Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:47

pmarena schreef:
Natuurlijk wel. Je hebt altijd de keuze. Alleen zul je dan bvb. wat verder van huis uitkomen als je net pech hebt qua situatie.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... natuurlijk heb je in theorie wel de keuze, maar als je ik weet niet hoe ver moet reizen voor een andere school, wordt het toch lastig. En het blijft een probleem, want je moet je dan buiten de gemeenschap plaatsen, en dat lijkt me nauwelijks handig. Ik vind het dus wel wat erg makkelijk om dat af te schuiven op 'als je niet wilt moet je niet naar zo'n school gaan' - het lijkt me meer dat wij dat soort scholen snel moeten overtuigen op te houden met die onzin.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:17

pmarena schreef:
Natuurlijk wel. Je hebt altijd de keuze. Alleen zul je dan bvb. wat verder van huis uitkomen als je net pech hebt qua situatie.

Als dat net als bij ons het verschil tussen 2km en 25 km is, ga je als ouder voor de 2km.
Dat betekend nl dat er meer tijd voor huiswerk en andere dingen is.
Ook voor de sociale contacten is het beter een school dichtbij te zoeken, vandaar dat de keuze dan makkelijk is

Dan zul je tollerant moeten zijn en andermans geloof aanvaarden.
Net zo goed dat ze hier op de christelijkeschool ons geloof aanvaarden, kwestie van geven en nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

In dat geval is het ook zeer waarschijnlijk dat de hele gemeenschap dus dat geloof aanhangt , er is blijkbaar geen behoefte aan een openbare school. Dus tja , dan is het gewoon een afspiegeling van je locale maatschappij en is er in dat geval nog steeds niks mis mee. Het is ook niet zo dat kids daar een bizarre opvoeding krijgen als het goed is , maar ze krijgen nog eens wat verhaaltjes mee he waar ze wat mee kunnen doen of laten , het blijft onderwijs dat op zich best wel nuttig is zodat je weet waar het Christen-gebeuren over gaat , het is toch iets dat met de Nederlandse cultuur enorm verweven is dus een soort maatschappijleer en geschiedenisles in 1.

In dat opzicht kan ik me ook goed voorstellen trouwens dat oer-Hollanders er toch voor kiezen om hun kind naar een moslim-school te sturen , gewoon zodat zo'n kind meer inzicht krijgt in wat er zoal "te koop is".

Gaat iedereen om je heen naar die Christelijke school dan plaats je jezelf in een isoloment door anders te willen zijn en heb je misschien ook niet het juist dorp uitgezocht om in te gaan wonen , je maakt het toch echt jezelf moeilijk hoor dan.

Dingen zijn zoals ze zijn en er mag best verschil in dingen zitten , niet alles hoeft hetzelfde te zijn.
Zeker als niet Christelijke kinderen ook gewoon welkom zijn daar , dan is er toch niks aan de hand , pas je je maar aan hoor zoals je zelf zegt Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:48

pmarena schreef:
In dat geval is het ook zeer waarschijnlijk dat de hele gemeenschap dus dat geloof aanhangt , er is blijkbaar geen behoefte aan een openbare school. Dus tja , dan is het gewoon een afspiegeling van je locale maatschappij en is er in dat geval nog steeds niks mis mee.

Er is niets mis als een hele lokale maatschappij beslist dat je als anders-gelovige daar niet welkom bent?

Ben blij dat ik van huis uit toch hele andere normen en waarden mee heb gekregen. De eerstvolgende keer dat we wie dan ook verwijten niet in te burgeren, laten we dan niet vergeten dat wij ook blijkbaar hele groepen hebben die discriminatie op grond van geloof wel prima vinden. Ik vind dat echt niet meer kunnen in Nederland... (Maar ja, voorlopig zit afschaffing van het bijzonder onderwijs er natuurlijk al helemaal niet in. Zucht...)

Citaat:
Gaat iedereen om je heen naar die Christelijke school dan plaats je jezelf in een isoloment door anders te willen zijn en heb je misschien ook niet het juist dorp uitgezocht om in te gaan wonen , je maakt het toch echt jezelf moeilijk hoor dan.

Als je de mogelijkheden hebt om volkomen naar believen te verhuizen, dan zou dat zo kunnen zijn. (Hoewel het raar blijft dat een gemeenschap mag / kan besluiten dat je niet welkom bent.) Maar in veel gevallen is dat helemaal niet makkelijk of uberhaupt mogelijk, en ik vind dat je het hier wel erg simpel voorstelt allemaal. Zeker met een gezin kun je niet zomaar op de bonnefooi ergens heengaan... je werk opzeggen, ergens op kamers gaan, voor een jong stel wel te doen, maar met een gezin al heel wat lastiger. (En de gezinswoningen liggen ook niet voor het oprapen.)

Ik vind het echt wonderlijk om dit bij de mensen neer te leggen: sorry, had je maar het goede geloof aan moeten hangen, of anders mag je hier niet komen.

Citaat:
Dingen zijn zoals ze zijn en er mag best verschil in dingen zitten , niet alles hoeft hetzelfde te zijn.
Zeker als niet Christelijke kinderen ook gewoon welkom zijn daar , dan is er toch niks aan de hand , pas je je maar aan hoor zoals je zelf zegt Lachen

En dat 'vrije land'-idee, dat stoppen we voorlopig weer in de ijskast, waar het hoort. Wij zijn stiekem gewoon nog lekker verzuild!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:17

Citaat:
Ach ze kunnen ook heel wat leren van anders denkenden en andere geloven.
Wat hier gelukkig gebeurt.
maar niet heel Ommen is streng gelovig hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:22

Wie heeft het over een anders-gelovende die niet welkom is ?

De vraag was juist of je je kind wel op die school wilt doen , dus vanaf de andere kant bekeken. Als een bvb. Christelijke school niet goed genoeg voor je kind is , wiens probleem is dat dan ? Op die school ben je welkom als leerling dus de school is niet de kortzichtige in dit verhaal Knipoog

Heb je er een probleem mee dat je in een Christelijke regio zit , en dat heb je blijkbaar als je die Christelijke school niet ziet zitten , hoe kom je daar dan überhaupt terecht ?

Je komt daar niet ineens met een baby op de arm te wonen hoor , daarvoor woonde je er al een tijdje , binnen die gemeenschap. Kwestie van aanpassen aan je omgeving. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn maar gewoon respect en interesse en integreren , ook op deze kleine schaal. Dat is niet zozeer aan die school , die accepteerd mensen die anders denken. Maar ze kiezen ervoor om die voor ons oeroude cultuur en achtergronden mee te willen geven aan de leerlingen. Daar is niks mee imo. Ze mogen zelf bepalen met welk personeel ze dat doen. Op een Christelijke school hoort Christelijk personeel , niks raars. In een zwembad heb ik ook liever een badmeester die kan zwemmen , als je niet kan zwemmen en daar niet welkom bent om te komen werken , wordt je dan ook gediscrimineerd ?

Het hele verhaal heeft niks met discriminatie of een vrij land te maken maar dat onderscheid schijnt erg lastig te zijn tegenwoordig nu alles maar voor iedereen hetzelfde moet zijn.

Dat is gewoon niet reeël. En juist het verschil heeft wel z'n charme , we zijn niet allemaal dezelfde persoon , klaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:26

pmarena schreef:
Op een Christelijke school hoort Christelijk personeel , niks raars. In een zwembad heb ik ook liever een badmeester die kan zwemmen , als je niet kan zwemmen en daar niet welkom bent om te komen werken , wordt je dan ook gediscrimineerd ?

Sorry dat ik het zeg, maar wat een enorm kromme vergelijking: een geloofsovertuiging en een vaardigheid als zwemmen. Verward

Oh nee, ik zou me niet meer met dit topic bemoeien. Lips are sealed

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

Echwel schreef:
Citaat:
Ach ze kunnen ook heel wat leren van anders denkenden en andere geloven.
Wat hier gelukkig gebeurt.
maar niet heel Ommen is streng gelovig hoor

Tuurlijk kunnen verschillende geloven veel van elkaar leren. Maar om over verschillende geloven te kunnen spreken moet je eerst een basis van 1 bepaald geloof hebben bij een persoon , voordat die van een ander geloof kan leren. En juist dat , die basis qua hoe & wat van een geloof , die krijgt een kind nu als extra mee op een basisschool in zo'n bepaalde categorie. En na die basisschool kunnen ze die kennis meenemen.

Op zich vind ik het allemaal nog niet zo slecht die scholen op basis van een geloof. Als ze tijdens die extra lessen adhv. verhalen de kinderen goed duidelijk maken hoe ze zich horen te gedragen , goed bewust maken qua normen & waarden en met respect omgaan met je medemens , dan is het alleen maar goed. Eigenlijk beter dan een school waar ze alleen maar meer oppervlakkige vaardigheden leren en er geen aandacht is voor die diepere zaken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:30

pmarena schreef:
Op zich vind ik het allemaal nog niet zo slecht die scholen op basis van een geloof. Als ze tijdens die extra lessen adhv. verhalen de kinderen goed duidelijk maken hoe ze zich horen te gedragen , goed bewust maken qua normen & waarden en met respect omgaan met je medemens , dan is het alleen maar goed. Eigenlijk beter dan een school waar ze alleen maar meer oppervlakkige vaardigheden leren en er geen aandacht is voor die diepere zaken.

Die zaken heb ik op mijn openbare school ook geleerd.

Ook op openbare scholen wordt aandacht besteed aan geloofszaken. Maar dan niet vanuit één gezichtspunt, niet dat ene geloof als 'oppergeloof'. Meestal onder de noemer 'geestelijke stromingen', althans zo was het bij ons. En reken maar dat ook besef van waarden en normen hoog in het vaandel stond.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:31

hey,het is wel raar maar bekijk het eens van de andere kant! Knipoog
die mensen worden vaak ook voorgetrokken bij tnt post etc!
daar zochten ze laatst allemaal mensen met buitenlandse afkomst!
ik vind zowel nederlanders als turkse als moslim etc even veel kans moeten maken op een baan!
ze moeten kiezen wie het beste geschikt is voor een baan!
nou sorry hoor ik heb verder weinig tegen buitenlanders(zijn vaak uitzonderingen)maar dat vind IK te VER gaan!
dat was dus mijn mening! Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:33

Karin schreef:
pmarena schreef:
Op een Christelijke school hoort Christelijk personeel , niks raars. In een zwembad heb ik ook liever een badmeester die kan zwemmen , als je niet kan zwemmen en daar niet welkom bent om te komen werken , wordt je dan ook gediscrimineerd ?

Sorry dat ik het zeg, maar wat een enorm kromme vergelijking: een geloofsovertuiging en een vaardigheid als zwemmen. Verward

Oh nee, ik zou me niet meer met dit topic bemoeien. Lips are sealed

Is het ook , maar het echte verhaal schijnt niet over te komen en dat is toch echt heel duidelijk hoor !
Je wilt een bepaald type werknemer hebben , dat dat een Christelijk iemand is op een Christelijke school , is echt enorm logisch.
Anders is het Christelijke er wel gauw van af als de helft van het personeel niet-Christen is.

Daar zoeken ze iemand met dat geloof.
In een zwembad willen ze mensen die kunnen zwemmen.
Bij een tuinonderhoudsbedrijf willen ze iemand die groene vingers heeft.
Bij een dierenarts willen ze iemand met kennis van dieren , enz.

Als het origineel niet overkomt omdat er een geloof bij genoemd wordt waardoor iedereen meteen hieperdepiep wordt , dan maar hele simpele vergelijkingen die dan ineens WEL begrijpelijk zijn , apart is dat altijd hoor Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:38

Karin schreef:
pmarena schreef:

Die zaken heb ik op mijn openbare school ook geleerd.

Ook op openbare scholen wordt aandacht besteed aan geloofszaken. Maar dan niet vanuit één gezichtspunt, niet dat ene geloof als 'oppergeloof'. Meestal onder de noemer 'geestelijke stromingen', althans zo was het bij ons. En reken maar dat ook besef van waarden en normen hoog in het vaandel stond.

Dan heb je een goede school getroffen , maar ik kan me best voorstellen dat mensen die gewoon fijn in het leven staan door hun geloof te volgen zoals het bedoelt is , ervoor kiezen om hun kinderen ook zo op te laten voeden , in de hoop dat ze dan die wijze lessen vanuit hun geloofs-verhaaltjes goed meekrijgen. Daar vind ik niks raars aan. Die scholen moeten ook gewoon de normale lessen geven en ik zie het dan alleen als een extraatje dat altijd wel mooi meegenomen is.

Een ander doet z'n kind naar een school waar extra veel aan sport gedaan wordt ofzo , gewoon iets extra dat je je kind mee wilt geven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:38

Ik vind dat een geloofsovertuiging niet te vergelijken is met het beheersen van een vaardigheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:40

Hoeft ook niet vergeleken te worden want dingen zijn ANDERS.

Daarom kun je ook kiezen wat je belangrijk vindt om mee te geven aan je kind , en daarom zijn er scholen met een bepaalde insteek. Of dat nu een bepaald geloof is of een school waar extra aandacht is voor een vaardigheid.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:44

Karin schreef:
Ik vind dat een geloofsovertuiging niet te vergelijken is met het beheersen van een vaardigheid.

En daarom is het dus geen reden om iemand wel of niet aan te nemen Cool
De vraag is ook maar: hoe cristelijk zijn de "wel-christelijke" medewerkers op die school? Moet je dan een diploma in christelijkheid hebben? Een briefje van de kerk dat je alle dagen braaf komt? Een toelatingstest in normen en waarden afleggen? Mag je verkeersboetes op je naam hebben staan? Ik noem maar een dwarsstraat Haha!

En nogmaals; het christendom en de islam zijn voor 80% hetzelfde. Verander "Ibrahim" in "Abraham" en onze moslima heeft een keurig christelijk-verantwoord verhaaltje voor tijdens de koffie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:50

pmarena schreef:
Tuurlijk kunnen verschillende geloven veel van elkaar leren. Maar om over verschillende geloven te kunnen spreken moet je eerst een basis van 1 bepaald geloof hebben bij een persoon , voordat die van een ander geloof kan leren.

Oh? Waarom zou dat moeten?

Citaat:

Het zijn natuurlijk niet alleen christelijke scholen die aandacht hebben voor de diepere zaken. Dan generaliseer je wel heel erg. En ook dat is iets wat kinderen op school zouden moeten leren: dat je conclusies als deze natuurlijk niet zomaar kunt trekken.

En ik kan me ook al niet voorstellen dat een school die mensen op basis van geloof weert, aan kinderen kan leren hoe je 'respectvol' omgaat met medemensen (vooral diegenen die anders zijn) want ze geven zelf in elk geval niet het goede voorbeeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:58

Als je hebt over bvb. 2 mensen van een verschillend geloof , die veel van elkaar kunnen leren , dan heb je wel 2 mensen met een verschillende geloofs-basis nodig. Anders krijg je die situatie niet van verschillende geloven (die van elkaar kunnen leren) he , isse simpel Knipoog

En wederom lees je niet goed want ook beweer ik niet dat alleen scholen-met-geloof dat doen.

Maar de manier waarop , met die bijbelverhalen enzo. Als ouders kun je dat graag willen , dat je kind dat als basis heeft.

Heeft wederom geen fluit met respect te maken maar gewoon met een keuze van een school , zoals elk bedrijf gewoonweg werknemers wil die het beste binnen de ideeën van dat bedrijf passen.

Komt er iets van geloof daarbij kijken dan wordt er ineens moeilijk over gedaan terwijl het in feite net zo simpel is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:13

pmarena schreef:
Als je hebt over bvb. 2 mensen van een verschillend geloof , die veel van elkaar kunnen leren , dan heb je wel 2 mensen met een verschillende geloofs-basis nodig. Anders krijg je die situatie niet van verschillende geloven (die van elkaar kunnen leren) he , isse simpel Knipoog

Als je het zo stelt valt er wat voor te zeggen, maar je schreef het wel net iets anders:
Citaat:
...moet je eerst een basis van 1 bepaald geloof hebben bij een persoon , voordat die van een ander geloof kan leren.

Daarmee stel je dat iemand zonder geloofsbasis niets kan leren over een ander geloof. Misschien heb je dat niet bedoeld, als ik jouw uitleg hierboven lees had je iets anders in gedachten, maar zo heb je het wel geschreven. En dat is zeker niet zo. Ook iemand zonder geloof kan prima leren over geloof. (Het leren aan anderen is misschien lastiger maar ook dat lijkt me wel mogelijk)

Citaat:
En wederom lees je niet goed want ook beweer ik niet dat alleen scholen-met-geloof dat doen.

Maar de manier waarop , met die bijbelverhalen enzo. Als ouders kun je dat graag willen , dat je kind dat als basis heeft.

Ik heb de indruk dat je denkt dat wij tegen bijbelverhalen op school zijn? Dat zou jammer zijn, want dat is absoluut niet mijn bezwaar, ik vind dat iedereen in de westerse wereld een deel bijbelkennis mee zou moeten krijgen. Maar er is een heel verschil tussen 'bijbelverhalen meegeven' en daarvoor een geschikte docent aanstellen, of het alleen op grond van iemands verkeerde geloof weren van een kantinemedewerkster!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:25

Het is maar mijn reactie op jouw zin dat verschillende geloven van elkaar kunnen leren , hoeft geen hele discussie op te volgen , dat heeft geen enkel nut om het helemaal uit te gaan leggen wat ik bedoel , is niet belangrijk in deze discussie.

Dat is ook het probleem hier : je hebt teveel indrukken van wat mensen bedoelen , en haalt er teveel onzin bij. Het hele onderwerp van dit topic is heel simpel : een bedrijf wil bepaalde medewerkers die passen binnen dat bedrijf. En dat is blijkbaar zo schandelijk dat dat in de krant moet komen , te onzinnig voor woorden om je daar druk over te maken omdat het niks bijzonders of raars is , alleen gaat het in deze situatie toevallig over geloven , poeh poeh.

Ze willen medewerkers met een bepaalde achtergrond en als je daar niet binnen past dan ben je gewoon niet degene die ze zoeken en niet welkom voor die baan. Dat zegt niks over of ze je een toffe peer vinden of niet , maar gewoon over het dekseltje dat ze zoeken op dat bepaalde potje.

Kun je wel gaan grommen dat het belachelijk is dat ze er geen ander dekseltje op gaan frotten want andere dekeltjes zijn toch niet minder enz. maar daar gaat het niet om. Ze zoeken gewoon DAT dekseltje , dat is wat ze willen , en gelukkig mag je nog IETS zelf uitkiezen in Nederland regeltjesland Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:46

pmarena schreef:
Het hele onderwerp van dit topic is heel simpel : een bedrijf wil bepaalde medewerkers die passen binnen dat bedrijf. En dat is blijkbaar zo schandelijk dat dat in de krant moet komen , te onzinnig voor woorden om je daar druk over te maken omdat het niks bijzonders of raars is

Ik vind het wel degelijk bijzonder en raar, omdat ik het niet acceptabel vind dat dit een beslissingsgrond is! Dat lijkt mij namelijk de kern van discriminatie: onderscheid op niet-relevante kenmerken en zonder naar de persoon in kwestie te kijken. Dat vind IK een bezwaar ja. Niet alleen omdat het vanwege het geloof is hoor. Als het op basis van huidskleur, nationaliteit, geslacht etc was gebeurd was het net zomin acceptabel geweest.

Ik vind het discriminatie, en de enige conclusie die ik hier uit kan trekken: we hebben christenen die net zo bekrompen zijn als wat we veel moslims verwijten. Dus voorlopig kunnen we ons een tijdje niet meer voor laten staan op ons 'ontzuilde land', want dat is het blijkbaar nog lang niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:51

Bekrompen , bekrompen... zolang het alleen maar om personeel gaat dat je wilt hebben en niet dat je het hele leven zo wilt verbuigen , dan valt dat allemaal wel mee.

Het komt gewoon overal voor dat je een bepaald type werknemer zoekt binnen een bepaald bedrijf.

Discriminatie , onderscheid , maakt niet uit hoe je het wilt noemen. Niet iedere persoon is op iedere plek op z'n plaats gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:46

Zoals ik al eerder zei, en een ander (ik weet niet meer wie) herhaalde. Als een christen niet wordt aangenomen op een islamitische school dan accepteert diegene dat en vind iedereen dat oke.

Op het moment dat een moslima ergens wordt afgewezen staat een hele (linkse) gemeenschap op de achterste benen, want dan is dat belachelijk en discriminatie.

En zo houden we met zijn alleen de uitzonderingspositie van moslims in stand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:47

faye schreef:
Zoals ik al eerder zei, en een ander (ik weet niet meer wie) herhaalde. Als een christen niet wordt aangenomen op een islamitische school dan accepteert diegene dat en vind iedereen dat oke.

Oh? Niet iedereen vindt dat ok. Ik vind dat niet ok. Niet op een school, en zeker niet voor medewerkers die niet zelf lesgeven!
En toen een of andere te christelijke school een jongen van school stuurde omdat ze thuis tv hadden, vond ik dat OOK niet ok. Dat er scholen zijn waar geeist wordt dat meisjes in rokken lopen, vind ik al evenmin goed. En ik ben het ook niet eens met dat er scholen zijn die homoseksuele medewerkers weigeren.

Ik vind het in al die gevallen niet ok, en dat heeft niets met moslims te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:02

Alleen wordt er bij moslims altijd enorme ophef over gemaakt, dat is gewoon zo.

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:24

faye schreef:
Alleen wordt er bij moslims altijd enorme ophef over gemaakt, dat is gewoon zo.

ja dat is zeker zo kijk naar die reclame van celebrations met ali b dan zegt een marrokaan op een beledigende manier op het eind: Hollander! dat is toch disriminerend tegen over een nederlander!?
maar als het andersom zou zijn en er zou gezegd zijn: marrokaan! dan zou de hel losbarsten bij die marrokanen.