Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:01

Misschien zijn het geen vooroordelen? Ik ben door mijn werk helaas wel met mijn neus op de feiten gedrukt, daarvoor was ik zo onbevooroordeeld als wat. Dat kan nu niet meer.

Ik ken overigens genoeg allochtonen die het hier ook te soft vinden en te veel geitenwollensokkenbreierij (leuk woord voor galgje Haha! ), maar dat zijn dan ook meestal degenen die wel wat van hun leven maken en wel integreren.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:05

Misschien is zijn situatie uitzonderlijk, misschien had hij ook gewoon zo'n goede opleiding dat men hem in nederland graag wilde hebben!

Vriend van ons is vluchteling uit Iran. Hij is computerprogrammeur, en goed. Nederland wilde hem heel graag hebben! En hij hoefde echt geen schoonmaker te worden hoor.

Misschien zijn ewr best mensen met hele goede opleidingen die toch schoonmaker moeten worden (knap stom dan van de overheid, om dat grote talent verloren te laten gaan, vind je niet), maar dat zijn echt uitzonderingen. Links wil ons graag laten geloven dat dat op grote schaal voorkomt, maar dat is gewoon onjuist!

Mensen die echt hulp nodig hebben moeten dat zeker krijgen, of ze nou hoog opgeleid zijn of oerstom. Als al die mensen hier nou eens zouden stoppen met pamperen en barmhartige samaritaan spelen dan zouden al die mensen die het ECHT nodig hebben misschien ook eens aan de beurt komen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:05

CtjeLief schreef:
allemaal vooroordelen...

als je slecht schrijft heb je maar een laag niveau, jongens waar gaat dit heen, is er dan echt zo weinig kennis en respect??
zijn mensen echt zo zwart-wit ingesteld?

kunnen ze echt niet eens goed nadenken over hun eigen vooroordelen? Probeer eerst uit te zoeken of je vooroordelen gegrond zijn voordat je ze meteen al roept!

juist dat getuigt namelijk van intelligentie en respect!

CtjeLief, lees dan ook de aanleiding. Wat ik bedoel te zeggen is dat er een boel mensen de mond vol hebben over buitenlanders die de Nederlandse taal slecht beheersen. Maar Nederlans is geen eenvoudige taal om te leren schrijven, lezen of spreken. Als ik dan vervolgens kijk van wie de zwaarste verwijten komen? Juist, van Nederlanders die zélf hun moedertaal nauwelijks machtig zijn en vaak ook geen moeite doen om enigzins leesbaar te schrijven. Tel daarbij de inhoud van hun postst op (as hullie ut hier nie leuk vinde, moete ze maar trug gaan") en ja, dan denk ik dat ik een heel duidelijk punt maak tussen iemands niveau en de wijze van communiceren met anderen.

Ik vind het wel heel opmerkelijk dat op mijn opmerking inderdaad de reacties komen die ik had verwacht. Blijkbaar mag je van velen ongenuanceerd en vaak niet gehinderd door enige gefundeerde kennis je gal spuwen over bepaalde bevolkingsgroepen. Als je vervolgens een opmerking maakt over iemand wijze van communiceren, dan is dat onrespectvol?

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:06

faye schreef:
Misschien zijn het geen vooroordelen? Ik ben door mijn werk helaas wel met mijn neus op de feiten gedrukt, daarvoor was ik zo onbevooroordeeld als wat. Dat kan nu niet meer.

Ik ken overigens genoeg allochtonen die het hier ook te soft vinden en te veel geitenwollensokkenbreierij (leuk woord voor galgje Haha! ), maar dat zijn dan ook meestal degenen die wel wat van hun leven maken en wel integreren.

precies, en zij ergeren zich in grote mate aan al die stompzinnige figuren die maar lekker doorgaan met zielige buitenlandertjes helpen aan een uitkering!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:06

faye schreef:

Ik weet niet wat je met geitewollensokkenbreierij bedoelt?

Ik ken óók allochtonen (marokkanen nog wel!) die hier geboren zijn, geintegreerd zijn en doorgestudeerd hebben - in het studiegebied van multiculturaliteit notabene! - die vinden dat Nederland een errug verkeerde kant aan het opgaan is met alle rechtse stromingen.

Dus? Ook onder allochtonen heb je links en rechts georienteerde mensen hoor.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:10

Nessah schreef:
Dan vraag ik me af; zijn jullie ooit van jullie leven wel eens binnen geweest bij een gezin in een AZC? ( zo ja welke azc, ik ben er in héél véél geweest). Dan zullen jullie zien hoe sommige gezinnen met 4 kinderen leven.. Soms al jaren en jaren lang.. En nog geen zekerheid hebben.. Alles wordt weer even verlengt, sommige mensen horen na 5 jaar dat ze alsnog hun koffers kunnen pakken.. Dat ze in hun vaderland niks meer hebben, sja dat is maar hun probleem? Toch.. *zucht*

Ja, ik ben wel eens in een AZC geweest, gewoon 2 gezinnen uit verschillende culturen wonen bij elkaar in echt mini-kamertjes enzo. Daarom kan ik me ook heel erg boos maken over sommige reactie's hier. Ook raar om te zien hoe een kind blij kan zijn als hij een voetbal voor z'n verjaardag krijgt en helemaal straalt enzo, terwijl een Nederlander pas blij is al ze een nieuwe laptop en een nieuwe mobiel hebben gekregen.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:13

__Tiientje schreef:
Nessah schreef:
Dan vraag ik me af; zijn jullie ooit van jullie leven wel eens binnen geweest bij een gezin in een AZC? ( zo ja welke azc, ik ben er in héél véél geweest). Dan zullen jullie zien hoe sommige gezinnen met 4 kinderen leven.. Soms al jaren en jaren lang.. En nog geen zekerheid hebben.. Alles wordt weer even verlengt, sommige mensen horen na 5 jaar dat ze alsnog hun koffers kunnen pakken.. Dat ze in hun vaderland niks meer hebben, sja dat is maar hun probleem? Toch.. *zucht*

Ja, ik ben wel eens in een AZC geweest, gewoon 2 gezinnen uit verschillende culturen wonen bij elkaar in echt mini-kamertjes enzo. Daarom kan ik me ook heel erg boos maken over sommige reactie's hier. Ook raar om te zien hoe een kind blij kan zijn als hij een voetbal voor z'n verjaardag krijgt en helemaal straalt enzo, terwijl een Nederlander pas blij is al ze een nieuwe laptop en een nieuwe mobiel hebben gekregen.

Nou, gelukkig zijn mijn kinderen ook nog blij met een bal hoor!

En ten tweede: als je echt een vluchteling bent, dan ben je dolblij met een veilige plek, al is het een hol onder de grond. Nederlanders maken daar een probleem van, die mensen zelf vaak niet eens! En het waren er zo ongelofelijk veel, dat het wel moest zo.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:14

eva2 schreef:
Misschien is zijn situatie uitzonderlijk, misschien had hij ook gewoon zo'n goede opleiding dat men hem in nederland graag wilde hebben!

Vriend van ons is vluchteling uit Iran. Hij is computerprogrammeur, en goed. Nederland wilde hem heel graag hebben! En hij hoefde echt geen schoonmaker te worden hoor.

Misschien zijn ewr best mensen met hele goede opleidingen die toch schoonmaker moeten worden (knap stom dan van de overheid, om dat grote talent verloren te laten gaan, vind je niet), maar dat zijn echt uitzonderingen. Links wil ons graag laten geloven dat dat op grote schaal voorkomt, maar dat is gewoon onjuist!

Mensen die echt hulp nodig hebben moeten dat zeker krijgen, of ze nou hoog opgeleid zijn of oerstom. Als al die mensen hier nou eens zouden stoppen met pamperen en barmhartige samaritaan spelen dan zouden al die mensen die het ECHT nodig hebben misschien ook eens aan de beurt komen!

er zijn vele met een goede baan, goede opleiding, goed bedrijf etc. Maar dat wil nog niet betekenen dat je geen respect op kunt brengen voor de gene die nog niet zo ver is . of die dat nog niet gelukt is.

Dat zou betekend .. dat ik met mijn HBO diploma vind dat alle MBO'ers niet goed genoeg hun best hebben gedaan.. en dat het hun eigenschuld is dat ze minder verdienen.. of nog meer van dat soort onzin.

Niet iedereen is het zelfde en kan het zelfde bereiken als een ander. Dat wil niet zeggen dat ze dat niet willen, of geprobeerd hebben!!
Laatst bijgewerkt door Whiz op 03-05-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:14

eva2 schreef:

De man waar ik het over had was onderdirecteur op een groot bouwkundig bedrijf in zijn geboorteland. Jarenlang gestudeerd (in het engels!) ook zijn werk ging allemaal in het engels. Omdat de directeur boven hem al afgeschoten was in opdracht van Sadam en hij ook verdacht werd, is hij gevlucht (redelijk terecht lijkt mij) Hier in Nederland volgde hij cursus Nederlands, maar het was al een oudere man (eind veertig) en dat ging niet meer zo heel vlot. Hij vond zelf een bedrijf in Nederland soortgelijk aan dat van hem in zijn thuisland, waar ook alles in het engels werd gedaan (veel amerikanen enzo) waar hij aan de slag wilde. Niet als directeur, dat snapte hij ook wel, hij vond het prima om weer onderaan te beginnen, als hij zijn vak maar kon doen.

Kon niet. Zijn (universitaire) diploma wordt niet erkend in Nederland. Hij haalde maar net niveau twee van Nederlands, niet ideaal als je op zoek bent naar een baan, dan pakken ze liever iemand anders. Hij heeft momenteel een baan als schoonmaker, waarvoor je geen diploma nodig hebt en het niet uitmaakt of je goed Nederlands spreekt. Inderdaad knap stom van Nederland, maar hij zal de enige vast niet zijn.

Ik wil niet suggereren dat het met de meeste vluchtelingen zo gaat, maar dat het zo kan lopen is voor mij al erg genoeg. Dan moeten er toch aanpassingen komen, lijkt mij dan Haha!

Wat ik zo krom vind is dat iedere Amerikaan met open armen verwelkomd wordt als hij in Nederland wil komen werken. Die mensen leren alleen maar Nederlands om in de kroeg een biertje te kunnen bestellen. Maar dat maakt niemand iets uit, allemaal prima, want Amerikanen zijn okee olee olee.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:18

Klopt, maar ik denk ook dat wanneer je echt gevlucht bent omdat je leven gevaar lipe, dat het je dan helemaal niet interesseert dat je hier schoonmaker bent. Je veiligheid en je leven zijn het allerbelangrijkste hoor.

Nogmaals, wij nederlanders vinden dat zielig en erg, maar die mensen zijn alleen maar doll en dolblij dat ze veilig zijn.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:20

eva2 schreef:
Klopt, maar ik denk ook dat wanneer je echt gevlucht bent omdat je leven gevaar lipe, dat het je dan helemaal niet interesseert dat je hier schoonmaker bent. Je veiligheid en je leven zijn het allerbelangrijkste hoor.

Nogmaals, wij nederlanders vinden dat zielig en erg, maar die mensen zijn alleen maar doll en dolblij dat ze veilig zijn.

Als die mensen hier voor de rest van hun leven blijven, en na jaren ook hun familie weer hier bij zich hebben, dan gaat dat op een gegeven moment toch wel tellen hoor. Veilig zijn is één ding, maar je leven gaat door.

Iedereen wil doen wat hij kan, als je de capaciteiten hebt, om maar niet te spreken over het onderhouden van je gezin...

En iedereen maar zeggen dat immigranten niet willen meewerken in de maatschappij

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:23

De ervaring leert dat mensen die hoog zijn opgeleid en hier al jaren zijn echt wel weer aan de slag kunnen, anders dan als schoonmaker. Maar....het is een zware weg, dat klopt.
Mijn man is nu ook thuis omdat hij de medische wereld hier vreselijk vindt. Hij zorgt nu voor de paarden, en werkt thuis bij een internetbedrijf. Ook niet zijn grote droom, maar ja, so be it!

hij is de laatste om daarover te gaan zeiken, want dan krijgt ie van mij op z'n dak. Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:25

eva2 schreef:

En ten tweede: als je echt een vluchteling bent, dan ben je dolblij met een veilige plek, al is het een hol onder de grond. Nederlanders maken daar een probleem van, die mensen zelf vaak niet eens! En het waren er zo ongelofelijk veel, dat het wel moest zo.

Die mensen zelf niet? Ken jij mensen die minimaal 4 jaar in een AZC wonen? Ik wel, en ja zij vinden het vreselijk.. Weet je waarom? Omdat ze geen zekerheid hebben.. Ze weten niet of ze hier een nieuw leven kunnen opbouwen.. Want ze kunnen ook zonder pardon het land uitgegooid worden.. De kinderen spreken nederlands, hebben hier de vriendjes en vriendinnetjes.. Hun leven is nu hier.. In het oude land is niks anders dan slechte herinderingen.. Ja en familie, maar dan onder de grond.. Dit gezin is echter geen uitzondering.. Ze doen hard hun best om een nieuw leven op te bouwen..

Daarnaast zeggen veel mensen, uitkering dit en dat.. die mensen zijn gewoon gezond bladiebla..
Hoe weet je dat die mensen gewoon kunnen werken?

Een ex-vriendje van mij kwam uit Bosnië. zijn ouders en grootouders zijn voor zijn gezicht doodgeschoten ( ook nog eens door nederlanders maar dat ter zijde.. hij is gelukkig niet zo van alles op 1 kam scheren.. en heeft geen vooroordelen naar nl'ers toe ondanks dat zijn familie is uitgemoord door hen.). Deze jongen heeft mij verteld dat hij als klein jochie moest staan toekijken hoe zijn familie werd uitgemoord.. Hij zei; de stukken vlees en bloed hingen aan de muren.. Hij heeft 2 dagen bij zijn dode familie leden gezeten, tot dat iemand hem vond..
Dit is allemaal een paar jaar geleden, inmiddels woont hij in nederland samen met zijn tante. En nee, deze jongen zou nooit een goede studie kunnen afronden.. Hij is zeer getraumatiseerd en is bijv bang om alleen te zijn en in donkere ruimtes.

Dus ook in het geval van uitkeringen.. Je weet niet wat die mensen allemaal hebben mee gemaakt.. Dus oordeel niet te snel.

Natuurlijk heb je ook mensen die misbruik er van maken.. Dat zal ik niet ontkennen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:27

eva2 schreef:
De ervaring leert dat mensen die hoog zijn opgeleid en hier al jaren zijn echt wel weer aan de slag kunnen, anders dan als schoonmaker. Maar....het is een zware weg, dat klopt.
Mijn man is nu ook thuis omdat hij de medische wereld hier vreselijk vindt. Hij zorgt nu voor de paarden, en werkt thuis bij een internetbedrijf. Ook niet zijn grote droom, maar ja, so be it!

hij is de laatste om daarover te gaan zeiken, want dan krijgt ie van mij op z'n dak. Haha!

Jah maar dat is ook frustrerend voor je man. Misschien houdt hij wel onwijs van zijn vak en het helpen van mensen. Lijkt mij heel moelijk om daar dan een stap van terug te moeten doen. En jarenlange studie die er aan vast zit.

Zo zijn er meer hier.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:27

eva2 schreef:
__Tiientje schreef:

Ik heb het ook niet over ieder kind, maar wel veel Nederlandse kinderen die elk jaar een nieuwe mobiel ofzo willen.

Dus jij vind dat je mensen die veel erge dingen meegemaakt hebben zomaar in de grond kan stoppen?
En geloof mij, heel veel buitenlanders halen Nederland niet eens.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:28

Maar als jij een universitair diploma hebt en dus wel intelligent bent dan zou je toch ook gewoon nederlands moeten kunnen leren? Eind 40 is echt nog niet zo oud dat je dat niet meer zou kunenn leren. Als je dan blijft steken op niveau 2 ben je blijkbaar niet goed in staat om nieuwe dingen te leren en zit een bedrijf dus ook niet op je te wachten.

Bovendien als je bijvoorbeeld als arts wilt werken in een ziekenhuis dan heb ik toch wel graag te maken met iemand wiens diploma hier ook erkend is en snap ik dat je niet aangenomen wordt maar voor een bouwbedrijf hoef je volgens mij niet aan wettelijke eisen te voldoen wat diploma's betreft dan moet je alleen een bedrijf kunnen overtuigen dat je echt goed bent.

Maar goed misschien zie ik het te simpel.

Valt mij inderdaad wel op dat kleurlingen gauw roepen dat ze gediscrimineerd worden als je het niet met hun eens bent of ze geen gelijk geeft.

Maar valt mij wel op dat diezelfde mensen die roepen dat ze gediscrimineerd worden een turk bijvoorbeeld zelf wel erg minachtend doet over negers, marokanen etc.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:31

Citaat:
Maar als jij een universitair diploma hebt en dus wel intelligent bent dan zou je toch ook gewoon nederlands moeten kunnen leren? Eind 40 is echt nog niet zo oud dat je dat niet meer zou kunenn leren. Als je dan blijft steken op niveau 2 ben je blijkbaar niet goed in staat om nieuwe dingen te leren .

Hier zit je toch net eventjes fout...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:32

lindsey schreef:
Maar als jij een universitair diploma hebt en dus wel intelligent bent dan zou je toch ook gewoon nederlands moeten kunnen leren? Eind 40 is echt nog niet zo oud dat je dat niet meer zou kunenn leren. Als je dan blijft steken op niveau 2 ben je blijkbaar niet goed in staat om nieuwe dingen te leren en zit een bedrijf dus ook niet op je te wachten.

Je vermogen om een taal te verwerven vermindert met de jaren.

Tot je vijfde levensjaar kun je een taal als moedertaal ontwikkelen, kan ook meer dan één taal zijn. (écht vloeiend dus)
Tot het eind van de puberteit is het meest geschikt om een tweede taal te verwerven. Zoals wij bijvoorbeeld Engels en Frans leren. Hier zie je al dat niet iedereen dat even goed kan. De één heeft ook meer taalgevoel dan de ander.
Je volwassen jaren neemt het vermogen steeds meer af. Vooral als het gaat om talen met een grote taalkundige afstand (veel verschillen) met je moedertaal.

Vanaf ons vijfde jaar kunnen wij Chinees al niet meer vloeiend leren. Die taal is te anders en ons mentale systeem heeft zich anders ontwikkeld.

Dat heeft verder niets met intelligentie of "leren" te maken, want een taal verwerven is iets anders dan dingen onthouden of begrijpen.

edits voor typfouten Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Ronja op 03-05-07 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:33

bovenstaande post scheelt mij veel typwerk.. Knipoog dank je! goed gezegd!

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:34

Ik heb niets tegen buitenlanders, je hebt goede en slechte ertussen zitten net als gewoon blanke mensen.
Op mijn werk krijg ik vooral veel met rasicme te maken ( kassa )
Bv, als iemand een marokaan even voorlaat word het meteen een heel probleem waarom ze hém voorlaten en de rest niet..
Gister voor mijn kassa heeft nog een nederlander een buitenlander op zijn gezicht geslagen.. echt niet normaal, zoiets kan écht niet!!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:35

Tientje, alstjeblieft, lees goed. Ik zeg nergens dat ze die mensen in de grond moeten stoppen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:36

Kleurlingen als ze iets verkeerds doen:
Ja zeker omdat ik zwart ben

Nou onzin jongens Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:37

Nessah schreef:
eva2 schreef:

Die mensen zelf niet? Ken jij mensen die minimaal 4 jaar in een AZC wonen? Ik wel, en ja zij vinden het vreselijk.. Weet je waarom? Omdat ze geen zekerheid hebben.. Ze weten niet of ze hier een nieuw leven kunnen opbouwen.. Want ze kunnen ook zonder pardon het land uitgegooid worden.. De kinderen spreken nederlands, hebben hier de vriendjes en vriendinnetjes.. Hun leven is nu hier.. In het oude land is niks anders dan slechte herinderingen.. Ja en familie, maar dan onder de grond.. Dit gezin is echter geen uitzondering.. Ze doen hard hun best om een nieuw leven op te bouwen..

Daarnaast zeggen veel mensen, uitkering dit en dat.. die mensen zijn gewoon gezond bladiebla..
Hoe weet je dat die mensen gewoon kunnen werken?

Een ex-vriendje van mij kwam uit Bosnië. zijn ouders en grootouders zijn voor zijn gezicht doodgeschoten ( ook nog eens door nederlanders maar dat ter zijde.. hij is gelukkig niet zo van alles op 1 kam scheren.. en heeft geen vooroordelen naar nl'ers toe ondanks dat zijn familie is uitgemoord door hen.). Deze jongen heeft mij verteld dat hij als klein jochie moest staan toekijken hoe zijn familie werd uitgemoord.. Hij zei; de stukken vlees en bloed hingen aan de muren.. Hij heeft 2 dagen bij zijn dode familie leden gezeten, tot dat iemand hem vond..
Dit is allemaal een paar jaar geleden, inmiddels woont hij in nederland samen met zijn tante. En nee, deze jongen zou nooit een goede studie kunnen afronden.. Hij is zeer getraumatiseerd en is bijv bang om alleen te zijn en in donkere ruimtes.

Dus ook in het geval van uitkeringen.. Je weet niet wat die mensen allemaal hebben mee gemaakt.. Dus oordeel niet te snel.

Natuurlijk heb je ook mensen die misbruik er van maken.. Dat zal ik niet ontkennen.

Ik zeg ook niet dat ze het makkelijk hebben! Maar ze hadden toch geen keus? Het is dit of dood. Lijkt de keus me snel gemaakt!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:37

Citaat:
Kleurlingen als ze iets verkeerds doen:
Ja zeker omdat ik zwart ben

helaas is dat ook vaak de waarheid!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:38

Whiz schreef:
eva2 schreef:

Jah maar dat is ook frustrerend voor je man. Misschien houdt hij wel onwijs van zijn vak en het helpen van mensen. Lijkt mij heel moelijk om daar dan een stap van terug te moeten doen. En jarenlange studie die er aan vast zit.

Zo zijn er meer hier.

Dat is ook moeilijk. Maar hij zoekt de schuld niet bij de nederlandse overheid, maar bij die van zijn moederland. En daar zit nu juist het verschil.
Je kunt de overheid hier van alles verwijten, maar de echte schuldigen zitten daar!

De nederlanders hoeven niet op te draaien voor fouten die daar gemaakt worden. Zo ziet hij het, en daar ben ik trots op!