Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:07

At least 16 cemeteries in Gaza have been desecrated by Israeli forces, satellite imagery and videos reveal
Citaat:
CNN has reviewed satellite imagery and social media footage showing the destruction of cemeteries and witnessed it firsthand while traveling with the IDF in a convoy. Together the evidence reveals a systemic practice where Israeli ground forces have advanced across the Gaza Strip.

The intentional destruction of religious sites, such as cemeteries, violates international law, except under narrow circumstances relating to that site becoming a military objective, and legal experts told CNN that Israel’s acts could amount to war crimes.

https://edition.cnn.com/2024/01/20/midd ... index.html

Vind het zo bizar dat dit soort dingen open en bloot voor ieders ogen gebeuren....
Ik vraag mij dan af, wat gebeurt er nog meer wat wij niet kunnen zien?

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:20

Vernederend...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:27

Ze zeggen dat ze naar graven van dode gijzelaars zoeken. Ik weet niet of dat zo is maar dat wordt wel gezegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:02

Ik weet niet precies waar je op reageert Tamary?

Iemand Nieuwsuur gezien gisteren?
Ging over de Westelijke Jordaanoever. Israëlische soldaten wilden weten wie er bij een Arabische boer op bezoek waren (de Nederlandse pers)
Toen de pers vertrokken was kreeg de boer te horen dat hij binnen vijf dagen zijn huis uit moet.
Ook werd er getoond hoe Israël eerder naar een dorpje reed, de mensen uit hun huizen haalde om vervolgens de huizen met bulldozers plat te walsen of erger, in brand te steken met de kinderen er nog in (allemaal omgekomen).

Ik verbaas mij er totaal niet meer over dat mensen dan enigszins extremistisch gaan reageren/zich aansluiten bij een extremistische organisatie.
Hamas is sinds de recente missie van Israël om hen volledig uit te roeien, groter dan ooit geworden.
In dat perspectief zou je je kunnen afvragen of Israël medeschuldig is aan de aanval van 7 oktober door Hamas, en de gevolgen daarvan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:08

Nikass schreef:
Ik weet niet precies waar je op reageert Tamary?

Iemand Nieuwsuur gezien gisteren?
Ging over de Westelijke Jordaanoever. Israëlische soldaten wilden weten wie er bij een Arabische boer op bezoek waren (de Nederlandse pers)
Toen de pers vertrokken was kreeg de boer te horen dat hij binnen vijf dagen zijn huis uit moet.
Ook werd er getoond hoe Israël eerder naar een dorpje reed, de mensen uit hun huizen haalde om vervolgens de huizen met bulldozers plat te walsen of erger, in brand te steken met de kinderen er nog in (allemaal omgekomen).

Ik verbaas mij er totaal niet meer over dat mensen dan enigszins extremistisch gaan reageren/zich aansluiten bij een extremistische organisatie.
Hamas is sinds de recente missie van Israël om hen volledig uit te roeien, groter dan ooit geworden.
In dat perspectief zou je je kunnen afvragen of Israël medeschuldig is aan de aanval van 7 oktober door Hamas, en de gevolgen daarvan.

EU's Borrell says Israel financed creation of Gaza rulers Hamas
Citaat:
MADRID, Jan 19 (Reuters) - EU foreign policy chief Josep Borrell said on Friday that Israel had financed the creation of Palestinian militant group Hamas, publicly contradicting Prime Minister Benjamin Netanyahu who has denied such allegations.
Opponents of the Israeli government and some global media have accused Natanyahu governments of boosting Gaza rulers Hamas for years, including by allowing Qatari financing of Gaza.
"Yes, Hamas was financed by the government of Israel in an attempt to weaken the Palestinian Authority led by Fatah," Borrell said in a speech in the University of Valladolid in Spain without elaborating.
https://www.reuters.com/world/europe/eu ... 024-01-19/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:27

Wisten we al toch? Om Fatah te ondermijnen, als ik me goed herinner. Ongelooflijk dat zo'n minkukel nog steeds aan de macht is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:45

Ja, maar ik doelde meer op het opzettelijk creëren van vijandige gevoelens bij onschuldige burgers, en het "normale" mensen net zo lang tergen tot ze extreme dingen gaan doen.
Wij zien onszelf niet snel in staat tot extremistische daden (ga ik even vanuit), maar als iemand stelselmatig je het leven zuur maakt, en op gruwelijke wijze je dierbaren, je kinderen verminkt en vermoord, dan ga je vanzelf een keer een grens over.
Vanwaar dit destructieve gedrag van Israël is me dan weer niet duidelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:53

Ik geloof van harte dat Israel nu zijn kans schoon heeft gezien Gaza te vernietigen na wat er op 7 okt is gebeurd en daar gretig gebruik van blijft maken. Zijn natuurlijk het eeuwige slachtoffer.

Wat ik trouwens heel vreemd blijf vinden ( dat ze dat niet hadden zien aan komen, die 7 okt)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:18

Motaz de fotograaf die ongevraagd persfotograaf werd is vandaag geëvacueerd naar Qatar. Ik weet niet hoe ik me er onder voel. Ontzettend blij voor hem dat hij die kans kreeg, maar nu krijgen we weer minder te zien van wat er daar gebeurt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:03

Popstra schreef:
Zijn natuurlijk het eeuwige slachtoffer.

Wat ik trouwens heel vreemd blijf vinden ( dat ze dat niet hadden zien aan komen, die 7 okt)

Dat zijn ze niet. Ze wáren het eeuwige slachtoffer. Of beter gezegd zondebok.
En dat is meteen de reden dat ze een eigen land wilden.

Erg jammer allemaal. Als ze gewoon door waren gegaan met assimileren was er geen joodse staat nodig geweest.
Maar die assimilatie ging lang niet hard genoeg.
De Israëliërs profileren zich trouwens niet als slachtoffers. Denk maar aan het nationale symbool De Leeuw van Juda. Imposant beest.

Het is gewoon echt niet waar dat ze nog lopen huilen als zielige slachtoffers. Het is juist eerder vechtlust: ons krijg je er nooit meer onder.

Over 7 oktober wordt veel gespeculeerd. Ik vermoed toch dat ze de mogelijkheid van een aanval uit het zuiden onderschat hebben. En dat kan best komen omdat Netanyahu en de zijnen te druk waren hun positie veilig te stellen omdat er het afgelopen jaar voortdurend protesten en demonstraties waren.

Ik las het verhaal van een gepensioneerde generaal die zijn zoon en zijn gezin wilde redden uit een kibboets waar volop gemoord werd.
Het was echt een complete chaos in de legertop volgens hem.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:54

@mysa
Citaat:
Het is gewoon echt niet waar dat ze nog lopen huilen als zielige slachtoffers. Het is juist eerder vechtlust: ons krijg je er nooit meer onder.

Denkd dat dat een verschil van interpretatie is dan.
Heb verschillende keren mensen vanuit een slachtoffer rol verwijzingen zien maken naar de holocaust ed.
Daarnaast ook vele TikTok filmpjes waarbij Israëliers zeggen dat ze in oorlog zijn en aangevallen worden.

Wat wel "grappig" is, is dat ze soms "free Israël" roepen als antwoord op free Palestine, maar als ze dan gevraagd wordt, "free from what or who?" kunnen ze geen antwoord geven.

Overigens zijn er wereldwijd ook fundraiser om geld op te halen voor het Israëlische leger, lijkt me niet dat je dat zou doen met een verhaal dat verteld wordt vanuit een machtspositie?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:07

Desty schreef:
Motaz de fotograaf die ongevraagd persfotograaf werd is vandaag geëvacueerd naar Qatar. Ik weet niet hoe ik me er onder voel. Ontzettend blij voor hem dat hij die kans kreeg, maar nu krijgen we weer minder te zien van wat er daar gebeurt.

Blij voor hem dat hij daar weg is, wat een held, hij gaf de wereld echt te zien hoe het er in Gaza aan toe gaat. Ik heb de afgelopen maanden geregeld zitten huilen bij het zien van de foto’s en filmpjes die hij naar buiten bracht. Nu is het lastiger te volgen wat daar gebeurt, maar in elk geval weer een journalist veilig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:22

FiveSports schreef:
@mysa
Citaat:

Denkd dat dat een verschil van interpretatie is dan.
Heb verschillende keren mensen vanuit een slachtoffer rol verwijzingen zien maken naar de holocaust ed.
Daarnaast ook vele TikTok filmpjes waarbij Israëliers zeggen dat ze in oorlog zijn en aangevallen worden.

Wat wel "grappig" is, is dat ze soms "free Israël" roepen als antwoord op free Palestine, maar als ze dan gevraagd wordt, "free from what or who?" kunnen ze geen antwoord geven.

Overigens zijn er wereldwijd ook fundraiser om geld op te halen voor het Israëlische leger, lijkt me niet dat je dat zou doen met een verhaal dat verteld wordt vanuit een machtspositie?

Wat heerlijk naief...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:32

Vertel achterom...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:28

Israël heeft een staakt-het-vuren van 2 maanden voorgesteld plus alle kopstukken van Hamas mogen uit Gaza vertrekken als ze eerst alle Israëlische gijzelaars vrijlaten...
>;)

Als ik het goed begrepen heb, heeft Hamas deze deal niet aangenomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:56

Op Change.org circuleert een petitie om de health workers in Gaza te nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede. Ik weet niet of het woord vrede toepasselijk is, maar een medaille hebben ze sowieso wel verdiend!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:38

Achterom zou je een inhoudelijk onderbouwd bericht willen plaatsen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:03

tamary schreef:
VS doet dingen waar ik niet achter sta, NAVO idem. Maar ik weet ook hoe rap Nederland onder de voet gelopen wordt mochten we zonder vriendjes staan in deze snel veranderende wereld.

Het boycotten en ik wil geen vriendjes zijn met is leuk te roepen vanuit een veilig west-europa, maar het is wel een luxepositie. Al hoop ik dat die zo blijft, geen fan van oorlog en ellende.

Zo'n vaart zal het wel niet lopen dat je direct veroverd wordt als je alleen staat, de tijd van de kolonisaties en het machtige Griekse en Romeinse en weet -ik-veel-welk-rijk dat de hele wereld wil veroveren, is voorbij, daarvoor bestaat het internationaal recht (dat weliswaar hier en daar met de voeten getreden wordt, maar daar moet aan gewerkt worden).

Ik roep helemaal niks, behalve hier, niemand in mijn omgeving weet dat ik nog continu met Gaza in mijn hoofd zit, ik kom ook maar weinig onder de mensen. En mijn acties voelen voor mij niet genoeg, maar wat moeten we anders? Ik weet, mocht er ooit een groepering op het idee komen een grote burgerbeweging als menselijk schild naar Gaza te sturen, dat ik zonder mijn zorgenkindje ( mijn merrie) mijn testament zou maken (want zou niet zonder levensgevaar zijn) en me zou opgeven. Hopelijk is dat zorgenkindje er nog lang om me hier te houden, vanavond weer dierenarts over de vloer gehad voor koliek. Een januari-maand zonder dierenarts is hier echt onmogelijk. :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:11

Pandora2 schreef:
Israël heeft een staakt-het-vuren van 2 maanden voorgesteld plus alle kopstukken van Hamas mogen uit Gaza vertrekken als ze eerst alle Israëlische gijzelaars vrijlaten...
>;)

Als ik het goed begrepen heb, heeft Hamas deze deal niet aangenomen.

Ik had ook al iets ervan gehoord, maar wist niet dat de kopstukken gingen mogen vertrekken. Denk dat ze het verkeerd inschatten, de PLO heeft ooit ook zo'n deal voorgesteld gekregen, het gevolg was Sabra en Shatila. Hamas kent ook de Palestijnse geschiedenis. En hun eisen waren: einde van de oorlog en de Palestijnse gevangenen vrij.

Wat ik me afvraag: is het eigenlijk wel reglementair - buiten oorlogstijd - dat een land burgers van een ander land gevangen houdt? Probleem is natuurlijk de "statenloosheid" van de Palestijnen, maar als Palestina (binnen de grenzen van 1967) nu erkend zou worden, kan dan niet geëist worden dat de gevangenen overgedragen worden aan de Palestijnse autoriteiten? (ik weet wel, die willekeurige arrestaties zijn repressief bedoeld, maar zo kan je er beter tegen argumenteren).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:49

Net eventjes naar Villa Politica gekeken: er was een interpellatie van Peter Mertens (pvda, bij ons is dat extreem-links, al snap ik niet wat daar zo extreem aan is): blijkbaar heeft België, op het moment dat er al 16000 doden waren in Gaza, 16 ton buskruit geleverd aan Israël. Dus België blaast ook warm en koud. De pvda ijvert al een tijdje voor een wapenembargo tegen Israël (en nog paar andere eisen), heb al tijden geleden hun petitie ondertekend. Ik hoop, als de Belgen dan toch extreem willen stemmen, dat ze dan toch voor links kiezen en niet voor rechts, maar ik vrees ervoor (behalve in Brussel, daar zouden ze volgens de peilingen zelfs de grootste partij kunnen worden).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:17

Popstra schreef:

Ik las enkele dagen geleden nog dat Israël 3 dagen voordien verwittigd was door Egypte (en het hele scenario hadden ze al een jaar liggen), en dit werd bevestigd door een woordvoerder van het Witte Huis. Netanyahu weet weer van niks, zoals altijd. Ik zou die gast eens aan een leugendetector willen leggen, denk dat dat toestel gewoon ontploft. (Kan natuurlijk dat zijn Minister van Veiligheid, Ben Gvir, het voor zich gehouden heeft. Als hij al geweld gebruikt/ gesteund heeft bij de ontmanteling van de nederzettingen in Gaza, dan was dit voor hem ongetwijfeld een gedroomde kans.

Morgen zijn de eerste uitspraken van het ICJ. Hopelijk worden er op zijn minst enkele maatregelen getroffen in het voordeel van Palestina. Niet dat Israël zich er iets van zal aantrekken, maar landen die het genocideverdrag getekend hebben, moeten de uitspraak respecteren blijkbaar, en dat kan hopelijk toch wat sancties en wapenembargo's opleveren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:12

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:22

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
https://nos.nl/artikel/2506337-tussenvo ... rael-moet-
genocide-in-gaza-voorkomen

Wat denken jullie?
Zal deze tussentijdse uitspraak helpen?

Nee, Netanyahu heeft er schijt aan.

Daar ben ik ook bang voor.

Maar andere westerse landen zouden toch deze uitspraak moeten respecteren en Israël onder druk moeten zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:35

Citaat:
Israël moet er alles aan doen om genocide te voorkomen in Gaza.
&
Het hof riep Hamas ook op alle Israëlische gijzelaars vrij te laten. Ook maande het beide partijen zich te houden aan internationale wetgeving.

Klinkt mij ook als een : beide maken fouten, beide moeten zich gedragen uitspraak.

Of westerse landen daar iets mee moeten? Dat beide partijen ergens een stuk schuld hebben is iedereen wel duidelijk, waar de grens ligt qua hoeveel tegenreactie is acceptabel is een grijs gebied dat mede bepaald wordt door de reactie van de andere partij. Wie hier het meeste mee moet is eerder de Israelische regering en het israelische volk zelf en daar komt al tegengeluid vandaan. Het is goed dat die nu steun horen van buitenaf dat ook andere landen het zo eens zijn met grenzen aan dat er iemand naar de rechtbank stapt er over.