Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:28

Marigold schreef:
heb het even gelezen op nu.nl,
gemeenten zijn zelf vrij om het op een ander tijdstip te herdenken,
en een paar gemeentes hebben daarvoor gekozen om de bevolking niet tegen de borst te stoten door het op zondag te doen.
ik zie het probleem niet zo in eigenlijk, waarom het zo'n drama is als het een keer een dag eerder is op sommige plekken, het is niet landelijk zo hoor!

ik vind het eingelijk heel grappog dat het idd om die reden word gedaan
want juist door het op een andere datum te doen stuit je weer een hele andere groep tegen de borst
namelijk degenen die waarde hechten aan die herdenking...

ik persoonlijk vind het belachelijk dat het verzet is
ook al heb ik er zelf weinig mee,
het is al sinds mensheugenis op 4 mei, of dat nu maandag, donderdag, zaterdag of welke dag dan ook is en nu valt het op zondag (en dat is vast niet de eerste keer) en dan zou het opeens niet kunnen volgens bepaalde landsdelen..
ik vind dat weinig respectvol naar de mensen die banden hebben met mensen die herdacht worden
en voor wie de gedachten en emoties achter de herdenking erg belangrijk zijn

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:29

Het is vaker verschoven. Toen kraaide er geen haan naar Nagelbijten / Gniffelen

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:56

Mystica:

Ik denk dat jij het topic nog maar eens goed moet doorlezen, zodat je erachter kunt komen waarom er nu wel zo'n ophef over is.

Dat jij er geen problemen mee hebt,dat kan ik enigzins begrijpen,je leeftijd,maar er zijn heel wat meer jongeren die er ook weinig mee hebben,maar er in ieder geval wat respectvoller mee omgaan. Om te zeggen:" Het is vaker verschoven.Toen kraaide er geen haan naar", met deze Nagelbijten / Gniffelen smilie vindt ik dit niet echt uit respect gezegd tegen de mensen die wel verliezen hebben geleden.En of het nu in 1940-1945 is geweest of nu in deze oorlogen die nu nog steeds voortduren,er sterven over de hele wereld nog zoveel mensen voor de vrijheid voor andere mensen!

Zoals jij begrip kunt tonen dat het verzet wordt om een reden (het geloof),zou ik kunnen bedenken dat je toch ook wat meer begrip kunt opbrengen voor de mensen die dit wel tegen de borst stoot,en waar jouw grootouders ook voor gevochten hebben,en misschien ook verliezen voor hebben geleden.

Dat jij in deze het geloof wil beschermen is je goed recht, maar denk ook eens aan al die andere mensen die aan de andere kant staan en er wel problemen mee hebben, en bedenk dat er heel veel nabestaanden zijn die het er nu nog steeds heel moeilijk mee hebben,om hun dierbare verloren te hebben voor vrijheid, in wat voor een oorlog dan ook!
Laatst bijgewerkt door Jaila op 01-05-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:04

Ik weet niet..
Vind niet dat ze het kunnen verzetten...
Maar Bloos Ik ben 4 mei jarig Vork En heb altijd een verdrietige oma op mijn verjaardag zitten enzo... Bloos dat vond ik vooral vroeger heel moeilijk. snapte niet dat ze verdrietig kon zijn op mijn verjaardag! Bloos maar ik denk dat ik het wel fijn zou vinden als ze deze "rouwdag" zouden verzetten. Nagelbijten / Gniffelen Maar even aan alles gedacht, vind ik dat het gewoon iets is dat gewoon op 4 mei gehouden moet worden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:14

Wat mij opvalt is dat 4 mei tegenwoordig veel meer iets geworden is waarbij mensen naar elkaar kijken. "Houdt de buurvrouw er wel genoeg rekening mee?" "Zijn de allochtonen wel allemaal ingeburgerd genoeg?" "Doet niemand iets ongepasts?"

Voor mij is een dergelijke herdenking in eerste plaats iets van mijzelf. Waar eigenlijk niemand verder wat mee te maken heeft. Daarnaast kan het erg steunend zijn als het met anderen samen is. Maar wat in elk geval NIET goed is, is om het tot nieuw punt van onvrede, irritatie en onbegrip te maken.

Wij herdenken de slachtoffers van de oorlog - en introduceren juist op dat moment een nieuw strijdpunt? Dat lijkt mij toch wel ontzettend tegen de lijn van de herdenking in te gaan.

We willen vreedzaam met elkaar samenleven, frustratie over het geloof van anderen draagt daar niet aan bij.

En alle argumenten over 'ja maar zij'... ik vind het kleuterschoolargumenten. Tuurlijk jamaar zij, maar wij zijn volwassenen (voor het grootste deel) en wij zijn hopelijk in staat om hier volwassen mee om te gaan - OOK als anderen iets doen wat wij niet zo leuk vinden.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:28

Sorry,maar wat hier gezegd wordt herken ik geen punt van!Daar houd ik mij niet mee bezig wat mijn buurvrouw,of wat een ander doet.

Het gaat gewoon om een feit wat door de regering is vast gesteld dat er op 4 mei dodenherdenking (voor heel Nederland) is, met alles wat erbij hoort,en meer dan dat is er niet!!! 4 mei is 4 mei! En wat mijn buren doen of dat de allochtonen wel of niet zijn ingeburgerd,dat heeft hier dan ook totaal niets mee te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:54

Jaila schreef:
Het gaat gewoon om een feit wat door de regering is vast gesteld dat er op 4 mei dodenherdenking (voor heel Nederland) is, met alles wat erbij hoort,en meer dan dat is er niet!!! 4 mei is 4 mei! En wat mijn buren doen of dat de allochtonen wel of niet zijn ingeburgerd,dat heeft hier dan ook totaal niets mee te maken.

Dat heeft er alles mee te maken Lachen
Want de gemeentes zoals Staphorst verhinderen geen enkele herdenking. Ze verbieden hun inwoners niet om naar een herdenking te gaan, ze doen slechts niet mee. En bieden een andere gelegenheid op een ander moment. Dat tast de kern van de herdenking niet aan.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:13

Nee, ze verhinderen geen enkele herdenking, ze verbieden hun inwoners niet om naar een herdenking te gaan,maar het wordt wel van de gemeente uit geregeld ,dus de mensen die wel zouden willen kunnen niet,daar het verzet is naar 3 mei,maar de mensen die het wel op 4 mei zouden willen, moeten dus zich eraan houden dat het op 3 mei is en niet op 4 mei!

Je kan mij toch niet vertellen,dat alle mensen zo gelovig zijn in Staphorst (en andere gemeentes),dat een herdenking niet op 4 mei zou kunnen worden gehouden.

Ik denk meer dat er streng gelovigen in de gemeenteraad zitten en dat het daar beslist wordt,om het niet op zondag te houden. (Politiek en Godsdienst gaan niet samen).Dat komt dus al voort uit het feit dat de SGP het in de kamer aanhanging heeft gemaakt (wat dus in de kamer ook al een zeer grote tegenstand heeft gewekt),wat dus ook nooit eerder is gebeurd!
Met het gevolg dat het steeds meer zal gaan gebeuren in de toekomst, dat die dag om wat voor reden dan ook verzet gaat worden.

Het gaat in deze om het principe, 4 mei is 4 mei en geen 3 mei,8 april of 7 december,maar 4 mei!
Laatst bijgewerkt door Jaila op 01-05-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:28

Jaila schreef:
Je kan mij toch niet vertellen,dat alle mensen zo gelovig zijn in Staphorst (en andere gemeentes),dat een herdenking niet op 4 mei zou kunnen worden gehouden.

Ik kan het wel zeggen, maar ik denk niet dat je me zou geloven. Maar ga er eens kijken, praat met de inwoners en vorm je eigen mening.

Citaat:
Ik denk meer dat er streng gelovigen in de gemeenteraad zitten en dat het daar beslist wordt,om het niet op zondag te houden. (Politiek en Godsdienst gaan niet samen).

Je vergeet dat die gemeenteraad gekozen is door de inwoners van die gemeente. Er zitten niet 'zomaar' SGP'ers in de gemeenteraad, die hebben de inwoners van die plaats ZELF gekozen, en dat hebben ze gedaan omdat hun visie blijkbaar grotendeels overeenkomt met die van de SGP.

Edit: misschien dat dit al een beetje een indruk geeft over Staphorst: http://www.rtvoost.nl/media/?uitz=59807&id=304
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 01-05-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:35

Dat ben ik met je eens,dat ze gekozen zijn door de inwoners van Staphorst of andere gemeentes.

Ik heb zelf familie daar wonen,en ik kan je vertellen dat er ook heel veel mensen wonen die hier niet zo zwaar aan tillen, zoals het nu ligt.

Er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussen gelovig en gelovig. Enja, de grote meerderheid is inderdaad gelovig,maar niet zo heel erg streng zoals dat nu naar voren komt. Er is een bepaalde groep die inderdaad erg streng gelooft,en als je daar een partij hebt van het christelijke geloof,ook al geloof je niet zo heel erg streng,dan zal je dus toch stemmen op die partij!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:46

Ik ben het daar niet mee eens, maar goed, dat doet verder niet echt ter zake.

Het blijft toch in eerste instantie een zaak van de inwoners van de gemeente, en niet van mensen die er volstrekt niets mee te maken hebben.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:32

Jaila schreef:
Mystica:

Ik denk dat jij het topic nog maar eens goed moet doorlezen, zodat je erachter kunt komen waarom er nu wel zo'n ophef over is.

Dat jij er geen problemen mee hebt,dat kan ik enigzins begrijpen,je leeftijd,maar er zijn heel wat meer jongeren die er ook weinig mee hebben,maar er in ieder geval wat respectvoller mee omgaan. Om te zeggen:" Het is vaker verschoven.Toen kraaide er geen haan naar", met deze Nagelbijten / Gniffelen smilie vindt ik dit niet echt uit respect gezegd tegen de mensen die wel verliezen hebben geleden.En of het nu in 1940-1945 is geweest of nu in deze oorlogen die nu nog steeds voortduren,er sterven over de hele wereld nog zoveel mensen voor de vrijheid voor andere mensen!

Zoals jij begrip kunt tonen dat het verzet wordt om een reden (het geloof),zou ik kunnen bedenken dat je toch ook wat meer begrip kunt opbrengen voor de mensen die dit wel tegen de borst stoot,en waar jouw grootouders ook voor gevochten hebben,en misschien ook verliezen voor hebben geleden.

Dat jij in deze het geloof wil beschermen is je goed recht, maar denk ook eens aan al die andere mensen die aan de andere kant staan en er wel problemen mee hebben, en bedenk dat er heel veel nabestaanden zijn die het er nu nog steeds heel moeilijk mee hebben,om hun dierbare verloren te hebben voor vrijheid, in wat voor een oorlog dan ook!

Misschien zou jij het topic eens wat beter moeten lezen. Wie zegt dat ik niets met de dodenherdenking heb? Of dat ik niemand verloren heb? Mijn halve familie is vermoord in bergen belzen. Genoeg verloren dacht ik zo? Ik heb alleen liever dat men in staphorst een dag eerder een waardige seremonie houdt, incl die tocht, kranslegging etc en een dag later er in de kerkdienst nog eens aandacht aan schenkt en toch echt net als de rest van nederland 2 minuten stil is, als alleen de 2 minuten stilte en een stukje tijdens de kerkdienst. Als we het dan toch over respect hebben zeg...

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:41

Ik heb net "Staphorst in tegenlicht" helemaal gezien,en mijn vermoeden wat ik al had en wat ik hier gezien heb,is dus juist.

Staphorst wordt door de kerk geregeerd,en ik zie zoveel mensen die het anders willen,zelfs zijn er ouderen die het er niet helemaal mee eens zijn zoals het nu gaat.Er zijn zoveel verschillende stromingen,maar de oude garde regeerd nog steeds vanuit de kerk!

Prima,dat is mijn zaak inderdaad niet wat ze daar doen vanwege het geloof dat is hun zaak (daar heb ik respect voor),maar ik blijf erbij dat 4 mei dus 4 mei blijft om wat voor reden dan ook,en daar gaat het in principe ook om.

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:47

Dat heb ik inderdaad gelezen ja ,dat jij veel familieleden bent kwijt geraakt tijdens de oorlog.Daar gaat het me ook niet om,maar om je antwoord met die smilie,dat vindt ik ongepast.

En zoals ik al zei kan ik het me voorstellen wegens jouw leeftijd,dat je er anders over denkt dat het in bepaalde gemeentes wordt verzet.

Het is geen aanval op jou dat je wat herdenking niet respectvol bent,maar wel met je opmerking met die smilie erbij,dat kan ik dan niet begrijpen,vooral omdat jouw familie ook zoveel geleden heeft!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:59

Er wordt idd wel erg zwaar over gedaan zeg. Wat een commotie ineens. Ik woon in Genemuiden en ook hier wordt het verschoven. Wat maakt het voor de buitenwereld nou uit wanneer dodenherdenking herdacht wordt? Bij ons wordt het ook herdacht, maar dan een dagje eerder. Erg? Nee, we vergeten het niet, maar houden het niet op de zondag. Het zou wat anders zijn als we het echt over zouden slaan.
Ik heb er absoluut geen problemen mee om dodenherdenking gewoon op de zondag te houden, maar ik snap niet waarom de rest van Nederland hier zo mee bezig is.
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 01-05-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:12

Jaila, de mensen die wel op 4 mei mee willen doen met een centrale herdenking kunnen dat overal doen waar ze willen. In Staphorst e.d. wordt de herdenking met kranslegging gewoon eerder gedaan en niet overgeslagen of naar een verdomhoekje verwezen, juist niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:51

uit respect voor de gelovige mensen word de herdenking verzet,maar waarom dan niet uit respect voor de mensen die het wel belangrijk vinden gewoon op 4 mei houden?

4 mei is imo gewoon 4 mei,geen 3 mei.

maargoed,persoonlijk heb ik er geen last van,ik vind alleen het idee gewoon niet zo respectvol/
maarja dat is mijn mening,zoals er zovelen zijn.........daarom is voor mij gewoon zondag de herdenking.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:25

Shadow0 schreef:
Ik ben het daar niet mee eens, maar goed, dat doet verder niet echt ter zake.

Het blijft toch in eerste instantie een zaak van de inwoners van de gemeente, en niet van mensen die er volstrekt niets mee te maken hebben.

Ik meende altijd dat Staphorst in Nederland lag?
Is het niet zo dat 4 mei de officiele dag van herdenken is in Nederland?
Of lag de oorlog op 4 mei stil in Staphorst?
Gek, dat mensen zo snel kunnen vergeten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:34

jaantsje schreef:
Ik meende altijd dat Staphorst in Nederland lag?
Is het niet zo dat 4 mei de officiele dag van herdenken is in Nederland?

Natuurlijk, daarom verbiedt Staphorst de herdenking ook geenszins. Maar het is zowel personen als gemeenten vrij om er een eigen invulling aan te geven. Want Nederland is toch in eerste instantie ook een vrij land.

Mensen die willen herdenken worden daarin niet tegengehouden, maar de gemeente kiest zelf voor een andere invulling. En mochten de inwoners dat toch niet een goede invulling vinden, dan zullen ze dat zelf in hun gemeente moeten veranderen.

Ik denk niet dat het goed is voor het idee van vrijheid om verplichtingen op te leggen over hoe en wat er herdacht moet worden.

Citaat:
Gek, dat mensen zo snel kunnen vergeten.

Ik denk dat dit een zeer ongenuanceerde manier is om naar de situatie te kijken. Jij en zij verschillen over wat belangrijker is: de symboliek van een datum of de symboliek van een dag (namelijk de zondag met zondagsrust).
Dat kan, dat mag. Maar met 'vergeten' heeft dat niets te maken.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:55

Is dat erg dan? Ze herdenken de doden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:06

Ik ben ook christelijk, maar ben op zondag gewoon normaal ipv niets doen. En met rustdag bedoelen ze trouwens niet dat je letterlijk moet rusten, maar dat je gewoon thuis bent zeg maar.
Niet teveel doen, niet werken, nergens naartoe. En dus óók niet herdenken. Ookal gaat het om stilte. Dit is dus omdat God de wereld in 6 dagen geschapen zou hebben, en de 7e dag ging hij rusten. Vind het wel oké, geloof is geloof, toch? En daar moet je ook respect voor hebben. Maar ik snap het ook wel als iemand het onzin vind. Maar ja...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:21

natuurlijk moet je voor geloof respect hebben,maar ik vind dat je voor 4 mei,die staat voor de dodenherdenking,ook respect moet hebben.

misschien begrijp ik het verkeerd,maar ik zit ook altijd thuis met de herdenking,mag dat dan ook niet van het geloof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:24

Jawel hoor Ja Maar ik denk dat er toch behoorlijk wat christenen naar de dodenherdenking gaan Knipoog