Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:07

Snoevie schreef:
klinkt flauw,maar dat is toch het belangrijkste,dat je geen last hebt van die criminelen?

nee, da's niet flauw, da's correct imo. Knipoog

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:15

Snoevie schreef:
klinkt flauw,maar dat is toch het belangrijkste,dat je geen last hebt van die criminelen?

Tuurlijk, dus dan maar een spuitje erin en weg ermee? Beetje krom als je het mij vraagt. Níémand heeft het recht om te beslissen over leven of dood. Dus nee, zelfs niet bij mensen die dit heft zelf wel in handen genomen hebben.

Daarbij is het inderdaad niet goedkoper om een veroordeelde te executeren of een leven lang in hechtenis te houden.

Dus nee, de doodstraf moet naar mijn mening niet opnieuw ingevoerd worden...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:15

Heeft er eigenlijk iemand de cijferlijst van de bedragen want ik heb er wel mijn ? bij.
Want de links die gegeven werden paar pagina's terug vond ik alles behalve betrouwbare info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:43

katiavl schreef:
Heeft er eigenlijk iemand de cijferlijst van de bedragen want ik heb er wel mijn ? bij.

Same here, de opmerkingen dat het evenveel zou kosten als levenslange oplsuiting is een veel voorkomende hier, maar heb tot nu toe nog geen cijfers van deze mensen gezien of gehoort.
Heb hier ook mn twijfels bij, je heb immers alleen de kosten van eens stoel of spuit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:53

ach in het dierenrijk wordt alles wat niet in de groep past verstoten....... en gaat dood.

Allen wij mensen moeten het weer anders doen....... zucht

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:55

ik ben voor de doodstraf.
er lopen zoveel mafkezen rond,
opgeruimd staat netjes zou ik zeggen,
harde uitspraak,maar ik weet zeker dat er een hele hoop problemen mee opgelost worden,
wel natuurlijk op voor waarde dat het bewijs voor 100 procent vast staat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:55

Veel van de dieren met iets aan worden al door het moederdier geliquideerd, maar dat zie ik moeders niet direct doen. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:59

katiavl schreef:
Veel van de dieren met iets aan worden al door het moederdier geliquideerd, maar dat zie ik moeders niet direct doen. Clown

Mensen moeders inderdaad niet meer Lachen Lachen duizenden jaren geleden was dat ook heel gewoon Lachen

In het dierenrijk.......... tja helaas...... korstluitinkjes worden niet getolereerd.... wel heel hard, maar dieren hebben geen politiestaat nodig om hun leven te reguleren Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:11

Ik heb liever dat mensen na een misdaad een heel leven in de gevangenis zitten. Dan hebben ze hun hele leven veel spijt van wat ze gedaan hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:13

amazone77 schreef:

Het vervelende is dat geen rechtssysteem zonder falen is omdat het per definitie menselijk is en mensen maken fouten. De doodstraf is onherroepelijk. Beetje 'vervelend' als door een foutje een onschuldige niet-mafkees staatsvermoord wordt.

Zou jij ook voor zijn als jij door een samenloop van ongelukkige omstandigheden een schijn van schuld op je zou krijgen?
'Buk nooit om je veters vast te maken in het aarbeienveld van je buurman' is een gezegde wat een heel wrange smaak krijgt met de doodstraf als mogelijkheid.

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:15

Biepje schreef:
Ik heb liever dat mensen na een misdaad een heel leven in de gevangenis zitten. Dan hebben ze hun hele leven veel spijt van wat ze gedaan hebben.

Dat zou mooi zijn, maar helaas beleven ze de momenten in meeste gevallen liever dan spijt.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-09-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:16

Maar ze zitten wel nog steeds opgesloten en die penitentiaire regimes zijn niet van de poes.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:22

Huertecilla schreef:
amazone77 schreef:

Het vervelende is dat geen rechtssysteem zonder falen is omdat het per definitie menselijk is en mensen maken fouten. De doodstraf is onherroepelijk. Beetje 'vervelend' als door een foutje een onschuldige niet-mafkees staatsvermoord wordt.

Zou jij ook voor zijn als jij door een samenloop van ongelukkige omstandigheden een schijn van schuld op je zou krijgen?
'Buk nooit om je veters vast te maken in het aarbeienveld van je buurman' is een gezegde wat een heel wrange smaak krijgt met de doodstraf als mogelijkheid.

hc

ik zeg ook ALLEEN als het bewijs voor 100 procent zeker is,
ze kunnen tegen woordig voort veel met DNA doen,
stel dat de verdachte iemand heeft vermoord,bevoorbeeld zinloos geweld,
die MAFKEES die zomaar iemand neersteekt omdat ie diegene gewoon niet aan staat.
meestal gebeurt het gewoon op straat er zijn oog getuigen,bloed,en tegen woordig in de meeste steden ook cameras.
dan kan je gewoon niet onder zijn onschuld uit,
en iemand die tot zoiets al in staat is,mag van mij al de doodstraf krijgen,
het liefst dezelfde dag nog!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:24

Biepje schreef:
Maar ze zitten wel nog steeds opgesloten en die penitentiaire regimes zijn niet van de poes.

Dat maakt geen indruk hoor, je zit immers vast.
Sommige mensen moeten eerst voelen dan pas tot daden kunnen overgaan.

Nou dan gooien we ze toch voor de leeuwen? Mooie uitspraak en zijn we
van dat "gij zal niet doden" gemuts af.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:26

Sowieso hoef je je al geen illusies te maken, de doodstraf wordt niet terug ingevoerd. Dat is zo bepaald door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Wanneer een land zelfs nog maar iemand uitlevert aan de VS, dan wordt dit land bestraft omdat het een onderdaan blootstelt aan een onmenselijke behandeling/foltering (dan heeft men hier wel over de death row, niet over de doodstraf zelf). Men heeft eerst de doodstraf afgeschaft in oorlogstijd, maar daarna ook in vredestijd. Ook iemand als Oçalan mocht in Turkije geen doodstraf krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:48

Was ooit een topic wat veel gedoe gaf: Dierenproeven uitvoeren op uitgeprocedeerde zware criminelen ipv dieren, wat vind jij?..

Was is erger, dat of de doodstraf?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:02

Biepje schreef:
Sowieso hoef je je al geen illusies te maken, de doodstraf wordt niet terug ingevoerd. Dat is zo bepaald door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Wanneer een land zelfs nog maar iemand uitlevert aan de VS, dan wordt dit land bestraft omdat het een onderdaan blootstelt aan een onmenselijke behandeling/foltering (dan heeft men hier wel over de death row, niet over de doodstraf zelf). Men heeft eerst de doodstraf afgeschaft in oorlogstijd, maar daarna ook in vredestijd. Ook iemand als Oçalan mocht in Turkije geen doodstraf krijgen.

Dat maakt het discussiëren erover niet minder interessant, als we overal moeten stoppen waar op de grens van het niet mogelijke hebben we een saai leven.

Detour het probleem daarvan is dat het tastbaar is, nu gebeurd het in derde wereldlanden ver van onze deur. See no evil, en dan hebben we ons geen zorgen te maken over slechte karma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:37

katiavl schreef:
Dat maakt het discussiëren erover niet minder interessant, als we overal moeten stoppen waar op de grens van het niet mogelijke hebben we een saai leven.

Daarnaast is het rookverbod er ook ooit gekomen, werd ook altijd lachend beweerd en naar het voorhoofd gewezen dat dit ooit doorgevoerd zou worden.

Dus zou maar niet zo zeker van mn zaak zijn Biepje Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:10

Helaas weet ik dat ik hierover zeer zeker mag zijn Lachen . Niet grof bedoeld, maar ik weet op dit vlak wel waarover ik praat Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:31

Biepje schreef:
.
Helaas weet ik dat ik hierover zeer zeker mag zijn Lachen . Niet grof bedoeld, maar ik weet op dit vlak wel waarover ik praat Knipoog .

Ik spreek je nog wel over een paar jaar Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:34

Doodstraf komt weer terug........... echt.........

Nederland is koploper in het regelen van leven .......... uiteindelijk komt het weer terug...... of we daar blij mee moeten zijn is een tweede.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:38

KiWiKo schreef:
Doodstraf komt weer terug........... echt.........

Ik weet dat ook wel zeker....De regering is nog nooit zo vooruistrevend geweest,
en regels zijn om te wijzigen, voorbeelden genoeg je hoeft de krant er maar
op open te slaan...En ze moeten ergens heen om de burger te vrede te stellen,
criminaliteit is nog nooit zo hoog geweest.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:41

Artikel 2 EVRM - Recht op leven
1. Het recht van eenieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet.
2. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van het gebruik van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
(a) ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
(b) teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen

Vervolgens: 13e Protocol bij het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens over de afschaf van de doodstraf in alle omstandigheden, Nederland heeft dit protocol geratificeerd op 10 februari 2006.

Ik meen hier toch ergens te lezen dat Nederland het recht op leven beschermd en daarbij zich ertoe gebonden verklaard om de doodstraf niet opnieuw in te voeren, gezien dit een schending is van een mensenrecht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:43

wat is mensenrecht.......... het recht van de dader of het recht van het slachtoffer?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:45

Een mensenrecht is een recht dat aan elke mens is gegarandeerd. Een slachtoffer heeft in principe niets te maken met een misdaad, er wordt bij een strafproces namelijk opgetreden als vertegenwoordiging van de gemeenschap. Nu heeft de gemeenschap geoordeeld dat de doodstraf tegen de mensenrechten ingaat. Oog om oog, tand om tand hebben ze namelijk al enkele eeuwen geleden afgeschaft.