Grote en kleine honden aangepakt op gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Grote en kleine honden aangepakt op gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:05

Nikka schreef:
Probleem blijft wel, dat ondanks training en opvoeding een heleboel honden bepaalde raskenmerken vertonen, waardoor het slagen van de test een groot probleem is.

Absoluut...Ik neem maar weer eens de agressiefste hondensoort, de Teckel...Daar zit het waken is, en het jachtinstinct vaak ook...alsof ik er dat uit kan of WIL halen...

In tegenstelling (helaas) tot vele andere mensen hebben wij onze honden wel om hun karakter gekozen...moeten we dat er nu uit gaan slaan...?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:06

Adil18 schreef:
C_arola schreef:
Terriers zijn gewoon feller.
Als je kijkt naar de Teckels (langharig, kortharig en ruwharig) is de ruwharige teckel de meest energieke, felle en de meeste agresieve hond en: Alleen bij de ruwharige teckel is er sprake van een terrierinbreng, bij de overige twee niet...!

terriers zijn feller, maar als je ze onder controle hebt en ze luisteren goed, zijn ze niet gemener dan een golden retriever ofzo

Dat heb ik niet gezegd, maar door hun felle karakter zijn ze dus niet geschikt voor iedereen. en zoals iemand hiervoor al zei worden honden helaas vak geselecteerd op uiterlijk en wordt niet gekeken of de karaktereigenschappen wel bij het basje passen.

Een Teckel heeft er een handje van zijn eigen zin door te drijven, zijn vaak wat moeilijker en dominanter in het trainigswerk en zijn vaak (vooral de ruwharige variant) feller en agressiever. Daar moet dus een baas tegenover staan die weet wat hij doet, dit erg eerlijk en vooral consequent uitvoerd, weet hoe hij in elk klein ding aan moet duiden dat HIJ de baas is etc.[/quote]

Ik bedoelde ook niet dat jij dat zei, maar veel mensen zeggen het.
Tuurlijk moeten mensen weten wat ze in huis halen en bij jr moet je vaak concequenter zijn. Meer dan bij andere rassen, maar vind dat je zowieso moet weten wat je in huis haalt. Jacks zijn sneller, goldens gaan de water in en men zegt dat herders ooit in hun leven hun baasje aanvallen...(ben ik het niet mee eens), maar goed. Je moet altijd weten wat je in huis haalt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:08

Adil18 schreef:
Nikka schreef:
Probleem blijft wel, dat ondanks training en opvoeding een heleboel honden bepaalde raskenmerken vertonen, waardoor het slagen van de test een groot probleem is.

klopt, die gaan volgens de test regelrecht naar de prik..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:08

Dat bedoel ik, ik houd van een beetje karakter. De terriers om hun intelligentie en nieuwsgierigheid, de Basset om hun clowneske gedrag en hun eigenwijsheid. Het is net alsof ze tegen mij zeggen: ga met je Basset maar even GG2 doen Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:09

ehm wat is gg2? Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:11

Zal GGZ zijn

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:16

GG2 is cursus Gedrag en Gehoorzaamheid niveau 2

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:18

Huilen van het lachen Dat is iets heel anders dan het GGZ al zou dat voor sommige baasjes wel goed zijn Clown

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:18

ROFL

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:30

Wat ik me afvraag bij deze test is wat het nut is van het niet mogen geven van een commando of hulp (in paardentermen). Als ik mijn hond perfect de bas kan in iedere situatie door mijn acties, wat is dan het nut om te weten dat hij niet luisterd als ik geen commando geef. Ik geloof dat er in Nederland weinig honden los en zonder baas in de buurt rondrennen op straat, mij zegt het dus niks hoe een hond reageert zonder ingrijpen van de baas. Test de combi en bekijk dan waar broodnodige verbeterpunten zitten, laat mensen met de hond daar onder begeleiding van een gedragstherapeut aan werken en de wereld wordt weer een stukje vriendelijker. Immers de baas bepaald voor een groot gedeelte de opvoeding van de hond. Door de baas op te voeden, voorkom je ook eerder eenzelfde gedrag bij de volgende hond. Werken mensen niet mee, dan inbeslagname en....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:18

Ik hoor een paar keer dat een golden retriever een jachthond is, maar volgens mij klopt dit niet. Hij is een retriever, hij haalt de prooi, jaagt hem niet. Kijk maar naar huidige jagers hebben vaak retrievers bij zich, om het geschoten wild te halen. De retrievers worden niet gebruikt om te jagen, maar om het wild te retrieven.

O ja en die test is bagger, daar zouden de superoudjes en de pupjes zelfs nog agressief uitkomen, terrier of niet, haha, sorry carola, kon het niet laten.

En ik ben niet de gene die de terriers over een kam scheert hoor, ik ben juist iemand die liever naar de hond in kwestie kijkt. Het zelfde dat niet alle belgische trekpaarden lomp zijn.

En idd, honden moeten worden getest door hondenkenners. Mijn hond gromt binnensmonds van plezier als hij iets fijn vind en trekt er een rare kop bij, wordt ook nog wel een aangezien voor grommen, door onwetende mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-08 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:21

Ze halen het wild idd maar volgens mij vallen ze wel onder de groep jachthonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:23

MISTRAL94 schreef:

Ik lees het net, het valt onder de jachthonden, maar de jachthonden vallen ook weer uiteen in verschillende soorten. Maar ze jagen dus niet.

Citaat:
De naam 'Retriever' is de aanduiding voor een aantal Engelse jachthondenrassen dat als belangrijkste taak het apporteren heeft. Overigens gebruikte men de naam Retriever reeds lang voordat de huidige Retrieverrassen bestonden. De naam stamt af van het Engelse werkwoord 'to retrieve', het beste te vertalen met terugvinden, ophalen of apporteren. Een Retriever was een hond die het geschoten wild en speciaal het gevleugelde wild, moest vinden en apporteren. Deze jachteigenschap was niet speciaal aan een bepaald ras gebonden, maar kon door alle mogelijke jachthonden worden uitgevoerd. Ze moesten echter allemaal aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze honden moesten een voorliefde voor water hebben, goed kunnen zwemmen, graag willen apporteren en een dichte vacht met goed isolerende onderwol bezitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:41

Hmm die golden van ons heeft een dikke vacht, zwemt graag (je wordt er werkelijk helemaal knetter van de zooi in huis door het zwemmen) Maar apporteren heeft hij geen kaas van gegeten Huilen van het lachen Tijdens de jachttrainingen laat hij het voor je voeten vallen ipv dat je het van hem aanpakt Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:02

Mindim schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik lees het net, het valt onder de jachthonden, maar de jachthonden vallen ook weer uiteen in verschillende soorten. Maar ze jagen dus niet.

Idd, ik wilde het net zeggen...je hebt zo veel verschillende catogoriën...Zweethonden, staande honden (pointers), retrievers.....

Maar het zijn wel degelijk jachthonden. Overigens hebben vele Retrievers door de huidige fok ook de 'pointer'-eigenschap, dat ze het wild dus opsporen en 'aanwijzen'

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:14

Mijn boerboel is ook erg waaks over mij en zou voor het insluiten ook zakken, d.w.z. als ik niks aan haar mag aangeven. Je kunt natuurlijk discussieren of een dergelijk ras wel in Nederland hoort. Maar aan de andere kant heeft ze me wel eens uit een hachelijke situatie gered en dat had ik met een hond die de test had gehaald niet gehad. Dan was ik op zn minst behoorlijk in elkaar gebeukt en misschien wel erger.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:36

C_arola schreef:
isabonny schreef:
In geval van de hond van mijn schoonzus kan ik het daar dus niet mee eens zijn. Ze hebben jaren lang honden gehad zonder problemen. Ze trekt een nestje van haar engelse fox-terrier. Van dit nest overleefde helaas maar een hond, die heeft ze dus gehouden. Ze heeft er (puppy)cursussen mee gedaan. Ze heeft hem absoluut niet vals gemaakt. Ze heeft 2 jonge kinderen waar ze ook rekening mee heeft te houden, dus zoiets haalt ze zich echt niet in haar hoofd. En toch is het een gifkikker tot en met, waar af en toe een knopje omgaat als hem iets niet zint. En dan bijt hij waar hij bijten kan.
Vandaar dat ze nu toch ook heel erg aan het denken zijn om hem misschien toch weg te brengen. Mara ze roepen elke keer: als ie het nog 1 keer doet, dan...
Maar ja, hij heeft ook weer in mijn man's schoen gebeten toen hij bij ons logeerde. Dan zeg je dat als ze thuiskomen ...en vervolgens doen ze niks. Maar ja, het is ook al zo'n moeilijke beslissing he! Bent toch gehecht ana het beestje

Hoe zijn de andere pups overleden? Valt op als maar 1 pup het overleeft, zou ik dan persoonlijk niet vertrouwen in de zin van;
wat in de natuur niet goed is, zal verdwijnen..

Het was eigenlijk een "ongeluksnestje". Dino was veel te oud (ik geloof 11 jaar) om zwanger te raken en dat ook nog voor een eerste keer.
Ik denk gewoon dat haar lichaam de zwangerschap niet heeft aangekunt. En dan stoot het lichaam toch bepaalde dingen af. 1 pup was nog niet helemaal volgroeid, de ander wel, maar die ademnde niet, wat ze ook probeerde Verdrietig

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:46

Adil18 schreef:
Je kunt een beest ook vals maken door het niet eerlijk en consequent op te voeden he Knipoog

Onze Bruno was in het begin in de omgang mega-dominant en Oost-Indisch doof. Bijten of grommen? Mijn vader heeft hem echt alle hoeken laten zien...Tot hij op gegeven moment zo ver was dat hij Bruno maar aan hoefde te kijken en zich dreigend groot te maken en Bruno lag al op zijn rug op de manier van : "Ja ja, jij bent de baas! Ik doe niks hoor!" Toen was het afgelopen...

En daar wil je dus mee zeggen dat Mickey niet consequent is opgevoed?
Het kan ook gewoon ECHT aan de hond liggen, hoor!

Mijn schoonbroer en -zus zijn, dacht ik toch wel héél consequent erin geweest.
Door de cursussen die hij gevolgd heeft, luistert hij best goed, maar als hij de kolder in de kop krijgt, dan is hij gewoonweg niet meer te houden.
Meen je dat hun niet de hond aanpakken als die uitvalt en bijt? Man, die heeft god weet hoe vaak al alle hoeken van de kamer gezien.
Ook ik laat me niet door die hond op mijn kop zitten. Vorig jaar was het erger dan dit jaar, maar vorig jaar heeft hij ook vliegles van me gehad! En hij bleef maar terugkomen om me te bijten.
Totdat opeens het knopje weer terug ging en je hem zag denken: Oeps, ik doe wat verkeerd. en toen pas dook hij in elkaar en gaf zich over. Maar dan ben je wel een paar minuten verder.
Hij is echt een ontzettende driftkikker.
Overigens kan hij ook heel lief zijn hoor... Dromen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:55

Isabonny schreef:
En daar wil je dus mee zeggen dat Mickey niet consequent is opgevoed?
Het kan ook gewoon ECHT aan de hond liggen, hoor!

Mijn schoonbroer en -zus zijn, dacht ik toch wel héél consequent erin geweest.
Door de cursussen die hij gevolgd heeft, luistert hij best goed, maar als hij de kolder in de kop krijgt, dan is hij gewoonweg niet meer te houden.
Meen je dat hun niet de hond aanpakken als die uitvalt en bijt? Man, die heeft god weet hoe vaak al alle hoeken van de kamer gezien.
Ook ik laat me niet door die hond op mijn kop zitten. Vorig jaar was het erger dan dit jaar, maar vorig jaar heeft hij ook vliegles van me gehad! En hij bleef maar terugkomen om me te bijten.
Totdat opeens het knopje weer terug ging en je hem zag denken: Oeps, ik doe wat verkeerd. en toen pas dook hij in elkaar en gaf zich over. Maar dan ben je wel een paar minuten verder.
Hij is echt een ontzettende driftkikker.
Overigens kan hij ook heel lief zijn hoor... Dromen

Ik geloof wel dat het aan de hond kan liggen, maar die moeten dan al iets van een afwijking hebben. Een gezonde hond met een eerlijke, consequente baas zal maximaal maar één keer in zijn leven de baas proberen te bijten, zo denk ik er over.

Neem nou de JR die 200 m. van mij vandaan woont. Op de fiets zat hij al eens achter me aan, op de paarden ook. Toen ik er de eerste langs jogte greep hij mij in mijn been...Onder veel gevloek en geschreeuw heb ik die hond zo lang getrapt tot hij vluchtte.

Als ik er nu langsloop en hij komt hoef ik maar een keer: 'EEEEEY! pas d'r op!' te zeggen, dan remt hij en laat me gaan. Honden zijn niet gek. Met sommige honden moet je wat langer vechten dan met anderen, maar als je jarenlang voor een plekje boven je hond aan ht vechten bent doe je in mijn ogen iets niet goed...!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:01

ja,dat vind ik ook wel een beetje..........als je steeds opnieuw moet vechten voor de plek van 'leider in de roedel' dan is er iets niet goed.......

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:57

maar dat niet goed kan ook in de kop van de hond bevinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:03

Het kan zich in beide bevinden.
Over het algemeen is het probleem het baasje, wat gewoon niet in staat is tot goed leiderschap. De natuurlijke reactie van de hond is dan proberen hoger in rang te komen.
Als de baas wél in staat is tot goed leiderschap, en hij is eerlijk en consequent, is de hond gewoon geestelijk gestoord.
Maar dat laatste is heel zelden het geval Lachen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:40

Hier op internet kun je de discussie nooit winnen. Iedereen meent het beter te weten.
Als je de hond niet kent kun je er niet over oordelen. Het zal misschien iets in zijn hoofd zijn, maar het kan ook gewoon een ontzettend dominante hond zijn. En dat laatste denk ik dat het geval is.

Het beest is meestal lief, maar als hem iets niet bevalt, dan bijt hij. Dan kun je eroverheen gaan en flink hard schelden. Pas als je hem een paar keer goed geraakt hebt, dan bindt ie in en kruipt hij ineen.
Hij mag niet op de bank (al zou hij dat graag willen. Hij weet (of zou moeten weten) dat hij in rangorde lager staat. Maar toch probeert hij het telkens weer.
En ..tja..laat ik nu dus in de boekjes lezen dat dat nu echt terrier gedrag is. Elke keer weer de baas opnieuw uitproberen. Kijken of de grenzen inmiddels verlegd zijn.

Doet onze Bull-terrier trouwens ook, alleen gelukkig niet op deze manier. Ze weet bijvoorbeeld dat ze niet op de bank mag, maar soms komt er toch opeens een poot op de bank en voordat je het weet zit je dan met een hond van bijna 30 kg op schoot, die er niet meer af te krijgen is, omdat ze zich lekker zwaar maakt. Maar als ik dan boos wordt, dan is ze er ook zo weer af. Het is alsof ze even wilde testen of de regeltjes nog steeds golden.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 19-08-08 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:41

mijn tante had een duitse(of was het nou een deense)dog,en die probeerde ook weleens op je schoot te gaan zitten......oef dat is ook een gewicht,haha

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:42

HJeetje, dat wil je helemaal niet op je schoot. Wat wegen die? 80 kg?