Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marigold schreef:hoezo hebben koeien het niet goed dan, leg dat eens uit..
melkkoeien leven mooi in de groep, krijgen goed te eten, oke, door de lactatie zijn ze wel altijd aan de dunne mest,
maar ze hebben het imo echt niet slecht!
en ja ik ben zat op boerderijen geweest, ik weet hoe het in elkaar zit enzo!
als je wiedemelk koopt steun je de boeren die het vee graag weidt in de zomer,
maar biologisch... gaat mij wat melkvee betreft te ver hoor.
Marjolein_18 schreef:Dat kan wel zijn.. Maar ik ga niet bij elk kroketje of gehaktballetje nadenken hoe dat paard geslacht is. En ik eet er écht geen stukje vlees minder om.. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt zielig hoe zo'n paard geslacht wordt.. Maar ik word geen vegatariër.
Midasje schreef:Marjolein_18 schreef:Dat kan wel zijn.. Maar ik ga niet bij elk kroketje of gehaktballetje nadenken hoe dat paard geslacht is. En ik eet er écht geen stukje vlees minder om.. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt zielig hoe zo'n paard geslacht wordt.. Maar ik word geen vegatariër.
Zou haast zeggen gevoelloos.
Marigold schreef:ja ik denk er niks anders over door je post, sorry.
waar heb je bovenstaande info vandaan?
veel dingen ervan ben ik het helemaal niet mee eens,
heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, kom er straks op terug.
Marigold schreef:ja ik denk er niks anders over door je post, sorry.
waar heb je bovenstaande info vandaan?
veel dingen ervan ben ik het helemaal niet mee eens,
heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, kom er straks op terug.
sherwood schreef:zucht het blijft altijd het zelfde liedje hier op bokt.
Het is nuttig dat er zo iets wordt gepost omdat er mensen zijn die geen paardenvlees willen eten, zoals ik dus.
Helaas wordt je dan gelijk bestempeld door bokt als hypocriet en meer van dat.
Oftewel volgens de gemiddelde bokker MOET je paardenvlees eten odmat je anders hypocriet bent. Laat iemand toch gewoon eten wat ie wil eten, en niet eten wat ie niet wil eten, is dat nou zo moeilijk te verteren??
Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.
Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.
Ik ben een mens en zie het verschil wel.....
Fitch schreef:1. De koeien leven idd mooi in een groep en krijgen goed te eten.
klopt
Lijkt me ook het enige positieve. ehm?
Namelijk, de nadelen (biologische koeien hebben trouwens niet al deze nadelen, maar wel veel):
- Ze krijgen elk jaar een kalfje, waar hun lichaam onder lijdt, om melk te kunnen geven. Ook worden ze meteen gescheiden van hun kalfje, wat soms traumatische ervaringen kan geven. In de natuur blijven kalfjes zes tot twaalf maanden bij hun moeder. Van de kalfjes die geboren worden, sterft 10 procent in de eerste drie weken.
zo'n hoog sterfte cijfer onder de kalveren, waar haal je dat vandaan??
ben het er echt niet mee eens, heb dat ook nog nooit meegemaakt, zo nu en dan is er een zwak kalf, of een kalf dat dood geboren is, kan gebeuren.
maar echt niet om de tien kalfjes 1 die doodgaat hoor!
- Enkele weken na hun geboorte ondergaan kalfjes een aantal zeer pijnlijke ingrepen. Hun oren worden doorboord met labels of getatoeëerd, hun staart wordt afgesneden, afgebrand of afgeklemd met een rubberen ring, de kiem van de hoorns wordt verwijderd, extra tepels bij de vrouwelijke kalfjes worden verwijderd (meer dan vier zijn er niet nodig) en bijna alle stiertjes worden gecastreerd.
ze krijgen een oormerk in ja, dat is zo klaar, staart gaat er echt niet vanaf (het zijn geen schapen hoor) de horens worden onder verdoving weggebrand, en eventuele extra speentjes worden ook wel weggehaald ja, en stiertjes gecastreerd?? niet dat ik weet.
in elk geval staan de kalfjes binnen korte tijd weer vrolijk te springen door het stro, na de ingreep.
- Door de schaalvergroting zijn de melkbedrijven in de afgelopen decennia groter geworden. Het aantal koeien per hectare neemt toe. In de herfst en de winter staan de melkkoeien op stal, met roosters op de vloer, waar ze vaak ontstekingen aan hun poten van krijgen. Nog maar ongeveer een kwart van de koeien mag de rest van het jaar buiten in de wei lopen.
aantal koeien per hectare is toch bepaald, zoveel koeien per hectare? ook ivm quotum enzo, en mest en al die dingen. of loop ik achter,
in de winter staan melkkoeien over het algemeen in ligboxen stallen, allemaal een ligplaats, wordt na het melken schoongemaakt, en opgestrooid met (meestal) zaagsel, en het lopgedeelte is van plankenroosters of hoe noem je dat, de mest moet er wel doorheen kunnen he
het kan wat glad zijn, maar ontstekingen door roosters..
als ze iets met de klauwen hebben komt er wel een klauw bekapper bij.
- Een koe wordt drie tot vier keer per dag gemolken en per keer wordt haar 8 tot 10 liter melk afgenomen. Dat is 8000 tot 10.000 liter melk per jaar, tien keer meer dan ze in de natuur zou geven aan haar kalf en deze melkafname stijgt nog steeds. De stofwisseling van een koe gaat twee keer sneller dan wanneer ze niet constant zwanger zou zijn en niet gemolken zou worden. Het put de koe lichamelijk uit en ze lijdt daaronder. Vergelijk het maar met jezelf, als je constant zwanger zou zijn en je elke dag ook nog een soort 'topsport' zou moeten verrichten.
ja koeien leveren een grote prestatie, dat klopt, er wordt veel van hun lichaam gevergt, maar denk je niet dat de boer goed op zijn vee past, en ze echt wel voldoende ruw en krachtgvoer geeft om op productie te blijven?
koeien zijn er voor de melk, zonder melk, geen koeien.
en misschien onnodig om te zeggen, maar toch maar even; zonder melk geen vla taart boter enz enz enz enz noemmaarop.
- Nauwelijks een paar dagen oud worden veel stierkalfjes in een kleine houten of metalen kist gezet. Ze leven twee maanden afgezonderd in deze boxen, waarin ze amper kunnen draaien, staan en liggen. Zo kunnen hun spieren zich niet goed ontwikkelen en blijft hun vlees mals. Twee keer per dag krijgen ze kunstmelk en alleen dan gaat het licht aan. Door de stress en verveling gaan de kalveren hun vacht likken. Er worden vaak haarballen zo groot als een tennisbal in hun maag gevonden. De kalveren moeten blank vlees leveren, omdat consumenten dit mooi vinden. Dit vlees wordt verkregen wanneer het kalf weinig ijzer in zijn voer krijgt. Veel kalveren lijden dan ook aan ernstige bloedarmoede. Zowel de kalveren vanaf twee maanden als de kalveren die niet in een kist worden gehouden, de groepskalveren, krijgen een ijzerarm dieet en mogen nooit naar buiten.
de stierkalfjes gaan na een dag of tien naar de opfok, voor het vlees.
in nederland zijn kistkalveren al láng verleden tijd!
ze komen in groepen te staan, stiertjes vaak wel binnen ja.
2. Als je weidemelk koopt steun je de boeren die het vee graag in de wei zet? Dacht 't niet. Vroeger stond er nooit op een pak of het weidemelk was. Sinds boeren hun koeien binnen zetten staat 't vooral op dure merken. Een pak waar het niet op staat kan ook weidemelk zijn. En... let op, een melkkoe mag al een weidekoe genoemd worden als 4% van het jaar buitenkomt... Met biologische melk weet je tenminste zeker dat ze buiten komen in de zomer! Dus waarom gaat dat dan te ver?
een pak waar het niet op staat kan idd ook weidemelk zijn, maar als je nederlandse weidemelk koopt steun je onze boeren, en de boeren krijgen wat extra omdat ze ze op het land zetten, aangezien binnen houden blijkbaar rendabeler is, en de consument helaas nog steeds vaak kiest voor goedkoop uit het buitenland!
Denk je nog steeds dat het prima is om melk te drinken?
Marigold schreef:*denkt heel hard na*
ik heb het geweten, wat de reden is..
maar weet het niet meer
kan zelf geen reden bedenken idd, en het ophalen van de koeien hoort er gewoon bij, ze weten ook niet anders ja..
xXVeronaXx schreef:Een paard geeft toch ook melk
Dus waarom zou alleen een koe voor de melk er zijn?
Fitch schreef:xXVeronaXx schreef:Een paard geeft toch ook melk
Dus waarom zou alleen een koe voor de melk er zijn?
Er is ook soyamelk. Veel gezonder!
joostvangestel schreef:Goh, ik kijk hier ineens en het lijkt wel een campagne van de partij voor dieren.Dit ging toch over paarden, dacht ik?
xXVeronaXx schreef:Ik drink ook sojamelk áls ik al melk drink
Was alleen verbaasd over het stukje dat er stond dat koeien er alleen voor de melk waren