Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:40

Nou.... ik geloof dat de armoede onder mensen met een uitkering/het minimumloon een stuk hoger is dan bij modaal en hoger.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:44

Tango1979 schreef:
Het basisinkomen is om net je vaste lasten te betalen en ietsje over te houden.

Vervolgens heb je (als je het geluk hebt) de optie om te werken, zodat je duurder kan wonen, leuke dingen kan doen, een paard kan houden etc etc

Er zijn nu ook mensen die 60 a 80 uur in de week werken. Juist om extra geld te verdienen, carrière te maken etc etc. Die zouden ook veeel minder kunnen werken en nog steeds rond kunnen komen. Waarom doen die mensen dat dan?

Alles wat je verdient uit loondienst is voor jou (na aftrek belasting) Dus elk uur dat je werkt, levert je wat op. Je verliest geen toeslagen, zorgtoeslag, huursubsidie etc etc want dat is er niet meer.

Dus dit is de meest zuivere vorm van werken loont. Zonder dat de mensen die niet KUNNEN werken, in de steek gelaten worden

Mensen die zoveel werken zijn vaak zelfstandig. De vrijheid om zelf dingen in je leven te kunnen bepalen is vaak doorslaggevend voor deze keus. En omdat je als zelfstandige allerlei financiële risico's loopt als je niet werkt, zul je voldoende moeten omzetten om hoge arbeidsongeschiktheids verzekering te kunnen betalen, een financiële buffer op te bouwen, schulden z.s.m. af te lossen enz. Maar als je je daar geen zorgen over hoeft te maken, zullen velen eindelijk meer tijd hebben voor hobby's en gezin. :)

En werken wordt extra belast, dus dat maakt niet werken extra aantrekkelijk!

En als je jezelf afvraagt of mensen vervroegd met pensioen zouden willen? 69% van de 55 plussers wel!

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/groot-deel-van-55-plussers-wil-eerder-stoppen-met-werken-maar-voor-de-meesten-is-dat-financieel-niet-haalbaar/
Laatst bijgewerkt door journee op 31-01-25 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:47

Vergis je niet in de middenklasse die nergens recht op heeft. En vaak niet kan kopen, maar voor sociale huur niet in aanmerking komt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:47

En die dit jaar weer een huurverhoging van 7,7 procent voor hun kiezen krijgen :n

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:55

Benzz schreef:
Vergis je niet in de middenklasse die nergens recht op heeft. En vaak niet kan kopen, maar voor sociale huur niet in aanmerking komt.

Dat ben ik precies maar kan niet zeggen dat ik het slecht heb hoor! Ik heb een huurhuis in de private sector want kan als alleenstaande niet kopen (want achterlijke koopprijzen).

Als je dat armoede/het slecht hebben of wat dan ook wilt noemen, mag je je gaan schamen.

Ik ben opgegroeid als kind van een alleenstaande bijstandsmoeder. Dat is armoede.

Mbt veel werken: genoeg mensen in loondienst die meer werken dan ze zou hoeven te doen om te kunnen leven. Waarom? Voor een dure auto, groter huis, vakanties, hobby's dure kleding etc etc etc

Als je denkt dat die stoppen met werken en van een basisinkomen gaan leven, ik denk van niet. Zou ik in ieder geval niet doen.

Er zijn ook een heleboel mensen die best eerder kunnen stoppen met werken, maar doen het niet. Juist omdat ze niet terug willen in levensstijl.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 31-01-25 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:56

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
Niet helemaal vergelijkbaar. Ten eerste is er héél veel innovatie in die sector waardoor deze materialen steeds minder en minder nodig zijn. Cobalt bijv is in sommige batterijen niet eens meer nodig. Voor Lithium-ion zijn er naar het schijnt veelbelovende alternatieven in ontwikkeling waarbij men meer rekening houdt met milieu. Ten tweede hoeft niet elke sector per se gehalveerd te worden als er voldoende innovatie is.

Specifiek voor Nederland en specifiek voor het stikstofprobleem heeft innovatie helaas niet voldoende verandering gebracht (ondanks de tomeloze inzet van (een deel van de) boeren), dus is het nu 5 over 12 en moeten er rigoreuze veranderingen komen om op tijd nog iets van verschil te kunnen maken (ook al halen we de gestelde doelen niet meer). Slaan met de botte bijl dus.

Daarnaast vind ik dit een beetje “what about-ism”. Alsof wat mondiaal gebeurd qua batterijen (en dus een stuk minder goed te reguleren is als het gaat om vergroening) zou betekenen dat wij in Nederland niks meer hoeven doen? Dat er in jouw optiek in sector 1 weinig gedaan wordt wil niet zeggen dat we in sector 2 dan ook maar niks hoeven doen. Wat mij betreft gaan we ervoor dat beide sectoren verbeteren, maar dat vergt een op de situatie en sector afgesteld plan.

Eh, waarop is deze uitspraak exact gebaseerd?

Het is namelijk wel degelijk vergelijkbaar. Er is óók heel veel innovatie in de landbouw mogelijk. De WUR heeft het momenteel over exact 44 innovaties waarmee, bij volledige implementatie, de beoogde doelen voor ammoniak en broeikasgassen van het NPLG gerealiseerd kunnen worden. Omdat volledige implementatie in de praktijk onmogelijk is blijft extensiveren nodig om de doelen daadwerkelijk te behalen.

Als ik tijd over had zou ik al die verschillende innovaties hier best voor jullie* willen uiteenzetten. Echter vrees ik dat ik jullie daarmee alleen maar zou vervelen. Het zou jullie imo wel sieren om je hier toch even in te verdiepen, voordat we met (ik hoop toch spreekwoordelijke :D ) botte bijlen gaan slaan.

Het blijft bijzonder dat voor velen landbouw en innovatie niet met elkaar te rijmen valt. Ik vermoed zomaar dat de propaganda van een aantal politieke partijen hierin een veel te grote rol speelt, zonder dat men het zelf doorheeft.

Overigens word ik nogal moe van het stellen dat ik zou vinden dat we niks hoeven te doen. Ik ga mijn riedeltje over hoe ik erin sta niet wéér afsteken, als jij (IMANDRA) stopt met invullen van hoe jij denkt dat een ander denkt over een bepaald onderwerp. Want 1, je mist het punt dat ik maak (de hypocrisie/NIMBY/geef het beestje een mooie naam) en 2, het ís geen whataboutism want ik vind niet dat we in Nederland niets hoeven te doen. Ik snap dat het een handige tactiek kan zijn om je eigen standpunt sterker te doen lijken, maar het lukt niet op deze manier en het maakt de discussie onnodig ingewikkeld. En langdradig.

* Met jullie bedoel ik een ieder die ervan overtuigd is dat we met botte bijlen moeten gaan slaan om de Nederlandse natuur van de ondergang te redden.

Het laatste stukje uit het Wur rapport;
Wat zijn de kwetsbaarheden in jullie onderzoek?

Ros: ‘We hebben de potentiële innovaties in beeld gebracht en dan berekend: wat kunnen ze opleveren als iedereen meedoet? In de praktijk is dat nog een hele uitdaging. Ten tweede zijn veel innovaties getest op praktijkbedrijven, maar dat is een beperkt aantal bedrijven en we weten niet hoe zo’n systeem over de hele linie uitpakt. Ten derde: innovaties zijn een deel van de oplossing. Veehouders moeten ook kijken naar extensivering, ofwel minder koeien per hectare, dus een krimp van de veestapel. Wellicht lopen ze minder risico’s met extensiveren dan met de aanschaf van dure technologie. Verduurzamen is meer dan innoveren.’

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:58

Je moest eens weten hoeveel verkapte armoede er tegenwoordig is bij die groep.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:59

Als jij niet voor een sociale huurwoning in aanmerking komt? Armoede? Dat vind ik wel heel knap als je dat voor elkaar krijgt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:06

Tango1979 schreef:
Als jij niet voor een sociale huurwoning in aanmerking komt? Armoede? Dat vind ik wel heel knap als je dat voor elkaar krijgt

54000 per jaar is de max voor een gezin wat je mag verdienen. Dat is maandelijks zoń 3100,-

Huurwoning: 1600 euro ( gemiddelde huurprijs is op het moment 1736,- voor een eengezinswoning)
GWL: 150
Zorgverzekering: 2 volwassenen 160,- pp
Verzekering: 100,-
Internet:50,-
Auto: 150,- ( reken ik nog krap)
Telefoon: 50,-

Kom je op ruim 2400 uit. Houd je 700 euro over voor sparen, boodschappen en een keer wat leuks. Dat is voor een gezin van 4 niet heel breed.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:07

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:10

Niet heel breed is wat anders dan armoede. Tel de kinderbijslag er nog bij op en het plaatje wordt al anders.

Bij plotseling verlies van je baan of iets dergelijks kan het voorkomen omdat je (tijdelijk) nog met hoge woonlasten zit. Daar gaan ook alle voorbeelden in je artikel over. En omdat de hele huizenmarkt op slot zit, je niet goedkoper kan wonen.

Maar hoewel er wel wat aan verborgen armoede zal zijn, zit de echte armoede grotendeels echt niet bij de inkomens boven de 50k.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 31-01-25 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:12

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:12

Tango1979 schreef:
Niet heel breed is wat anders dan armoede. Tel de kinderbijslag er nog bij op en het plaatje wordt al anders.

Ik denk dat je het allemaal iets te rooskleurig ziet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:13

Tango1979 schreef:

Sportclubjes en kinderopvang niet meegerekend.

Laatst heb ik eens berekend wat een alleenstaande moeder in de bijstand met 2 kinderen tot 12 jaar krijgt. Die zat rond de 2600 netto per maand en dat was zonder energietoeslag, dat bedrag kon ik niet vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:15

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:

54000 per jaar is de max voor een gezin wat je mag verdienen. Dat is maandelijks zoń 3100,-

Huurwoning: 1600 euro ( gemiddelde huurprijs is op het moment 1736,- voor een eengezinswoning)
GWL: 150
Zorgverzekering: 2 volwassenen 160,- pp
Verzekering: 100,-
Internet:50,-
Auto: 150,- ( reken ik nog krap)
Telefoon: 50,-

Kom je op ruim 2400 uit. Houd je 700 euro over voor sparen, boodschappen en een keer wat leuks. Dat is voor een gezin van 4 niet heel breed.

Gemiddelde kosten boodschappen voor gezin met 2 kinderen tot 13 jaar: €686,25 en met opgroeien gaan ze alleen maar meer eten, dus dan moet je nog goed opletten met boodschappen...

https://hypotheek.nl/nieuws/geld/gemiddelde-uitgaven-per-maand-huishouden/
Laatst bijgewerkt door journee op 31-01-25 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:16

Tot 13 jaar Journee, in mijn herinnering gaan ze daarna 3 keer zoveel ( als het geen bodemloze put is :D ) eten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:18

BigOne schreef:
Het laatste stukje uit het Wur rapport;
Wat zijn de kwetsbaarheden in jullie onderzoek?

Ros: ‘We hebben de potentiële innovaties in beeld gebracht en dan berekend: wat kunnen ze opleveren als iedereen meedoet? In de praktijk is dat nog een hele uitdaging. Ten tweede zijn veel innovaties getest op praktijkbedrijven, maar dat is een beperkt aantal bedrijven en we weten niet hoe zo’n systeem over de hele linie uitpakt. Ten derde: innovaties zijn een deel van de oplossing. Veehouders moeten ook kijken naar extensivering, ofwel minder koeien per hectare, dus een krimp van de veestapel. Wellicht lopen ze minder risico’s met extensiveren dan met de aanschaf van dure technologie. Verduurzamen is meer dan innoveren.’

Akkoord. Daarbij is het voor een ondernemer prettig als als hij niet failliet gaat, dus zal hij niet klakkeloos gaan extensiveren zonder dat de inkomstenderving opgevangen wordt. Zo simpel volgens mij, maar voor velen lijkt het nog steeds (we zijn hier al jarenlang over aan het discussiëren) een raadsel te zijn waarom wij niet even de helft van onze koeien weg doen. Zucht.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:20

Benzz schreef:
Tot 13 jaar Journee, in mijn herinnering gaan ze daarna 3 keer zoveel ( als het geen bodemloze put is :D ) eten.

Daarom durfde ze daar waarschijnlijk geen berekening op los te laten. :D
Laatst bijgewerkt door journee op 31-01-25 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:20

Niet dat er niet gesnapt wordt waarom boeren niet even de helft van hun koeien weg doen, wel waarom politiek liever heel veel geld besteed aan het ontwijken van regels en het maken van beslissingen in plaats van dat geld te besteden aan het helpen die overgang te maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:21

journee schreef:
Benzz schreef:

Daarom durfde ze daar waarschijnlijk geen berekening op los te laten. :D

:D :D :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:28

julius_juut schreef:
Niet dat er niet gesnapt wordt waarom boeren niet even de helft van hun koeien weg doen, wel waarom politiek liever heel veel geld besteed aan het ontwijken van regels en het maken van beslissingen in plaats van dat geld te besteden aan het helpen die overgang te maken.

Economisch gezien is het niet heel gek om geen miljarden uit te geven om... ja wat eigenlijk? Kapitaal te vernietigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:44

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:15

De boel zit gewoon hopeloos op slot en het vorige plan van het vorige kabinet zat een stuk beter in elkaar. De boeren worden wederom genaaid, dit keer door BBB.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:27

BigOne schreef:
De boel zit gewoon hopeloos op slot en het vorige plan van het vorige kabinet zat een stuk beter in elkaar. De boeren worden wederom genaaid, dit keer door BBB.

Maar dit nieuwsbericht slaat toch helemaal niet op de BBB? Sterker nog, die regeling waarvan iedereen nu zegt dat de BBB 'm de nek heeft omgedraaid kan dus misschien helemaal niet nu deze uitspraak er ligt?

Dus uiteindelijk is het beter als dat geld in een andere pot zit dan in deze pot toch?

Of zou het eigenlijk wel fijn zijn als iedereen uitgekocht was en dat dan daarna had gebleken dat je geen kip meer mag houden op je eigen erf :o

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:32

Typfoudt er is volgens mij toch al veel geroepen en geïnnoveerd maar dit is dus blijkbaar niet snel of effectief genoeg gegaan als we nu nog steeds met zo’n groot probleem zitten? Bij mijn weten is er jaren geroepen dat we het wel met innovatie op kunnen lossen, en toch zitten we nu nog steeds muurvast. Ik zeg nergens dat er niet nog meer innovaties kunnen komen, enkel dat ze in het verleden blijkbaar toch niet snel / effectief genoeg gaan om de gestelde doelen te behalen.

Begrijp me niet verkeerd, als een deel met innovaties op korte termijn opgelost kan worden ben ik helemaal voor. Met 5 over 12 bedoel ik overigens dat de regeringen het steeds maar vooruit hebben geschoven zonder concrete acties uit te voeren —de tijd die we hebben wordt steeds korter dus is een steeds bottere bijl nodig om verschil te maken. Of denk jij dat die innovaties op zeer korte termijn én geïmplementeerd kunnen worden plús voldoende verschil maken om de gestelde doelen te behalen?

Overigens is die twee sectoren vergelijken imo wel whataboutism want de situaties en contexten zijn echt compleet verschillend.