Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:19

Blacky94 schreef:
nynke55 schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met ervaringsdeskundige, ik denk dat we allemaal wel eens medeleven hebben gevoeld, dus dan zijn we allemaal ervaringsdeskundige.
Wat betreft onderscheid maken tussen gespeeld en oprecht medeleven, ja, dat kun je niet altijd zien en zeker niet als je de persoon niet ziet.
Maar de mensen die ik ken hebben allemaal compassie met Friso en zijn familie. Mocht ik iemand tegenkomen die zegt: nou, dat zal me nou echt een rotzorg zijn, dan wil ik diegene niet eens kennen. Die begrijpt waarschijnlijk niet hoe erg het is als iemand zoiets overkomt, dat wens je niemand, bekende nederlander of niet.

Inderdaad, compassie, maar oprecht medeleven kan in mijn ogen alleen bij de mensen zijn die dicht bij hem zelf staan.

Dan moet ik toch weer een beetje "bijdehand" gaan doen.

Bestaat er zoiets als onoprecht medeleven? Medeleven is mijns inziens het hebben van medelijden.
Wat zou betekenen dat als je onoprecht medeleven hebt, je eigenlijk geen medelijden hebt.
Wat weer betekend dat onoprecht medeleven niet bestaat.
Oprecht medeleven is dus een pleonasme!

nynke55

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:23

Inderdaad, Whisper, zo kun je het ook zeggen.
Maar Blackie heeft het over diep medeleven en over een beetje medeleven, terwijl Cassidy het heeft over echt en gespeeld medeleven, terwijl ze beiden het woord "oprecht" gebruiken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:26

0Whisper0 schreef:
Blacky94 schreef:
Inderdaad, compassie, maar oprecht medeleven kan in mijn ogen alleen bij de mensen zijn die dicht bij hem zelf staan.

Dan moet ik toch weer een beetje "bijdehand" gaan doen.

Bestaat er zoiets als onoprecht medeleven? Medeleven is mijns inziens het hebben van medelijden.
Wat zou betekenen dat als je onoprecht medeleven hebt, je eigenlijk geen medelijden hebt.
Wat weer betekend dat onoprecht medeleven niet bestaat.
Oprecht medeleven is dus een pleonasme!

Ik denk dat dat iets persoonlijks iets. Compassie hebben voor iemand die je niet kent komt voor mij meer in de buurt dan oprecht medeleven.
Die jongen waar ik het eerder over had ligt ook in coma en dat is ook maar de vraag wanneer hij wakker wordt. Over hem maak ik me zorgen, check ik regelmatig hoe het gaat en of er updates zijn, heb ik iedereen veel sterkte gewenst en grijpt het me aan.
Voor Friso en familie is het heel vervelend. Zou compassie kunnen hebben voor zijn vrienden en familie en hoop voor hun ook dat het goed komt, maar in die zin grijpt het mij persoonlijk niet zo aan.

Daarnaast heeft toch niemand het over onoprecht medeleven, maar meer over of je oprecht medeleven kan voelen voor iemand die je niet kent en of het dan niet meer sensatiezoekerij en nieuwsgierigheid is?
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 11-06-12 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:27

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je eindeloos tot in detail kan discussieren maar een ieder houdt vast aan zijn of haar eigen denkwijze. Van beide kanten valt wat te zeggen. Laten we er over ophouden en hopen op een goede afloop!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:28

In mijn ogen zijn medeleven en medelijden niet hetzelfde.

Zoals mijn psychiatriedocent ons zo vaak op het hart drukt: "meeleven met je cliënten is prima, zorg er alleen voor dat het geen medelijden wordt."
Met andere woorden: meeleven is niets mis mee, maar pas op dat je niet mee gaat lijden, dat je je niet laat meesleuren door de problemen van een ander.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:34

Ik begrijp wat je bedoeld (die verbondenheid).
Maar ik heb het nu niet over de psychatrische betekenis maar over de algemene betekenis in de zin van:
een vorm van empathie, waarbij iemand meevoelt met het lijden van een ander.
Nogmaals we kunnen discussieren over zelfs luttele woorden maar dit brengt ons niet dichterbij een gezamelijke visie

Edit: laten we voorkomen dat dit een egostrijd gaat worden. Ik merk aan mezelf dat ik geneigd ben om teveel in te gaan op randzaken en hierdoor de kern voorbij te schieten. Kortom: tijd om naar bed te gaan ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:51

Haha, nee daar heb ik geen last van, ik vind zulk soort discussies echt interessant. Je leert ervan, dat vind ik leuk. Ik ervaar deze discussie ook absoluut niet als egostrijd. Ik hoef geen gelijk te krijgen, ik vind het juist interessant om te zien hoe een ander hier tegenaan kijkt. Bovendien zorgt zo'n discussie ervoor dat je er zelf ook eens bewust over gaat nadenken, kan heel verhelderend zijn. :)

Het voorbeeld wat ik hierboven gaf over medeleven en medelijden gaat inderdaad deels over psychatrie, maar dit kan je natuurlijk overal toepassen, ook gewoon in het dagelijkse leven. ;)

Medeleven is voor mij een heel duidelijk begrip. Je leeft mee met iemand, toont interesse, geeft steun als dat nodig is, je vindt iets erg voor iemand of je bent juist blij voor diegene. Medelijden betekent in mijn ogen dat als iemand heel verdrietig is, ik ook verdrietig word. Als je medelijden hebt trek je het je eigenlijk te veel aan, denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:45

Cassidy schreef:
Blacky94 schreef:
Oprecht medeleven kan je in mijn ogen alleen hebben als je dicht bij die persoon zelf staat.

En hier ben ik het 100% mee eens!

Ik niet. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland en misschien daarbuiten het gevoel hebben dat ze Friso kennen, doordat er zoveel in de media over hem verteld is, van het moment af dat zijn moeder zwanger was. Legio mensen hebben vanaf dat moment met hem op de achtergrond geleefd en dat schept naar gevoel toch wel een band. Mensen identificeren zich nu met Mabel als jonge moeder die het zonder man moet rooien, met de koningin als moeder die haar zoon verloren heeft, met de andere prinsen die hun broer kwijt zijn. Iedereen heeft wel iets meegemaakt waardoor dat dichtbij komt en dit is zo'n 'dat heb ik ook gehad en ik leef met je mee'-moment.

Ik heb een aantal achterneefs en -nichten die ik ooit misschien een keer ontmoet heb op een reünie, maar verder niet. En toch, als ik weet dat er iets gebeurd is, informeer ik af en toe even bij mijn moeder hoe het er eigenlijk mee staat. Is die baby nou al geboren, hij lag toch in het ziekenhuis, is alles wel weer goed nu? Dat soort. En dan denk ik nog dat veel mensen meer over Friso weten dan ik over die betreffende neef of nicht. Heeft niks met onfatsoen of nieuwsgierigheid te maken, maar met oprechte interesse. Ik maak me sterk dat ik niet de enige ben die zo handelt ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:50

Oprecht medeleven kan je in mijn ogen alleen hebben als je dicht bij die persoon zelf staat.

En hier ben ik het 100% mee eens![/quote]
Ik niet. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland en misschien daarbuiten het gevoel hebben dat ze Friso kennen, doordat er zoveel in de media over hem verteld is, van het moment af dat zijn moeder zwanger was. Legio mensen hebben vanaf dat moment met hem op de achtergrond geleefd en dat schept naar gevoel toch wel een band. Mensen identificeren zich nu met Mabel als jonge moeder die het zonder man moet rooien, met de koningin als moeder die haar zoon verloren heeft, met de andere prinsen die hun broer kwijt zijn. Iedereen heeft wel iets meegemaakt waardoor dat dichtbij komt en dit is zo'n 'dat heb ik ook gehad en ik leef met je mee'-moment.

Ik heb een aantal achterneefs en -nichten die ik ooit misschien een keer ontmoet heb op een reünie, maar verder niet. En toch, als ik weet dat er iets gebeurd is, informeer ik af en toe even bij mijn moeder hoe het er eigenlijk mee staat. Is die baby nou al geboren, hij lag toch in het ziekenhuis, is alles wel weer goed nu? Dat soort. En dan denk ik nog dat veel mensen meer over Friso weten dan ik over die betreffende neef of nicht. Heeft niks met onfatsoen of nieuwsgierigheid te maken, maar met oprechte interesse. Ik maak me sterk dat ik niet de enige ben die zo handelt ;)[/quote]

Inderdaad. Ik denk dat Pniekepnak het wel heel goed omschrijft. Als het heel dichtbij is voel je medelijden, je lijd mee. Als het wat verder weg is kun je heel goed (oprecht) medeleven voelen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:58

Blue_Eyes schreef:
[Ik niet. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland en misschien daarbuiten het gevoel hebben dat ze Friso kennen, doordat er zoveel in de media over hem verteld is, van het moment af dat zijn moeder zwanger was. Legio mensen hebben vanaf dat moment met hem op de achtergrond geleefd en dat schept naar gevoel toch wel een band. Mensen identificeren zich nu met Mabel als jonge moeder die het zonder man moet rooien, met de koningin als moeder die haar zoon verloren heeft, met de andere prinsen die hun broer kwijt zijn. Iedereen heeft wel iets meegemaakt waardoor dat dichtbij komt en dit is zo'n 'dat heb ik ook gehad en ik leef met je mee'-moment.

Helemaal mee eens. Ik vind eigenlijk dat hier een beetje erg vreemde discussie is ontstaan. Het gros van de mensen die met de prins en zijn familie meeleeft hier loopt zichzelf tegen een wildvreemde te verdedigen die mensen beledigt en als dom bestempelt. Over respectloos gesproken....
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 11-06-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:01

Wat een onzin..... natuurlijk kun je oprecht meeleven als je die persoon niet zelf kent. Het zegt wel wat over je als persoon, als je zoiets beweert, zeg..... ;)
Als je een puur, oprecht en empathisch mens bent ben je daar absoluut toe in staat. :j

Ik werd misselijk van diegene die begon over de 'belastingcenten'. Bah. Hoe diep kun je zinken, als je je daar druk over gaat maken.... (als dat uberhaupt al terecht is).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:42

Is het niet tijd voor een nieuw topic? :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:57

Nee, ik denk dat alles al gezegd is.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:25

dat bedoelt ze daar ook niet mee... normaliter hebben -niet huiskamer topics- max 100 pagina's en dan wordt er een deel 2 geopend

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:25

Haha, dat begrijp ik, maar als er niets meer te melden valt, hoeft er ook geen nieuw topic geopend te worden.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:27

leeft hij nou nog? je hoort er niks meer over

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:31

larissa288 schreef:
leeft hij nou nog? je hoort er niks meer over

Dat is omdat er geen verandering in zijn situatie is (en dat kan lang, zelfs mogelijk voor altijd zo blijven).

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:32

heftig...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:09

Twiggy2008 schreef:
Wat een onzin..... natuurlijk kun je oprecht meeleven als je die persoon niet zelf kent. Het zegt wel wat over je als persoon, als je zoiets beweert, zeg..... ;)
Als je een puur, oprecht en empathisch mens bent ben je daar absoluut toe in staat. :j

Ik werd misselijk van diegene die begon over de 'belastingcenten'. Bah. Hoe diep kun je zinken, als je je daar druk over gaat maken.... (als dat uberhaupt al terecht is).

Dus moet ik maar samen met half Nederland gaan huilen mocht hij overlijden?
Sorry hoor maar daar pas ik voor. Heel vervelend voor vrienden en familie maar andersom gebeurt het ook niet. Omdat iemand nu ineens bekend en "belangrijk" is moet heel Nederland maar meeleven maar wanneer het een willekeurig iemand is interesseert het niemand..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:26

In de eerste zes maanden maakt iemand met hersenletsel het grootste herstel (als dat er is) door. Ik verwacht daarom dat het nog wel even kan duren voor we een update krijgen, tot ze zelf meer duidelijkheid hebben.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:37

Wat een onzin Blacky, dat het niemand interesseert als het een willekeurig iemand is. De reden waarom dat onzin is, is al meerdere keren genoemd, maar dat moet je dan wel willen zien.
Niemand eist van jou dat je moet gaan huilen als hij overlijdt. Niemand eist van jou dat je meeleeft, dat moet je zelf weten. Kom dan alleen niet met het slappe excuus aan 'dat het bij een ander ook niet zo zou gaan'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:51

Boehoehoe, ik wordt achtergesteld....

Dat gevoel krijg ik bij dergelijke reacties

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:15

Nou inderdaad Stef!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:49

stef schreef:
Boehoehoe, ik wordt achtergesteld....

Dat gevoel krijg ik bij dergelijke reacties

Tja, het lijkt er wel op. Snap alleen niet helemaal hoe dat precies werkt... Hadden die mensen liever zelf met zo'n letsel willen liggen ofzo?
Er is een heel gezin kapot...beetje medeleven lijkt me niet meer dan normaal. En ja, deze man is toevallig een bekende man, dus krijgt veel aandacht.

Maar wees niet bang hoor, hier gaat geen belastinggeld aan op. Hij hoort niet meer bij het koningshuis, dus mag alles zelf betalen, zit geen cent van de staat in. :r

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:52

Ik snap dat mensen het willen weten..

Maar eigenlijk gaat het het toch niets aan of ja..
Hoe moet ik het zeggen?

We kunnen niets doen.