Tiepfoudt schreef:juval schreef:En wat die enzymen door het voer betreft, ik zou toch eerst wat onderzoeksresultaten weten over de effecten op langere termijn mbt de diergezondheid en voedselveiligheid.
Ik las laatst dat volgens Jan Dijkstra (hoofddocent diervoeding aan de WUR) de additieven van DSM niet schadelijk zijn voor het dier en de voedselveiligheid. Ze zijn namelijk al langere tijd op de markt en zijn daarvoor grondig onderzocht door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid. Ik denk dat we het daarmee maar moeten doen.
En nu komt de "maar" in het hele verhaal mbt Rumistar* (additief voor rundvee) volgens Dhr. Dijkstra:
- Rumistar heeft eigenlijk alleen maar effect wanneer er zeer veel mais (zetmeel richting 30%) gevoerd wordt, zoals in de VS. In Nederland voeren we gemiddeld maar 15% (en nog veel lager!) zetmeel aan onze koeien. Bij dergelijke lage hoeveelheden zetmeel heeft het enzym weinig tot geen effect op stikstofreductie. Als we Rumistar zouden willen inzetten om stikstofemissie te reduceren, dan zouden we dus naar een Amerikaans rantsoen moeten. Helaas pindakaas, in Nederland (lees: Den Haag) willen we minder mais en meer gras.
- Er is nauwelijks wetenschappelijk bewijs dat het additief leidt tot een hoger aandeel melkeiwit en dus verliest de koe nog steeds de vastgelegde stikstof via de urine.
Echt een fantastisch idee hoor die enzymen. Het is alleen te mooi om waar te zijn.
* Rumistar zorgt er (volgens DSM) voor dat maiszetmeel beter wordt afgebroken in de pens van de koe. Er wordt meer eiwit vastgehouden in de melk en daardoor zal de koe minder stikstof (ammoniak) uitscheiden via de urine.
oke, iets van baat het niet, schaadt het niet dan ? ... maar wie gaat het betalen?