Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:37

Citaat:
De omstandigheden in Raqqa zijn moeilijk. Slechts incidenteel is er elektriciteit en stromend water. Desondanks putten bewoners volgens Abdulmajid hoop uit de grotere militaire betrokkenheid van Frankrijk en de Verenigde Staten, omdat die de verdrijving van IS uit hun stad zou kunnen versnellen.

Laten we hopen dat dit waar is. Dit doet me gewoon heel erg denken aan de start van de geallieerden aanval in 1945 in Frankrijk.
Veel mensen zijn toen gesneuveld waaronder ook niet nazi's maar het was wel het begin van het einde van de oorlog. Dat dit het begin van het einde is, hoop ik ook zo voor de mensen in Raqqa. Heb het zo met ze te doen.

Dat de nieuws geving niet te checken is, dat moge duidelijk zijn want mensen uit het verzet met gevaar voor eigen leven berichten hierover en die bronnen kunnen natuurlijk nooit vrij gegeven worden.

Eens om ook nu via de olie e.a. zaken de druk op te voeren. Maar ben me wel bewust van die arme mensen die in dat gebied zitten. Maar hoe je het ook wendt of keert, ze zijn toch wel heel erg slachtoffer maar nu is er nog een kans dat ze er uit komen of dat het daar ooit afgelopen is.

Ariannee

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:38

Ik zal niks meer vragen hier. Alleen maar domme opmerkingen

LadyMadonna

Ik vind de vraagstelling icm met de smiley erg raar overkomen...

Zou zeggen: raadpleeg nieuwssites/journaal...

Anoniem

Ariannee schreef:

Niemand maakt een domme opmerking, maar als je tijd hebt om het te vragen op Bokt dan kan je toch net zo goed even een nieuwssite openen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:39

Laten we ons beperken tot het onderwerp en niet gaan katten op elkaar. Is nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:42

http://www.hln.be/hln/nl/33982/Islamiti ... 9-11.dhtml

Als ze het zo gaan stellen dat zij slachtoffers zijn en wij de terreur, dan zit de kans er dik in dat ze nog een hoop zieltjes gaan winnen. Helaas.
Aan de andere kant... wie zijn wij als westen ook geweest om buiten onze gebieden onze wil op te leggen. Denk aan Afghanistan, alles moest plots westers en niet anders. Dat men pleit voor het naleven van de rechten op de mens, volledig akkoord. Maar om nou een hoofddoek te gaan verbieden in een verder vredig en rustig gebied, waar geen problemen zijn?

Weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar vroeger was een hoofddoek een statussymbool, en is dat pas sinds Ataturk (?) ofzoiets in twijfel getrokken.
kan dat ik er finaal naast zit, dus pin me er niet op vast.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:52

Ach Varekaj, het wel of niet dragen van een hoofddoek is iemands vrije wil. Daar heeft niemand iets mee te maken. Ik vind het ouderwets het dragen van een hoofddoek en dat is mijn persoonlijke mening maar heb er verder geen enkel probleem mee. De geschiedenis van de hoofddoek ken ik niet. Ik weet wel dat je vele vormen hebt om hem te dragen. Wel wikkelde ik mijn eigen grote zomer sjaal om het hoofd geknoopt als een hoofddoek waarmee ik mijn schouders bedekte toen we in Egypte en Tunesië heilige plaatsen en moskeeën gingen bezoeken in de trant van lands wijs lands eer en het respect hebben voor....
Dit i.t.t. de burka die ik te gevaarlijk vind en dus vind dat het verboden moet zijn, omdat je absoluut niet kunt zien wie daar onder zit. Dat vind ik net zo niet mogen als mensen die met maskers op zouden gaan lopen, bivak mutsen etc. Vind ik van een totaal andere orde.
Het Westen heeft zeker boter op zijn hoofd, niet alleen in Afganistan maar ook in Iran. Neemt niet weg dat je het nu dan maar allemaal moet laten gaan, want dat is niet goed voor de mensheid. IS vind ik echt het Kwaad met een hoofdletter dat je niet oplost door het te negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:00

Wat iemand op zijn hoofd zet is inderdaad hun eigen zaak. Ik wil maar zeggen, als IS hun mogelijke leden voorhoudt dat door het hoofddoekenverbod iedereen in het westen algemeen de islam veracht, dan speel je daarmee wel in hun kaart.
Zolang een gezicht duidelijk zichtbaar is, is het voor mij allemaal best. Nikab/burka en al wat jij aandraagt, geheel mee akkoord. Is dat trouwens niet eens wettelijk vastgelegd, dat een gezicht ten alle tijde zichtbaar moet zijn? Enige uitzondering is carnaval, en dan nog moet je je kenbaar maken als daarom gevraagd wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:03

Varekaj schreef:
Is dat trouwens niet eens wettelijk vastgelegd, dat een gezicht ten alle tijde zichtbaar moet zijn?
weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:04

Het is wel grappig hoe wij hier tegen hoofddoeken aan kijken, wij zien het namelijk veelal als een vorm van onderdrukking.. Terwijl het in veel gezinnen een vrije keuze is van een jonge vrouw. Natuurlijk zijn het gevallen waarin het verplicht wordt door een vader of een echtgenoot, maar vooral in Nederland (waar de integratie een stuk beter is dan wij denken) willen meiden het vooral zelf.

Ik heb laatst een heel artikel gelezen over vrouwen die hoofddoeken dragen in Saoudi Arabie. Wij als westerse wereld zien dat als onderdrukking van de vrouw, maar nu het westen veel arabische landen 'verwesterd' heeft (KIJK WIJ ZIJN AMERIKA EN WIJ KOMEN JULLIE ALS VROUWEN ALLEMAAL REDDEN VAN DE VERSCHRIKKELIJKE ONDERDRUKKING DIE EEN HOOFDDOEK HEET) dragen nog even veel vrouwen een hoofddoek of burka als eerder. In veel gevallen vinden jonge mannen het zelfs niet fijn als hun vrouw een niqab draagt, maar doet de vrouw het uit respect voor het geloof.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:11

Emmaa_ ik vind het helemaal niet iets van onderdrukking. Vanuit een totaal andere achtergrond schrijf ik dat ik persoonlijk het ouderwets vind. Namelijk ik heb in een klooster jarenlang gewerkt en vanwege hygiëne en het feit dat het achterhaald was werden wij gevraagd vanuit de kloosterleiding om de zusters te vragen hun hoofddoek niet meer op te doen. De meeste waren daar blij mee en lieten het gelijk, een aantal wilden dat echt niet en dan was het ook goed *D . Dus vanuit mijn achtergrond is de klok weer terug gezet in de tijd. Alleen zijn het nu niet de zusters van het Christelijke geloof, maar de moslima vanuit hun moslima geloof.
Ik zie het dus absoluut niet als een onderdrukkingssymbool. voor mij is het meer ouderwets contra nieuwerwets. Maar ik heb zoveel sluiertjes gezien in mijn leven, dat die hoofddoekjes me verder een zorg zullen zijn. Ik begrijp niet waar mensen zich druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:13

Ik richtte het ook niet tegenover jou hoor! Het is inderdaad een ouderwetse uitdrukking van het geloof, maar voor veel jonge vrouwen in Nederland ook een van de weinige manieren om dichtbij hun geloof te blijven, net als halal eten en de ramadan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:15

Ik heb wel islamitische collega's gehad in een christelijk ziekenhuis :P Geen haan die ernaar kraaide, er kon open over alles wat gepraat worden.
Eentje deed niet mee aan de ramadan, maar in de plaats daarvan gaf ze wel elk jaar een mooie som aan een goed doel. Zo kon je die periode "afkopen" of zoiets. Zij vond dat veel nuttiger dan X tijd vasten en bovenal gezonder :Y)
Onze mannelijke collega deed de ramadan wel, maar dan vooral voor zichzelf. Erna heb je immers het Suikerfeest en hij was nogal op zijn figuur gesteld, dus zag het een beetje als lijnen voor je aan de zomer begint, of de feestdagen met Kerst :P

Eerlijk gezegd, qua hoofddoeken... tegenwoordig wisselen veel meiden even vaak van hoofddoek als van onderbroek. Ken er zat die er een erezaak van maken om hun hoofddoek elke dag piekfijn bij hun outfit te laten passen. Volgens mij hebben die meer sluiers in hun kast dan een stoffenwinkel :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:19

Yep, eens met jullie.

In het klooster werd meer en meer de nadruk gelegd op verinnerlijking van het geloof zonder al die uiterlijke zaken die men daar beleefde als de buitenkant van het geloof. Maar de zusters waren zeer moderne sterke vrouwen en vergis je niet spiritueel tot in de nagels van hun tenen. Overal in de samenleving werkten ze. Vroeger was het uiterlijk opgelegd door de kloosterleiding ook erg belangrijk. Een beetje hetzelfde wat je bij de moslima ziet nu. Het was een manier om te zeggen: "kijk ik ben een religieuze". Nu willen ze dat niet meer dus zusters zijn voor vele mensen onherkenbaar ook al haal ik ze er vrijwel altijd onmiddellijk uit :) .
Mooi was wel om te zien dat met name de moslim vrouwen graag bij hen werkten en werken, omdat ze daar zich zelf konden zijn, want niemand in het klooster maakte of maakt zich druk of je nu een moslima was met of zonder sluier omdat het in de ogen van de zusters niets zegt over de innerlijke geloofsbeleving. En daar gaat het bij hen om.
Ik zelf heb altijd graag gewerkt met moslima vrouwen (werk niet meer vandaar de verleden tijd!), want ze deden er alles aan om de zusters hun geloof te laten beleven en planden uitstekend de zorg daar om heen en werkten zeer hard. Super gewoon.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:35

Emmaa_ schreef:
Ik heb laatst een heel artikel gelezen over vrouwen die hoofddoeken dragen in Saoudi Arabie. Wij als westerse wereld zien dat als onderdrukking van de vrouw, maar nu het westen veel arabische landen 'verwesterd' heeft (KIJK WIJ ZIJN AMERIKA EN WIJ KOMEN JULLIE ALS VROUWEN ALLEMAAL REDDEN VAN DE VERSCHRIKKELIJKE ONDERDRUKKING DIE EEN HOOFDDOEK HEET) dragen nog even veel vrouwen een hoofddoek of burka als eerder. In veel gevallen vinden jonge mannen het zelfs niet fijn als hun vrouw een niqab draagt, maar doet de vrouw het uit respect voor het geloof.

Ik had het laatst met een Nederlandse vriendin die van Marokkaanse origine is en die een hoofddoek draagt hierover. Zij zei dat het in Marokko net anders is op het gebied van mannen. Schijnbaar worden jonge vrouwen met een hoofddoek net meer nageroepen en "vereerd" door de mannen, omdat het een teken is dat ze erg gelovig en puur zouden zijn, wat veel mannen dus net wel zouden willen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:30

Ariannee schreef:

Joh stel je niet aan.

Ze hebben gewoon gevraagd om hier die smiley's hier achterwegen te laten. Dit deden ze bij mij ook. Ik plaats gewoon makkelijk zo'n smiley's om niet zo als punt makend over te komen, maar in topics als deze kan ik het wel begrijpen dat het raar over komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:32

Praten met smileys is niet erg, het kan erg goed helpen om je emotie bij een vraag of een opmerking uit te drukken. Maar het is gewoon een beetje nutteloos om in een topic op een paardenforum te vragen of er nog nieuws is, terwijl daar gewoon websites voor zijn.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:38

misschien hebben jullie nog tips? Ben best wel erg bang namelijk voor een aanslag

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:42

Danique01 schreef:
misschien hebben jullie nog tips? Ben best wel erg bang namelijk voor een aanslag

Goed je loonstrookjes bewaren en gewoon goed controleren of alles correct is ingevuld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:44

Snap ik danique, ik ook, en ik ben 35....
Hebben jullie er op school aandacht aan besteed?
Ik probeer momenteel erg te begrijpen wie/wat IS nu precies is en waarom ze doen wat ze doen.
Verder zoek ik niet meer vanalles op op twitter en beperk ik me tot betrouwbare nieuws sites.
Alle speculatie vermijd ik, want ik kan mezelf er helemaal gek mee maken.
Jammer dat er in dit topic nog veel gespeculeer langs komt, anderzijds ook begrijpelijk...
Ik open hier dus ook niet alle links.

En, elke dode is er een teveel, maar toen ik zaterdag in de ziggodome zat (15.000 man), heb ik eens zitten tellen hoeveel mensen nou 120 mensen waren. Dat waren "maar" 6 rijen van 1 vak....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:44

oomens schreef:
Danique01 schreef:

Goed je loonstrookjes bewaren en gewoon goed controleren of alles correct is ingevuld.

:+ zucht

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:03

Danique01 schreef:

Dat snap ik Danique dat je bang bent.
Probeer hier met je ouders over te praten, want niet alleen jij maar iedereen is erg geschrokken.
Probeer toch zoveel mogelijk te genieten van je leven elke dag. Van de kleine dingetjes. Want het leven is het waard om gevierd te worden en probeer om je angst niet bepalend te laten zijn.
Als je maatschappij leer hebt zou je dit eens aan een docent kunnen vragen of jullie daar met elkaar onder begeleiding over mogen praten.
Helaas heb ik dus geen oplossing voor je.

Wel kan ik schrijven hoe ik zelf ermee omga dus wat mijn oplossing is. Mijn oplossing is de volgende:
's Avonds kijk ik naar het nieuws en informeer ik me goed. Eventueel ook nog via Nu.nl want ik woon in Frankrijk.
Overdag ga ik verder mijn leven en doe wat ik altijd heb gedaan. Ik merk wel dat ik als ik in de tuin bezig ben of met de verbouwing in onze Fermette, dat ik wel denk aan wat er allemaal gebeurd is. Dat is onvermijdelijk en dat mag ook van mezelf. Daarvoor is het te ingrijpend.
Zelf probeer ik heel bewust in dit topic om zo aanwezig te zijn met uitleg etc. dat deze gebeurtenissen niet de tegenstellingen vergroot tussen groepen mensen. Want dat is niet de oplossing. Of anders geschreven, in mijn eigen kleine kringetje probeer ik het goede te doen (dus waarvan ik denk dat het goed is om te doen). Daardoor voel ik me niet machteloos.
Ik realiseer me goed dat ik het geluk heb dat ik gelovig ben. Dus ik kan bidden voor alle slachtoffers waar dan ook ter wereld. Daardoor heb ik een iets minder machteloos gevoel. Ik bid, in mijn ogen, tot de gezamenlijke god van ons gelovigen: de moslims noemen hem Allah, de christenen God de vader en weer anderen het Al.
Mocht je niet gelovig zijn, dan kun je duimen en denken met mededogen aan alle slachtoffers en de mensen die ze nalaten.
Voor mij helpt ook m heel goed op de hoogte zijn van achtergronden van wie dan ook in dit conflict zodat ik daarin mijn eigen mening kan vormen en me niet gek laat maken.
HOpelijk Danique kun je iets met mijn antwoord.
Het is moeilijk en verdrietig wat er is gebeurd, temeer omdat wij ons geen voorstelling kunnen maken dat er mensen zijn die dit soort vreselijke dingen kunnen doen en daarmee het leven van gewone mensen van allerlei pluimage/ geloven/ huidkleur/ leeftijd kunnen kapot maken op de meest gruwelijke manier. Natuurlijk ben je geschrokken en bang.
Gelukkig is West Europa goed georganiseerd en dat is een fijne gedachte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:08

Daar zeg je nu wat pien, en ik heb het eerder ook gelezen.. Volgens mij ook hier...
Ik ben niet gelovig, maar ik wilde vorige week vrijdag dat ik wist hoe ik moest bidden.
Natuurlijk onzin, aangezien ik niet in een hogere macht geloof, maar toch

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:18

mooi gezegd Pien :j
echt bang ben ik niet ( ook omdat ik niet in een grote stad woon en er ook nauwelijks kom )
maar het zet je wel heel hard met beide voeten op de grond , het drukt je met de neus tegen de feiten waardoor je toch verward bent over de toekomst ... wat met je kinderen , in wat voor wereld moeten zij verder etc ??
zat bvb vrijdag naar the voice kids te kijken ...kippevel momenten , spontane kinderen en kreeg echt tranen op een momenteel moment waarom die ratten zoveel onmenselijke dingen kunnen aandoen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:48

Bijna had ik mijn weekend abonnement op de nrc opgezegd, omdat ik de inhoud de laatst tijd nogal ondermaats vond. De krant van gisteren echter, bevatte een paar artikelen en interviews met deskundigen over IS, die heel erg het lezen waard zijn. Dus wie de krant in huis heeft of hem kan lenen moet maar lezen. (Over de aanslagplegers zei bijvoorbeeld een politieagent; "deze jongens waren al criminelen voordat ze religieus werden". Ook bijvoorbeeld een interview met de Brusselse Jihadexpert Montasser Alde'emeh, die in Syrië samenleefde met jonge jihadisten uit België en Nederland. Een van die jongens liet hem recent vanuit Syrië nog weten: "we zijn er op uit om chaos te veroorzaken, hoe meer hoe beter". Montasser heeft er een boek over geschreven: Reis naar de wortels van de haat.