sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KeeK

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:56

Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het vak "sexualiteit" ingevoerd zal worden. Geen kans (of is het wél zo erg gesteld met (het) Nederland(s)?).

Ik vind een dergelijk vak niet nodig. Ik weet dat kinderen al op vrij jonge leeftijd met seksualiteit en dergelijke bezig zijn, maar ik vind dat je ook wel een bepaald signaal afgeeft als je zo'n vak gaat geven. Zo doe je ook of het normaal is dat kinderen al op hun tiende met seks bezig zijn, maar volgens mij is dat nog altijd niet normaal. Het kan aan mij liggen, hoor.

Om het maar weer even een andere richting op te sturen... Niet dat mijn berichtje vernieuwend zal zijn. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:03

KeeK, ben het helemaal met je eens. Ik denk dat het ook aan de opvoeding en omgeving ligt of een kind al op zo'n jonge leeftijd met seks bezig is. En ik vind het niet normaal dat je zulke jonge kinderen daar al bewust van moet maken, zeker niet voor en tijdens de kleuterschool, maar ik geloof dat ik erg conservatief ben, en misschien wel te netjes en streng voor mijn kinderen Knipoog

Mooiste vind ik nog dat als je niet alles oke vind je een nitwit van een ouder bent Clown Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:07

Ik vind het toch grappig dat het verschil tussen seks en seksualiteit blijkbaar niet duidelijk is voor iedereen hier Lachen
Als je lesgeeft over seksualiteit (en ja, daar zijn peuters ook al mee bezig, daarom niet met seks) kan dat gaan van gewoon vriendjes zijn tot zwangerschap ed. Maar daarom moet het dan toch nog niet over seks gaan?
En het is wel degelijk normaal dat kinderen van 10 met seksualiteit bezig zijn, en maar goed ook. Of het normaal is dat ze met seks zelf bezig zijn, weet ik niet. Maar seksualiteit is ongelooflijk breed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:08

Dat waren wij vroeger ook niet, dat komt omdat tegenwoordig alles zo vroeg mogelijk moet en alles maar normaal moet zijn. Maar ik vertik het om daar aan mee te doen, ik weet ook zeker dat er over een paar jaar weer een kentering komt (godzijdank)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:12

Wat moet er dan zo vroeg mogelijk? Niemand zegt dat kinderen op hun 10de alles moeten weten over seks, zoals ik al zei: seksualiteit en seksuele voorlichting houdt zoveel meer in dan alleen maar seks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:16

Zeker de eerste uitleg hoort gewoon bij de ouders. Ik vind juist die zaken bij de ouders horen. Ik kan me er alles bij voorstellen dat een ander er andere benamingen aan geeft of een andere visie, en daar ben ik dus tegen. Ons kind, onze visie. Wat een ander normaal vind kan ik wel niet normaal vinden en het is uiteindelijk wel de basis die je bij een kind legt.

Miryamk

Misschien moeten ze het dan gewoon een andere naam geven, zodat het voor iedereen duidelijk is dat het gaat over andere dingen dan seks.

Shadow0

hildetc schreef:
hallo, ik heb deze tekst woedend geschreven, zonder na te lezen, omdat ik daar simpelweg geen zin meer in had!!!

Dat is heel onverstandig. Juist als leerkracht is het veel handiger om je daarin te kunnen beheersen - wees de oudste en de wijste - en de professioneelste Lachen Is niet alleen een handige vaardigheid bij de kinderen (waar het zelden helpt om woedend te worden) maar ook bij ouders en in dit soort discussies. Echt, daar win je veel meer respect mee.

Citaat:
(je had me gewoon te woedend gemaakt)

Bedoel je mij? Dat vind ik vreemd. Ik heb helemaal niets tegen jou of tegen de leerkrachten in het algemeen geschreven in dit topic. Lees het even terug... er schrijven veel mensen met veel achtergronden en verschillende meningen, die kun je niet allemaal over 1 kam scheren.

Citaat:
daarom heb ik er ook in gezet dat ik geen spellingscontrole wilde! waarom ben jij dan zo triest om dat wel te doen! (volgens mij kan ze niet lezen!!!! Clown ) ik heb in dit stukje ook bewust geen hoofdletters gezet e.d. en geen controle gedaan. dan kan je me daar ook weer lekker op aanvallen!!!

Wat wil je daarmee bereiken? Denk je op deze manier begrip of respect te krijgen? Wat wil je illustreren door 'bewust' geen hoofdletters te gebruiken?

Citaat:
een beetje respect voor leerkrachten zou je niet misstaan!!!!

Dat respect kun je verspelen door op een zeer onprofessionele manier te reageren.

Citaat:
het gaat mij om de wijze waarop ouders over het algemeen met leerkrachten omgaan, ze beseffen over het algemeen niet wat we allemaal voor ze doen.

Ik weet dat er veel ergernis is tussen ouders en leerkrachten. En zowel ouders als leerkrachten kunnen daarin soms volkomen gelijk hebben, en een andere keer zijn ze bijzonder onredelijk en weigeren ze hun eigen aandeel in de situatie te zien. Dat is jammer. Ouders en leerkrachten hebben toch hetzelfde doel voor ogen, hoop ik, namelijk om de kinderen het beste mee te geven. Overleg in plaats van vijandigheid en "ja maar zullie willen niet zien wat wij doen" lijkt me veel constructiever.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:17

Sorry hoor, maar ik vind dat hier wel heel erg overdreven wordt over het geven van seksuele voorlichting aan kinderen. Zie het nou eens in het juiste verband!!! Ik vind er niets mis mee. Zoals het vroeger ging, dat stiekeme gedoe of de onwetendheid (met alle gevolgen van dien), dat is pas fout!

Kinderen zijn wel degelijk jong al met seksualiteit bezig. Daarbij hoef je niet meteen aan heftige dingen te denken, maar wel dat ze lichamelijke verschillen tussen jongens en meisjes ontdekken, al een lekker gevoel kunnen krijgen als ze zichzelf aanraken e.d. Niets mis mee, doe niet meteen zo panisch. En in deze tijd waarbij het al overal om seks draait, is het helemaal goed om de basis meteen al goed te leggen. Wat is daar mis mee?

Ik heb ook liever niet dat mijn dochter straks op 10- of 12-jarige leeftijd al seks heeft, maar ik ga er echt mijn ogen niet voor sluiten. Ik wil juist dat ze goed voorbereid is, van zichzelf en haar lichaam houdt, dat ze weet hoe ze grenzen kan stellen als ze iets niet wil en dat ze met mij over alles kan praten. Dat wil niet zeggen dat je een 4-jarig kind van alles al verteld, maar een beginnetje maken kan echt geen kwaad, hoor. Ze zijn tegenwoordig een stuk wijzer en mondiger dan vroeger en hoe dan ook moet je wel proberen om in deze tijdsgeest te leven, want zo is het nou eenmaal.

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:27

Tieneke schreef:
Ik vind het toch grappig dat het verschil tussen seks en seksualiteit blijkbaar niet duidelijk is voor iedereen hier Lachen
Als je lesgeeft over seksualiteit (en ja, daar zijn peuters ook al mee bezig, daarom niet met seks) kan dat gaan van gewoon vriendjes zijn tot zwangerschap ed. Maar daarom moet het dan toch nog niet over seks gaan?
En het is wel degelijk normaal dat kinderen van 10 met seksualiteit bezig zijn, en maar goed ook. Of het normaal is dat ze met seks zelf bezig zijn, weet ik niet. Maar seksualiteit is ongelooflijk breed.

Ik ken dat verschil wel, maar als iets van "gewoon vriendjes tot zwangerschap" gaat, dan hoort seks daar echt wel bij. Volgens mij was het ook bedoeling om wat meer die kant op te gaan. Wat zou er anders veranderen? Alleen maar een officiële naam ervoor? Alleen een apart vaak maken? Hm, dan zou ik mij gewoon hebben vergist. Ik heb overigens nog nooit seksuele voorlichting gehad op de basisschool.

Volgens mij sluit je je ogen niet als je voor een dergelijke vak bent, maar ik vind dat je het op jonge leeftijd seks hebben wel bevordert als je met zo'n vak begint.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:35

Feit is dat de jeugd er steeds vroeger en vroeger mee begint. Als ik een kind zou hebben, zou ik toch 100% liever willen dat als ze/hij dan seks heeft, ze/hij het tenminste veilig doet, ipv dat ze/hij niet weet hoe het veilig te houden ed. Ik heb liever dat er open en eerlijk over gepraat kan worden dan dat het achter mijn rug allemaal gebeurt. Want ja: door er niet gewoon over te praten stimuleer je de geheimzinnigheid en dan heb je totaal geen idee meer waar je eigen kind mee bezig is.

En ja, seks behoort ook tot seksualiteit, maar kleuters zijn nog niet met seks bezig, dus daar moet je dan ook niet over beginnen. Maar als mama een kindje in de buik heeft of ze een vriendje hebben die een beetje anders is, kan je ze dat best uitleggen, maar dat hangt allemaal van leeftijd en ontwikkeling af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:36

KeeK schreef:
Ik ken dat verschil wel, maar als iets van "gewoon vriendjes tot zwangerschap" gaat, dan hoort seks daar echt wel bij. Volgens mij was het ook bedoeling om wat meer die kant op te gaan. Wat zou er anders veranderen? Alleen maar een officiële naam ervoor? Alleen een apart vaak maken? Hm, dan zou ik mij gewoon hebben vergist. Ik heb overigens nog nooit seksuele voorlichting gehad op de basisschool.

Volgens mij hoort seks daar uiteindelijk wel bij maar niet in het begin. Het punt is volgens mij dat mensen willen dat het een structureel onderdeel wordt, en niet iets wat 'toevallig' een keer ter sprake komt (of soms ook helemaal niet). Ik vind dat geen gek idee. Bovendien kun je dan ook goed voortgaan op de kennis die er al is. Als je weet dat kinderen al weten hoe een foetus in de buik groeit, kun je makkelijker overgaan op wat verdere uitleg, bv over menstruatie. En de informatie over voorkomen van zwangerschap gaat een heel stuk makkelijker als iedereen al weet hoe bevruchting en de cyclus bij vrouwen werkt. (Da's iets dat aan het eind van de basisschool hoort natuurlijk, NIET in groep 4 ofzo.)

Door er een speciaal vak van te maken kun je dit ook goed en systematisch opbouwen. Dat lijkt mij de meerwaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:44

Ik zie toch veel meer meerwaarde in een fatsoenlijk niveau op het gebied van leerkrachten en de elementaire vakken zoals schrijven, rekenen en lezen etc.

Dat je aan het eind van de basisschool er wat aandacht aan geeft prima, maar laat die kleine kinderen toch eens gewoon kind kunnen zijn. Dat willen ze namelijk wel, maar ze krijgen de kans niet omat volwassenen vinden dat ze van de hoed en de rand moeten weten en zo vroeg mogelijk.

Zoals de opmerking dat een vierjarige die niet is voorgelicht een slechte invloed op de kleuterklasgenootjes heeft Clown

Waar gaat het heen zeg!

Ook zoiets: de opmerking: ze ontkomen er niet aan door bijvoorbeeld televisie. Daar ben je als ouder toch zelf bij? Jij bepaalt toch wat ze zien? Dat krijg je als je je knderen maar gewoon voor de buis zet en nergens op let, tsssssk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:46

Waarom kan een kind geen kind meer zijn omdat het als kleuter heeft geleerd dat meisjes en jongens bv ook gewoon vriendjes kunnen zijn? Als dat dan zo kindonvriendelijk?

Op een school komen kinderen enorm veel in contact met elkaar, wat ze thuis toch minder hebben. Dan is het logisch dat je ook aandacht besteed aan dingen die met sociale omgang te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:48

Het lijkt me heel normaal dat jongetjes en meisjes vriendjes kunnen zijn, waarom moet je het daar over hebben? Tenzij je wilt benadrukken dat ze een "relatie" kunnen hebben, en nee, dat vind ik niks voor een vierjarige.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:51

Voor jou en mij en volwassen is dat normaal, maar voor kleuters en jonge kinderen is dat toch echt niet zo vanzelfsprekend als jij denkt. Dat leren ze nu eenmaal doorheen de ontwikkeling, dat "weten" ze niet zomaar van bij hun geboorte.
Stel: een 12-jarig meisje wordt verkracht, maar heeft nooit geleerd wat kan en wat niet kan (wat voor ons vanzelfsprekend lijkt). Hoe wil jij dat dit meisje weet dat het verkracht is en dat dat niet kan? Ik kan me de schade al indenken...

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:53

Shadow0 schreef:
hildetc schreef:
hallo, ik heb deze tekst woedend geschreven, zonder na te lezen, omdat ik daar simpelweg geen zin meer in had!!!

Dat is heel onverstandig. Juist als leerkracht is het veel handiger om je daarin te kunnen beheersen - wees de oudste en de wijste - en de professioneelste Lachen Is niet alleen een handige vaardigheid bij de kinderen (waar het zelden helpt om woedend te worden) maar ook bij ouders en in dit soort discussies. Echt, daar win je veel meer respect mee.

Citaat:
(je had me gewoon te woedend gemaakt)

Bedoel je mij? Dat vind ik vreemd. Ik heb helemaal niets tegen jou of tegen de leerkrachten in het algemeen geschreven in dit topic. Lees het even terug... er schrijven veel mensen met veel achtergronden en verschillende meningen, die kun je niet allemaal over 1 kam scheren.

Citaat:
daarom heb ik er ook in gezet dat ik geen spellingscontrole wilde! waarom ben jij dan zo triest om dat wel te doen! (volgens mij kan ze niet lezen!!!! Clown ) ik heb in dit stukje ook bewust geen hoofdletters gezet e.d. en geen controle gedaan. dan kan je me daar ook weer lekker op aanvallen!!!

Wat wil je daarmee bereiken? Denk je op deze manier begrip of respect te krijgen? Wat wil je illustreren door 'bewust' geen hoofdletters te gebruiken?

Citaat:
een beetje respect voor leerkrachten zou je niet misstaan!!!!

Dat respect kun je verspelen door op een zeer onprofessionele manier te reageren.

Citaat:
het gaat mij om de wijze waarop ouders over het algemeen met leerkrachten omgaan, ze beseffen over het algemeen niet wat we allemaal voor ze doen.

Ik weet dat er veel ergernis is tussen ouders en leerkrachten. En zowel ouders als leerkrachten kunnen daarin soms volkomen gelijk hebben, en een andere keer zijn ze bijzonder onredelijk en weigeren ze hun eigen aandeel in de situatie te zien. Dat is jammer. Ouders en leerkrachten hebben toch hetzelfde doel voor ogen, hoop ik, namelijk om de kinderen het beste mee te geven. Overleg in plaats van vijandigheid en "ja maar zullie willen niet zien wat wij doen" lijkt me veel constructiever.

ik had het niet over jou, maar over die andere persoon die me even woedend had gemaakt en ja ik kan me zeker beheersen. maar in dit geval mag ik ook mezelf zeker wel verdedigen of niet soms? moet ik dan maar zwijgen als ze mij als een van de leerkrachten weer bestempelen als niet kunnen lezen, schrijven, en rekenen. en moet ik dan maar zwijgen als ze zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs slecht is en ze dit de leerkrachten verwijten, die hier meestal echt niets aan kunnen doen, omdat er simpelweg geen geld is? nou sorry hoor, mag ik me ook 1x verdedigen. hoe zou jij je voelen als je iedere dag stinkend je best doet om alles voor de kinderen in je klas te doen en mensen dit niet zien? als mensen je constant zeggen dat je 'dom' bent, omdat de zogenaamde pabo niets voor lijkt te stellen? ik sta zelfs op mijn vrije zaterdag langs een hockeyveld omdat een van de kinderen uit mijn klas in mijn woonplaats komt hockeyen. ik klaag hier nooit over en sta altijd voor mijn leerlingen klaar. dat betekent dat ik dus 24 uur per dag juf ben 365 dagen in het jaar, en terrecht, maar wel een zware/verantwoordelijke taak. en ja dan word je weleens moe van de mensen die zeggen dat je niets voorsteld en het maar makkelijk hebt en niets uitvoert, omdat je zogenaamd zoveel vrij hebt. laat ik die mensen dan a.u.b. hun ogen kunnen openen voor wat er werkelijk in een klas gebeurt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:53

faye schreef:
Ik zie toch veel meer meerwaarde in een fatsoenlijk niveau op het gebied van leerkrachten en de elementaire vakken zoals schrijven, rekenen en lezen etc.

Dat je aan het eind van de basisschool er wat aandacht aan geeft prima, maar laat die kleine kinderen toch eens gewoon kind kunnen zijn. Dat willen ze namelijk wel, maar ze krijgen de kans niet omat volwassenen vinden dat ze van de hoed en de rand moeten weten en zo vroeg mogelijk.

Ook zoiets: de opmerking: ze ontkomen er niet aan door bijvoorbeeld televisie. Daar ben je als ouder toch zelf bij? Jij bepaalt toch wat ze zien? Dat krijg je als je je knderen maar gewoon voor de buis zet en nergens op let, tsssssk.

De hoed en de rand??? Daar heeft niemand het hier over, volgens mij. Maar jij wel blijkbaar. Clown

Mijn dochtertje kijkt weinig TV (ze speelt meer buiten tegenwoordig), maar soms komt er wel eens wat voorbij in een reclameblok e.d. Straks als ze ouder is, gaat ze daar echt wel iets van meekrijgen en wat dacht je van videoclips e.d.? Of mogen jouw kinderen dat niet zien? Is bij ons wat lastig, aangezien we veel met muziek bezig zijn (zowel qua hobby als qua werk). Verder zijn we juist heel bewust met wat wel en niet laten zien op TV of DVD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:57

Oh we hebben het nu over verkrachting Rolleyes

Dus daar gaan we het in de kleuterklas al over hebben? Want daar hadden we het net toch over? Daarbij blijft het de taak van de ouder , zeker op die leeftijd, om bij te brengen dat niemand aan ze hoeft te zitten. En dat vind ik ook iets om in de veilige thuisomgeving te bespreken.

@hildetc, jouw nederlands is bedroevend, en ik vind het zeer triest dat dat het niveau van een (aanstaande) leerkracht is. En dan kun je nog zo betrokken zijn, toch vind ik het een vereiste dat je behoorlijk kunt schrijven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:00

Faye, dat van het daarover in de kleuterklas hebben, is wat jij van mijn woorden maakt, want dat heb ik helemaal niet gezegd.

Wat een kind wel in de kleuterklas kan leren is dat zijn/haar lichaam van hem is en dat ze zelf keuzes mogen maken. Daar gaat het om, niet om dat woordje 'verkrachting'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:04

Tieneke schreef:
Waarom kan een kind geen kind meer zijn omdat het als kleuter heeft geleerd dat meisjes en jongens bv ook gewoon vriendjes kunnen zijn? Als dat dan zo kindonvriendelijk?

Op een school komen kinderen enorm veel in contact met elkaar, wat ze thuis toch minder hebben. Dan is het logisch dat je ook aandacht besteed aan dingen die met sociale omgang te maken hebben.

Ik reageer hierop en jij begint over verkrachting. Misschien kan ik de sprongen in jouw hoofd niet helemaal volgen, maar we hadden het over kleuters.

Ik heb overigens niet het idee dat we hieruit gaan komen, persoonlijk vind ik het een zeer trieste ontwikkeling. Het zou mooi zijn eerst de kwaliteit van de opleiding, leerkrachten en onderwijsprogramma te verbeteren op andere fronten. Maar ik merk dat bij een hoop de prioriteiten anders liggen. Mag hoor, maar ik vind het wel een beetje vreemd. Mijn kind gaat wel naar school om iets te leren en tot een bepaalde leeftijd zijn er andere zaken veel meer van belang dan een apart vak seksuele voorlichting. Diep, dieptriest dit!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:10

Mijn voorbeeld gaat over een bv. 12-jarige, maar het probleem dat ik uitleg kon deels voorkomen zijn moest het kind in de kleuterperiode al attent gemaakt zijn op bepaalde dingen. Uiteraard heb ik het dan niet over de verkrachting zelf, maar over de manier van reageren daarop.
Ik weet niet of je zelf de opleiding gevolgd hebt? Kan me moeilijk indenken dat een "buitenstaander" weet hoe de opleiding in elkaar moet steken, zonder die zelf beleefd te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:19

faye schreef:

Je kunt natuurlijk heel veel invloed uitoefenen op wat de kinderen zien en meekrijgen. Maar je kunt niet 24 uur naast ze gaan staan, en dus gaan kinderen dingen tegenkomen die jij niet verwacht en niet wilt. Op straat, bij vriendjes, als jij even niet oplet - tenzij je je kinderen volledig buiten het normale leven houdt en overal voor afsluit komen ze het tegen. En in zekere zin moet dat ook kunnen, een veilige omgeving is goed maar een overbeschermende niet.

faye schreef:
Het lijkt me heel normaal dat jongetjes en meisjes vriendjes kunnen zijn, waarom moet je het daar over hebben? Tenzij je wilt benadrukken dat ze een "relatie" kunnen hebben, en nee, dat vind ik niks voor een vierjarige.

'Wij gaan later trouwen' is toch iets wat heel veel speelt onder kleuters. Van poppenhoek tot verkleedkist, de relatie is een deel van hun belevingswereld. En nogmaals (want het kan niet vaak genoeg herhaald worden), je hoeft kleuters niet in te wijden in de huwelijkse riten, maar DAT het fenomeen relaties speelt, juist op die leeftijd, is moeilijk te ontkennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:24

hildetc schreef:
ik had het niet over jou, maar over die andere persoon die me even woedend had gemaakt

Waarom schrijf je dan 'je' onder een quote van mij? Dat geeft alleen maar misverstanden.

Citaat:
maar in dit geval mag ik ook mezelf zeker wel verdedigen of niet soms? moet ik dan maar zwijgen als ze mij als een van de leerkrachten weer bestempelen als niet kunnen lezen, schrijven, en rekenen.

Je mag je verdedigen, er is geen wet en geen Boktregel die zegt dat je dat niet mag. Anderen mogen daar weer op reageren. Mijn vraag is: was deze reactie verstandig? Heb je ermee bereikt wat je ermee wilde bereiken? Denk je dat de andere persoon nu meer begrip en respect heeft voor leerkrachten in het algemeen en voor jou in het bijzonder?
Denk je dat een post met spelfouten de indruk wekt dat leerkrachten wel kunnen spellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:25

Die relaties ontstaan van nature, daar hoef je je als volwassene op kleuterleeftijd toch niet in te mengen?

En nee overbescherming is niet goed, maar zeker tot een bepaalde leeftijd (t/m de kleuterklas) heb je wel degelijk invloed in wat een kind te verwerken krijgt, maar dat kost wat aandacht, dat geef ik toe!