Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_83

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:29

Ik was afgelopen vrijdag in Blijdorp.
Een vriendin van mij trouwde en op het moment dat Bokito ontsnapte was ongeveer de helft van het gezelschap in het park en de rest (waaronder ik zelf) in de zaal waar we hadden gegeten (sterrenzaal).
O.a. de ouders en broer en schoonzus met 2 kleine kinderen, hebben Bokito na zijn ontsnapping gezien.
Ze hebben ook gezien hoe Bokito die vrouw mee sleepte en toetakelde.
Iedereen werd weg gestuurd, maar niet specifiek ergens heen, gewoon weg.
Nadat ze een paar kinderen hadden opgevangen die hun ouders in de paniek waren kwijtgeraakt, zijn ze weer terug naar de sterrenzaal gekomen, want niemand vertelde waar ze heen moesten gaan, alleen maar weg.
Later werd heel Blijdorp ontruimd, maar wij moesten in de sterrenzaal blijven.
We mochten absoluut niet de zaal uit.
Maar ik denk dat als Bokito bij onze zaal had gestaan dat hij ook hier zonder moeite dwars door het glas naar binnen zou kunnen stappen.
Ik snap ook niet dat ze ons lieten zitten terwijl er verder geen enkele bezoeker meer in Blijdorp te vinden was.
Toen 1 van ons aan een medewerker vroeg hoe het met die vrouw was werd er gezegd dat het allemaal erg meeviel en de vrouw alleen wat oppervlakkige bijtwonden had.
Ik vermoed dat ze dat deed om paniek te voorkomen, maar op dat moment was Bokito al gevangen, dus ze had best wel de waarheid kunnen vertellen.
Op mijn opmerking over dat ik dacht dat als Bokito bij onze zaal zou staan, een raam ook geen hindernis voor hem vormde, werd geantwoord dat hij nu al zo veel verdoving in zich had dat hij die kant van Blijdorp niet meer zou halen.
Ik vind dat Blijdorp niet goed heeft gehandeld, en zeker onvoldoende voorbereid was.
Mijn mening is dat de dierentuin moet zorgen dat een dier niet kan ontsnappen, zeker niet op zo een simpele manier.
Daarnaast doen ze er toch wel erg laconiek over vind ik.
En ik blijf het raar vinden dat men ons liet zitten terwijl heel Blijdorp ontruimd was.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:36

@Inge83: ik snap je frustraties en vragen omtrent het handelen van Blijdorp, maar ik vind het zo jammer dat mensen zo snel een wijzend vingertje hebben richting grote instanties of parken zoals Blijdorp.

Dit was een unieke situatie, hoe kan je daar op voorbereid zijn? Op sommige situaties kan je niet trainen of voorbereiden, die gebeuren gewoon (denk aan verschrikkelijke rampen etc.). Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Als ik menig reactie hier lees lijkt het wel alsof mensen vinden dat Blijdorp nalatig is geweest. Dat lijkt mij absoluut niet het geval, sommige dingen in het leven zijn nu eenmaal niet te voorzien.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:56

@Kaat18: dat wijzend vingertje richt Blijdorp ook naar die mevrouw. Men probeert gewoon onder zijn verantwoordelijk uit te komen en hun slechte oplettendheid.
Als Bokito verschillende keren in het water aangetroffen is had men kunnen weten dat zoiets een keer kan gebeuren. Bovendien was hij bekend als uitbreker.
Zeker zijn ze wél schuldig. Als ik door onoplettendheid een auto-ongeluk krijg en andere mensen verwond of dood rijd ben ik ook voor de hele wereld schuldig. Buiten het schuldig zijn, zijn ze ook nog een volledig verantwoordelijk.

Als bezoeker b.v. ouders van kinderen etc. moet je je eigen veilig kunnen voelen in een dierenpark en moet je als dierenpark wel degelijk alles kunnen voorzien, zeker wat de wilde dieren betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:11

Nu was het deze vrouw die hem in de ogen keek, morgen een ander. Dit had gewoon niet mogen gebeuren. Dit is de verantwoordelijkheid van Blijdorp! Bokito had nooit MOGEN ontsnappen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:19

buster4ever schreef:
hmz als er iemand gedrags gestoord is dan is t in ieder geval niet die aap maar al die achterlijke bezoekers die die aap maar treiteren.
misschien hebben jullie allemaal erover heen hebben gelezen maar vergeet niet dat ze een aantal jongen van hem hebben weg gehaald. dus tjah dat arme beest was gewoon van streek.

en vind t niet gek dat dat beest zich kostelijk op een dom schreeuwend weif heb uitgeleefd..
ik neem het hem niet kwalijk.
hij had haar even op haar plek gezet net als wat wilde apen normaal in de natuur ook zouden doen in een groep.dan slaan en bijten ze elkaar ook en tjah helaas was het dik keer een vrouw

en denk eens na paarden in de kudde zetten elkaar ook met trappen en bijten op hun plaats waar ze horen en dat gaat ook niet zachtjes.

misschien moeten jullie je eens gaan inleven in het leven van een kudde dieren misschien gaan jullie dan die aap dan eens begrijpen.

Ik vind dat je gelijk hebt! Mensen vergeten vor het gemak maar even dat we hier met een wild dier te maken hebben, die voor ons plezier in een hokje is gestopt. Ook al is Bokito opgevoed door mensen, zijn voorouders zijn wilde gorilla's geweest. Het zit nou eenmaal in de aard van het beestje dat hij een wild dier is.

Gisteren zag ik alweer foto's in de krant van mensen die hem ook gewoon direct aan staan te kijken en hem dus ook uitdagen, als ik daar de baas was geweest had ik het hok met de gorilla's op slot gegooid zodat het dier gewoon even tot rust kon komen. Mensen denken ook gewoon niet na!

En wat betreft Blijdorp die had moeten zorgen dat hij niet kon ontsnappen. Ze hebben het gorilla eiland geheel gebouwd volgens de richtlijnen. Wie verwacht er nou dat een gorilla over een gracht van 4 meter breed kan komen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:26

faye schreef:
Nu was het deze vrouw die hem in de ogen keek, morgen een ander. Dit had gewoon niet mogen gebeuren. Dit is de verantwoordelijkheid van Blijdorp! Bokito had nooit MOGEN ontsnappen!

Bokito had nooit zo gestresseerd mogen worden dat verdiend geen enkel dier. De aap had nooit zo mogen gehuisvest en opgevoed worden, het binnenverblijf is om te wenen goed voor de bezoekers slecht voor de apen. Blijdorp mogen ze een flinke berisping geven, en inplaats van boetes mogen ze dat geld in andere huisvesting steken.

De vrouw had nooit zo een gedrag naar bokito mogen uitsturen, als ze echt zo in hem geintresseert was de eerste beste kinderboek vertelt de eenvouwdige psycho. En daar vind ik ook dat ze een berisping op mag krijgen. Nu heeft ze niets geleerd, bedoel als ze nou zegde in haar interview ik wist niet dat ik verkeerd was. Maar neen bokito vond het leuk zoals alle mensen die niet willen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:29

Je kunt die vrouw niks kwalijk nemen. In dierentuinen zie je iet anders dan mensen die apen aankijken en nadoen. Er is hier maar 1 schuldige en dat is Blijdorp. Die is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van dier EN bezoeker! Ik mag hopen dat Blijdorp voorlopig dicht mag, geen inkomsten, dan voelen ze het in ieder geval in de portemonnaie! Ik zag die directeur op tv en die deed bijna lacherig, diep, dieptriest!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:39

Ik zou echt peuken schijten als ik daar geweest zou zijn... Ik moet er niet aan denken dat ik daar met mijn dochtertje tussen had gezeten... Men.... Ik ben het met Faye eens... het is en blijft de verantwoordelijkheid van Blijdorp.. en ik vind dat dit nooit had mogen gebeuren.. Ze hadden het scenario van te voren moeten bedenken en maatregelen moeten treffen..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:43

Trouwens ga ik straks blijdorp een mailtje sturen met de vraag of ze nog iets gaan doen aan het binnenverblijf. Of gaan ze gewoon de huisvesting verscherpen en dan mag de aap zo gestresseert worden door zogenaamde niets vermoedende mensen. Maar het geeft niks hij kan niet ontsnappen

Trouwens ze is 55 jaar beetje hersennen mag wel, ik vind ook dat ze het onbewust heeft gedaan maar helemaal vrijspreken vind ik niet kunnen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:03

Tallie_Ho schreef:
Gisteren zag ik alweer foto's in de krant van mensen die hem ook gewoon direct aan staan te kijken en hem dus ook uitdagen, als ik daar de baas was geweest had ik het hok met de gorilla's op slot gegooid zodat het dier gewoon even tot rust kon komen. Mensen denken ook gewoon niet na!

ROFL ROFL ROFL Sorry hoor, maar daar is het een dierentuin voor: dieren aankijken..... Nog ff en je moet met je ogen naar de grond gericht door dierentuinen heenschuivelen, mét het risico dat je als bezoeker met de koppen tegen elkaar knalt. En oh ja nog wél ff € 16,50 entree betalen !! Haha! (entree Blijdorp)

Ik vind het ook te gek dat de dieren door een glazenwand gescheiden zijn. Moet een dranghek nog voor op een afstand van tenminste 2 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:04

katiavl, mensen die niet vaak met dieren omgaan zijn nu eenmaal onwetend. Net zoals iemand die paarden niet gewend is ook domme dingen zal doen. Je mag en kan het haar niet kwalijk nemen, en dat meen ik echt.

Ik had direct dezelfde gedachte als Lame, je zal er maar met je kleine kind zijn en zo'n kindje zou gegrepen zijn. Je moet er toch niet aan denken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:05

slimmerik *LOL*

Naar een dier kijken en oogcontact maken zijn twee verschillende dingen, en eigelijk zou ik het nog niet gek vinden
Plus stilte en het zou af zin Haha! hmmm had ik maar een dierentuin Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:09

faye schreef:
katiavl, mensen die niet vaak met dieren omgaan zijn nu eenmaal onwetend. Net zoals iemand die paarden niet gewend is ook domme dingen zal doen. Je mag en kan het haar niet kwalijk nemen, en dat meen ik echt.

Ik had direct dezelfde gedachte als Lame, je zal er maar met je kleine kind zijn en zo'n kindje zou gegrepen zijn. Je moet er toch niet aan denken

Ow ik neem het haar niet kwalijk absoluut niet, van de video is zeker onwetendheid te merken. Maar had gewoon liever gehad dat die vrouw toegaf dat ze verkeerde handelingen deed waar ze geen blijk van had, inplaats van vol te houden dat bokito het graag had. Bedoel kon ze van haar situatie nog iets leervol maken

Weet niet of ik het goed uitleg hopelijk begrijp je het.
Want alsnog ligt fout bij blijdorp zo iemand had nooit aan de glazen mogen staan tierelieren ze staan toch in voor het welzijn . Boos! wat nog niet eens veranderd is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:11

Wees maar gerust, ik denk niet dat die vrouw nog zal durven
Maar er zijn er nog genoeg die wel durven, dus het probleem is zeker niet opgelost.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

slimmerik schreef:
Tallie_Ho schreef:

ROFL ROFL ROFL Sorry hoor, maar daar is het een dierentuin voor: dieren aankijken..... Nog ff en je moet met je ogen naar de grond gericht door dierentuinen heenschuivelen, mét het risico dat je als bezoeker met de koppen tegen elkaar knalt. En oh ja nog wél ff € 16,50 entree betalen !! Haha! (entree Blijdorp)

Ik vind het ook te gek dat de dieren door een glazenwand gescheiden zijn. Moet een dranghek nog voor op een afstand van tenminste 2 meter.

Een dierentuin is voor het BEKIJKEN van dieren Slimmerik Knipoog Niet voor het uitdagen van dieren! Knipoog Mensen leren niet van hetgene wat vrijdag is gebeurd, dat is wel duidelijk. Kennelijk ben jij ook iemand die gerust het beest aan gaat staan kijken en dan zegt dattie lacht, of niet? Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:32

Tallie_Ho schreef:
Een dierentuin is voor het BEKIJKEN van dieren Slimmerik Knipoog Niet voor het uitdagen van dieren! Knipoog Mensen leren niet van hetgene wat vrijdag is gebeurd, dat is wel duidelijk. Kennelijk ben jij ook iemand die gerust het beest aan gaat staan kijken en dan zegt dattie lacht, of niet? Knipoog

Ik zie er sowieso het nut niet van in om tegen zo'n aap aan te gaan staan kijken. Maar kan me voorstellen dat kinderen en mensen met weinig verstand van dieren een aap wél gaan aankijken en oogcontact zoeken. Ook geestelijk gehandicapten bijvoorbeeld. Dit is niet te voorkomen.

Volgens mij gaan de oppassers én directie zich een beetje verschuilen achter deze ergenis van apen. Om zo hun eigen tekortkoming: nl. het goed beschermen van bezoekers en dieren goed te praten.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:33

faye schreef:
Je kunt die vrouw niks kwalijk nemen. In dierentuinen zie je iet anders dan mensen die apen aankijken en nadoen. Er is hier maar 1 schuldige en dat is Blijdorp. Die is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van dier EN bezoeker! Ik mag hopen dat Blijdorp voorlopig dicht mag, geen inkomsten, dan voelen ze het in ieder geval in de portemonnaie! Ik zag die directeur op tv en die deed bijna lacherig, diep, dieptriest!

Denk als je met een vingertje moet gaan wijzen je moet gaan wijzen naar de mensheid in het algemeen. Wij zijn degenen die ervoor zorgen dat dieren uitsterven omdat we hun leefomgeving verwoesten of ze afslachten. Dan proberen we in het Westen ze nog voor uitsterving te behoeden door ze in dierentuinen te plaatsen en fokprogramma's op te zetten. Gelukkig is daar wel een vooruitgang in door de leefomgeving in dierentuinen te verbeteren en ze niet alleen maar in hokjes te zetten, maar zo goed en kwaad mogelijk een soort van natuurlijke leefomgeving te creeeren. Het beste van twee kwaden?

Deze vrouw heeft een fout gemaakt, ze probeerde contact te krijgen met Bokito, maar op een menselijke manier. Deze manier van contact is echter in de natuur een dominante uiting en het uitdagen voor het leiderschap, wat dus iedere dag weer door haar herhaald werd. Bokito is het door haar uitgedaagde gevecht aangegaan en heeft zich na zijn ontsnapping specifiek op deze vrouw gericht. Zij zal daar niet op uit zijn geweest, wou waarschijnlijk alleen maar dat de aap haar leerde kennen en lief ging vinden, maar het gedrag van Bokito was een normaal en natuurlijk gedrag in deze omstandigheden. De vrouw was al eerder gewaarschuwd door de oppassers om afstand te houden en geen contact te zoeken, ze heeft dus niet geluisterd.

Is Blijdorp aansprakelijk? Ja, want het laat mensen betalen om binnen te komen om op die manier de dieren te kunnen onderhouden en hun leefomgeving te verbeteren (daar is namelijk geld voor nodig). Beter zou het zijn als er overal webcams worden opgehangen zodat je vanaf je computer betalend in kan loggen om alle apies te bekijken en de dieren met rust worden gelaten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:35

Arabendu schreef:
Is Blijdorp aansprakelijk? Ja, want het laat mensen betalen om binnen te komen om op die manier de dieren te kunnen onderhouden en hun leefomgeving te verbeteren (daar is namelijk geld voor nodig). Beter zou het zijn als er overal webcams worden opgehangen zodat je vanaf je computer betalend in kan loggen om alle apies te bekijken en de dieren met rust worden gelaten.

Dit kan zelfs gratis en is al mogelijk Haha! : viewtopic.php?f=34&t=730284&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:37

En dan nog, deze aap is opgegroeid bij mensen dus is het een geval apart. En ook dat WIST Blijdorp!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:58

Maar elk door mensen opgevoed dier bechikt nog wel over zijn instincten. Dat een aap opgevoed is door mensen, betekent niet dat hij zich ineens als een mens gaat gedragen. Na een bepaalde leeftijd zal zijn instincten zijn gedrag overnemen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:32

Iedereen zit hier Blijdorp te verwijten, maar hoe zou jij het vinden als er stenen naar je gegooid worden en je heel de tijd opgezocht wordt door zo'n vreemde vrouw die je heel de tijd aanstaart (in de aap zijn ogen bedreigd??
Juist, Blijdorp had beter moeten controleren op het gedrag van de bezoekers! Dat soort mensen horen niet in een dierentuin! Zeker als ze al meerdere keren gewaarschuwd zijn!

Maar goed, ik denk dat dit weer eens een oneindige discussie gaat worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:37

Linda, Blijdorp is verantwoordelijk voor dier en bezoeker. Punt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:42

Linda bedoeld dat het net word gedaan of de mensen zoals de vrouw met haar acties en de kinderen worden vrijgesproken, vind ik eerlijk gezegd ook. Maar mensen maken fouten, permanente bewaking bij de huisvesting is al niet mogelijk.
En zo een soort mensen als die vrouw kom je veel in dierentuinen tegen, was ik de baas pleurde ik ze er per direct uit.
Maar primair gaat het bij de dierentuinen om geld (voor dat zinnetje ben ik al zoveel keer verweten geweest Clown )

Dierentuin is verantwoordelijk voor dier en bezoeker, maar als mens heb je ook een eigen verantwoordelijkheid mits een beetje hersenen.

En er is in mijn ogen een verschil in verantwoordelijk voor incident en aanleiding. Incident is zeker blijdorp, aanleiding is deels de vrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:42

Er is weer nieuws Knipoog

Zoals Tallie_Ho al zei en waar heel veel mensen in dit topic overheenwalsten;

Tallie_Ho schreef:
Misschien hebben de verzorgers het wel gemeld, maar het bestuur van de dierentuin heeft het niet serieus opgepakt? Daar al eens aan gedacht?

De bewakers hebben haar dus wel degelijk enkele dagen van te voren gewaarschuwd te stoppen met het kijken in de ogen van Bokito;

BRON

Daarom speelde ik het bij jou zo op de man af ThePast03, je lijkt zo stellig maar je weet niet waar je over praat, je kan pas oordelen als je de persberichten heb volgens mij, of had je zelf contact met een van de opassers?? Dat kan natuurlijk ook altijd nog dat kan ik niet uit je verhaal opmaken Cool

ThePast03 schreef:
Er is haar niet gevraagd om bepaald gedrag anders te doen, er is haar alleen gevraagd om haar aandacht wat meer te richten op de andere apen.

Dat is haar dus wél verzocht..........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:43

Aanleiding is ook Blijdorp. kijk maar eens hoe dichtbij de mensen kunnen komen. En het gaat idd om geld. Daarom hoop ik ook dat Blijdorp dicht zal moeten.