Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 00:19

Net als bij een 'normale' (benzine) auto kan je met een EV tot zo'n 200-350k met rijden voordat de accu dusdanig is versleten/verouderd dat je echt moet gaan vervangen. De nieuwere accu's kunnen zelfs de 400.000 aantikken zonder al te veel problemen.

Voordeel is ook dat onderhoud op EV's over het algemeen goedkoper is. Meen dat dat rond de 30-50% minder was.

Dus ja. Het is maar net hoe je kijkt ;)

Aaaaaaanyhow, terug naar het punt:
8nnemiek schreef:
Bandenslijtage blijkt bij elektrische auto’s juist minder te zijn vanwege het regeneratief remmen, ze zijn binnen 30.000km schoner dan brandstof, en de accu’s kunnen voor dik 97% worden gerecycled.
Ze branden veel minder snel dan brandstofauto’s, en de nieuwste LFP accu’s zijn al helemaal veilig.
Vanwege al die voordelen zouden EV’s wat mij betreft inderdaad bepaalde kortingen mogen krijgen.

Hier ben ik het dus wel mee eens zo lang EV's nog niet door meerderheid van Nederland gebruikt worden.
Uiteindelijk wordt het de meest gangbare wagen en moeten we inderdaad wel kijken dat er voldoende belasting bij de overheid komt zodat ze onze wegen ed kunnen onderhouden. Je hoeft maar even in België te rijden om te beseffen hoe goed we het hebben qua wegen en wegonderhoud in Nederland :))

Cer

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 06:47

Sinds mijn collega in Spanje stond met een kapotte (nieuwe, lease van de zaak) EV (met het hele gezin, inc kleine kinderen) en ze nergens die auto kon laten maken en uren met de kids in de zon heeft staan wachten en bellen en wachten etc vraag ik me af of het in de EU wel handig is? Actieradius of niet? Een 3e hands benzine autootje lijkt dan toch makkelijker?

Ik kijk ook wel eens naar een EV maar qua budget en laden kan het hier ook nog niet uit. En ook eventuele reparaties kunnen prijzig zijn, heb ik begrepen.
Voor mensen met zonnepanelen en een eigen oprit / parkeerplaats met laadpaal wordt het alweer een ander verhaal natuurlijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 07:27

Cer schreef:
Sinds mijn collega in Spanje stond met een kapotte (nieuwe, lease van de zaak) EV (met het hele gezin, inc kleine kinderen) en ze nergens die auto kon laten maken en uren met de kids in de zon heeft staan wachten en bellen en wachten etc vraag ik me af of het in de EU wel handig is? Actieradius of niet? Een 3e hands benzine autootje lijkt dan toch makkelijker?

Wat voor merk is dat en wat was er kapot dat het kennelijk alleen in NL gerepareerd kon worden?

In de meeste landen hebben ze namelijk prima service. Duurt altijd wel lang, maar dat is met benzine auto’s ook.
Autopech is hoe dan ook erg rot.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:24

Maar is het dan ook de bedoeling dat je rekening gaat rijden in een elektrische auto?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:26

Jildau schreef:
Maar is het dan ook de bedoeling dat je rekening gaat rijden in een elektrische auto?

Ja, in elke auto.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:38

Dus eigenlijk gaat het puur en alleen om geld binnen harken en totaal niet om milieu/klimaat. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:39

verootjoo schreef:
Wat voor merk is dat en wat was er kapot dat het kennelijk alleen in NL gerepareerd kon worden?

In de meeste landen hebben ze namelijk prima service. Duurt altijd wel lang, maar dat is met benzine auto’s ook.
Autopech is hoe dan ook erg rot.

Als ik het goed heb een Renault ..geen idee wat er kapot was, maakt dat iets uit? Het zal ook liggen aan waar je bent, wat meer afgelegen met eenvoudiger garages of meer bij een stad in de buurt denk ik. Ik had t alleen niet gedacht, dat dat nog best lastig kan zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:40

Jildau schreef:
Dus eigenlijk gaat het puur en alleen om geld binnen harken en totaal niet om milieu/klimaat. :D

Dat is altijd het idee van belastingen. Daarmee kunnen er dingen betaald worden die jij ook gebruikt snap je.

Het gaat erom dat degene die het meeste rijdt ook het meeste meebetaald aan het onderhoud van de wegen etc. Zoals al vaker uitgelegd…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:44

Jildau schreef:

Het kan toch en/en zijn?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:44

Ik vind het gewoon vreemd dat elke keer als je investeert in het milieu dat even later weer financieel afgestraft wordt. Zie je nu ook met zonnepanelen. Vraag me af wat dan het uiteindelijke doel is en twijfel eraan of dat daadwerkelijk het verbeteren van het milieu is. Zodra ze erachter komen dat ze door zo’n milieu verbeterende maatregel kosten mislopen, is het ineens niet zo belangrijk meer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:46

Jildau schreef:
Ik vind het gewoon vreemd dat elke keer als je investeert in het milieu dat even later weer financieel afgestraft wordt. Zie je nu ook met zonnepanelen. Vraag me af wat dan het uiteindelijke doel is en twijfel eraan of dat daadwerkelijk het verbeteren van het milieu is. Zodra ze erachter komen dat ze door zo’n milieu verbeterende maatregel kosten mislopen, is het ineens niet zo belangrijk meer.

Ja dat hebben we te danken aan jarenlang wanbeleid. En nee dat is geen links beleid geweest.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:46

Belastingen zijn inderdaad wel altijd om geld binnen te harken.
Het voordeel van een elektrische auto is daarnaast wel dat het echt milieuvriendelijker is.
Het zou voor boeren ook beter zijn als 'iedereen' elektrisch ging rijden, vanwege het stikstof gedoe. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:47

Jildau schreef:

Ja dit vind ik ook en dit valt me ook steeds weer op, krijg er een nare bijsmaak van.

Belastingen prima, maar niet en, en, en, en...er zijn grenzen hoor.

Daarnaast als we allemaal aan de electrische auto moeten, hoe moet dat dan met het stroomnetwerk wat nu al niet capabel is?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:49

Elisa2 schreef:
Jildau schreef:

Ja dit vind ik ook en dit valt me ook steeds weer op, krijg er een nare bijsmaak van.

Belastingen prima, maar niet en, en, en, en...er zijn grenzen hoor.

Daarnaast als we allemaal aan de electrische auto moeten, hoe moet dat dan met het stroomnetwerk wat nu al niet capabel is?

Wat is de en en en en en in rekeningrijden dan?

Je hebt nu accijns op fossiele brandstoffen, motorrijtuigenbelasting en wegenbelasting.

Dat is al en en en en en en.

Dus dan kan het toch alleen maar beter worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:53

Ja als de rest allemaal afgeschaft wordt en we niet gestraft gaan worden voor het gebruiken van een al overbelast stroomnet, wat nu gebeurd bij de mensen met zonnepanelen dan zou het in theorie beter moeten kunnen worden.

Tenzij er weer iets verzonnen moet worden om de accijnzen terug te verdienen die ze dan mislopen met minder benzine auto's. Oftewel, in theorie klinkt het mooi maar ik heb mijn twijfels bij de praktijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:54

Met elke auto kun je natuurlijk stil komen te staan op vakantie. Ik heb zelf echt wel meer vertrouwen in mijn oude EV dan in zo'n 3de hands benzine auto.
Het is inderdaad lastig dat niet elke garage ze kan repareren, maar overal zijn toch gewoon dealers te vinden die dat moeten kunnen. En ook gewone garages zullen steeds vaker EV's leren onderhouden anders kunnen ze uiteindelijk de deuren sluiten.

Qua prijs zullen EV's nog veel goedkoper gaan worden. Het is op het moment nog min of meer een luxe product. Maar de techniek is zo veel simpeler dan een brandstofmotor, en de accuprijzen zakken zo hard, dat het echt niet lang duurt voordat de prijzen ver onder die van een benzineauto zakken.
Tweedehands zijn er ook zeker wat leuke modellen te vinden voor mensen met een kleinere beurs.
Onze auto kostte destijds €11.000, had pas 20.000km op de teller, de range is gemiddeld 250km met vooral snelweg.. Inmiddels tikken we bijna de 150.000km aan, de accu capaciteit is nog 94%, en het enige onderhoud was 4 nieuwe banden.
Zo'n zelfde auto kun je al vinden voor €5000 tweedehands.

Rekeningrijden, hoewel het voor ons persoonlijk ongustig zou zijn omdat we zo veel rijden, is wel het meest eerlijk. De gemiddelde Nederlander rijdt maar zo'n 30km/dag, maar ze betalen wel net zoveel als een auto die bijvoorbeeld 500km per dag rijdt. Plus dat je met rekeningrijden het fileprobleem een beetje kan indammen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:55

Elisa2 schreef:
Ja als de rest allemaal afgeschaft wordt en we niet gestraft gaan worden voor het gebruiken van een al overbelast stroomnet, wat nu gebeurd bij de mensen met zonnepanelen dan zou het in theorie beter moeten kunnen worden.

Tenzij er weer iets verzonnen moet worden om de accijnzen terug te verdienen die ze dan mislopen met minder benzine auto's. Oftewel, in theorie klinkt het mooi maar ik heb mijn twijfels bij de praktijk.

Dat overbelaste stroomnet is ook op het konto van een overheid dat wanbeleid voert, bij te schrijven.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:56

Mensem met zonnepanelen betalen nog steeds minder dan mensen zonder zonnepanelen, ze krijgen alleen minder korting.

En hoe meer elektrische auto's er komen, hoe meer mensen ze kunnen repareren.
Ze zijn in China momenteel bezig met het maken van een betaalbare elektrische stadsauto.

Ik ben nog steeds niet voor rekeningrijden, maar als ik in Nederland een boerderij had, zou ik uit eigenbelang heel erg voor de elektrificatie zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:57

Cer schreef:

Ik kijk ook wel eens naar een EV maar qua budget en laden kan het hier ook nog niet uit. En ook eventuele reparaties kunnen prijzig zijn, heb ik begrepen.
Voor mensen met zonnepanelen en een eigen oprit / parkeerplaats met laadpaal wordt het alweer een ander verhaal natuurlijk

Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?

@Elise2: wat denk je van gewoon het stroomnet ook verbeteren? Zal toch hoe dan ook moeten gebeuren, gezien de huidige situatie. En korting op EV is altijd tijdelijk. Want het gaat om de incentive om zo veel mogelijk mensen over te laten stappen. Uiteindelijk moet er inderdaad genoeg binnen “geharkt worden” om de kosten van o.a. ons wegennet te betalen. Of wil je later richting een situatie zoals in België dan, omdat je niet de en-en-en wil?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:57

EV wordt als je het mij vraagt het nieuwe gas; we zijn zo afhankelijk van andere landen hiervoor. Rusland wordt ingeruild voor China, ik weet niet of dat een goede wissel is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:58

Saga schreef:
Het voordeel van een elektrische auto is daarnaast wel dat het echt milieuvriendelijker is.
Het zou voor boeren ook beter zijn als 'iedereen' elektrisch ging rijden, vanwege het stikstof gedoe. :D

Geloof er niks van want wij krijgen toch sowieso wel de schuld van partijen zoals D66 en GLPvdA. Maakt echt niks uit of iedereen elektrisch gaat rijden. Als je al niet eens naar realistische normen wilt kijken en niet de daadwerkelijke staat van de natuur wilt gebruiken om je regels op te baseren…

Het doel is gewoon weg met de boeren en het vee zodat er ruimte komt voor nieuwe steden, woonwijken, aangelegde parken (“natuur”) en industrieterreinen. Staat milieu en klimaat volledig los van anders hadden ze daar wel totaal andere ideeën over gehad en waren ze daar anders mee omgegaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:59

Het doel is nooit geweest 'weg met boeren en het vee'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:00

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:01

IMANDRA schreef:
Afhankelijk van wat er precies kapot is kan dat toch ook met een benzineauto gebeuren?

Behalve dat wel momenteel wellicht meer garages zijn die een benzine auto kunnen fixen dan een ev ? Ik weet niet hoe dat verdeeld is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:02

Jildau schreef:
Saga schreef:

Geloof er niks van want wij krijgen toch sowieso wel de schuld van partijen zoals D66 en GLPvdA. Maakt echt niks uit of iedereen elektrisch gaat rijden. Als je al niet eens naar realistische normen wilt kijken en niet de daadwerkelijke staat van de natuur wilt gebruiken om je regels op te baseren…

Het doel is gewoon weg met de boeren en het vee zodat er ruimte komt voor nieuwe steden, woonwijken, aangelegde parken (“natuur”) en industrieterreinen. Staat milieu en klimaat volledig los van anders hadden ze daar wel totaal andere ideeën over gehad en waren ze daar anders mee omgegaan.

Ja, hier ben ik ook van overtuigd..want als het voor het klimaat zou zijn geweest dan was en groen en bomen voor in de plaats gekomen ipv woonwijken, snelwegen e.d.
Dit is zoooo tegenstrijdig allemaal.