Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Eindelijk iemand die wakker is!
Antiracisme-revolutie is een onverdraagzame religie (door Roderick Veelo RTL nieuws)
https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... me-religie
elnienjo schreef:Ik zag laatst een reportage over de politie in Camden (noordoost USA) en daar zet de politie in op contact met de buurt. Een soort 'bromsnor' eigenlijk die zichtbaar is in de wijk en de buurtbewoners kent en dus ook makkelijker kan bemiddelen als dingen uit de hand dreigen te lopen.
Loretta schreef:elnienjo schreef:Eindelijk iemand die wakker is!
Antiracisme-revolutie is een onverdraagzame religie (door Roderick Veelo RTL nieuws)
En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.
Popstra schreef:elnienjo schreef:Ik zag laatst een reportage over de politie in Camden (noordoost USA) en daar zet de politie in op contact met de buurt. Een soort 'bromsnor' eigenlijk die zichtbaar is in de wijk en de buurtbewoners kent en dus ook makkelijker kan bemiddelen als dingen uit de hand dreigen te lopen.
Gewoon een wijk agent dus
Loretta schreef:En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.
Lynnepinny schreef:Loretta schreef:En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.
Je moet niet overdrijven door Noord-Korea aan te halen.Dat land is zó ver weg van hoe het er hier aan toe gaat.
Citaat:In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.
Zo is er het heilige verhaal, dat de westerse samenleving gebaseerd is op racisme. Er is sprake van erfzonde. Blanke (of witte) mensen zijn bij geboorte al zondig, omdat ze geboren worden in een gezin dat profiteert of heeft geprofiteerd van een maatschappelijk voorsprong gebaseerd op uitbuiting.
En je wordt niet geacht dit verhaal ter discussie te stellen. Doe je dat wel, dan ben je in het gunstigste geval onwetend en in alle andere gevallen een zondaar, een racist.
Het is het morele gelijk en de religieuze onverdraagzaamheid die deze beweging zo giftig maakt.
Karl66 schreef:Volgens mij is er volop kritiek op een aantal fundamentalistische uitwassen van het BLM verhaal en terecht. Mensen die revolutie prediken zijn over het algemeen mensen die de macht, met de bijbehorende privileges over willen nemen, in plaats van ze te delen.
Je kan volgens mij prima tegen die uitwassen zijn en tegelijkertijd het belangrijk vinden dat we nou eindelijk eens wat aan institutioneel racisme gaan doen.
enzino schreef:En het gaat wat mij betreft dus absoluut niet om de fundamentalistische uitwassen, want dit slaat op zo'n groot deel van die beweging dat het geen uitwassen meer zijn.
Lynnepinny schreef:Loretta schreef:En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.
Je moet niet overdrijven door Noord-Korea aan te halen.Dat land is zó ver weg van hoe het er hier aan toe gaat.
Rinske schreef:Roderick Veelo is ook niet de meest neutrale....
Citaat:Een klein stukje uit die column:Citaat:In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.
Zo is er het heilige verhaal, dat de westerse samenleving gebaseerd is op racisme. Er is sprake van erfzonde. Blanke (of witte) mensen zijn bij geboorte al zondig, omdat ze geboren worden in een gezin dat profiteert of heeft geprofiteerd van een maatschappelijk voorsprong gebaseerd op uitbuiting.
En je wordt niet geacht dit verhaal ter discussie te stellen. Doe je dat wel, dan ben je in het gunstigste geval onwetend en in alle andere gevallen een zondaar, een racist.
Het is het morele gelijk en de religieuze onverdraagzaamheid die deze beweging zo giftig maakt.
Janneke2 schreef:Citaat:In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.
Als dit een grapje is, vind ik het geestig.![]()
Maar zo wordt het in deze discussie niet gelezen.
Ik heb een hekel aan sommige newspeak.
(Soms ben ik conservatief.)
.... en dan vind ik dit nare newspeak.
Hier worden historische feiten - volgens sommigen dus niet als grap, jammer!! - 'benoemd' tot religie
en religie mag je afwijzen (op zich terecht).
Maar wat in de column staat is "Bah, ik wens niet te geloven (want we doen niets meer met feiten) in de historische feiten rondom bijvoorbeeld kolonialisme."Je mag geloven wat je wil, hoor: een groot goed!
Ook in het spaghetti monster en wat al niet.
Maar feiten terzijde schuiven omdat het je toevallig niet goed uitkomt
En voor de bokkers die het eens zijn met de laatste zin: het is natuurlijk wel een complete omdraaiing. ("Wie is hier nu giftig..?")
Citaat:Citaat:In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.
Als dit een grapje is, vind ik het geestig.![]()
Citaat:Waar haal je ontkenning van feiten vandaan?
Je kunt toch erkennen dat bepaalde zaken gedaan of gebeurd zijn, zonder daaraan het morele oordeel van schuld, verantwoordelijkheid of verplichting voor ons als nabestaanden van de 'daders'/bevoordeelden aan te verbinden?
Zonder het gebeurde ter discussie te stellen, kun je toch nog steeds van mening verschillen over wat dat voor consequenties moet hebben in de huidige maatschappij?
Janneke2 schreef:Maar wat in de column staat is "Bah, ik wens niet te geloven (want we doen niets meer met feiten) in de historische feiten rondom bijvoorbeeld kolonialisme."
enzino schreef:Janneke2 schreef:Maar wat in de column staat is "Bah, ik wens niet te geloven (want we doen niets meer met feiten) in de historische feiten rondom bijvoorbeeld kolonialisme."
Geen idee hoe jij dat eruit haalt, want dat zie ik echt helemaal nergens terug. Zou je die passage misschien willen quoten uit die link?
Janneke2 schreef:Goed dan, dit is een parafrase.
In die zin is het - in mijn ogen althans - duidelijk te lezen.
...maar de aanhalingstekens kunnen iemand idd in de richting van een woordelijk citaat wijzen, terwijl het meer een samenvatting was.
elnienjo schreef:enzino schreef:En het gaat wat mij betreft dus absoluut niet om de fundamentalistische uitwassen, want dit slaat op zo'n groot deel van die beweging dat het geen uitwassen meer zijn.
Precies, de hele nationale media kijkt weg, vergoeielijkt en belicht maar één kant ipv de onderste steen boven te willen halen. Mijn gevoel daarover zat dus toch goed, blijkt uit dit artikel.
Hopelijk blijft deze man kritisch schrijven en durven er hierdoor meer bekenden zich uit te spreken.