Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:31

dat hoeft toch ook niet.
wat er bedoeld word is dat je wat meer nadenkt bij het vlees wat je eet(klopt toch?)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:59

Marigold schreef:
hoezo hebben koeien het niet goed dan, leg dat eens uit..
melkkoeien leven mooi in de groep, krijgen goed te eten, oke, door de lactatie zijn ze wel altijd aan de dunne mest,
maar ze hebben het imo echt niet slecht!
en ja ik ben zat op boerderijen geweest, ik weet hoe het in elkaar zit enzo!
als je wiedemelk koopt steun je de boeren die het vee graag weidt in de zomer,
maar biologisch... gaat mij wat melkvee betreft te ver hoor.

Tsja... Hoe zal ik eens beginnen.

1. De koeien leven idd mooi in een groep en krijgen goed te eten. Lijkt me ook het enige positieve. Namelijk, de nadelen (biologische koeien hebben trouwens niet al deze nadelen, maar wel veel):
- Ze krijgen elk jaar een kalfje, waar hun lichaam onder lijdt, om melk te kunnen geven. Ook worden ze meteen gescheiden van hun kalfje, wat soms traumatische ervaringen kan geven. In de natuur blijven kalfjes zes tot twaalf maanden bij hun moeder. Van de kalfjes die geboren worden, sterft 10 procent in de eerste drie weken.
- Enkele weken na hun geboorte ondergaan kalfjes een aantal zeer pijnlijke ingrepen. Hun oren worden doorboord met labels of getatoeëerd, hun staart wordt afgesneden, afgebrand of afgeklemd met een rubberen ring, de kiem van de hoorns wordt verwijderd, extra tepels bij de vrouwelijke kalfjes worden verwijderd (meer dan vier zijn er niet nodig) en bijna alle stiertjes worden gecastreerd.
- Door de schaalvergroting zijn de melkbedrijven in de afgelopen decennia groter geworden. Het aantal koeien per hectare neemt toe. In de herfst en de winter staan de melkkoeien op stal, met roosters op de vloer, waar ze vaak ontstekingen aan hun poten van krijgen. Nog maar ongeveer een kwart van de koeien mag de rest van het jaar buiten in de wei lopen.
- Een koe wordt drie tot vier keer per dag gemolken en per keer wordt haar 8 tot 10 liter melk afgenomen. Dat is 8000 tot 10.000 liter melk per jaar, tien keer meer dan ze in de natuur zou geven aan haar kalf en deze melkafname stijgt nog steeds. De stofwisseling van een koe gaat twee keer sneller dan wanneer ze niet constant zwanger zou zijn en niet gemolken zou worden. Het put de koe lichamelijk uit en ze lijdt daaronder. Vergelijk het maar met jezelf, als je constant zwanger zou zijn en je elke dag ook nog een soort 'topsport' zou moeten verrichten.
- Nauwelijks een paar dagen oud worden veel stierkalfjes in een kleine houten of metalen kist gezet. Ze leven twee maanden afgezonderd in deze boxen, waarin ze amper kunnen draaien, staan en liggen. Zo kunnen hun spieren zich niet goed ontwikkelen en blijft hun vlees mals. Twee keer per dag krijgen ze kunstmelk en alleen dan gaat het licht aan. Door de stress en verveling gaan de kalveren hun vacht likken. Er worden vaak haarballen zo groot als een tennisbal in hun maag gevonden. De kalveren moeten blank vlees leveren, omdat consumenten dit mooi vinden. Dit vlees wordt verkregen wanneer het kalf weinig ijzer in zijn voer krijgt. Veel kalveren lijden dan ook aan ernstige bloedarmoede. Zowel de kalveren vanaf twee maanden als de kalveren die niet in een kist worden gehouden, de groepskalveren, krijgen een ijzerarm dieet en mogen nooit naar buiten.

2. Als je weidemelk koopt steun je de boeren die het vee graag in de wei zet? Dacht 't niet. Vroeger stond er nooit op een pak of het weidemelk was. Sinds boeren hun koeien binnen zetten staat 't vooral op dure merken. Een pak waar het niet op staat kan ook weidemelk zijn. En... let op, een melkkoe mag al een weidekoe genoemd worden als 4% van het jaar buitenkomt... Met biologische melk weet je tenminste zeker dat ze buiten komen in de zomer! Dus waarom gaat dat dan te ver?

Denk je nog steeds dat het prima is om melk te drinken?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:24

ja ik denk er niks anders over door je post, sorry.
waar heb je bovenstaande info vandaan?
veel dingen ervan ben ik het helemaal niet mee eens,
heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, kom er straks op terug.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:28

Marjolein_18 schreef:
Dat kan wel zijn.. Maar ik ga niet bij elk kroketje of gehaktballetje nadenken hoe dat paard geslacht is. En ik eet er écht geen stukje vlees minder om.. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt zielig hoe zo'n paard geslacht wordt.. Maar ik word geen vegatariër.

Zou haast zeggen gevoelloos. Verdrietig

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:32

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat we bewust met vlees om moeten gaan. Maar ik vind het niet nodig om elkaar meteen te veroordelen (gevoelloos, teken van weinig beschaving). Iedereen moet z'n eigen keuzes maken, dus laten we elkaar wel allemaal in waarde laten.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:35

zucht het blijft altijd het zelfde liedje hier op bokt.
Het is nuttig dat er zo iets wordt gepost omdat er mensen zijn die geen paardenvlees willen eten, zoals ik dus.
Helaas wordt je dan gelijk bestempeld door bokt als hypocriet en meer van dat.
Oftewel volgens de gemiddelde bokker MOET je paardenvlees eten odmat je anders hypocriet bent. Laat iemand toch gewoon eten wat ie wil eten, en niet eten wat ie niet wil eten, is dat nou zo moeilijk te verteren??

Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.

Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.

Ik ben een mens en zie het verschil wel.....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:35

Midasje schreef:
Marjolein_18 schreef:
Dat kan wel zijn.. Maar ik ga niet bij elk kroketje of gehaktballetje nadenken hoe dat paard geslacht is. En ik eet er écht geen stukje vlees minder om.. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het echt zielig hoe zo'n paard geslacht wordt.. Maar ik word geen vegatariër.

Zou haast zeggen gevoelloos. Verdrietig

Tsja, inderdaad. Marjolein, vind je het écht echt zielig? Als je iets echt heel erg of zielig vind, dan wil je er toch iets aan doen? Of ben je gewoon zwak en denk je er niet bij na als je je stukje vlees eet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:38

Van mij mag iedereen eten wat 'ie wil. Voor mezelf; ik zal geen paardenvlees kopen en eten. Voelt toch niet lekker. Maar als ik bij iemand word uitgenodig, en diegene heeft voor mij gekookt, en daar zit paard in, dan ga ik niet zeuren. Dat vind ik dan weer onbeleefd.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:39

Marigold schreef:

Ach, het staat je vrij om te denken wat je wilt. Deze info heb ik van een site voor veganisme. Natuurlijk is de site gekleurd, maar het zijn wel de feiten. Het staat je vrij om te denken over de feiten hoe je wilt. Maar dat verandert niet dat je, als je melk drinkt, deze hele industrie in stand houdt. Met koeien die achterlijk veel melk moeten geven, en stierkalfjes die afgeslacht worden. Ik ben benieuwd waar je het niet mee eens bent.

Dat van de 4% stond trouwens laatst in de Volkskrant, weet zo uit m'n hoofd niet welke dag dat was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:40

Marigold schreef:

Ben je het er niet mee eens op basis van 'eerste hand' informatie die je zelf hebt over dit onderwerp?
Ik hoor graag 'waar' je het niet mee eens bent.
Alvast bedankt voor je antwoord straks.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:41

sherwood schreef:
zucht het blijft altijd het zelfde liedje hier op bokt.
Het is nuttig dat er zo iets wordt gepost omdat er mensen zijn die geen paardenvlees willen eten, zoals ik dus.
Helaas wordt je dan gelijk bestempeld door bokt als hypocriet en meer van dat.
Oftewel volgens de gemiddelde bokker MOET je paardenvlees eten odmat je anders hypocriet bent. Laat iemand toch gewoon eten wat ie wil eten, en niet eten wat ie niet wil eten, is dat nou zo moeilijk te verteren??

Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.

Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.

Ik ben een mens en zie het verschil wel.....

Hm, ja het staat iedereen vrij om te doen wat hij of zij wil. Maar ik vind wel dat als mensen hier een mening op Bokt posten, ze er argumenten bij mogen geven... En als dit hypocriet klinkt krijgen ze dit ook te horen. En ja, ik als dierenliefhebber mag ook proberen mensen te overtuigen om minder dierlijke producten te gebruiken. Als ze het daar niet mee eens zijn ga ik niet schreeuwen dat ze achterlijk zijn, maar ik ga wel in discussie. Daar is dit forum tenslotte voor...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:45

Fitch schreef:
1. De koeien leven idd mooi in een groep en krijgen goed te eten.

klopt Ja

Lijkt me ook het enige positieve. ehm?

Namelijk, de nadelen (biologische koeien hebben trouwens niet al deze nadelen, maar wel veel):
- Ze krijgen elk jaar een kalfje, waar hun lichaam onder lijdt, om melk te kunnen geven. Ook worden ze meteen gescheiden van hun kalfje, wat soms traumatische ervaringen kan geven. In de natuur blijven kalfjes zes tot twaalf maanden bij hun moeder. Van de kalfjes die geboren worden, sterft 10 procent in de eerste drie weken.

zo'n hoog sterfte cijfer onder de kalveren, waar haal je dat vandaan??
ben het er echt niet mee eens, heb dat ook nog nooit meegemaakt, zo nu en dan is er een zwak kalf, of een kalf dat dood geboren is, kan gebeuren.
maar echt niet om de tien kalfjes 1 die doodgaat hoor!

- Enkele weken na hun geboorte ondergaan kalfjes een aantal zeer pijnlijke ingrepen. Hun oren worden doorboord met labels of getatoeëerd, hun staart wordt afgesneden, afgebrand of afgeklemd met een rubberen ring, de kiem van de hoorns wordt verwijderd, extra tepels bij de vrouwelijke kalfjes worden verwijderd (meer dan vier zijn er niet nodig) en bijna alle stiertjes worden gecastreerd.

ze krijgen een oormerk in ja, dat is zo klaar, staart gaat er echt niet vanaf (het zijn geen schapen hoor Tong uitsteken ) de horens worden onder verdoving weggebrand, en eventuele extra speentjes worden ook wel weggehaald ja, en stiertjes gecastreerd?? niet dat ik weet.
in elk geval staan de kalfjes binnen korte tijd weer vrolijk te springen door het stro, na de ingreep.

- Door de schaalvergroting zijn de melkbedrijven in de afgelopen decennia groter geworden. Het aantal koeien per hectare neemt toe. In de herfst en de winter staan de melkkoeien op stal, met roosters op de vloer, waar ze vaak ontstekingen aan hun poten van krijgen. Nog maar ongeveer een kwart van de koeien mag de rest van het jaar buiten in de wei lopen.

aantal koeien per hectare is toch bepaald, zoveel koeien per hectare? ook ivm quotum enzo, en mest en al die dingen. of loop ik achter,
in de winter staan melkkoeien over het algemeen in ligboxen stallen, allemaal een ligplaats, wordt na het melken schoongemaakt, en opgestrooid met (meestal) zaagsel, en het lopgedeelte is van plankenroosters of hoe noem je dat, de mest moet er wel doorheen kunnen he Knipoog
het kan wat glad zijn, maar ontstekingen door roosters..
als ze iets met de klauwen hebben komt er wel een klauw bekapper bij.

- Een koe wordt drie tot vier keer per dag gemolken en per keer wordt haar 8 tot 10 liter melk afgenomen. Dat is 8000 tot 10.000 liter melk per jaar, tien keer meer dan ze in de natuur zou geven aan haar kalf en deze melkafname stijgt nog steeds. De stofwisseling van een koe gaat twee keer sneller dan wanneer ze niet constant zwanger zou zijn en niet gemolken zou worden. Het put de koe lichamelijk uit en ze lijdt daaronder. Vergelijk het maar met jezelf, als je constant zwanger zou zijn en je elke dag ook nog een soort 'topsport' zou moeten verrichten.

ja koeien leveren een grote prestatie, dat klopt, er wordt veel van hun lichaam gevergt, maar denk je niet dat de boer goed op zijn vee past, en ze echt wel voldoende ruw en krachtgvoer geeft om op productie te blijven?
koeien zijn er voor de melk, zonder melk, geen koeien.
en misschien onnodig om te zeggen, maar toch maar even; zonder melk geen vla taart boter enz enz enz enz noemmaarop.

- Nauwelijks een paar dagen oud worden veel stierkalfjes in een kleine houten of metalen kist gezet. Ze leven twee maanden afgezonderd in deze boxen, waarin ze amper kunnen draaien, staan en liggen. Zo kunnen hun spieren zich niet goed ontwikkelen en blijft hun vlees mals. Twee keer per dag krijgen ze kunstmelk en alleen dan gaat het licht aan. Door de stress en verveling gaan de kalveren hun vacht likken. Er worden vaak haarballen zo groot als een tennisbal in hun maag gevonden. De kalveren moeten blank vlees leveren, omdat consumenten dit mooi vinden. Dit vlees wordt verkregen wanneer het kalf weinig ijzer in zijn voer krijgt. Veel kalveren lijden dan ook aan ernstige bloedarmoede. Zowel de kalveren vanaf twee maanden als de kalveren die niet in een kist worden gehouden, de groepskalveren, krijgen een ijzerarm dieet en mogen nooit naar buiten.

de stierkalfjes gaan na een dag of tien naar de opfok, voor het vlees.
in nederland zijn kistkalveren al láng verleden tijd!
ze komen in groepen te staan, stiertjes vaak wel binnen ja.

2. Als je weidemelk koopt steun je de boeren die het vee graag in de wei zet? Dacht 't niet. Vroeger stond er nooit op een pak of het weidemelk was. Sinds boeren hun koeien binnen zetten staat 't vooral op dure merken. Een pak waar het niet op staat kan ook weidemelk zijn. En... let op, een melkkoe mag al een weidekoe genoemd worden als 4% van het jaar buitenkomt... Met biologische melk weet je tenminste zeker dat ze buiten komen in de zomer! Dus waarom gaat dat dan te ver?

een pak waar het niet op staat kan idd ook weidemelk zijn, maar als je nederlandse weidemelk koopt steun je onze boeren, en de boeren krijgen wat extra omdat ze ze op het land zetten, aangezien binnen houden blijkbaar rendabeler is, en de consument helaas nog steeds vaak kiest voor goedkoop uit het buitenland!

Denk je nog steeds dat het prima is om melk te drinken?

oja alles wat ik nu post komt gewoon uit mijn eigen praktijk ervaring

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:57

Marigold schreef:
*denkt heel hard na*
ik heb het geweten, wat de reden is..
maar weet het niet meer Bloos

kan zelf geen reden bedenken idd, en het ophalen van de koeien hoort er gewoon bij, ze weten ook niet anders ja..

Ik geloof dat het is omdat anders de nitraat/fosfaatnormen overschreden worden, als de koeien te veel buiten komen. Of omdat de boer er gewoon geen tijd voor heeft.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:05

Ben ik even blij dat ik vegetariër ben ..
Voor mij zijn alle dieren gelijk dus wil het niet op m'n geweten hebben,
Ik red me prima zo, hoewel een frikandel zeker lekker ruikt hoor!
Maar mij krijg je er toch niet meer aan, ben veel te blij met mijn vega zijn Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:13

Ik ga even op je beweringen reageren, Marigold. In ieder geval bedankt voor jouw reactie.

zo'n hoog sterfte cijfer onder de kalveren, waar haal je dat vandaan??
ben het er echt niet mee eens, heb dat ook nog nooit meegemaakt, zo nu en dan is er een zwak kalf, of een kalf dat dood geboren is, kan gebeuren.
maar echt niet om de tien kalfjes 1 die doodgaat hoor!

Tsja, dat percentage stond op de site waar ik keek. Ik denk niet dat ze zomaar gaan liegen, dan zullen ze namelijk snel niet meer serieus genomen worden. Misschien was jij wel op een hele goede en fijne boerderij. Of is het percentage echt te hoog. Ik hoop het stiekem maar, voor de kalfjes!

ze krijgen een oormerk in ja, dat is zo klaar, staart gaat er echt niet vanaf (het zijn geen schapen hoor Tong uitsteken ) de horens worden onder verdoving weggebrand, en eventuele extra speentjes worden ook wel weggehaald ja, en stiertjes gecastreerd?? niet dat ik weet.
in elk geval staan de kalfjes binnen korte tijd weer vrolijk te springen door het stro, na de ingreep.

Dat oormerk is zo klaar, maar hoe zou jij het vinden om een oormerk te hebben? Lijkt me niet echt relaxed. Van veel stierkalfjes gaat de staart wel af, de kalfjes die in groepjes worden gehouden. Anders bijten ze daarop ofzo.

aantal koeien per hectare is toch bepaald, zoveel koeien per hectare? ook ivm quotum enzo, en mest en al die dingen. of loop ik achter,
in de winter staan melkkoeien over het algemeen in ligboxen stallen, allemaal een ligplaats, wordt na het melken schoongemaakt, en opgestrooid met (meestal) zaagsel, en het lopgedeelte is van plankenroosters of hoe noem je dat, de mest moet er wel doorheen kunnen he Knipoog
het kan wat glad zijn, maar ontstekingen door roosters..
als ze iets met de klauwen hebben komt er wel een klauw bekapper bij.

Het aantal is bepaald, maar dat wil niet zeggen dat dat positief is. Natuurlijk hebben ze allemaal een ligplaats, etc., maar als ze willen lopen moeten ze nog steeds op roosters. En dat is niet al te gunstig voor hun hoefjes.

ja koeien leveren een grote prestatie, dat klopt, er wordt veel van hun lichaam gevergt, maar denk je niet dat de boer goed op zijn vee past, en ze echt wel voldoende ruw en krachtgvoer geeft om op productie te blijven?
koeien zijn er voor de melk, zonder melk, geen koeien.
en misschien onnodig om te zeggen, maar toch maar even; zonder melk geen vla taart boter enz enz enz enz noemmaarop.

Het zegt misschien al genoeg dat bijna alle melkkoeien voor hun 5e jaar wegens vruchtbaarheidsproblemen of te weinig melk geven naar de slacht gaan... Tsja, die vijf jaar zal de boer heus goed voor z'n koeien zorgen, maar zoals je zelf al zegt, alleen maar om op productie te blijven, niet voor hun welzijn. Want hoe voelt die koe zich eigenlijk?

Waar ik het volledig mee oneens ben is dat 'koeien er voor de melk zijn'. Ik vind dat koeien een intrinsieke waarde hebben, los van wat hun nut voor de mens is. Koeien zijn er niet voor de melk, maar om zichzelf in stand te houden en koe te zijn. Melk is naar mijn mening voor kalfjes! Dan maar geen melk voor mij. Er zijn ook andere lekkere en gezonde drankjes. En een lekkere taart kan ook zonder melk gemaakt worden.

de stierkalfjes gaan na een dag of tien naar de opfok, voor het vlees.
in nederland zijn kistkalveren al láng verleden tijd!
ze komen in groepen te staan, stiertjes vaak wel binnen ja.

Kalfjes mogen de eerste 8 weken van hun leven nog steeds in kistjes worden gehouden hoor. Dit is een derde deel van hun leven, na zes maanden worden ze geslacht. Lijkt me toch best relevant. Al gaat het op 'jouw' boerderij misschien anders. Het gaat natuurlijk niet overal hetzelfde!

een pak waar het niet op staat kan idd ook weidemelk zijn, maar als je nederlandse weidemelk koopt steun je onze boeren, en de boeren krijgen wat extra omdat ze ze op het land zetten, aangezien binnen houden blijkbaar rendabeler is, en de consument helaas nog steeds vaak kiest voor goedkoop uit het buitenland!

Vind je het dan nog steeds een weidekoe, als deze maar 4% van het jaar buitenkomt? Biologische koeien moeten minimaal 120 dagen per jaar buitenkomen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:21

Een paard geeft toch ook melk Vork
Dus waarom zou alleen een koe voor de melk er zijn?
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 18-03-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:22

Mijn ervaring is, ik heb veel op de boerderij gewerkt, dat er veel boeren zijn die bijzonder goed zijn voor hun dieren...
Maar vaak zijn dat de 'kleinere' bedrijven.
En eigenlijk is de pleuris uitgebroken omdat boeren steeds meer product moeten leveren, voor steeds minder geld... haast geen haalbare kaart. En daarom ontstaan die 'mega-stallen'.
Boeren worden gedwongen steeds sneller, goedkoper en efficiënter te produceren, het welzijn van het dier neemt daarmee in hetzelfde tempo af.
Er zijn allemaal individuele ervaringen en interpretaties die we hierop los kunnen laten. Want ook ik heb op de boerderij gewerkt, heb familie die boert en kennis die boeren.... en toch durf ik te zeggen dat het er echt niet beter op wordt.
Ook ik ben dus blij dat ik niet meewerk aan dit proces.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:24

xXVeronaXx schreef:

Er is ook soyamelk. Veel gezonder! Tong uitsteken

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:27

Vroeger heb ik vaker bij een boer gewerkt,
en die was prima voor zijn koeien,
1 koe was mank en die moesten we altijd met veel geduld uit de wei halen en is ook vaak een VA bij geweest Lachen
Toen een van zijn pakweg 35 koeien ziek was, was hij er ook geen seconde bij weg te slaan!
De koeien die kalveren kregen werden rustig gescheiden van de groep om daar te bevallen in een andere weide.
Ze kwamen gewoon de hele dag de wei op en s'avonds lagen ze in het stro (wel moetsen ze over roosters Knipoog)
De kalfjes stonden helaas wel in kisten, maar kregen gewone koeienmelk.

Niet alle boeren zijn slecht .. de overheid en de mensheid is het zelf schuld dat de beesten 24/7 in stallen zitten en zo uitgeput worden, de boeren van tegenwoordig hebben het niet makkelijk met al die regels hoor!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:28

Fitch schreef:
xXVeronaXx schreef:

Er is ook soyamelk. Veel gezonder! Tong uitsteken

Ik drink ook sojamelk áls ik al melk drink
Was alleen verbaasd over het stukje dat er stond dat koeien er alleen voor de melk waren Clown

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:28

Goh, ik kijk hier ineens en het lijkt wel een campagne van de partij voor dieren. Verward Dit ging toch over paarden, dacht ik?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:02

Geweldig toch zoveel medeleven Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:23

joostvangestel schreef:
Goh, ik kijk hier ineens en het lijkt wel een campagne van de partij voor dieren. Verward Dit ging toch over paarden, dacht ik?

Jaja, zo zie je maar.... een paardenliefhebber houdt ook van andere dieren. Het moet niet gekker worden!
Toch zijn de dierenliefhebbers hier dun gezaaid hoor, want het loopt zeker niet storm bij dit soort topics.
En aangezien men er sowieso een sport van maakt ieder iniatief van dierenwelzijnsorganisaties en/of politieke partijen de grond in te rammen op dit forum; zal iedere poging iets positiefs te doen wel weer op niets uitlopen.
Hele diepe zucht...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:27

Misschien omdat de zogenaamde dierenactivisten vooral roepen hoe zielig het is, en verhalen uit derde hand gebruiken.

Hier in dit topic heb ik al een paar mensen gezien die in de agrarische sector werken, waaronder ik . Ik werk al ruim 10 jaar in de agrarische sector. Heb varkens getransporteerd , verzorgt, geslacht en zit nu bij een subfokker en bij een SWS stal.
Waarom zouden wij dan niet beter kunnen weten hoe het er werkelijk aan toe gaat in de agrarische sector?
Waarom blijven jullie komen met verhalen die andere activisten in het leven hebben geroepen?

Het valt allemaal best mee mensen ...
Ga zelf eens een paar weken meedraaien bij verschillende boeren,heus het valt best mee.

Kippen ben ik het met je eens, die hebben het niet best . Maar kippenvlees eet ik toch zelden omdat ik het niet lekker vind Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:27

xXVeronaXx schreef:
Ik drink ook sojamelk áls ik al melk drink
Was alleen verbaasd over het stukje dat er stond dat koeien er alleen voor de melk waren Clown

Inderdaad... Alsof een koe an sich geen waarde heeft... Frusty