Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:52

Sizzle schreef:
Om even terug te gaan naar de start van het topic.
Ik las een week of wat geleden een opiniestuk van iemand die zich met gedrag bezig houdt.
Kern van het verhaal was dat zijn verwachting was dat we de West-Europeaan eerst de vluchtelingen met open armen ontvangt, mede voor het eigen feel-good gevoel. Vervolgens zou de ergernis komen over cultuurverschillen (dat gebeurd al) en vervolgens gaan we ze de schuld geven van banen jatten en van welvaart proviteren omdat ze niet meer terug gaan.
Vervolgens gaan we ze een scheldnaam geven (zoals de Yugo‘s) en zien ze als minderwaardige immigranten die we moeten profileren bij het aanvragen van uitkeringen.

Best een depressief plaatje wat hij daar schetste, maar het zou zo maar kunnen kloppen helaas.

Ik stond versteld van de openarmenmentaliteit, juist omdat we al zoveel ervaring hebben met de negatieve aspecten van het opvangen van vluchtelingen. Waarom krijgen ze bijv. NL paspoorten als ze nog helemaal niet geintegreerd zijn? Waarom krijg je ze niet gedwongen teruggestuurd als het land weer veilig is? En dan geloof ik best dat Oekrainers makkelijker te integreren vallen dan menig ander asielzoeker, maar toch snap ik het breed gedragen enthousiasme niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:58

elnienjo schreef:
Ik stond versteld van de openarmenmentaliteit, juist omdat we al zoveel ervaring hebben met de negatieve aspecten van het opvangen van vluchtelingen. Waarom krijgen ze bijv. NL paspoorten als ze nog helemaal niet geintegreerd zijn? Waarom krijg je ze niet gedwongen teruggestuurd als het land weer veilig is? En dan geloof ik best dat Oekrainers makkelijker te integreren vallen dan menig ander asielzoeker, maar toch snap ik het breed gedragen enthousiasme niet.

Waarom denk jij eigenlijk dat je meer recht hebt op een rijk en gelukkig leven als je wieg heel toevallig hier stond dan iemand die dat geluk niet had :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:07

verootjoo schreef:
Waarom denk jij eigenlijk dat je meer recht hebt op een rijk en gelukkig leven als je wieg heel toevallig hier stond dan iemand die dat geluk niet had :?

Iedereen heeft dat recht, maar niet iedereen heeft dat recht om dat in NL op te eisen. Om dat recht hier te hebben moet je wieg hier heel toevallig hebben gestaan.
:?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:11

Fly-high, wat naar dat je er direct mee te maken hebt gehad. Het is ook niet typisch NL of zo, dat gebeurd in heel Europa (heel de wereld waarschijnlijk). De mens heeft een hele vreemde neiging om „anders“ als minderwaardig aan te zien. Moderne slavernij bestaat gewoon echt nog.

Ik ben eigenlijk ook buitenlander, maar omdat typisch westers ben hoor ik bij de „goede“. Walchelijk vind ik dat en ik hoor het nog altijd veel te vaak.
Laatst nog onze buren toen we vertelde hoe we aan het huis gekomen waren. We bescheven nog een ander dorp waar we gekeken hadden en toen kwam gelijk het antwoord: „nou wees maar blij dat je hier zit, daar zitten allemaal buitenlanders.“ Dan gaat mijn bloed echt koken en kan ik het niet laten om dan te zeggen: „daar waren we dan eigenlijk beter op onze plek.“ Dan komen er allemaal excuses met „zo niet bedoeld“ en zo en „jullie passen hier wel“, bah!
Onze beste en betrouwbaarste vakman bij de renovatie is uit Macedonie. Wat je hoort van lokale mensen over mensen uit het oostblok dan sta je echt met je oren te klapperen. Ze zijn uiteraard allemaal luie uitkeringstrekkers die zich niet willen aanpassen en na 10 jaar een paspoort komen „jatten“ -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-04-22 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:11

Ik ben idd wel bang dat de eerste impuls om te helpen, later als we het allemaal wat moeilijker krijgen kan omslaan naar een wat grimmigere situatie.
Meer ieder voor zich.
Het zou nou juist zo mooi zijn als we (ik zei dit al eerder) als Europa een sterk front zouden vormen, adaptief aan de situatie met vluchtelingen en minder kwetsbaar ten opzichte van de andere wereldmachten.
Om dan later vanuit hier ook weer te werken aan wederopbouw en herstel. Als die delen van Afrika weer leefbaarder worden door tegengaan van klimaatverandering, en door slimme innovatie toe te passen, en we echt het potentieel van heel Europa benutten op een positieve manier.
Dat zou m.i. veel mooier zijn dan (again) te gaan navelstaren en eigen hachie eerst.
‘We’ ‘moeten’ ons voorbereiden op een mindere periode. Ik hoop dat de westerlingen dat kunnen zonder gelijk in paniek te raken!
Bedoel als ik soms de huidige jongens en mannen op tv zie denk ik wel, daar winnen we de oorlog niet mee… Het westen is toch wel een beetje doorgeschoten in modernisme volgens mij :o
Denk dat het nu van belang is wat meer richting realisme te gaan.

FlyHigh, kom jij dan uit Polen?
Qua werk zou je dan ook aan tolk kunnen denken misschien? Verstaan Oekraïners trouwens ook Pools?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:13

Die vluchtelingen zijn er nu eenmaal en daar moet voor gezorgd worden. Op de korte maar ook op de langere termijn. Persoonlijk zou ik veel liever zien dat het COA deze mensen op vangt dan dat particulieren dat doen. En ook doe ik niet mee aan mijn ogen sluiten voor alle logistieke problemen die deze vluchtelingenstroom met zich mee brengt. Want die zijn er ook op zowel korte als lange termijn.

Wat doet de overheid nu bijvoorbeeld aan het bouwen van voldoende woningen? Wederom njet veel.

Elisa2

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:33

Nee sterker nog, ze gaan een wet tekenen waarbij ze Nederlandse mensen uit huis kunnen plaatsen. Ik ben absoluut voor het opvangen van vluchtelingen uit oorlogsgebieden maar wel tijdelijk omdat imo Nederland al overvol is. En vluchtelingen in huis nemen..men doet dat naar mijn idee om zichzelf op de borst te kloppen (kijk is hoe goed ik ben) zonder de gevolgen te overzien. Beetje hetzelfde gedrag als wat sommige mensen hadden met de vaccinaties.
Ik zou liever zien dat de overheid bepaalde plekken aan zou wijzen of bouwen, comfortabele vluchtelingen kampen voor dit soort zaken waar die mensen tijdelijk kunnen wonen.

Ik vind het ook frappant dat deze mensen gelijk mogen werken, en andere vluchtelingen soms 5 jaar moeten wachten voordat ze mogen werken. Zo houdt de overheid zelf ook bepaalde zaken in stand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:36

Elisa2 schreef:
Nee sterker nog, ze gaan een wet tekenen waarbij ze Nederlandse mensen uit huis kunnen plaatsen.

Serieus? Heb je daar een bron van?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:40

Ik gok zo dat dat een stúk genuanceerder is dan Elisa2 hier schrijft Loretta. Het lijkt me namelijk heel sterk dat het zo zwart-wit is, als het al waar is.

Ik verwacht dat dit de bron is:
https://www.ad.nl/politiek/wet-om-gemee ... ~ae183f82/

AD schreef:
Staatssecretaris Eric van der Burg lijkt bereid te werken aan een noodwet waarmee hij gemeenten kan dwingen om Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers op te vangen. Volgens de VVD-bewindsman is dat ‘het laatste redmiddel’.

AD schreef:
Als voorbeeld van dergelijke freeriders [gemeenten die geen verantwoordelijkheid nemen, red.] noemde Van Dijk gemeenten waar groepen vermogende buurtbewoners een pand kochten om te voorkomen dat er een asielopvang in zou komen.

Dus dat lijkt inderdaad anders te liggen dan jij het stelt Elisa. Of er is een andere wet die ik zo snel niet gegoogled kan krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:49

Het is niet raar dat ze direct mogen werken. Dat was namelijk eigenlijk al zo voor de oorlog (Land in Europa met een handelsovereenkomst) onder bepaalde voorwaarden. Wat er nu anders is, is dat verblijf zonder visum verlengt is van 3 maanden naar 2 jaar of zo iets.
Als Nederlander kun je ook vereenvoudigd in Oekraine gaan werken.
Waarschijnlijk zijn de regels nu ook even wat minder streng voor werknemer competitie.
Voor niet Europese landen zonder overeenkomsten zijn er zulke regelingen niet, die moeten dan door de hele procedure. Dat is iets wat men internationaal zo afgesproken heeft.

Omgekeerd heeft in iedergeval Zwitserland de vereenvoudigde werkvergunningsovereenkomst voor Russen nu opgeschort, die kunnen dus niet zomaar meer komen solliciteren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:59

Ik denk dat Elisa deze bedoelt:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-133.html

En ja, die noodwet is per 31-03-2022 goedgekeurd, zie publicatie.

Hoe je die precies moet interpreteren is mij ook nog niet geheel duidelijk.
Ga er eens niet vanuit dat hiermee reeds bewoonde huizen in bedoeld worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:02

Misschien kan Elisa dan even de exacte paragraaf citeren die het probleem vormt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:02

Zoals ik het begrepen heb gaat dit inderdaad meer over leegstaande panden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:12

IMANDRA schreef:
Als voorbeeld van dergelijke freeriders [gemeenten die geen verantwoordelijkheid nemen, red.] noemde Van Dijk gemeenten waar groepen vermogende buurtbewoners een pand kochten om te voorkomen dat er een asielopvang in zou komen.

Dat vind ik een mooi initiatief juist om een buurt leefbaar te houden!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:27

Sansevieria schreef:
Ik denk dat Elisa deze bedoelt:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-133.html

En ja, die noodwet is per 31-03-2022 goedgekeurd, zie publicatie.

Hoe je die precies moet interpreteren is mij ook nog niet geheel duidelijk.
Ga er eens niet vanuit dat hiermee reeds bewoonde huizen in bedoeld worden.

Lijkt me logischer dat het om leegstaande gebouwen zoals bedrijfspanden gaat. Dan worden die ook nog een keer gebruikt inplaats van dat ze maar doelloos staan te verkrotten.

Is ook beter dan vluchtelingen bij jan en alleman op te vangen waarbij er helaas ook nog weleens vluchtelingen bij mensen met minder nobele bedoelingen terecht komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:31

Zo te zien zit de verantwoordelijkheid van burgemeesters idd ook in die wet. Volgens mij zit daar nog geen uithuiszetting of ingebruikname van leegstaande panden bij:

Citaat:
Met de activering van de artikelen 2c en 4 van de Wvb krijgt de burgemeester een wettelijke taak. Deze taak gaat op dit moment niet gepaard met de activering van bepaalde noodwettelijke bevoegdheden. De regering acht activering van verdergaande noodbevoegdheden, waarbij ook grondrechten in het geding zijn, op dit moment nog niet proportioneel. De burgemeester zal dus zelf een inschatting moeten maken van de lokale omstandigheden en mogelijkheden en daarbinnen de opvang realiseren, met inachtneming van de richtlijnen of aanwijzingen van de Minister van Justitie en Veiligheid op grond van artikel 4, tweede lid, van de Wvb. Indien de omstandigheden daar om vragen, kan dit echter opnieuw gewogen worden. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor activering van de bevoegdheid om verplaatsing van personen te gelasten (artikelen 2a en 2b van de Wvb) om zo spreiding over Nederland mogelijk te maken, of de bevoegdheid om het gebruik van panden te vorderen (artikel 7, eerste lid, van de Wvb).

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Dat vind ik een mooi initiatief juist om een buurt leefbaar te houden!

Vind jij ja. Ik vind het een belachelijk egoïstische actie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:42

Die wet is er inderdaad voor leegstaande panden. En meteen werken? Alleen maar goed , word er belasting betaald zodat ze de uitkeringen kunnen betalen( sarcasme knop uit)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:48

enzino schreef:
verootjoo schreef:

Iedereen heeft dat recht, maar niet iedereen heeft dat recht om dat in NL op te eisen. Om dat recht hier te hebben moet je wieg hier heel toevallig hebben gestaan.
:?

Opeisen is wat heftig verwoord maar ik zou niet weten waarom anderen het recht niet hebben om veiligheid op te zoeken in NL of waar dan ook.
Als men een NL nationaliteit krijgt, krijgen ze dat omdat ze daar blijkbaar op dat moment recht op hebben. Dat hebben we met z’n allen zo bepaald.
Dat ik hier woon is puur toeval, dat ik het goed heb is ook puur toeval. Met hetzelfde toeval had ik ook geboren kunnen zijn in armoede of in een oorlog.

Dat het een probleem is dat de halve wereld in het westen wil komen wonen erken ik. Daar moet zeker wat aan gebeuren. Het probleem ligt alleen ook in het westen want zo lang wij de derde wereld arm houden blijft dit zo bestaan.
Een oplossing heb ik niet direct.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:08

IMANDRA schreef:
Zo te zien zit de verantwoordelijkheid van burgemeesters idd ook in die wet. Volgens mij zit daar nog geen uithuiszetting of ingebruikname van leegstaande panden bij:

Citaat:
Met de activering van de artikelen 2c en 4 van de Wvb krijgt de burgemeester een wettelijke taak. Deze taak gaat op dit moment niet gepaard met de activering van bepaalde noodwettelijke bevoegdheden. De regering acht activering van verdergaande noodbevoegdheden, waarbij ook grondrechten in het geding zijn, op dit moment nog niet proportioneel. De burgemeester zal dus zelf een inschatting moeten maken van de lokale omstandigheden en mogelijkheden en daarbinnen de opvang realiseren, met inachtneming van de richtlijnen of aanwijzingen van de Minister van Justitie en Veiligheid op grond van artikel 4, tweede lid, van de Wvb. Indien de omstandigheden daar om vragen, kan dit echter opnieuw gewogen worden. Dat kan bijvoorbeeld gelden voor activering van de bevoegdheid om verplaatsing van personen te gelasten (artikelen 2a en 2b van de Wvb) om zo spreiding over Nederland mogelijk te maken, of de bevoegdheid om het gebruik van panden te vorderen (artikel 7, eerste lid, van de Wvb).

Laatste zin. Zal niet om uithuiszetting gaan maar inderdaad om bijvoorbeeld sporthallen, evenementenhallen of leegstaande kantoren te kunnen gebruiken voor opvang als er verder geen mogelijkheden zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:35

Maar nu nog geen sprake van toch? Als ik die tweede zin goed begrijp?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:39

Als ik het zo lees niet, maar er kan bepaald worden dat dat toch wel het geval gaat worden. Dat voorbehoud staat al in de aangenomen wetsartikelen dus hoeft dan niet meer opnieuw beoordeeld/aangenomen te worden. De drempel is dus lager. (logisch ook gezien de spoed die er achter kan zitten)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:54

Ah zo, thanks voor de verduidelijking :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:35

Loretta schreef:
Wat doet de overheid nu bijvoorbeeld aan het bouwen van voldoende woningen? Wederom njet veel.

Heel veel, probleem is alleen: geen mensen om de materialen te maken en leveren.

Alles staat met een chronisch personeelstekort wereldwijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:44

Mwoah, die woningnood speelt niet ineens nu of zo.
In 2001 was de wachtlijst ook al een jaar of 10.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:04

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Heel veel, probleem is alleen: geen mensen om de materialen te maken en leveren.

Alles staat met een chronisch personeelstekort wereldwijd.

Wel fijn dat veel van de vluchtelingen maar wat graag willen werken.
Tja alleen met het magische woordje stikstof weet Johan Vollenbroek met zijn MOB de bouw weer jarenlang stil te leggen.