gezet, dus Juval is het er helemaal mee eens en vindt het een verademing.
Ik probeer altijd kaf van koren te onderscheiden en als ik dan de site opzoek vind ik het al ok en laat het gaan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:18

Heel eerlijk vind ik het ook een verademing even te kunnen lachen om iets waar wij al een aantal weken slecht van slapen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:21

8nnemiek schreef:
Ik ben niet bekend met de boskap in andere delen van Nederland, maar hier in de buurt zie ik vooral boskap waarbij bossen worden uitgedund om ruimte te geven aan nieuwe bomen. Ik weet niet of die cijfers ook daarin zijn meegenomen.

WUR 2017

Citaat:
Een recente analyse van het Nederlandse bosareaal op basis van topografische kaarten en luchtfoto’s, die morgen gepubliceerd wordt in het Vakblad Natuur, Bos en Landschap, laat zien dat de oppervlakte bos in Nederland sinds 2013 jaarlijks met 1350 hectare is afgenomen. Per jaar is gemiddeld 3036 hectare bos verdwenen, wat slechts deels gecompenseerd wordt door de jaarlijkse aanplant van 1686 hectare nieuw bos elders. Waar de opname van het broeikasgas CO2 in bossen wereldwijd een belangrijke rol speelt in het tegengaan van klimaatverandering, draagt ontbossing juist bij aan emissies van dit broeikasgas. Als partij in het VN-klimaatverdrag en het Kyoto Protocol moet Nederland jaarlijks zijn uitstoot en vastlegging van broeikasgassen rapporteren waarmee de voortgang van de afspraken kan worden gevolgd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:04

pien_2010 schreef:
_/-\o_ wordt er onder gezet, dus Juval is het er helemaal mee eens en vindt het een verademing.
Ik probeer altijd kaf van koren te onderscheiden en als ik dan de site opzoek vind ik het al ok en laat het gaan.

dit filmpje is inderdaad grappig bedoeld :) .... maar misschien toch ergens een kern van waarheid over hoe het buitenland over ons beleid denkt..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:21

juval schreef:
Insecten zijn er ook zat, anders zouden de zwaluwen toch niet elk jaar weer terugkeren.

Ik zie ieder jaar minder gierzwaluwen, al zijn dit inmiddels cultuurvolgers.
Bij ons op stal is het aantal zwaluwnesten min of meer stabiel en hadden we dit jaar zelfs een derde leg.

Met de insecten gaat het beroerd: er is maar een kwart van de hoeveelheid die er zou moeten zijn.

Citaat:
en echte natuur.. in Nederland is alles gemaakt en gecultiveerd. Misschien een klein stukje veluwe wat nog 'oer' is, maar verder heeft de mens overal hand in... met meer of minder succes (ovp)

Het enige oerbos dat we hadden, het Beekbergerwoud is gekapt. |(
Het Dwingelderveld is een uitstekende vorm van "succesvol aangelegde natuur" plus een 'kurk voor de economie'.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:44

Hier in het topic zie je precies wat er ook in de wereld gebeurd.

Boeken wijsheid vs werkervaring\levenservaring.

Dames heel knap dat jullie zo rustig blijven reageren op een aantal die hun 'wijsheid'willen blijven opdringen en niet luisteren naar een andere kant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:05

Die ‘boekenwijsheid’ is uiteindelijk enorm belangrijk om de wereld leefbaar te houden. Met levenservaring kom je niet ver als er tijdens jouw leven geen grote crisis is geweest.
Ik mag hopen dat ook de boeren zo nu en dan een boek of onderzoek lezen en zich voorbereiden op de toekomst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:39

#sarcasmemodusaan: Ik las hier ergens dat boeren ook grotendeels multimiljonairs zijn (of iets van die strekking) dus ze zullen heus wel iets goed doen qua boeken lezen en voorbereiding #sarcasmemodusuit

Oh nee #weerevenaan: iets met oostvaardersplassen #enweeruit

Maar goed, wat ik al zei, ik lees best wel wat, en ik google ook hier en daar nog wat, en de stukken die ik lees waarin staat dat er onderliggende afspraken zijn, onhandige dingen zijn uitgevoerd vanwege subsidieontvangst, niet goed over langetermijnplanning nagedacht wordt en nog van dat soort zaken dan ben ik slechts kritisch over een aantal zaken en laat ik mij niet zomaar overtuigen dat sommige oplossingen echt oplossingen zijn en sommige problemen echt problemen. Dat is het eigenlijk wel :j