steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:09

Tiepfoudt schreef:
juval schreef:
En wat die enzymen door het voer betreft, ik zou toch eerst wat onderzoeksresultaten weten over de effecten op langere termijn mbt de diergezondheid en voedselveiligheid.

Ik las laatst dat volgens Jan Dijkstra (hoofddocent diervoeding aan de WUR) de additieven van DSM niet schadelijk zijn voor het dier en de voedselveiligheid. Ze zijn namelijk al langere tijd op de markt en zijn daarvoor grondig onderzocht door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Ik denk dat we het daarmee maar moeten doen.

En nu komt de "maar" in het hele verhaal mbt Rumistar* (additief voor rundvee) volgens Dhr. Dijkstra:
- Rumistar heeft eigenlijk alleen maar effect wanneer er zeer veel mais (zetmeel richting 30%) gevoerd wordt, zoals in de VS. In Nederland voeren we gemiddeld maar 15% (en nog veel lager!) zetmeel aan onze koeien. Bij dergelijke lage hoeveelheden zetmeel heeft het enzym weinig tot geen effect op stikstofreductie. Als we Rumistar zouden willen inzetten om stikstofemissie te reduceren, dan zouden we dus naar een Amerikaans rantsoen moeten. Helaas pindakaas, in Nederland (lees: Den Haag) willen we minder mais en meer gras.
- Er is nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat het additief leidt tot een hoger aandeel melkeiwit en dus verliest de koe nog steeds de vastgelegde stikstof via de urine.

Echt een fantastisch idee hoor die enzymen. Het is alleen te mooi om waar te zijn.

* Rumistar zorgt er (volgens DSM) voor dat maiszetmeel beter wordt afgebroken in de pens van de koe. Er wordt meer eiwit vastgehouden in de melk en daardoor zal de koe minder stikstof (ammoniak) uitscheiden via de urine.

oke, iets van baat het niet, schaadt het niet dan ? ... maar wie gaat het betalen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:14

Electra63 schreef:
Ik vraag me echt af, waarom sommigen hier alle ideeën afwijzen?
Hebben jullie goede alternatieve oplossingen? Er ligt immers de uitspraak van de rechter waaraan voldaan moet worden.
Ik dus ook.

Gisteren was er een tenen krommend item bij nieuwsuur, waar een boerengezin van VVD komaf geïnterviewd werd. De man had zelfs ooit in de politiek gezeten voor de partij VVD en voor de boeren. Het ging over de snelheid op de autobaan.
De familie was zo boos over de verlaging van de snelheid naar 100 km. De man liet een foto zien, die gemaakt was door zijn medepassagier naast hem de dag ervoor gemaakt, waar je kon zien dat de km teller op 200 km per uur stond. *\o/* *\o/* Zo gaaf vertelde hij: "want in het oerstomme Nederland kon en mag helemaal niets, maar dan Duitsland→ daar doen ze niet aan die onzin".

Op zo'n moment mag van mij en dat is dan uit puur boze emotie, de hele boerenstand aan de allergrootste schandpaal genageld worden en neem ik de boeren totaal niet serieus meer. Later zakt dat weer hoor en ik weet dat onder de boeren heel veel boeren zo goed bezig zijn en totaqal niet dit soort onzin prediken.

Want:
Hoezo Frankrijk cq Duitsland vergelijken met Nederland. Deze twee landen hebben zoveel meer groen, zijn op zoveel plekken zo uitgestrekt, de reden dat de stikstof percentages veel lager zijn als in het overbevolkte Nederland.
Als ik van mijn huis naar Nederland rijd dan kom ik de eerste 3 uur maar af en toe een auto tegen -O- . Voor Orleans is het uit met de pret tot en met Brabant toe. Als we bij Parijs aan komen dan zie je de luchtkwaliteit enorm veranderen (zelfs bij helder weer zonder wolken!!) en naarmate je meer Noordelijk komt zie je gewoon die luchtkwaliteit slechter en slechter worden en in Nederland is het echt heel erg slecht vaak (niet altijd, hangt van het weer af).
Hier waar ik woon, idem dito met de boeren. Er is land volop, er is mest te weinig en de meeste koeien staan 7x 24 uur buiten en het hooi en mais halen ze van hun eigen velden af. Door de omstandigheden (zoveel land is hier en 1 ha kost ook maar 3500,-- euries := ) is dus de veeteelt in Frankrijk veel minder intensief en ook veel minder vervuilend/ belastend voor het milieu als de intensieve varkenshouderij bv in Nederland.

Als ik zo'n item zie, dan deel ik uit de grond van mijn hart, de verzuchting van Electra.

Verder ging het item serieus :oo verder, met dat de kleinere beschermende natuurgebieden de beschermende status zouden moeten verliezen. eens met de hierboven geuite kritiek als het gaatom de manier woaarop zaken ingericht zijn in het verleden. Dat begrijp ik ook niet.
MAAR hoe kun je in een STAD als Nederland, je als partij nog serieus genomen voelen, door die paar natuurgebiedjes de beschermde status weg te laten halen? De volgende stap is immers duidelijk→ volbouwen die hap, want als de beschermende status is verdwenen dan is dat al veel gemakkelijker.

En dan denk ik→ is het voor de mensen die leven in de stad, niet leuk om toch ergens nog te kunnen wandelen, te kunnen recreëren? En ook als het om de luchtkwaliteit gaat, hebben we paar gebieden nodig lijkt me, waar geen bedrijven, woningen etc kunnen komen. Of anders gezegd, op dit moment heb ik het helemaal gehad met de VVD en dit soort onzinnige voorstellen.
Ik krijg meer en meer het idee, dat mensen totaal niet zien en in de ontkenning blijven zitten dat er echt iets moet gebeuren.
Ik ben 60 jaar, ik ben vanaf mijn 20 ste tot mijn 30 ste een roepende met anderen roependen in de woestijn geweest als het ging om "het toekomstig milieu probleem onder de aandacht te brengen", maar nu 40 jaar later nadat alles op de lange termijn is geschoven wordt het toch echt tijd dat mensen serieus nu eens wat gaan doen ipv "ja maar.." ....

Ik kies al vanaf mijn 20 ste groen en ik leef er zoveel mogelijk naar (bv ook al mogen wij 130 op de route national→ wij rijden altijd rond de 105 km naar Nederland want is echt veel beter voor het milieu want dan kunnen we op 1 tank naar Breda, en anders moeten we bij Lille al gaan tanken), weinig vlees, zuinig met alle onze grondstoffen :list: :list:
En zelfs wij die bewust zijn, zijn ook vervuilers, want dat is inherent van leven op deze aarde. Maar 200 km gaan rijden op een autobaan zelfs als het toegestaan is, dat vind ik echt totaal van de pot afgerukt en ik heb daar geen enkel goed woord voor over :n 8)7 en ben dan ook echt boos als ik zoiets zie. En voor het imago van de boerenstand, is zo'n interview enorm slecht, want ik ben niet de enige die hier helemaal van over mijn nek ga.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:43

ik snap dat niet, als je iemand anders te hard ziet rijd, ben je dan ook op dat moment boos op alle automobilisten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 15:45

De verlaging van de maximum-snelheid is sowieso een wassen neus.
De kans op een bekeuring is zo klein, kan ik je uit ervaring zeggen ;) , zeker door apps als Flitsmeister.
Er zullen zich best mensen aanpassen, maar de hard-rijders zullen toch te hard blijven rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:17

Ik ben erg blij met de verlaagde snelheid. Ik reed nooit 130, altijd een vreselijk plan gevonden, ik reed altijd maximaal 110, en ben blij dat ik nu gewoon 100 kan rijden zonder andere weggebruikers tot last te hoeven zijn in de spits. Scheelt veel uitstoot en fijnstof, en daarbij ook nog eens heel veel brandstof, dus ook nog goed voor je beurs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:18

Kinke schreef:
ik snap dat niet, als je iemand anders te hard ziet rijd, ben je dan ook op dat moment boos op alle automobilisten?

Waar het om ging, en jij gaat niet op de inhoud in van mij verhaal!, dat er een grote gerenommeerde boeren familie aanwezig in die kamer, die er toe doet in de boerengemeenschap ook als het gaat om (landelijke) politiek, dat hele verlagingsverhaal van de VVD en alle andere plannen zo van tafel veegde en op welke manier.
Ik vind dat een schande en Kinke, zoals ik ook schreef→ ook over heen gelezen blijkbaar door jou→ toen mijn emoties hierover gezakt waren → ik heel goed weet dat er boeren zijn die fantastisch bezig zijn. Ik heb zelfs bekenden die biologisch cq biologisch dynamisch boeren, cq regulier boeren maar wel kleinschalig met verkoop punt aan huis.

Electra63 schreef:
Er zullen zich best mensen aanpassen, maar de hard-rijders zullen toch te hard blijven rijden.
Dat heb je altijd electra, geen reden om het dus niet in te voeren. Als ze gesnapt worden krijgen ze een vette prent. Dan hoef je nooit iets te doen.
Idem met biologische producten kopen, ik weet ook dat er mee gesjoemeld wordt, toch koop ik het wetende dat als er gesjoemeld wordt die mensen strafbaar zijn en een heuse prent cq probleem kunnen krijgen. Anders kunnen we allemaal fatalistisch achter over gaan leunen en denken: "na ons de zondvloed". Gelukkig zijn er grote groepen bedrijven, mensen, scholen die serieus oplossingen hebben cq zoeken voor veel problemen van deze tijd.

Maar er is ook een grote groep, die doet of er helemaal niets aan de hand is en gewoon verder willen gaan zoals zij altijd vervuild geleefd heb en iedere verandering met de hakken in het zand de grond in boren. :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:29

wat is nu je grootste probleem pien, dat die mensen het niet eens zijn met de verlaging van de snelheid? of dat ze boeren zijn? of dat ze voor de vvd in de politiek hebben gezeten?

ik denk dat een heel groot deel van de boeren het prima vindt dat de snelheid omlaag gaat!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:37

Mijn probleem is Juval, dat deze mensen, die beter zouden moeten weten, zo tegen alle veranderingen zijn en hun hakken in het zand zetten en de VVD die veranderingen wil eigenlijk zo te kakken proberen te zetten. Zij beweren zelf in dat programma dat ZIJ representatief zijn voor een grote groep boeren.

Daarnaast kan ik me er niets bij voorstellen en niet bij de 200km en dat er mensen zijn die zelfs dit soort vergelijkingen maken met Duitsland, iets wat ik de laatste weken vaker voorbij heb zien komen gebezigd door boeren. Dat is appels met peren vergelijken. Ik begrijp het gewoon niet meer en ik haak er op af. Er is zo hard gewerkt al 40 jaar lang om ietwat bewustzijn te brengen..en kijk waar we nu staan.....en dan nog die ontkenning...... -O- triest vind ik het.....en heel erg ontmoedigend.

Je weet heel goed dat ik niet tegen boeren ben, hoe zou ik kunnen. Mijn beste vrienden zijn boeren en ik woon met zoveel plezier in een boeren gemeenschap. We ademen de lucht in van boeren leven etc.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-11-19 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:41

iedereen kan wel zeggen representatief te zijn. DAt ze domme mensen gaan interviewen zegt meer over dat programma denk ik. Ik kijk vrijwel geen televisie meer eerlijk gezegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:41

juval schreef:
iedereen kan wel zeggen representatief te zijn. DAt ze domme mensen gaan interviewen zegt meer over dat programma denk ik. Ik kijk vrijwel geen televisie meer eerlijk gezegd.

Nieuwsuur!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:07

Ik begrijp hoe jij het bedoelt Pien.
Wij rijden vaak te hard en vliegen best veel.
Ik ben ook niet heel milieubewust.
Ik koop wel zoveel mogelijk biologische producten, ik gooi niets op straat of in de natuur.
Maar ik begrijp gewoon wel, dat er maatregelen genomen moeten worden.
En dat lijkt me niet gemakkelijk, als regering/Tweede Kamer.
Er zijn zoveel mensen ontevreden en zie maar eens met oplossingen te komen, die weinig of geen weerstand oproepen.

Dus alle kleine beetjes zoals verlaging maximum snelheid, terugdringen oud wagenpark, verminderen veestapel, zullen uiteindelijk toch helpen. Ik hoop op veel innovatieve ideeën, daar is nog veel te halen.
En natuurlijk een goede financiële regeling voor gedupeerden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:43

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:36

juval schreef:
oke, iets van baat het niet, schaadt het niet dan ? ... maar wie gaat het betalen?

Dat antwoord laat zich naar alle waarschijnlijkheid raden |(

Als ik het laatste nieuws moet geloven dan zijn dergelijke enzymen voorlopig volgens mij van de baan. Op zich positief, denk ik. Of de weg die het kabinet in wil slaan, namelijk minder ruw eiwit in het rantsoen, effectief en überhaupt te realiseren is gaan we meemaken.

pien_2010 schreef:
Want:
Hoezo Frankrijk cq Duitsland vergelijken met Nederland. Deze twee landen hebben zoveel meer groen, zijn op zoveel plekken zo uitgestrekt, de reden dat de stikstof percentages veel lager zijn als in het overbevolkte Nederland.

Ik val in de herhaling, maar bovenstaande is precies de reden waarom wij ons in Nederland nóóit kunnen gaan meten met een Frankrijk of Duitsland. We zullen altijd veel meer ammoniak en NOx uitstoten. Uitspraken als "Nederland is het vieste jongetje van de klas wat betreft stikstof" die door menigeen (politiek, media) te pas en te onpas worden gedaan, zijn het perfecte schoolvoorbeeld van appels met peren vergelijken. Het probleem begint op het moment dat "we" een bepaald type natuur willen "maken" in een omgeving die daarvoor totaal ongeschikt is.

Verder wil ik even op de volgende cijfers (European Environment Agency) wijzen, namelijk het percentage land dat tot natura2000 behoort (dus zonder water):
- Duitsland: 15,5%
- Zweden: 13,4%
- Nederland: 13,3%
- Ierland: 13,1%
- Frankrijk: 12,9%
- Belgie: 12,7%
- UK: 8,6%

Als je naast deze cijfers de bevolkings- en snelwegendichtheden per land legt, dan vind ik het een hele prestatie dat Nederland zich met deze landen kan "meten". Een prestatie met een bijzonder zwart randje overigens. Want ja, hierin probeert Nederland toch echt het beste jongetje van West-Europa te zijn met alle gevolgen van dien. In landen als Duitsland, Frankrijk, Zweden en Ierland zou je imo veel hogere percentages mogen verwachten.

pien_2010 schreef:
Door de omstandigheden (zoveel land is hier en 1 ha kost ook maar 3500,-- euries := ) is dus de veeteelt in Frankrijk veel minder intensief en ook veel minder vervuilend/ belastend voor het milieu als de intensieve varkenshouderij bv in Nederland.

Als je de milieu-impact per eenheid product zou vergelijken, klopt deze uitspraak niet. Milieu is meer dan koeien in de wei en varkens in een modderpoel een leuk tafereel vinden. Dat vind ik ook een prachtig gezicht. Maar milieu is ook landgebruik, emissie, verzuring, eutrofiëring en wat al niet meer. Om nog maar te zwijgen over klimaatimpact.

Onderzoek van de WUR in 2018:

"In een Franse studie (Dourmad et al. 2014) werd de milieu impact in vijf landen (Denemarken, Nederland, Spanje, Frankrijk en Duitsland) berekend op het boerenbedrijf en uitgedrukt in de impact per kg varkensvlees levend gewicht (LW) en per hectare landgebruik. De bedrijfssystemen werden gecategoriseerd in gangbaar, aangepast gangbaar (met slechts kleine aanpassingen om vleeskwaliteit, dierwelzijn of milieu impact te verbeteren), traditioneel en biologisch. We zien dat in het algemeen de meeste indicatoren een lagere ongewenste impact laten zien voor gangbare dan voor de alternatieve systemen. Specifiek het gebruik van stro leidde op biologische en traditionele bedrijven tot een hogere impact voor klimaatverandering."

Voor wie het graag helemaal wil lezen: (vergeet vooral tabel 7 en 11 niet!) https://pdfs.semanticscholar.org/a5d3/1 ... d53580.pdf

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:08

Ik vind het nieuws (en daar hoort nieuwsuur ook bij) al heeeel lang niet meer representatief en geloofwaardig. Of het nou nieuwsuur is of de Televaag, het zal allemaal wel.. het enige wat ik nog een beetje volg zijn onafhankelijke journalisten die live ergens bijstaan..

Daarbij blijf ik erbij dat níet begrijp over welk milieu en welke natuurgebieden we ons in NL nou zo druk maken.
Ze moeten eerst nog eens gaan onderzoeken of de beestjes die ze persé willen beschermen nog wel in die gebieden wonen. Dan pis ik in mn broek van het lachen en vraag ik me af wie er nog ergens in geloofd.

En dan nog, welke zogenaamde oernatuur moet er nou precies terug dan..? Gaan we alle mensen die in de zuiderzee wonen onteigenen? Of wat dan precies?

Volgens mij gaat het niet perse over global polution (want er zijn hier een aantal mensen die net doen alsof we hier de wereldvervuiling eens even gaan aanpassen), maar gaat het om gerommel in de marge over Nederlandse natuurgebieden die bij oprichting (PAS) al eigenlijk geen bestaansrecht hadden (luister maar naar Lubach), waar nooit goed naar gekeken is en daar gaan we nou ineens superdruk over doen en beslissingen doorvoeren die enorme consequenties hebben onder het mom van 'ja het is 10 over 12'
Ik kan dat echt heel moeilijk serieus nemen en ik laat me daar zeker niet door in paniek maken.. alsof we hier op het randje van de afgrond staan.
ja misschien voor 1 of ander heel moeilijk vlinderbeestje wat volgens de DarwinMethodiek gewoon niet meer meedoet.. nou.. phoe..

Zeevervuiling, plastic, bijen, honger, kindersterfte, ziekte, allemaal zeer belangrijke dingen. Niet of hier in NL de zogenaamde OERnatuurnorm wel of niet gehaald wordt. Schei toch uit..

En wat willen ze dan doen? "bomen kappen"... Pardon????
Als ik iets heb begrepen van natuur is dat bomen best een soort van belangrijk zijn... maar ergens is dat blijkbaar verandert... ja, dan haak ik af..

En dan inderdaad, je kan NL en Duitsland niet vergelijken... De milieumensen "ja Duitsland is veel groter dus die halen de norm, en mogen daar hard blijven rijden".
Dan wordt aangegeven: "ja DLD haalt de norm want die zijn groter en hebben meer oppervlakte per inwoner etc etc" -> dezelfde milieumensen: "je mag NL en DLD niet vergelijken".. Ja doe dat zelf dan ook niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:30

precies Cer!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:34

Helaas zijn er blijkbaar genoeg mensen die hun huidige verworvenheden belangrijker vinden dan het koesteren en beschermen van het beetje natuur dat er nog over is in dit verstedelijkte en overvolle land.
Die vinden dat 'linkse' (?) milieumensen en wetenschappers zeuren en nepnieuws verspreiden. Die vinden dat zíj wel voor de komende generaties kunnen bepalen dat die het best zonder natuur, ruimte en schone lucht kunnen stellen.

Het belang en de waarde van natuur is niet in geld uit te drukken.
Als jou dat niks zegt, heb dan in ieder geval het fatsoen om dat niet voor een ander in te vullen en te bepalen.
Laten we wel wezen, het is nou niet bepaald zo dat we afglijden naar het niveau van een ontwikkelingsland, of dat er doden gaan vallen, als we hier eindelijk eens structureel werk maken van het waarborgen van de leefbaarheid en het ontzien van natuur en milieu. Eerder omgekeerd ... Gisteren nog, bij Pauw, een item over Parkinson, waarbij de uitgenodigde arts/onderzoeker tussen neus en lippen door liet vallen dat Parkinson wereldwijd de snelst oprukkende hersenziekte is, en dat dit alles te maken heeft met vervuiling, meer specifiek, gebruik van pesticiden in de landbouw.

Maar laten we vooral zo doorgaan, en onze kop in het zand steken. Lekker in het hier en nu leven, voor en vanuit ons eigen belang, en ons verder nergens druk over maken. Zoals die mensen waar Pien het hierboven over heeft.
Voor dat soort egocentrisme heb ik maar één boodschap: een dikke middelvinger.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:37

Ik weet niet tegen wie je het hebt, maar ik heb het over in het algemeen én wat ik er persoonlijk van vind. Ik vul niks voor iemand anders in.

Dan nogmaals de vraag, welke natuur eigenlijk precies?
En dan vind ik regels invoeren die ons op een soort crisis doen afstormen inderdaad wat overdreven ten op zichte van, zoals gezegd, dat beetje natuur (wat misschien van oorsprong niet eens natuur was) wat wij hebben.

Als iemand mij goed kan uitleggen hoe die natuurgebieden bedacht zijn, dan wil ik misschien weer eens ergens goed over na gaan denken.
Maar bij "vanaf dat de PAS ingesteld werd, werd duidelijk dat dit niet haalbaar was" haak ik echt af hoor... :')

En dat Parkinson door pesticiden in de landbouw komen, vind ik nogal een uitspraak. Daar zou ik nog wel eens onderzoek van willen lezen dan.
Buiten dat, pesticiden mogen hier niet meer op grote schaal gebruikt worden, dus moet er toch over de grens gekeken worden (oh nee wacht dat doen we natuurlijk niet :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:55

Als ik hier de Delftse Hout aanwijs dan pis je waarschijnlijk ook in je broek van het lachen. Da's een recreatiegebied hier waar vanalles leeft en waar de mensen graag komen, maar groot is het niet. Zit aan 3 kanten ingeklemd door weilanden en aan 1 kant door de stad. Dus dat zal wel geen natuur zijn. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:17

Ja ik ken Delftse Hout wel.. Ik snap je zin niet ..
Mensen komen er graag, het ligt tussen industrie en woongebieden, en het gaat daar best prima toch? Mensen kunnen er lekker recreeren, als er geen blauwalg is..

Wordt het bedreigt door de omliggende weg of woningen of bedrijven? Liggen er grootschalige boerenbedrijven naast? Wonen er beschermde diersoorten... ?

Dit is overigens ook wel een interessant artikel :
https://www.vork.org/nieuws/politieke-a ... tof-dwars/

Oa: "Gerrits: „Bij het implementeren van de Vogel- en Habitatrichtlijn heeft de groep ambtenaren op het ministerie van LNV, die gaat over Natura 2000, samen met Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten meer gebieden aangewezen dan de Europese Commissie vroeg en gebieden aangewezen op oneigenlijke gronden"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:52

Cer schreef:
Wordt het bedreigt door de omliggende weg of woningen of bedrijven? Liggen er grootschalige boerenbedrijven naast? Wonen er beschermde diersoorten... ?

Tegenwoordig is zowat elke "inheemse" soort beschermd. Zelfs als er sprake is van een ware plaag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:28

ik vind weiland ook natuur.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:33

Askja schreef:
Helaas zijn er blijkbaar genoeg mensen die hun huidige verworvenheden belangrijker vinden dan het koesteren en beschermen van het beetje natuur dat er nog over is in dit verstedelijkte en overvolle land.
Die vinden dat 'linkse' (?) milieumensen en wetenschappers zeuren en nepnieuws verspreiden. Die vinden dat zíj wel voor de komende generaties kunnen bepalen dat die het best zonder natuur, ruimte en schone lucht kunnen stellen.

Jij ziet misschien egoïsme als de basis van "onze" kritiek. Ik begrijp op mijn beurt niet hoe mensen voorbij kunnen gaan aan de tientallen zaken die gewoon niet kloppen:

- Areaal bos neemt drastisch af in Nederland, alles voor "de biodiversiteit". Als er bomen in de Amazone gekapt worden, schreeuwen we met ons allen moord en brand. Dikke middelvinger naar koolmezen, die een voorkeur hebben voor bos.

- Intensieve veehouderij is niet per definitie slechter voor het milieu en het klimaat dan extensief en/of biologisch, als je tenminste durft te kijken naar de impact per eenheid product.

- Nederland stoot zo ongeveer het meeste stikstof uit in Europa. Ja dat lijkt mij nogal wiedes. Zulke vergelijkingen neem jij toch niet serieus, mag ik hopen?

- Koolmezen schijnen opeens bij bosjes dood neer te vallen door teveel stikstof. Als je de nieuwsberichten gelooft, dan kun je je moeilijk voorstellen dat er in de jaren 90 (toen er nog heel veel meer stikstof uitgestoten werd) en/of in de buurt van veehouderijen überhaupt koolmezen konden/kunnen overleven. Echter, als je je even verdiept in de koolmezenpopulatie in Nederland, dan krijg ik toch ernstig het idee dat dit verhaal (alweer) aan alle kanten rammelt. Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel met al hun mega-vervuilende veehouderijen kleuren (2013-2015) namelijk rood = hoge dichtheid koolmezen. Noord- en Zuid-Holland kleuren blauw = lage dichtheid. En, ook niet onbelangrijk, de totale koolmezenpopulatie is sinds 1985 licht gestegen. Bron: sovon

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind het behoorlijk kortzichtig als je geen kritiek op milieu- en/of klimaatclubs kunt dulden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:58

Tiepfoudt schreef:
Askja schreef:

Jij ziet misschien egoïsme als de basis van "onze" kritiek. Ik begrijp op mijn beurt niet hoe mensen voorbij kunnen gaan aan de tientallen zaken die gewoon niet kloppen:

- Areaal bos neemt drastisch af in Nederland, alles voor "de biodiversiteit". Als er bomen in de Amazone gekapt worden, schreeuwen we met ons allen moord en brand. Dikke middelvinger naar koolmezen, die een voorkeur hebben voor bos.

- Intensieve veehouderij is niet per definitie slechter voor het milieu en het klimaat dan extensief en/of biologisch, als je tenminste durft te kijken naar de impact per eenheid product.

- Nederland stoot zo ongeveer het meeste stikstof uit in Europa. Ja dat lijkt mij nogal wiedes. Zulke vergelijkingen neem jij toch niet serieus, mag ik hopen?

- Koolmezen schijnen opeens bij bosjes dood neer te vallen door teveel stikstof. Als je de nieuwsberichten gelooft, dan kun je je moeilijk voorstellen dat er in de jaren 90 (toen er nog heel veel meer stikstof uitgestoten werd) en/of in de buurt van veehouderijen überhaupt koolmezen konden/kunnen overleven. Echter, als je je even verdiept in de koolmezenpopulatie in Nederland, dan krijg ik toch ernstig het idee dat dit verhaal (alweer) aan alle kanten rammelt. Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel met al hun mega-vervuilende veehouderijen kleuren (2013-2015) namelijk rood = hoge dichtheid koolmezen. Noord- en Zuid-Holland kleuren blauw = lage dichtheid. En, ook niet onbelangrijk, de totale koolmezenpopulatie is sinds 1985 licht gestegen. Bron: sovon

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind het behoorlijk kortzichtig als je geen kritiek op milieu- en/of klimaatclubs kunt dulden.

precies zoals het is. Ik word er soms ook wel flauw van dat als je kritiek hebt op het huidige milieu en natuurbeleid dat je gelijk weggezet wordt als een of andere vervuilende egoist. Je mag blijkbaar geen kritiek hebben op wat sommige milieu goeroe's allemaal uitkramen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:11

Tiepfoudt schreef:
Ik begrijp op mijn beurt niet hoe mensen voorbij kunnen gaan aan de tientallen zaken die gewoon niet kloppen:

- Areaal bos neemt drastisch af in Nederland, alles voor "de biodiversiteit". Als er bomen in de Amazone gekapt worden, schreeuwen we met ons allen moord en brand.

Er worden beperkt bomen gekapt door Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer.
Natuurmonumenten is daarbij teruggefloten door haar leden.
(Ook ik hou niet echt van die zaag...)

Het ging in mijn omgeving om oude percelen die ooit bedoeld waren voor de mijnbouw: dicht opeen geplante dennen, op de grond hopen dennenaalden en verder geen leven.
(Dode bodem, geen struiken, paddestoelen, nauwelijks insecten, geen vogels of zoogdieren.)
Qua aantallen bomen komen hier denkbaar minder bomen voor terug, maar wel inheemse bomen en struiken, compleet met insecten, paddestoelen, bodemleven etc etc.

Dat klinkt mij als een zinnige beheersmaatregel in de oren.
Niet als : "we roepen 'biodiversiteit' en gaan lekker bossen kappen (en geven de schuld aan de boeren)."

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:13