Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:57

Ik zag laatst een reportage over de politie in Camden (noordoost USA) en daar zet de politie in op contact met de buurt. Een soort 'bromsnor' eigenlijk die zichtbaar is in de wijk en de buurtbewoners kent en dus ook makkelijker kan bemiddelen als dingen uit de hand dreigen te lopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:08

Jaaa Camden heeft dat principe dus heel goed toegepast en wordt vaak als voorbeeld aangehaald over hoe het wél werkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:27

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:58

elnienjo schreef:
Eindelijk iemand die wakker is!
Antiracisme-revolutie is een onverdraagzame religie (door Roderick Veelo RTL nieuws)
https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... me-religie

En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:00

elnienjo schreef:
Ik zag laatst een reportage over de politie in Camden (noordoost USA) en daar zet de politie in op contact met de buurt. Een soort 'bromsnor' eigenlijk die zichtbaar is in de wijk en de buurtbewoners kent en dus ook makkelijker kan bemiddelen als dingen uit de hand dreigen te lopen.

Gewoon een wijk agent dus :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:02

Loretta schreef:
elnienjo schreef:
Antiracisme-revolutie is een onverdraagzame religie (door Roderick Veelo RTL nieuws)

En ook mooi dat er iemand bij RTL nog de ballen heeft om het aan de kaak te stellen. Nu ook maar hopen dat zijn bazen ook hun rug recht houden. Het eind is zoek als elk kritisch geluid wordt bestraft met ontslag. Dan gaan we zo langzamerhand Noord Korea achterna. Dat kan toch ook nooit wenselijk zijn.

Nou precies! Vind het zo'n enge ontwikkeling die de laatste tijd gaande is betreffende dit onderwerp.
Niemand durft wat te zeggen. Gelukkig deze man wel! Hoop idd wel dat hij niet een roepende in de woestijn blijft, maar dat na zijn artikel meer mensen gaan durven spreken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:04

Popstra schreef:
elnienjo schreef:

Gewoon een wijk agent dus :)

Ja, zoals we hier vroeger ook nog hadden in de jaren 70. :j
Maar die zijn hier ook wegbezuinigd. Vroeger hadden we hier in elk dorpje nog een echt politiebureau, nu moet een gemeente van 5 dorpen het doen met het politiebureau van de dichtstbijzijnde stad. En dat terwijl er veel meer inwoners gekomen zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:05

elnienjo schreef:

Je bedoelt afgezien van alle andere boze mensen in de media, op het protest van de week en in dit topic?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:26

Loretta schreef:

Je moet niet overdrijven door Noord-Korea aan te halen. :Y) Dat land is zó ver weg van hoe het er hier aan toe gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:28

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:

Je moet niet overdrijven door Noord-Korea aan te halen. :Y) Dat land is zó ver weg van hoe het er hier aan toe gaat.

Overdreven voorbeeld is het inderdaad. Alleen hoe BLM met kritiek om gaat is redelijk beangstigend waar het naar toe gaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:33

Volgens mij is er volop kritiek op een aantal fundamentalistische uitwassen van het BLM verhaal en terecht. Mensen die revolutie prediken zijn over het algemeen mensen die de macht, met de bijbehorende privileges over willen nemen, in plaats van ze te delen.
Je kan volgens mij prima tegen die uitwassen zijn en tegelijkertijd het belangrijk vinden dat we nou eindelijk eens wat aan institutioneel racisme gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:40

elnienjo schreef:

Wat een mooi stuk, zo precies de vinger op de pijnlijke plek weten te leggen... wow.

Een klein stukje uit die column:
Citaat:
In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.

Zo is er het heilige verhaal, dat de westerse samenleving gebaseerd is op racisme. Er is sprake van erfzonde. Blanke (of witte) mensen zijn bij geboorte al zondig, omdat ze geboren worden in een gezin dat profiteert of heeft geprofiteerd van een maatschappelijk voorsprong gebaseerd op uitbuiting.

En je wordt niet geacht dit verhaal ter discussie te stellen. Doe je dat wel, dan ben je in het gunstigste geval onwetend en in alle andere gevallen een zondaar, een racist.

Het is het morele gelijk en de religieuze onverdraagzaamheid die deze beweging zo giftig maakt.

En het gaat wat mij betreft dus absoluut niet om de fundamentalistische uitwassen, want dit slaat op zo'n groot deel van die beweging dat het geen uitwassen meer zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:47

Karl66 schreef:
Volgens mij is er volop kritiek op een aantal fundamentalistische uitwassen van het BLM verhaal en terecht. Mensen die revolutie prediken zijn over het algemeen mensen die de macht, met de bijbehorende privileges over willen nemen, in plaats van ze te delen.
Je kan volgens mij prima tegen die uitwassen zijn en tegelijkertijd het belangrijk vinden dat we nou eindelijk eens wat aan institutioneel racisme gaan doen.

Dat zeker Karl66. Volgens mij is ook iedereen in dit topic er wel over eens dat racisme moet verdwijnen. Alleen de manier waarop daar zijn de meningsverschillen over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:27

enzino schreef:
En het gaat wat mij betreft dus absoluut niet om de fundamentalistische uitwassen, want dit slaat op zo'n groot deel van die beweging dat het geen uitwassen meer zijn.

Precies, de hele nationale media kijkt weg, vergoeielijkt en belicht maar één kant ipv de onderste steen boven te willen halen. Mijn gevoel daarover zat dus toch goed, blijkt uit dit artikel.
Hopelijk blijft deze man kritisch schrijven en durven er hierdoor meer bekenden zich uit te spreken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:39

Lynnepinny schreef:
Loretta schreef:

Net zoals in Amerika , ook dat is heel ver weg hoe het er hier aan toe gaat .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:42

Roderick Veelo is ook niet de meest neutrale....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:07

Rinske schreef:
Roderick Veelo is ook niet de meest neutrale....

Misschien niet maar moeten we dan allemaal politiek correct over elkaar heen gaan buitelen ? Alle meningen mogen gehoord worden en kritiek kan hier tenminste nog geschreven worden zonder dat je meteen de laan word uitgestuurd en dat is een groot goed waar we zuinig op moeten zijn. Zolang je niet oproept om mensen neer te slaan of spullen te vernielen vind ik het prima .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:15

Citaat:
Een klein stukje uit die column:
Citaat:
In de Verenigde Staten wordt de antiracismebeweging al vergeleken met religie. En niet door de minsten. Volgens de zwarte auteur John McWhorter heeft de beweging alle kenmerken van een godsdienst.

Zo is er het heilige verhaal, dat de westerse samenleving gebaseerd is op racisme. Er is sprake van erfzonde. Blanke (of witte) mensen zijn bij geboorte al zondig, omdat ze geboren worden in een gezin dat profiteert of heeft geprofiteerd van een maatschappelijk voorsprong gebaseerd op uitbuiting.

En je wordt niet geacht dit verhaal ter discussie te stellen. Doe je dat wel, dan ben je in het gunstigste geval onwetend en in alle andere gevallen een zondaar, een racist.

Het is het morele gelijk en de religieuze onverdraagzaamheid die deze beweging zo giftig maakt.

Als dit een grapje is, vind ik het geestig. :) ;)

Maar zo wordt het in deze discussie niet gelezen.

Ik heb een hekel aan sommige newspeak.
(Soms ben ik conservatief.)
.... en dan vind ik dit nare newspeak.

Hier worden historische feiten - volgens sommigen dus niet als grap, jammer!! - 'benoemd' tot religie
en religie mag je afwijzen (op zich terecht).

Maar wat in de column staat is "Bah, ik wens niet te geloven (want we doen niets meer met feiten) in de historische feiten rondom bijvoorbeeld kolonialisme."

;) Je mag geloven wat je wil, hoor: een groot goed!
Ook in het spaghetti monster en wat al niet.

Maar feiten terzijde schuiven omdat het je toevallig niet goed uitkomt :n

En voor de bokkers die het eens zijn met de laatste zin: het is natuurlijk wel een complete omdraaiing. ("Wie is hier nu giftig..?")

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:32

Janneke2 schreef:
Citaat:

Maar zo wordt het in deze discussie niet gelezen.

Ik heb een hekel aan sommige newspeak.
(Soms ben ik conservatief.)
.... en dan vind ik dit nare newspeak.

Hier worden historische feiten - volgens sommigen dus niet als grap, jammer!! - 'benoemd' tot religie
en religie mag je afwijzen (op zich terecht).

Maar wat in de column staat is "Bah, ik wens niet te geloven (want we doen niets meer met feiten) in de historische feiten rondom bijvoorbeeld kolonialisme."

;) Je mag geloven wat je wil, hoor: een groot goed!
Ook in het spaghetti monster en wat al niet.

Maar feiten terzijde schuiven omdat het je toevallig niet goed uitkomt :n

En voor de bokkers die het eens zijn met de laatste zin: het is natuurlijk wel een complete omdraaiing. ("Wie is hier nu giftig..?")

Waar haal je ontkenning van feiten vandaan?
Je kunt toch erkennen dat bepaalde zaken gedaan of gebeurd zijn, zonder daaraan het morele oordeel van schuld, verantwoordelijkheid of verplichting voor ons als nabestaanden van de 'daders'/bevoordeelden aan te verbinden?

Zonder het gebeurde ter discussie te stellen, kun je toch nog steeds van mening verschillen over wat dat voor consequenties moet hebben in de huidige maatschappij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:50

Citaat:
Citaat:

Ik houd het gewoon bij een grapje, goed?

Een heilig verhaal waarin de oorsprong van zonde wordt benoemd is nu eenmaal geen discussiestuk met stellingen waar je voor of tegen kunt zijn (en waarbij een goede stelling vooral discussie mogelijk maakt/ daartoe uitnodigt).
Een heilig verhaal ontkennen: tja, dat wordt ketterij, afvalligheid, ter helle gedoemd... ('En die kant wil je niet op!')

Citaat:
Waar haal je ontkenning van feiten vandaan?
Je kunt toch erkennen dat bepaalde zaken gedaan of gebeurd zijn, zonder daaraan het morele oordeel van schuld, verantwoordelijkheid of verplichting voor ons als nabestaanden van de 'daders'/bevoordeelden aan te verbinden?

Zonder het gebeurde ter discussie te stellen, kun je toch nog steeds van mening verschillen over wat dat voor consequenties moet hebben in de huidige maatschappij?

Uiteraard kunnen we debatteren over de precieze gevolgen van koloniën etc etc etc.
(Liefst ook met tariefmuren, dwz. de hedendaags neokoloniale praktijk.)
Morele schuld als in 'jij persoonlijk bent fout' vind ik niet aan de orde als het gaat om het verleden.
Wel als het gaat om wat je er 'hier en nu' mee doet.

Als calviniste heb ik weinig met erfzonde in de zin dat 'ieder voor zich' "door Sint Petrus beoordeeld zal worden of hij/ zij de hemel in mag" (om een rooms beeld te gebruiken).
Tegelijkertijd is deze benadering als je het verabsoluteert ont-zet-tend flauw en onsportief: mijn ouders waren roofridders, ik ben in een gespeid bedje gelegd door de ooievaar en nee, ik heb he-le-maal niets te maken met al die mensen die de vorige generatie aan de bedelstaf heeft gebracht.
(...en om dat nou erfzonde te noemen is nu ook weer zo wat, maar ik vind dus dat je daar wel degelijk iets mee te schaften hebt.)

Ik ben dus niet tegen een morele verplichting of verantwoordelijkheid 'an sich'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:55

Janneke2 schreef:

Geen idee hoe jij dat eruit haalt, want dat zie ik echt helemaal nergens terug. Zou je die passage misschien willen quoten uit die link?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:59

enzino schreef:
Janneke2 schreef:

Geen idee hoe jij dat eruit haalt, want dat zie ik echt helemaal nergens terug. Zou je die passage misschien willen quoten uit die link?

Goed dan, dit is een parafrase.

In die zin is het - in mijn ogen althans - duidelijk te lezen.

...maar de aanhalingstekens kunnen iemand idd in de richting van een woordelijk citaat wijzen, terwijl het meer een samenvatting was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:13

Janneke2 schreef:
Goed dan, dit is een parafrase.

In die zin is het - in mijn ogen althans - duidelijk te lezen.

...maar de aanhalingstekens kunnen iemand idd in de richting van een woordelijk citaat wijzen, terwijl het meer een samenvatting was.

Ik snap dat het een parafrase was, maar het hele punt is dat de beweging juist geen discussie of tegenspraak toelaat. De laatste paragraaf:

Jij zet een strawman argument op dat hij ontkent dat we hier hebben geprofiteerd van vorige generaties die in slaven handelde (of van racisme profiteerde). Maar dat punt maakt hij niet, het is slechts een voorbeeld voor iets dat onbespreekbaar is voor de beweging. Het is voor hun zwart/wit, of je gaat 100% voor hun verhaal of je bent een racist. Ben je het 99% met ze eens? Racist! Denk je dat je niet zondig bent? Racist! Etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:35

enzino schreef:
[Het is voor hun zwart/wit, of je gaat 100% voor hun verhaal of je bent een racist.

Is dat niet op zichzelf nogal een strawman? Die weinig ruimte laat voor nuance?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:35

elnienjo schreef:
enzino schreef:

Precies, de hele nationale media kijkt weg, vergoeielijkt en belicht maar één kant ipv de onderste steen boven te willen halen. Mijn gevoel daarover zat dus toch goed, blijkt uit dit artikel.
Hopelijk blijft deze man kritisch schrijven en durven er hierdoor meer bekenden zich uit te spreken.

Ja, dat er ruimte komt om je uit te spreken, zou een stap in de goede richting zijn.