Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sim0ne schreef:Ja, leef een goed leven en wees goed voor anderen, omdat je dat zelf wil, en niet om niet in de hel te komen...
spettic schreef:maar nu een vraag van mijn kant hoor.
Als jullie in de evolutie theorie geloven waarom moet je je dan nog druk maken over klimaatsverandering.
Als straks alles onder water komt te staan krijgen we toch vanzelf kieuwen en vinnen...
Ga nu mn kinderen van school halen.
Vanavond lees/discuseer ik wel weer verder
Pensionnetje schreef:Hypofocus schreef:@Spettic:
Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.
Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?
Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.
Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.
En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.
Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?
Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...
Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...
Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...
Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.
Geloof is een mooi goed. Mits eerlijk toegepast is er niets mis mee.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt
Pensionnetje schreef:Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.
Wie ben ik mensen ervan te overtuigen dat het anders is? Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof, zolang je er anderen maar niet mee onderdrukt
Sim0ne schreef:De duivel. Tja, wat moeten we daarmee. Als God de enige Albestaande is en verder alles heeft geschapen, dan heeft hij dus ook de duivel geschapen.
Hypofocus schreef:@Spettic:
Mag ik vragen waarom je zo heilig geloofd in een verhaal dat duizenden jaren geleden is opgeschreven door mensen die je niet kent. Het zijn verhalen die honderden jaren lang mond op mond zijn verteld, en later pas zijn opgeschreven.
Je weet toch, dat als iemand een mooi verhaal verteld, dat het steeds aangedikt wordt?
Zeg maar 's 3 woorden tegen 40 mensen, en laat de 40e het weer aan de 1e horen.
Je krijgt dan 3 totaal andere woorden.
Moet je na gaan hoe dat met zo'n lang verhaal als "de bijbel" gaat als dat door duizenden mensen verteld wordt en pas honderden jaren later wordt opgeschreven.
En zéker als blijkt dat veel van die verhalen technisch gezien gewoon onmogelijk zijn.
Waarom geloof je er dan tóch in?
Omdat je ouders vertelden dat het waar is?
Maar dat zeiden ze vroeger ook van Sinterklaas... en dat bleek ook niet waar te zijn...
Goed, we kunnen het niet-bestaan van God niet bewijzen.
Maar het wel-bestaan van God bewijzen is nog veel moeilijker.
Bovendien zijn er meer aanwijzingen dat het hele verhaal niet klopt, dan dat er aanwijzingen zijn dat het wél waar is...
Dus ik snap niet zo goed waarom iemand met een gezond verstand dan tóch het verhaaltje blijft geloven...
Hypofocus schreef:Ik heb in mijn hele Protestantse opvoeding nog nooit een woord over de hel gehoord Spettic...
Niet thuis, en niet in de kerk.
De hel is namelijk later pas verzonnen door het Katholieke geloof... Om mensen bang te maken, zodat ze naar de kerk zouden blijven komen.
Mensen zijn net zo dierlijk als alle andere dieren.
Honden kunnen ook voelen, ervaren, leren, een eigen wil hebben, etc. Alle dingen die mensen ook kunnen.
Net zo ziel-vol als mensen dus.
Sim0ne schreef:Pletje123 schreef:Dat God onderscheid maakt tussen wel geloven en niet, maakt hem voor mij al ongeloofwaardig.
Voor mij dus ook. Iemand die zo ver boven de mensheid staat, zou toch nooit in dat soort futiliteiten geinteresseerd moeten zijn.
spettic schreef:God is juist heel erg geïnteresseerd in mensen omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat.
Maar mensen zijn vrij om te kiezen en ze zijn ook geschapen met een eigen wil.
Pensionnetje schreef:Omdat geloof houvast geeft. Dat je niet alleen zelf verantwoordelijk voor je daden bent. Dat iemand het voor jou zo heeft uitgestippeld. Dat iemand je wel uit de oliebol haalt. Het geeft rust.
blokje schreef:God DE schepper.
Ik ben gelovig en kan niet geloven dat ik van een aap afstam.
Waar zijn al die tussen soorten dan gebleven? Ze hebben er een paar maar niet allemaal...
Maar er is natuurlijk wel evolutie, een dier verandert door de jaren heen.
Dat zie je nu ook nog wel. Maar daarom geloof ik apsoluut niet in Darwin.
Orangiste schreef:Lijkt mij in ieder geval gezellig in de hel
Even serieus: Een "godheid" die mensen die alleen niet geloven maar verder wel een goed leven leiden straft door in de hel te gooien?! Daar zou ik niet eens bij willen horen ookal is het niet waar. De mensen zijn de kinderen van God (ja ja heb op protestante basisschool gezeten dus ken de bijbel van voor naar achter van links naar rechts) waarom straft men zijn kinderen als ze het goed doen.... klinkt mij als kindermishandeling in de oren.
Voor mij meer des te reden niet te geloven.
Spettic ik heb respect voor je uitleg en manier van reageren ookal ben ik het er niet mee eens. Wel goed dat je zelf zo goed reageerd. Mijn complimeten.
Hypofocus schreef:@Blokje: Waar is de sabeltandtijger NU?
Uitgestorven...
Dat is ook met die andere soorten gebeurd.
En die hebben we bíjna allemaal al in complete skeletten terug gevonden. Op 1 of 2 soorten na.