Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:02

Wintu schreef:
irmaz schreef:
Ik vind daar ook wat van en ga daar nu eens wel wat over zeggen.

Verrassend dat er nooit verwezen wordt naar de filmpjes van de mensen bij bijvoorbeeld voedselbanken, de mensen die ontbijt voor kinderen op school verzorgen en talloze lieve acties in steden als Rotterdam. Of de vrijwilligers en verzorgers in diverse verzorgingshuizen. Om maar eens wat te noemen.
Nee veel leuker natuurlijk om bevolkingsgroepen te beoordelen (of moet ik zeggen veroordelen) aan de hand van incidenten uitvergroot in Opsporing verzocht of Bureau Rotterdam. En dan met z'n allen "gerechtigheid" gaan halen door op een partij te stemmen die zijn programma vol heeft gepropt met statements die onwettig zijn en regelrecht tegen de Nederlandse grondwet gaan. Top :

Zoals al eerder gezegd, positieve dingen hoor je nooit iemand over, dat is geen nieuws. Daar is dit geen uitzondering op.

Dat je het niet hoort is niet persé het punt, het punt is dat mensen op halve (eenzijdige) punten hun hele mening bepalen en daar zelf rechten aan gaan ontlenen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:08

irmaz schreef:
Wintu schreef:

Zoals al eerder gezegd, positieve dingen hoor je nooit iemand over, dat is geen nieuws. Daar is dit geen uitzondering op.

Dat je het niet hoort is niet persé het punt, het punt is dat mensen op halve (eenzijdige) punten hun hele mening bepalen en daar zelf rechten aan gaan ontlenen.

Dat zegt toch ook niemand dat er geen goede dingen gebeuren? Dat wordt echter niet op de nationale tv uitgezonden, zoals veel goede dingen die mensen doen niet worden uitgezonden. Mensen reageren eerder met een klacht dan met een compliment.
Verder vul je nu wel heel veel in over mensen, nav een post hier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:09

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Dit vind ik een hele nare suggestieve PVV post. Daar vind IK dus wel wat van.
:n :x

Ik vind daar ook wat van en ga daar nu eens wel wat over zeggen.

Verrassend dat er nooit verwezen wordt naar de filmpjes van de mensen bij bijvoorbeeld voedselbanken, de mensen die ontbijt voor kinderen op school verzorgen en talloze lieve acties in steden als Rotterdam. Of de vrijwilligers en verzorgers in diverse verzorgingshuizen. Om maar eens wat te noemen.
Nee veel leuker natuurlijk om bevolkingsgroepen te beoordelen (of moet ik zeggen veroordelen) aan de hand van incidenten uitvergroot in Opsporing verzocht of Bureau Rotterdam. En dan met z'n allen "gerechtigheid" gaan halen door op een partij te stemmen die zijn programma vol heeft gepropt met statements die onwettig zijn en regelrecht tegen de Nederlandse grondwet gaan. Top :

Het spijt me je te zeggen, maar mensen met migratie achtergrond zijn daadwerkelijk vaker verdachte van een misdrijf. Over de redenen daarvan kun je rijke discussies voeren met allerlei argumenten, maar feit is dat er verschillen worden waargenomen.

“Jonge mensen (tot 25 jaar) zijn vaker verdacht van een misdrijf dan ouderen. Dit geldt voor alle herkomstgroepen.

Bij vrijwel alle leeftijdsgroepen zijn mensen met een Antilliaanse achtergrond naar verhouding het vaakst verdacht van een misdrijf. Alleen bij jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar is met 7,3 procent het aandeel verdachten groter bij mensen met een Marokkaanse achtergrond. Dit is meer dan tweemaal zo vaak als de groep met een niet-westerse achtergrond als geheel (3,1 procent) en bijna vijfmaal zo vaak als de groep met een Nederlandse achtergrond van dezelfde leeftijd (1,5 procent).”

https://longreads.cbs.nl/integratie-2020/criminaliteit/

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:11

Irmaz helemaal met je eens. Maar als ik echt naar wordt van een post kan ik beter zwijgen want kan het niet zo keurig verwoorden als jij doet. Goed gedaan en heel erg waar je post!

Ga je (996981) nu echt zo'n opmerking vergoelijken?

Weet dan dat er altijd percentueel gezien meer Antillanen, Marokkanen etc zijn die gewoon keurig netjes studeren, werken, kinderen krijgen en belasting betalen etc en waardevolle bewoners zijn van Nederland.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:24

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:24

Wintu schreef:

... als trotse Trouw lezeres kan ik melden dat positieve zaken regelmatig in de kolommen van de krant staan.

Trouwlezers zijn ook daar in geïnteresseerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:31

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:33

pien_2010 schreef:
Irmaz helemaal met je eens. Maar als ik echt naar wordt van een post kan ik beter zwijgen want kan het niet zo keurig verwoorden als jij doet. Goed gedaan en heel erg waar je post!

Weet dan dat er altijd percentueel gezien meer Antillanen, Marokkanen etc zijn die gewoon keurig netjes studeren, werken, kinderen krijgen en belasting betalen etc en waardevolle bewoners zijn van Nederland.

Vergoelijk je nu zelf ook niet Pien?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:35

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:
Ik kan een heel lang verhaal typen, maar kortgezegd komt het hier op neer: Criminaliteit is niet zozeer gelinkt aan afkomst, maar aan armoede

https://longreads.cbs.nl/armoede-en-soc ... n-armoede/

https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2 ... htergrond/

Plus de discriminatie mbt vinden van een baan.

Zal allemaal, maar armoede, discriminatie of wat dan ook mag een excuus zijn voor crimineel gedrag, ongeacht wie je bent of waar je vandaar komt. Dit als excuses aanvoeren is evengoed zaken vergoelijken.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:43

Zoals ik ook zei; je kan levendige discussie voeren over het waarom van de cijfers. Er zijn ontelbare argumenten aan te voeren over het waarom de cijfers zijn zoals ze zijn. Neemt niet weg dat er inderdaad een verschil is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:47

Onder armoede is er meer criminaliteit. Er zijn meer (veel veel meer) allochtonen in armoede, dan autochtonen. Ergo: er is meer criminaliteit onder allochtonen.

De oplossing is dus niet: minder Marokkanen. De oplossing is: minder armoede

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:49

Tango1979 schreef:
Onder armoede is er meer criminaliteit. Er zijn meer (veel veel meer) allochtonen in armoede, dan autochtonen. Ergo: er is meer criminaliteit onder allochtonen.

Precies en dat begint al op de middelbare school waar allochtonen stelselmatig lager schooladvies krijgen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:52

Tango1979 schreef:

Of iemand arm is of niet, is natuurlijk niet te zien aan de hand van de beelden op bijvoorbeeld opspringsverzocht (sterker nog; ze dragen meer dan eens dure merkkleding). Wat men ziet is in verhouding veel buitenlandse jongeren die (laffe) misdaden begaan.

Ik snap dat dit wat doet met de beeldvorming

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:52

Citaat:
Zal allemaal, maar armoede, discriminatie of wat dan ook mag een excuus zijn voor crimineel gedrag, ongeacht wie je bent of waar je vandaar komt. Dit als excuses aanvoeren is evengoed zaken vergoelijken.

Ik herinner mij een moment dat de Nederlandse premier Kok boos werd, toen iemand opmerkte 'dat als je arm was, je wel uit stelen moest gaan'.
Hij kwam uit een arm gezin, zijn vader was fietsenmaker als ik mij goed herinner - en jatten was not done.

Blijft staan dat 'de statistieken' wel een verband laten zien.
(Dat is niet vergoelijken, maar je afvragen 'hoe het zit' - en dat kan een poging tot oplossen van het probleem worden.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:55

Wintu schreef:
pien_2010 schreef:

Vergoelijk je nu zelf ook niet Pien?

Hier heb je de cijfers, die ken ik goed dus bagatelliseer helemaal niets of vergoelijk niets en wat blijkt

Citaat:
Sinds 2005 is het percentage door de politie geregistreerde verdachten van misdrijven onder alle herkomstgroeperingen bijna gehalveerd. Dat geldt zowel voor personen met een Nederlandse achtergrond als voor personen met Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse of Surinaamse achtergrond.

Citaat:
Ook onder de herkomstgroeperingen met een hoog percentage vluchtelingen is een daling in geregistreerde verdachten zichtbaar. Onder migranten uit de nieuwe EU-landen en hun nakomelingen is er geen sprake van een daling. Zo bleef het percentage verdachten onder Polen en Roemenen die zijn ingeschreven bij een Nederlandse gemeente het afgelopen decennium stabiel rond de 2 procent. Onder personen met een Bulgaarse achtergrond steeg het aandeel verdachten van 2008 tot en met 2013, maar nam daarna weer af.

2005200620072008200920102011201220132014*2015*0369Geregistreerde verdachten van misdrijven naar achtergrond

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... minaliteit

En nee, ik vergoelijk helemaal niets. Maar ik maak wel het onderscheid tussen misdadigers en niet misdadigers en de niet misdadigers zijn nog altijd (gelukkig maar) in grotere getale aanwezig als de misdadigers vanuit de groepen met deze achtergrond.

Ik ben pedagoog. Hebben jullie ooit wel eens nagedacht wat het voor jonge meisjes en jongens betekent heeft om die minder uitspraak overal te horen. Dan ben je Nederlander (met andere roots) en dan hoor je weken, nee maanden die uitspraak overal op radio, TV, en mensen die er over praten. Dan moet je leven nog beginnen. Dan zit je op school en je doet zo je best. Hoe ontmoedigend is dit. Zo negatief. Ik heb er wakker van gelegen.
Mijn vriendin gaf les aan meisjes (veel moslim meisjes) uit de zorg. Daar is de groep moslima oververtegenwoordigd en ze werken zo vreselijk hard!
Dan moet je die klas binnen na zo'n avond. Begrijpen jullie wel wat dit heeft gedaan bij zoveel hardwerkende meisjes en jongens? EN begrijpen jullie ook, dat jullie billen en ook die van WIlders in de toekomst als hij oud is en versleten, door deze mensen worden gewassen?

En dat is wat de PVV doet. Het kwade, waar de mensen uit die bevolkingsgroepen ook zo vreselijk veel last van hebben, net als wij, wordt alsmaar uitvergroot zodat de hele bevolkingsgroep zo zwart weggezet wordt, zodat ook de Nederlanders die zo hun best doen gestigmatiseerd worden, moeite hebben om een baan te krijgen, etnisch geprofileerd worden bij de politie en meer tot stilstand met de auto worden gebracht etc etc. De verhalen zijn bekend.

En dat gebeurt nu hier ook. Ik baal van de criminaliteit. MAAR WILDERS gaat dit echt niet oplossen, integendeel. Hij zorgt alleen dat mensen → groepen niet meer als mensen zien maar als criminelen of minderwaardige mensen. Terwijl het een klein gedeelte is vanuit die groepen die crimineel is.
Dus je vraag Wintu is ook een hele nare vraag, die absoluut niet klopt. Je wil gewoon bevestiging dat de groep.......niet deugd want.......
Er zijn mensen in die groepen, een bepaald percentage waar het mis mee gaat, maar het gros is niet crimineel en doet het gewoon goed en heeft gewoon recht op normale kansen zoals alle Nederlanders.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:05

Mooi post Pien!

Het is gewoon zo krom als wat. Even een voorbeeld: witte boordencriminaliteit (fraude, belastingontduiking, oplichting)

Daders:zeer grote meerderheid blanke mannen van middelbare leeftijd. Ik zie niemand een partij oprichten om die de schuld van alles te geven.

https://www.studeersnel.nl/nl/document/ ... it/4207213

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:12

Tango1979 schreef:
Mooi post Pien!

Het is gewoon zo krom als wat. Even een voorbeeld: witte boordencriminaliteit (fraude, belastingontduiking, oplichting)

Daders:zeer grote meerderheid blanke mannen van middelbare leeftijd. Ik zie niemand een partij oprichten om die de schuld van alles te geven.

Dit is een goede! En Pien: jouw post ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:15

Tango1979 schreef:
Ik kan een heel lang verhaal typen, maar kortgezegd komt het hier op neer: Criminaliteit is niet zozeer gelinkt aan afkomst, maar aan armoede

Als 49% van de armen in Nederland allochtoon is, is 51% van de armen in Nederland autochtoon. Maar niet 51% van de criminelen is autochtoon. Dus de enige conclusie die je kunt trekken is dat de combinatie van armoede en migratie achtergrond risico op crimineel gedrag vergroot.

Ook is duidelijk dat hoe meer generaties mensen in Nederland zijn, hoe kleiner de kans is op crimineel gedrag. Ze passen zich aan aan de Nederlandse cultuur.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:18

Tango1979 schreef:
Mooi post Pien!

Dat komt omdat de meeste politici tot dezelfde doelgroep (de zeven vinkjes. Goed boek! Echt een aanrader) behoren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:20

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:
Mooi post Pien!

Dit is een goede! En Pien: jouw post ook.

Helemaal eens, met al deze posten :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:23

De 7 vinkjes is inderdaad een goed boekje. Krijg je ook wel enige zelfreflectie van dat je best verwend bent als wit mens met veel vinkjes.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:24

journee schreef:
Tango1979 schreef:

Als 49% van de armen in Nederland allochtoon is, is 51% van de armen in Nederland autochtoon. Maar niet 51% van de criminelen is autochtoon. Dus de enige conclusie die je kunt trekken is dat de combinatie van armoede en migratie achtergrond risico op crimineel gedrag vergroot.

Ook is duidelijk dat hoe meer generaties mensen in Nederland zijn, hoe kleiner de kans is op crimineel gedrag. Ze passen zich aan aan de Nederlandse cultuur.

Je vergeet hier de verhouding autochtonen versus allochtonen in NL.

80% van de NL bevolking is autochtoon. Dan zou je toch denken dat ook 80% van de armen autochtoon zou zijn.

Ik ga eens naar dat boek kijken, thanks voor de tip!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:29

journee schreef:

Ach ja, die VOC mentaliteit :)F

Armoede van niet autochtone Nederlanders zit 'm vaak niet (alleen) in geld maar vooral ook in kansen-armoede. Als je van kinds af aan voor wordt gehouden dat je er eigenlijk niet bij hoort, dat er minder van jou moeten zijn en dat je het allemaal wel niet zult snappen, een crimineeltje zal zijn of toch zeker op zult groeien tot een crimineel....
Eens kijken wie daar tegen bestand is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:42

Er zijn mensen wie dat juist motiveert om het tegendeel te bewijzen. :-)

Ik hou niet zo van slachtofferrollen. Alles is een keuze, het rotte is alleen dat de goede onder de slechte lijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:44

... het doet mij denken aan een licht subversieve actie van mijn kerk.

"Het geschiedde in die dagen" ... ;)
dat sollicitatiebrieven nog van papier waren.
Er is niet alleen discriminatie op achternaam, maar ook op postcodegebied.
... dus trokken wij langs een aantal scholen met het volgende aanbod: de diaconie (de afdeling die het christelijk geloof in de praktijk beoefent) heeft een (post)adres in een redelijk deftige buurt.
Als je dit wil: kom langs, als je het gezellig vindt, drink een kopje thee of koffie - en wij noteren jouw naam en telefoonnummer,
jij zet ons adres op je sollicitatiebrief.

Relatief veel jonge mensen die 'via ons' solliciteerden, kregen een baan aangeboden.

Ik ben erg blij voor hen!!

(En ik ben woest op de idioten die een aantal hartstikke capabele jongeren gewoon niet hadden aangenomen omdat ze 'in de foute buurten woonden'.)