Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:9 september 2025
Een artikel uit 2022 van Marcel Zuger
Wat zal de reactie zijn van Lelieveld? Geist was Trump en Marcel?
---
DE ZWITSERSE BIOLOOG MARCEL ZÜGER DOET EEN VERBAZINGWEKKENDE OPMERKING OVER DE AANWEZIGHEID VAN WOLVEN IN EUROPA.
Marcel Züger, bioloog afgestudeerd aan de Federale Technische Hogeschool van Zürich en aanvankelijk overtuigd voorstander van de terugkeer van de wolf, deed een belastende opmerking in een interview over de terugkeer van wolven in Europa. Hij bekende dat hij 25 jaar geleden ervan overtuigd was dat wolven moesten worden toegestaan om terug te keren naar hun oorspronkelijke leefgebieden.
"Toen in 2012 de eerste wolvenwelpen werden geboren, was ik erg blij. Destijds geloofde ik wat ons over wolven werd verteld... maar op basis van alle observaties in het veld en de huidige situatie kan ik bevestigen dat de beschrijving die ons werd gegeven heel anders is dan wat er werkelijk in het veld gebeurt. De problemen die ons te wachten staan, zullen enorm zijn.
De wolf werd ons voorgesteld als een dier dat bang was voor mensen, dat voornamelijk 's nachts actief was en dat een eenvoudige omheining of de aanwezigheid van waakhonden zou volstaan om hem tegen te houden.
Vandaag de dag weten we dat wolven in staat zijn om te leren en een groot aanpassingsvermogen hebben. Ze leren de meest geavanceerde beschermingsmaatregelen te omzeilen. Wanneer ze beseffen dat mensen geen gevaar vormen, worden wolven steeds brutaler, testen ze hun grenzen uit en wanneer mensen geen gevaar voelen, gaan ze steeds verder.
Het is waar dat wolven eeuwenlang, terwijl ze werden bejaagd, bang waren voor mensen. Tegenwoordig is de wereld van de wolven, omdat ze hebben begrepen dat ze niets van mensen te vrezen hebben en steeds brutaler worden. Voor hen is onze wereld als een zelfbedieningssupermarkt zonder kassa.
De volgende stap is voorspelbaar, waarschuwt de bioloog. “Als wolven beseffen dat ze nog verder kunnen gaan, worden ze een reëel gevaar voor de bevolking, en vooral voor kinderen.”
Volgens Marcel Züger moet worden voorkomen dat wolven roedels vormen. "De wolf heeft twee essentiële dingen nodig: voldoende voedsel en een rustige schuilplaats om zijn welpen te baren en veilig groot te brengen. Wolven vinden bijna overal in Europa heel gemakkelijk voedsel. Omdat ze opportunisten zijn, hoeven ze niet per se op wild zoals herten, reeën of wilde zwijnen te jagen. Ze eten het eerste prooidier dat ze tegenkomen, of dat nu knaagdieren, vossen of boerderijdieren zoals schapen, geiten, jonge runderen, paarden, veulens, ezels, maar ook honden en katten zijn. Hoe meer wolven aan mensen wennen, hoe meer ze zich in hun directe omgeving zullen vestigen.
Wolven verspreiden zich snel, met een groeipercentage van 30-40% per jaar, wat neerkomt op een verdubbeling van de populatie om de 2-3 jaar.
Wat predatie betreft, omzeilen steeds meer wolven de beschermingsmaatregelen. Een hongerige wolf zal altijd een manier vinden om zijn honger te stillen. Zich aanpassen aan elke situatie is een aangeboren gedrag voor wolven. Elk van hen heeft... het potentieel om een problematische wolf te worden.
Zonder een serieus beheer van de populatie zullen wolven zich ontwikkelen tot gevaarlijk gedrag, waarschuwt Marcel Züger. "Het Europese beleid voor de bescherming van wolven komt neer op de verspreiding van de soort. Wolven worden alleen in zeer uitzonderlijke gevallen gedood. Deze situatie leidt tot steeds complexere beschermingsmaatregelen, die door Europa met miljoenen euro's worden gefinancierd. Het zou onrealistisch zijn te denken dat welke beschermingsmaatregel dan ook, hoe complex ook, wolven ertoe kan brengen zich van hun prooien te verwijderen."
Er zal een dag komen waarop de Europese Unie haar beleid inzake grote roofdieren zal moeten herzien.
https://www.samerbergernachrichten.de/h ... 0yKLKkmEpg
Sanet schreef:Ik ben banger dat ze gaan zeggen: oooh nu mag je wel met 1,6m omheinen, mensen weer op kosten jagen voor nop, want we weten allemaal allang dat dat ook niet het verschil gaat maken
Ginam schreef:Ironie wil dat ik dit jaar vanwege drukke weg een stuk van mijn weide met 2 meter omheining heb omheind met betonrand. Dit mag in België.
Maar er zijn nog genoeg punten waar ze er wel in zouden kunnen gezien ik er geen gevangenis van wilde maken. En mijn stal achter het huis ligt tegen stukje bos van buren aan waar ze ook prima overheen zouden kunnen.
Dus ik heb behalve voor de paarden geen stroomdraden aan buitenkant gedaan.
[ Afbeelding ]
Jessix schreef:Sorry, door de hele discussie zie ik niet waar er bij het gemeentehuis met honden gedemonstreerd gaat worden?
DubbelFun schreef:Het is vrij simpel om aan de bovenkant vlak boven de bovenliggen een stroomdraadte te spannen. Áls hij dan tegen het gaas op klimt/springt komt ie met zijn poten op het stroomdraad en krijgt een tik, want hij leunt met zijn achterpoten óp het gaas en maakt dus 'aarde'.
Knuffeldier schreef:
Femke_Tweety schreef:DubbelFun schreef:Maar daar staat geen stroom op.
Ik heb hier op mijn 1,80 gaas 6 rijen stroomdraad zitten op 10 cm van elkaar met de onderste op 5 cm boven de bovenligger.
Heb je een foto?
Is wellicht best interessant in dit topic.