Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:13

Niet voor 100% wel 85% zeker geverifieerd:

Russische gevechtsplannen buitgemaakt, waarschijnlijk van een van de buitgemaakte commandovoertuigen. Gevechtsplannen werden op 18 januari goedgekeurd en riepen op tot een 15-daagse oorlog om Oekraïne over te nemen

https://twitter.com/LostWeapons/status/ ... DmCAQ&s=19

Zitten ook foto's bij de tweet

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:18

Daks schreef:

Russische gevechtsplannen buitgemaakt, waarschijnlijk van een van de buitgemaakte commandovoertuigen. Gevechtsplannen werden op 18 januari goedgekeurd en riepen op tot een 15-daagse oorlog om Oekraïne over te nemen

Shyte, had ik toch Russisch ipv Frans moeten kiezen op de Middelbare School….. :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:19

Daks schreef:
1/2 Ik prijs de goedkeuring door de #UN GA met een ongekende meerderheid van stemmen van de resolutie met een sterke eis aan Rusland om de verraderlijke aanval op onmiddellijk te stoppen. Ik ben iedereen en elke staat dankbaar die voor heeft gestemd. Je hebt de goede kant van de geschiedenis gekozen
2/2 Destructieve resultaten van de stemming in voor de agressor laten overtuigend zien dat er een wereldwijde anti-Poetin-coalitie is gevormd en functioneert. De wereld is bij ons. De waarheid staat aan onze kant. De overwinning zal van ons zijn !

[ [url=m/n18jgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... fgwaA&s=19

Even op een kaartje weergegeven voor het idee

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:23

Ik wil zo offtopic tussendoor graag nog even kwijt dat ik dit topic heel prettig vind om alles bij te kunnen houden, deze manier vind ik fijner als de tv en dergelijke. Bedankt daarvoor dat jullie er zoveel tijd en energie in steken!
En ik ga weer onder de meelees steen zodat het terug on topic blijft

idylle

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:28

@ Pien en de rest die mijn vraag over het sluiten van het luchtruim hebben kunnen beantwoorden, erg fijn, dank jullie wel voor de moeite!

En alle anderen die met informatie komen ook super fijn! Ik werk overdag en lees in de avond dit topic door en dan ben ik weer helemaal op de hoogte. Dank jullie wel

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:28

Wij gaan helemaal niks voorbereiden voor een eventuele WO3. We hebben mazzel dat alle NAVO landen + nog een boel andere zich ermee bemoeid hebben. Hierdoor kan Rusland niet 1 land aanwijzen waar hij vanaf wilt. 1 ding is zeker, Poetin had niet verwacht dat iedereen er zo snel bovenop zou zitten (ondanks dat we niet ingrijpen...). Stel hij stuurt een raket naar een NAVO land, kan je ervan uitgaan dat er ook net zo'n raket naar Rusland gaat vanuit de NAVO landen. Dus voor nu maak ik me nog niet echt zorgen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:34

Cowboy55 schreef:
Daks schreef:

Shyte, had ik toch Russisch ipv Frans moeten kiezen op de Middelbare School….. :D

Snel Duolingo downloaden :+

Overigens voor my nu een sport om dat formulier met al die namen te ontcijferen :')

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:40

Rusland heeft aangegeven te willen praten over een Wapenstilstand. Dit gaan ze morgen doen als het gesprek plaatsvindt tussen beide landen. Klinkt niet verkeerd. Maar wat wil je, Poetin heeft de grote Ukraïnse steden al merendeels tot puin gebracht ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:41

@Daks:
Ik kan wel wat Russisch maar heb er geen tijd voor. Op Twitter geen mensen die zich daar al mee bezig hebben gehouden?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:42

mysa schreef:
@Daks:
Ik kan wel wat Russisch maar heb er geen tijd voor. Op Twitter geen mensen die zich daar al mee bezig hebben gehouden?

Nee nog niet kunnen vinden tussen de mensen die ik volg. Maar ga het ook bij mij even in de groep gooien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:43

Als je iets specifieks tegenkomt, waar je net niet uitkomt, mag je mij wel vragen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 02-03-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:44

Dus begin februari stond die Poetin gezellig samen met de Chinese leider te zwaaien bij de opening van de OS terwijl de plannen al helemaal uitgewerkt waren, zo zonde dat zijn vliegtuig geen pech kreeg onderweg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:45

ava_krause schreef:
Rusland heeft aangegeven te willen praten over een Wapenstilstand. Dit gaan ze morgen doen als het gesprek plaatsvindt tussen beide landen. Klinkt niet verkeerd. Maar wat wil je, Poetin heeft de grote Ukraïnse steden al merendeels tot puin gebracht ;(

Bron?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:50

Las net op nu.nl we dat Oekraïne opnieuw met Rusland om de tafel wil en Rusland daarvoor open staat.

Citaat:
De Oekraïense regering zou bereid zijn om opnieuw met Rusland te praten over het gewapende conflict tussen de twee landen. Dat zou het hoofd van de onderhandelingsdelegatie van Oekraïne tegen het Oekraïense persbureau UNIAN hebben gezegd.

Het persbureau meldde niet op welk tijdstip de onderhandelingen beginnen en waar die plaatsvinden. Volgens Russische media worden de gesprekken opnieuw in Belarus gehouden en is het Kremlin ook bereid te praten.

Daarnaast ook wel een interessante ontwikkeling iets oostelijker

Citaat:
Georgië, ooit deel van de Sovjet-Unie, gaat het lidmaatschap van de Europese Unie aanvragen. De regerende partij in het land maakte bekend dat het verzoek morgen wordt ingediend.

Die zien een vervolg op 2008 al aankomen natuurlijk

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:50

moonsparkle schreef:
ava_krause schreef:

Bron?

NOS. Het enige wat ik wel vertrouw op het moment.

Afbeelding

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:52

bigone schreef:
Dus begin februari stond die Poetin gezellig samen met de Chinese leider te zwaaien bij de opening van de OS terwijl de plannen al helemaal uitgewerkt waren, zo zonde dat zijn vliegtuig geen pech kreeg onderweg.

Jij had toch niet verwacht dat die troepen daar volledig zonder plan allemaal verzameld waren?
Voor de buitenwereld en zijn eigen volk mag hij het verhaal ophangen dat deze hele 'speciale militaire operatie' een spontane reactie is op de twee 'volksrepublieken' die plotseling na acht jaar de 'genocide door Oekraïne' zat zijn en uit pure wanhoop nu hun grote buurman om hulp hebben gevraagd, maar in werkelijkheid is dit natuurlijk al lange tijd gepland.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:55

Ik citeer hier even de woorden van kolonel Housen tijdens het nieuws bij ons mbt het gebruik van kernwapens.
Hij is defensie-expert en echte ruslandkenner, dus ik schat hem wel hoog in.

De russische doctrine zegt dat kernwapens enkel mogen ingezet worden als reactie op een kernaanval van een andere natie of als het voortbestaan van Rusland in gevaar komt.
De kolonel ziet het dus niet gebeuren.
Hij denkt ook dat de oorlog zich zal beperken tot de Oekraïense grenzen.
Misschien toch een beetje geruststelling voor de mensen die heel bang zijn hiervoor.

Ik zag ook de speech van Biden in zijn State of the Union.
Zelfs de Republikeinen gaven hem een groot applaus.
Dit is ook een unicum :D

Zelensky wil praten als Rusland de bombardementen stopt hoorde ik.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:58

Pandora2 schreef:
Ik hoop zo dat dit waar is. Tegen beter weten in misschien, maar toch hoop ik :Y)

Citaat:
De Russische troepen die actief zijn bij de inval in Oekraïne hebben moeilijkheden om hun soldaten van voedsel te voorzien. Dat meldt een vertegenwoordiger van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Volgens de vertegenwoordiger zouden sommige Russische troepen in Oekraïne zich massaal hebben overgegeven of hun eigen voertuigen hebben gesaboteerd om gevechten te vermijden.

Net een filmpje gezien waarin een jonge Russische soldaat eten en drinken krijgt van Burgers in Oekraïne en zijn moeder kon bellen, jongen was in tranen…

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:59

Daks schreef:
1/2 Ik prijs de goedkeuring door de #UN GA met een ongekende meerderheid van stemmen van de resolutie met een sterke eis aan Rusland om de verraderlijke aanval op onmiddellijk te stoppen. Ik ben iedereen en elke staat dankbaar die voor heeft gestemd. Je hebt de goede kant van de geschiedenis gekozen
2/2 Destructieve resultaten van de stemming in voor de agressor laten overtuigend zien dat er een wereldwijde anti-Poetin-coalitie is gevormd en functioneert. De wereld is bij ons. De waarheid staat aan onze kant. De overwinning zal van ons zijn !

[ [url=m/n18jgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... fgwaA&s=19

Servië heeft dan toch ook eindelijk de oorlog veroordeeld. Die hadden dat nog niet gedaan en stonden vooraan op de lijst om te mogen toetreden tot de EU. :+

Pareltjes

bigone schreef:

Ja en niemand die er op reageerde. Vreemd toch want Rusland mocht niet eens meedoen. Maar wel even heel prominent live op tv. Gewoon om de wereld te laten zien hoe stevig de vriendschap zg is.

Daks

Oekraïne wilt inderdaad praten met Rusland als de bombardementen stoppen.....

Binnen een half uur zijn er 14 luchtalarmen afgegaan in Oekraïne.

Bron: Oekraïense groep waar ik in zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:01

Jis_ schreef:
Net een filmpje gezien waarin een jonge Russische soldaat eten en drinken krijgt van Burgers in Oekraïne en zijn moeder kon bellen, jongen was in tranen…

<3

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:03

bigone schreef:
Ayasha schreef:
Wat zou het gevolg zijn als China de inval ook af keurt? Weet iemand dat?
ofja, "kunnen zijn" want ik snap dat niets met zekerheid te zeggen is in dit geval.

China heeft de inval afgekeurd maar doet aan sancties niet mee. Oekraïne heeft China gevraagd te bemiddelen en dat is misschien, heel misschien de kleine kans dat het eventueel zonder al te veel gezichtsverlies voor Poetin kan gaan. Zit heel veel achter verder maar dat kan ik even niet zo opdiepen.

Wanneer heeft China die inval afgekeurd?

Daks

Jis_ schreef:
Citaat:
De Russische troepen die actief zijn bij de inval in Oekraïne hebben moeilijkheden om hun soldaten van voedsel te voorzien. Dat meldt een vertegenwoordiger van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Volgens de vertegenwoordiger zouden sommige Russische troepen in Oekraïne zich massaal hebben overgegeven of hun eigen voertuigen hebben gesaboteerd om gevechten te vermijden.

Ja de arme ziel had zich vrijwillig overgegeven :knuffel:

Hiraeth

Zojuist dus de Q&A gehad van de Universiteit van Amsterdam. Ik type dit tekstje even op m'n telefoon, dus er kan een autocorrect fout insluipen.

Allereerst de sprekers:
Speakers are historian Alexander Etkind (European University Institute Florence), and UvA colleagues political scientist Olga Burlyuk, Eastern Europe experts Michael Kemper and Christian Noack, media anthropologist Johana Kotišová, and cultural historian / Slavist Ellen Rutten from the University of Amsterdam. Pola Cebulak from UvA European Studies will moderate the event.

-

De toon werd door Olga al snel gezet. Ze sprak vooral de jongere studenten in de zaal aan, toen ze zei: "Dit is jullie 9/11. Dit gaat de geopolitiek voor altijd veranderen."

Over Russische propaganda werd de vergelijking gemaakt met dat van de Sovjetunie. Het punt van de panelists was als volgt: "The point is not to convince, but to confuse."

Daarop inhakend werd er geconstateerd dat de Westerse kennis over Rusland ondermaats is door Alexander Etkind. Hij noemt het een groot probleem dat we de Russen niet door lijken te hebben en chronisch onderschatten. Verder kwam naar voren in de discussie dat Putin z'n idee dus is om verwarring te creëren en onvoorspelbaar te blijven, wat de EU eigenlijk in de hand speelt.

Tijdens de avond maakte Christian Noack een terecht punt: onze focus ligt vooral op Putin, maar we praten weinig over Oekraïne als land. Hij vind het belangrijk dat we meer weten over de geschiedenis komen te weten van het land, zodat men ook beter snapt waarom er nu een oorlog is. Hij noemt het wel een 'voordeel' voor Oekraïne dat we eigenlijk nauwelijks benul hebben van het land. Gerelateerd hier aan is een punt die Christian eerder wilde maken, waarin hij zei dat Oekraïne de afgelopen 150 jaar actief bezig is geweest met het bouwen van een natie en dat dat dankzij de oorlog eigenlijk alleen maar geholpen is. Het algemene idee, ondersteund door Olga (die Oekraïnse is) is dan ook dat een 'neutraal' Oekraïne hoe dan ook geen uitkomst gaat zijn.

Vanuit het publiek kwam een vraag rondom het handelen van de EU/NAVO, waarop Olga semi-anekdotisch aangaf dat het dominostenen zijn van escalatie. Ze vertelt dat ze vrienden heeft uit Belarus, De Krim en Georgië die allemaal het idee hebben: "Hadden ze nou maar ingegrepen, dan was dit nooit gebeurd..." Ze benoemde ook dat hier ongetwijfeld veel naar gekeken gaat worden door academici, om te kijken wat de rol van de EU (ik noem nu even de EU als overkoepelende term) was in dit.

Daarna werd Syrië nog even besproken, waarop werd gereageerd door het panel dat Syrië een soort 'oefening' was voor de invasie nu in Oekraïne. Olga noemde dat al deze situaties geopolitiek erg met elkaar verbonden zijn.

Rondom Oekraïne bij de EU en NAVO. Ik ben even kwijt welk panelist het zei, maar hij vatte Oekraïne als lid van NAVO zo samen. In 2008 werd er onhandig gezegd dat Georgië en Oekraïne toekomstige NAVO landen zouden kunnen zijn, waardoor de Verenigde Staten wat gerust werden gesteld. Hier was verder niet over na gedacht en het volgde geen routekaart. Door het annexeren van De Krim door Putin on 2014, heeft hij er eigenlijk voor gezorgd dat Oekraïne in een positie terecht kwam waarin het geen lid kon worden - een land in oorlog toe laten treden, betekend namelijk oorlog voor de NAVO.

Over Oekraïne als EU-land waren ze het eens dat het voornamelijk symbolisch is voor nu, maar Michael Kemper ging er met gestrekt been in en noemde dat het in zekere zin een oorlogsverklaring is.

Dan even verder over "hoe nu verder?". Christian zei: "Met Putin is er geen enkele andere optie dan oorlog." Hij benadrukte ook nog eens dat het Russische leger geen verleden heeft met het zelf nemen van politie beslissingen. Daarnaast haakte hij in op vergelijkingen met Hitler. Hij ziet overeenkomsten tussen Putin en de tijd van Hitler in de bunker en noemt het 'all or nothing'. Dat Moldavië en Taiwan risico lopen, wordt ook meerdere keren aangestipt tijdens de Q&A.

Aleksander reageerde op het gedrag van Putin, waarbij hij de vraag stelde: "Wat gebeurt er als iedereen in een bedrijf door heeft dat iemand gek geworden is?" Hij antwoordde dat door te zeggen dat iemand dan logischerwijs gestopt zou worden en uit z'n functie gezet zou worden. Hij ziet dat als een relastische mogelijkheid voor Rusland.

Daarnaast waren vooral Michael en Aleksander het eens dat de nucleaire dreiging zeker niet onderschat moet worden.

Als laatste merkte Johana op dat deze oorlog in zekere zin al plaatsvindt in onze woonkamer, omdat we in een tijd zitten waarin veel wordt uitgevochten met (foutieve) informatie. Wel zegt ze dat fact checken nou eenmaal niet altijd zin heeft, omdat het spreiden van disinformatie vaak uit een irrationeel gedeelte komt van je brein.

Dit waren de punten die ik had genoteerd en zo snel kon herinneren. Hopelijk hebben jullie er nog eern beetje aan, hoewel de meeste punten wel genoemd zijn hier.