Angelita schreef:Dit vind ik geen goede vergelijking. Iemand die een ander het leven ontneemt is ziek in z'n hoofd (en eigenlijk is dat heel verdrietig) en daar moet rekening mee gehouden worden. Iemand die de keuze maakt om geen nier af te geven is niet per se gek of geestesziek.
En bovenstaande is ook meteen de reden dat ik het geen verspeling van mensenrechten vind, iemand die ziek is heeft ook recht op een eerlijk proces: niemand kiest ervoor om '''gek'' te zijn, dat ontstaat door een fout in de hersenen/traumatische ervaring etc.
Amen. Iedereen verdient een eerlijk proces en terechtstelling te hebben. Dat van die nieren vind ik iets wat iedereen persoonlijk aangaat. Ik zelf stel alles ter beschikking maar heb wèl begrip voor dat mensen uit overtuiging of angst hier niet voor kiezen.
Ook hebben nabestaanden nog recht van spreken. Heb een vriendin die een kind verloren heeft. Heeft zich zelf helemaal ter beschikking gesteld maar kon het ècht niet aan dat in haar dode kindje gesneden werd.
We kunnen het nog wel breder stellen dan: iedereen kan met 1 nier leven ....dus stel hem nu maar ter beschikking.
Gaat trouwens wel off topic zo....