Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:51

Benzz schreef:
_Mar3 schreef:
Ik las net dat de SGP een debat wil omdat late abortussen zonder verdoving worden uitgevoerd. Daar krijg ik echt de rillingen van. Heel goed dat de SGP hier aandacht voor vraagt.

Dit is echt voor de buhne en aandacht.

Het zijn uitzonderlijke situatie's uberhaupt als er na 24 weken geaborteerd wordt. En ik geloof niet dat er een arts is die dit zonder verdoving doet. Dat het wettelijk mag!! zonder verdoving is een ander verhaal.

De conclusie die jij trekt deel ik niet. Ik heb zeer veel respect voor de SGP en het is zeker geen partij die dit soort debatten aanvraagt voor de bühne.

De beoordelingscommissie heeft wel degelijk vastgesteld dat er niet standaard verdoving wordt gebruikt, of jij het nu wel of niet gelooft. https://sgp.nl/actueel/nieuws/commissie-doet-ontstellende-ontdekking-over-onverdoofd-aborteren-sgp-wil-debat

Dat het wettelijk mag is inderdaad zeer alarmerend.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:54

Benzz schreef:
_Mar3 schreef:
Ik las net dat de SGP een debat wil omdat late abortussen zonder verdoving worden uitgevoerd. Daar krijg ik echt de rillingen van. Heel goed dat de SGP hier aandacht voor vraagt.

Dit is echt voor de buhne en aandacht.

Het zijn uitzonderlijke situatie's uberhaupt als er na 24 weken geaborteerd wordt. En ik geloof niet dat er een arts is die dit zonder verdoving doet. Dat het wettelijk mag!! zonder verdoving is een ander verhaal.

Naar mijn weten gaat het inderdaad meestal onder volledige anesthesie. In Utrecht doen ze dat wel, ongeacht de duur van de zwangerschap.

Ik meen te herinneren dat ze dit ook doen om het mentaal minder zwaar te maken zodat je het niet bewust meemaakt.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:01

Na 24 weken is het meestal zo dat je gewoon bevalt! En er zijn zeer strenge richtlijnen .
De sgp is imo een stel hypocriete godsdienstfanaten, elk leven telt zeggen ze, behalve wanneer je tot het islamitische geloof behoort.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:07

BigOne schreef:
Na 24 weken is het meestal zo dat je gewoon bevalt! En er zijn zeer strenge richtlijnen .
De sgp is imo een stel hypocriete godsdienstfanaten, elk leven telt zeggen ze, behalve wanneer je tot het islamitische geloof behoort.

Of vrouw bent :x

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:09

Commissie doet ontstellende ontdekking over onverdoofd aborteren, SGP wil debat - SGP https://share.google/TvBH7Yp7pjoR2AACB

Vooral punt 20. Ze trekken in twijfel of abortus na 24 weken überhaupt plaatsvinden. Negeren volledig dat het enkel met medische reden gebeurd. Het lijkt zo sympathiek, maar toch weer willen ze hun visie opdringen aan andere.
Niets tegen christelijke partijen, wel als hun kruis zich met die van mij bemoeit.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 21-11-25 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:09

BigOne schreef:

Je vergeet het bijvoeglijknaamwoord "discriminerende"

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:10

Raineri schreef:
Commissie doet ontstellende ontdekking over onverdoofd aborteren, SGP wil debat - SGP https://share.google/TvBH7Yp7pjoR2AACB

Vooral punt 20. Ze trekken in twijfel of abortus na 24 weken überhaupt plaatsvinden. Negeren volledig dat het enkel met medische reden gebeurd. Het lijkt zo sympathiek, maar toch weer willen ze hun visie opdringen aan andere.
Niets tegen christelijke partijen, wel als hun kruis zich met die van mij bemoeit.

ALLES tegen christelijke partijen.
Scheiding van godsdienst en politiek, scheiding van kerk en staat.
Ga naar de kerk met je Jezus verhalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:18

Raineri schreef:

Deze opmerking is geestig :') :)) _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:19

Echt, deze houden we er in, hij is fantastisch. *\%/*

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:32

Maar het is wel een verdrietige uitspraak anno 2025 |(
Ik vind het prima als er een partij is die opkomt voor bepaalde religieuze waarden. Die mensen mogen prima een plek hebben, en zij mogen ook pleiten voor de vrijheid om deze religies te beoefenen. Denk aan de zorg. Bijvoorbeeld: om religieuze redenen niet gereanimeerd willen worden. Ik gun het ze dat die opties er zijn en dat de zorg is ingericht op een manier dat dat kan zonder al teveel betutteling. Ik vind autonomie belangrijk voor mezelf, maar ook voor een ander.

Maar zodra zaken voor de hele maatschappij gaan gelden, zoals een abortus of winkels dicht op zondag dan trap ik direct op de rem. Dring je geloof niet op aan mij. Ik steun christenen net zo goed als atheïsten en dat zij een fijn leven hebben waar zij zichzelf kunnen zijn. Maar gun mij dat dan ook!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:44

BigOne schreef:

Dit bevallen geldt al na een week of 13 (in het ziekenhuis bij een zwangerschapsafbreking om medische redenen). Je zou dan volgens mij ook nog een curettage kunnen krijgen, maar dan moet je naar een abortuskliniek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:52

Raineri schreef:
Ik vind het prima als er een partij is die opkomt voor bepaalde religieuze waarden. Die mensen mogen prima een plek hebben, en zij mogen ook pleiten voor de vrijheid om deze religies te beoefenen. Denk aan de zorg. Bijvoorbeeld: om religieuze redenen niet gereanimeerd willen worden. Ik gun het ze dat die opties er zijn en dat de zorg is ingericht op een manier dat dat kan zonder al teveel betutteling. Ik vind autonomie belangrijk voor mezelf, maar ook voor een ander.

Maar zodra zaken voor de hele maatschappij gaan gelden, zoals een abortus of winkels dicht op zondag dan trap ik direct op de rem. Dring je geloof niet op aan mij. Ik steun christenen net zo goed als atheïsten en dat zij een fijn leven hebben waar zij zichzelf kunnen zijn. Maar gun mij dat dan ook!

Precies. Ik snap echt niet waarom hun waarheid belangrijker is dan de mijne.
Waarom moet ik, die niet in kabouters geloof, op zondag een kabouter puntmuts dragen omdat de kabouter gelovers dat wel willen doen.
Ik heb het echt nooit, nooit begrepen en ik wil dat ook helemaal niet gaan begrijpen.
Trek aan wat je goed dunkt, op welke dag dan ook. Ga vooral op zondag met een rok aan en een hoed op naar de kerk en laat mij dan in mijn rijbroek een ritje met mijn pony maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:04

Raineri schreef:

Volledig met je eens!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:20

BigOne schreef:

Eerder zelfs al. Vanaf zo'n 13 weken heb je de optie -in het ziekenhuis in ieder geval- om de bevalling op te wekken en op de 'normale' manier te bevallen.

Edit: Oh, Ladyingreen is me voor :))

Veronica2 schreef:
Raineri schreef:

Deze opmerking is geestig :') :)) _O-

Hahah geweldig

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:28

rien10 schreef:
Raineri schreef:

Precies. Ik snap echt niet waarom hun waarheid belangrijker is dan de mijne.
Waarom moet ik, die niet in kabouters geloof, op zondag een kabouter puntmuts dragen omdat de kabouter gelovers dat wel willen doen.
Ik heb het echt nooit, nooit begrepen en ik wil dat ook helemaal niet gaan begrijpen.
Trek aan wat je goed dunkt, op welke dag dan ook. Ga vooral op zondag met een rok aan en een hoed op naar de kerk en laat mij dan in mijn rijbroek een ritje met mijn pony maken.

Helemaal mee eens. Prima als je niet comfortabel voelt bij abortus, om wat voor reden dan ook, maar leg jouw leefwijze niet aan mij op. En los van dat, strengere abortusregels leveren niks op, maar veroorzaken juist veel leed. Vrouwen die tegen hun wil een kind moeten opvoeden - soms van hij verkrachter, kinderen die meteen al 10-0 achterstaan als ze worden geboren. Kijk maar naar Amerika. Het is ontzettend verdrietig. Ik ben ook fel voorstander van religi buiten politiek houden. Geloofregels opleggen doe je maar in je eigen kerk.

Hahaha Raineri, erg leuk, ga ik onthouden!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:50

Strengere regels zorgen ervoor dat het in de illegaliteit toch zal gebeuren met alle risico',s van dien.

Misschien moeten ze beginnen met vrouwen voor vol aan te zien? De keuze wordt echt niet lichtzinnig genomen.

Maar goed vrouwen voor vol aan zien is natuurlijk al een probleem an sich bij de SGP.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:52

fransje23 schreef:
Strengere regels zorgen ervoor dat het in de illegaliteit toch zal gebeuren met alle risico',s van dien.

Misschien moeten ze beginnen met vrouwen voor vol aan te zien? De keuze wordt echt niet lichtzinnig genomen.

Maar goed vrouwen voor vol aan zien is natuurlijk al een probleem an sich bij de SGP.

Dat is, lijkt mij, inderdaad het onderliggende probleem. Controle en niet voor vol aanzien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:54

Zou de SGP ook geld ontvangen uit de USA voor de campagnes?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:55

fransje23 schreef:

Of uit Israel... het zou me niets verbazen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:58

fransje23 schreef:

Misschien via Civitas Christiana? Die ontvangen sowieso geld uit de USA.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:11

Waarom zouden de SGP zich niet meer inzetten in het voorkomen van ongewenste zwangerschappen?
Gratis anticonceptie, goede seksuele voorlichting zijn voor de SGP ook al lastig. Seks is iets waar je niet zo vrij over mag praten.

Het aantal abortussen zal uiteraard nooit nul worden alleen vanwege de soms medische noodzaak en het feit dat anticonceptie niet altijd 100% betrouwbaar is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:29

Ik had al eerder een overzicht van het aantal abortussen geplaatst, wat mij wel opviel is dat er vrouwen zijn die voor de 2e of 3e keer een abortus plegen, niet dat ze dat van mij niet mogen maar dan zijn er toch andere manieren denk ik dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:35

BigOne schreef:
Ik had al eerder een overzicht van het aantal abortussen geplaatst, wat mij wel opviel is dat er vrouwen zijn die voor de 2e of 3e keer een abortus plegen, niet dat ze dat van mij niet mogen maar dan zijn er toch andere manieren denk ik dan.

Ik heb de cijfers niet gezien, maar werd daarin ook onderscheid gemaakt tussen medisch en niet medisch, qua reden?

Ik ken iemand die ivm medische noodzaak twee keer een vrucht heeft moeten laten aborteren.

Maar alsnog zouden de uitzonderingen niet moeten zorgen voor het compleet stopzetten van abortuszorg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:40

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:35

BigOne schreef:
Staat er niet bij maar kan me voorstellen dat er na genetische screening inderdaad meerdere afbrekingen kunnen gebeuren, dat kan tegenwoordig trouwens ook voor de zwangerschap via testen ( op genetische afwijking)
https://www.igj.nl/over-ons/igj-in-cijf ... safbreking

Volgens mij klopt dat wel, daarom is het na de 12/13 weken en na de 20 weken volgens mij in de praktijk wat hoger? Heb zo alleen geen cijfers.