God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:50

Ja, leef een goed leven en wees goed voor anderen, omdat je dat zelf wil, en niet om niet in de hel te komen...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:52

Sim0ne schreef:
Ja, leef een goed leven en wees goed voor anderen, omdat je dat zelf wil, en niet om niet in de hel te komen...

Pcies en als ik het zo allemaal beluister...... HELL is the place to be, daar zitten tenminste de gezellige en interessante mensen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:14

Wat ik hier mis op dit moment is RESPECT. Discuseren is prima, maar ik ben het er niet mee eens dat er personen direct of indirect voor 'dom' worden uitgemaakt vanwege het geloof dat ze aanhangen. Dit mag je best vinden, maar ik vind het dom,bot, kwetsend, onnodig en respectloos omdat op deze manier te benoemen. Je wekt dan de indruk dat je gaat 'schelden', omdat je je gelijk bij deze personen niet kunt behalen. Jammer. Blijf netjes discuseren en probeer anderen op een goeie manier aan het denken te zetten zonder je vooroordelen hier te ventileren, want in mijn ogen schiet hier niemand wat mee op en is dit ook niet de bedoeling van dit topic. Ik ben juist blij dat er mensen meedoen aan de discussie die heel anders geloven dan ik, ik vind het interessant om ze hier kritische vragen te stellen en ik hoop dat dat omgekeerd ook zo is.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:18

Het domme is meer bedoelt voor de mensen die zonder nadenken een geloof aan hangen. En dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind dat dom, naïef en onwetend.
Ik zit hier midden op de Veluwe, dus ik krijg genoeg van geloof mee.
De mensen die het aanhangen moeten het helemaal zelf weten, maar ik heb ook recht op mijn mening.
Schelden is dit in mijn ogen zeker niet. Geef maar eens een woord wat ik dan in deze context had kunnen gebruiken?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:19

Ik vind de sfeer in dit topic juist bijzonder goed tot nu toe. Er is 1 post geweest waarin iemand over domheid begon, de rest vind ik juist wel respectvol.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:19

@spettic: ik vind dat je wel heel kort door de bocht gaat als je tegen iedereen die darwin aanhangt, zegt dat ze de bijbel niet kennen.
ik heb altijd op een rooms-katholieke school gezeten, dus ik heb er ettelijke uren godsdienstles opzitten.
en het resultaat is dat ik absoluut overtuigd ben van darwin en de evolutieleer, dat ik geen idee heb of god bestaat of niet, en dat ik mij zeker niet kan vinden in de rooms-katholieke kerk.
ik probeer voor iedereen respect te hebben en goed te leven, maar daar heb ik geen angst voor de hel of uitzicht op de hemel voor nodig.

de bijbel / de koran (en de overleveringen van alle andere religies) zijn een eenvoudige verklaring voor wat moeilijk te bevatten is (zoals het scheppingsverhaal om het onstaan van de wereld uit te leggen)en daarnaast ook een leidraad voor het leven, over hoe je je moet gedragen tov. andere mensen.
die "gedragscode" verschilt niet eens zo gek veel in de verschillende religies.
je moet die verhalen niet letterlijk gaan nemen, daar zijn ze volgens mij niet voor bedoeld.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:20

spettic schreef:
maar nu een vraag van mijn kant hoor.
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...

Ga nu mn kinderen van school halen.
Vanavond lees/discuseer ik wel weer verder

Helaas verwacht ik niet binnen een aantal jaar kieuwen te ontwikkelen Tong uitsteken
Door invloed van de mens is de natuurlijke gang van zaken ontwricht. Wel geloof ik dat de mens op een moment zal uitsterven net als bijvoorbeeld de dino's. Daarna zal alles weer overnieuw beginnen net als toen deze periode aanbrak heeeeel lang geleden. Met of zonder mensachtigen dat is de vraag

Best erg als je bedenkt dat we ons zelf sneller aan het uiroeien zijn. Maar ach het gebeurt toch een keer. Hoop alleen niet dat ik het zelf persoonlijk ga meemaken. Lijkt me een akelig gezicht Haha!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:23

Vind trouwens de discussie nog bijzonder goed gaan. Allemaal nog behoorlijk met respect en rustig. (op een hele enkeling na die op het randje balanceerd) We kunnen het wel Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:26

Daarom zeg ik het nu; een geloof is iets heel persoonlijks en daar moet je ook heel voorzichtig mee omgaan vind ik. In plaats van 'dom' zou je ook 'niet goed doordacht' kunnen zeggen bijvoorbeeld. Knipoog

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:27

Pensionnetje schreef:
Hypofocus schreef:
@Spettic:

Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.

Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?

Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.

Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.

En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.

Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?

Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...

Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...

Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...

Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.

Geloof is een mooi goed. Mits eerlijk toegepast is er niets mis mee.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt

En dit is waar heeel veel oorlogen mee beginnen. "ik ben niet zelf verantwoordlijk maar mijn God heeft dit uitgestippelt" Erg gevaarlijk hoor dingen in de naam van een God doen omdat je GELOOFT dat het zo is.
Ik neem liever mijn eigen verantwoordelijkheid!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:33

Pensionnetje schreef:
Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.

Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt

En op watvoor manier doet die god dit dan?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:37

Sim0ne schreef:
De duivel. Tja, wat moeten we daarmee. Als God de enige Albestaande is en verder alles heeft geschapen, dan heeft hij dus ook de duivel geschapen.

ik geloof niet in god, daarom kies ik toch voor darwin,maar wat ik wel geloof is dat voor alles een tegen hanger is om het universem in balans te houden. BV Slecht/Goed Liefde/Haat Yin/Yang en zo kan ik nog wel even doorgaan

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:52

Hypofocus schreef:
@Spettic:

Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.

Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?

Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.

Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.

En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.

Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?

Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...

Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...

Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...

He... kon het toch niet nalaten om tussen het koken in nog even mee te kijken en te discusseren.

Alleerst vind ik het niet erg hoor dat mensen bot zijn en "mij" of "het" dom noemen.
Ik kan het best begrijpen. Ben ook wel wat gewend hoor Knipoog
Het is heel moeilijk om het allemaal te geloven, maar daar is het ook een geloof voor.

Ik ben christelijk opgevoed dus ik ken de verhalen al van kinds af.
Dan is het makkelijker te geloven ja.
Maar toch kom je op een punt in je leven dat je vragen gaat stellen of het allemaal wel waar is.
Ik kan het niet omschrijven of beschrijven, het spijt me.
Maar het geloof is voor mij een vast vertrouwen in God.
Dat Hij mijn leven bestuurd en mij helpt bij alles wat ik doe.
Mij en mijn gezin beschermd in deze wereld.
Ookal gaat niet alles zoals ik het zelf had uitgestippeld maar alles gebeurd met een reden en vaak kijk ik dan terug en denk, ja zo is het beter.

Ik heb respect voor ieders mening en probeer niemand te overtuigen van "mijn" geloof.
Maar dit is mijn overtuiging en daar sta ik voor!!!!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:53

Hypofocus schreef:
Ik heb in mijn hele Protestantse opvoeding nog nooit een woord over de hel gehoord Spettic...

Niet thuis, en niet in de kerk.

De hel is namelijk later pas verzonnen door het Katholieke geloof... Om mensen bang te maken, zodat ze naar de kerk zouden blijven komen.

Mensen zijn net zo dierlijk als alle andere dieren.
Honden kunnen ook voelen, ervaren, leren, een eigen wil hebben, etc. Alle dingen die mensen ook kunnen.
Net zo ziel-vol als mensen dus.

Dan heb je denk ik niet goed geluisterd Bloos

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:55

Sim0ne schreef:
Pletje123 schreef:
Dat God onderscheid maakt tussen wel geloven en niet, maakt hem voor mij al ongeloofwaardig.

Voor mij dus ook. Iemand die zo ver boven de mensheid staat, zou toch nooit in dat soort futiliteiten geinteresseerd moeten zijn.

God is juist heel erg geïnteresseerd in mensen omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.
Maar mensen zijn vrij om te kiezen en ze zijn ook geschapen met een eigen wil.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:58

En toch vind ik het idee dat God de wereld geschapen heeft enigszins ongeloofwaardig... Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar ik geloof meer in het spirituele. Ik denk dat de mens zo is geworden door de evolutie en niet door God die de mens geschapen heeft.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:58

spettic schreef:
God is juist heel erg geïnteresseerd in mensen omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.
Maar mensen zijn vrij om te kiezen en ze zijn ook geschapen met een eigen wil.

Waarom maakt hij dan de keus om mensen die niet in hem geloven naar de hel te sturen. Voor hem is het heel makkelijk om gewoon iedereen toe te laten die een goed leven heeft geleid, die naar de 10 geboden heeft geleefd en mensen om hem heen heeft geholpen en heeft liefgehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:15

Pensionnetje schreef:

Je bent wél alleen verantwoordelijk voor je daden.
Jij maakt je eigen keuzes, en als je de verkeerde maakt, beland jij in de cel en niet God. Om maar even een extreem voorbeeld te noemen.
Er is geen uitgestippeld pad voor je.
Het leven is wat je er ZELF van maakt.

Als je al je kansen niet zélf aangrijpt, is er niemand die ervoor zorgt dat jouw leven er toch nog mooi uit komt te zien.
Je moet er zelf energie in stoppen en kansen creeëren en aanpakken.

Als JIJ kiest om verpleger te worden, wordt je verpleger, maar je kunt net zo goed kiezen om vrachtwagen chauffeur worden.

Het leven zit vol met mogelijkheden. Niet met uitgestippelde paden.

Het is natuurlijk mooi als iemand rust kan vinden door te geloven. Maar ik zie het in mijn omgeving gewoon te vaak gebeuren dat mensen hun leven laten beheersen door hun geloof, en daardoor hele mooie kansen laten liggen, en in plaats daarvan in een rotsituatie blijven.
Als objectieve "kijker", vind ik dan, dat het geloof die mensen onderdrukt in hun pad naar een mooier leven.
En dát vind ik jammer...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:17

Lijkt mij in ieder geval gezellig in de hel Haha!
Even serieus: Een "godheid" die mensen die alleen niet geloven maar verder wel een goed leven leiden straft door in de hel te gooien?! Daar zou ik niet eens bij willen horen ookal is het niet waar. De mensen zijn de kinderen van God (ja ja heb op protestante basisschool gezeten dus ken de bijbel van voor naar achter van links naar rechts) waarom straft men zijn kinderen als ze het goed doen.... klinkt mij als kindermishandeling in de oren.

Voor mij meer des te reden niet te geloven.

Spettic ik heb respect voor je uitleg en manier van reageren ookal ben ik het er niet mee eens. Wel goed dat je zelf zo goed reageerd. Mijn complimeten.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:18

God DE schepper.

Ik ben gelovig en kan niet geloven dat ik van een aap afstam.
Waar zijn al die tussen soorten dan gebleven? Ze hebben er een paar maar niet allemaal...
Maar er is natuurlijk wel evolutie, een dier verandert door de jaren heen.
Dat zie je nu ook nog wel. Maar daarom geloof ik apsoluut niet in Darwin.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:20

blokje schreef:
God DE schepper.

Ik ben gelovig en kan niet geloven dat ik van een aap afstam.
Waar zijn al die tussen soorten dan gebleven? Ze hebben er een paar maar niet allemaal...
Maar er is natuurlijk wel evolutie, een dier verandert door de jaren heen.
Dat zie je nu ook nog wel. Maar daarom geloof ik apsoluut niet in Darwin.

Haha lekker blijven geloven dan en misschien een keer een biologieboek pakken Knipoog

Anoniem

@Blokje: Waar is de sabeltandtijger NU?
Uitgestorven...

Dat is ook met die andere soorten gebeurd.
En die hebben we bíjna allemaal al in complete skeletten terug gevonden. Op 1 of 2 soorten na.

blokjeJarig

Orangiste schreef:
Lijkt mij in ieder geval gezellig in de hel Haha!
Even serieus: Een "godheid" die mensen die alleen niet geloven maar verder wel een goed leven leiden straft door in de hel te gooien?! Daar zou ik niet eens bij willen horen ookal is het niet waar. De mensen zijn de kinderen van God (ja ja heb op protestante basisschool gezeten dus ken de bijbel van voor naar achter van links naar rechts) waarom straft men zijn kinderen als ze het goed doen.... klinkt mij als kindermishandeling in de oren.
Voor mij meer des te reden niet te geloven.

Spettic ik heb respect voor je uitleg en manier van reageren ookal ben ik het er niet mee eens. Wel goed dat je zelf zo goed reageerd. Mijn complimeten.

Je kunt nog zo goed leven je doet het niet voor God en dus ook niet om Hem te eren daarom kan je in de hel komen.
Maar die keuze is aan God en niet aan mij of een ander mens.

En je uitspraak die ik dik gedrukt heb vind ik echt nergens op slaan.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:21

Hypofocus schreef:
@Blokje: Waar is de sabeltandtijger NU?
Uitgestorven...

Dat is ook met die andere soorten gebeurd.
En die hebben we bíjna allemaal al in complete skeletten terug gevonden. Op 1 of 2 soorten na.

Ja en waar zijn dan die botjes gebleven van die apen?? Van de aardbodem verdwenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:22

Nee hoor Knipoog
Die botjes zijn er gewoon nog. Vele botten zijn inmiddels vergaan (want er zitten wormpjes en bacteriën in de grond die al 't organisch materiaal opeten...), maar er zijn nog gewoon skeletten gevonden hoor Knipoog