Sizzle schreef:Om even terug te gaan naar de start van het topic.
Ik las een week of wat geleden een opiniestuk van iemand die zich met gedrag bezig houdt.
Kern van het verhaal was dat zijn verwachting was dat we de West-Europeaan eerst de vluchtelingen met open armen ontvangt, mede voor het eigen feel-good gevoel. Vervolgens zou de ergernis komen over cultuurverschillen (dat gebeurd al) en vervolgens gaan we ze de schuld geven van banen jatten en van welvaart proviteren omdat ze niet meer terug gaan.
Vervolgens gaan we ze een scheldnaam geven (zoals de Yugo‘s) en zien ze als minderwaardige immigranten die we moeten profileren bij het aanvragen van uitkeringen.
Best een depressief plaatje wat hij daar schetste, maar het zou zo maar kunnen kloppen helaas.
Ik stond versteld van de openarmenmentaliteit, juist omdat we al zoveel ervaring hebben met de negatieve aspecten van het opvangen van vluchtelingen. Waarom krijgen ze bijv. NL paspoorten als ze nog helemaal niet geintegreerd zijn? Waarom krijg je ze niet gedwongen teruggestuurd als het land weer veilig is? En dan geloof ik best dat Oekrainers makkelijker te integreren vallen dan menig ander asielzoeker, maar toch snap ik het breed gedragen enthousiasme niet.