Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renza

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:31

Maar waarom mag het dan niet op dieren en wel op mensen? Er zijn ook wetten voor dierwelzijn, dus die worden ook beschermd.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:35

Renza schreef:
Maar waarom mag het dan niet op dieren en wel op mensen? Er zijn ook wetten voor dierwelzijn, dus die worden ook beschermd.

Haha, iedereen weet dat dat een lachertje is. Wie (met winstoogmerk) denkt nou aan het welzijn van dieren? Kinderen zijn in deze maatschappij een soort heilig, (ik wil niet ontkennen dat er niks vreselijks met kinderen gebeurd), iedereen bekommert zich om kinderen.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:35

Er zijn ouders die hun baby opgeven voor wetenschappelijke onderzoeken. Bijv. gebruik van medicijnen, maar ook huidlotions ed. De ouders krijgen dan een financiele vergoeding...
De baby zelf heef ook geen keuze....
Hoe zielig is dat dan?????

En hoe zielig is het wanneer die ene baby duizenden andere baby's de kans geeft om bijv. zonder exceem te leven?

En hoe groot is de kans dat zo'n baby iets over houdt aan het onderzoek??? Maar wat als het dan toch sterft door een allergische reactie????

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:36

De regels voor proefdieren zijn wel heel streng en geen 'lachertje'.

lisannetj

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:38

Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

daar ben ik het ook mee eens!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:42

Canis schreef:
Er zijn ouders die hun baby opgeven voor wetenschappelijke onderzoeken. Bijv. gebruik van medicijnen, maar ook huidlotions ed. De ouders krijgen dan een financiele vergoeding...

En hoe zielig is het wanneer die ene baby duizenden andere baby's de kans geeft om bijv. zonder exceem te leven?

En hoe groot is de kans dat zo'n baby iets over houdt aan het onderzoek??? Maar wat als het dan toch sterft door een allergische reactie????

Ik heb het nu over conditionering, niet over vivisectie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:43

Je mag enkel en alleen proefdieren gebruiken als jij kunt aantonen dat het niet anders kan én van belang (dus nuttig). Deze criteria zijn vrij streng en je kan dus echt niet voor elk onderzoek vrolijk een dier gaan pesten Knipoog Dat is in Nederland zo. In Amerika is het natuurlijk wel anders, vergeet dat niet.
Nogmaals: conditionering dmv schokken is vrij zeldzaam.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:44

Renza schreef:
De regels voor proefdieren zijn wel heel streng en geen 'lachertje'.

Zo streng zijn ze, in mijn ogen, niet. De regels die er zijn zijn voornamelijk in het nadeel van dieren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:48

Welshcobfan schreef:
Je mag enkel en alleen proefdieren gebruiken als jij kunt aantonen dat het niet anders kan én van belang (dus nuttig). Deze criteria zijn vrij streng en je kan dus echt niet voor elk onderzoek vrolijk een dier gaan pesten Knipoog Dat is in Nederland zo. In Amerika is het natuurlijk wel anders, vergeet dat niet.
Nogmaals: conditionering dmv schokken is vrij zeldzaam.

Ik merk aan de hand van reacties dat we het vaak over verschillende dingen hebben. Ik heb het voornamelijk over de gehele Westerse beschaving, de proeven op baby's m.b.t. conditionering (zonder schokken en mogelijke gevolgen), regels die er zijn in het nadeel van dieren. Ik kan mij wel vinden in het testen bij delinquenten (héle zware misdrijven, geen extreme proeven).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:50

Maar waarom mogen die proeven die van jou op baby's gedaan mogen worden, dus zonder schokken en mogelijke gevolgen, niet op dieren gedaan worden? Puur omdat je het niet eens bent met de regelgeving voor proefdieren? Dus als ze de regels aan zouden passen zou het wel mogen?

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:51

Lizzle schreef:
Canis schreef:

Ik heb het nu over conditionering, niet over vivisectie.

Oh heb je het over conditionering... Nee dan is het een heel ander verhaal..... Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:52

De kans dat je zomaar een dier mag gebruiken voor een onderzoek is erg klein (dus er is zeker vooruitgang mbt welzijn van de dieren),delinquenten worden al gebruikt voor verscheidene proeven, net zoals baby's en ook mensen mogen soms aan schokken worden onderheven. De dieren worden omgeruild voor mensen tegenwoordig, dus hoezo in het nadeel van dieren? De regels zijn enorm aangescherpt en dieren worden voor conditionele onderzoeken tegenwoordig eigenlijk niet gebruikt.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:54

Renza schreef:
Maar waarom mogen die proeven die van jou op baby's gedaan mogen worden, dus zonder schokken en mogelijke gevolgen, niet op dieren gedaan worden? Puur omdat je het niet eens bent met de regelgeving voor proefdieren? Dus als ze de regels aan zouden passen zou het wel mogen?

Oeh, ik ga in herhaling vallen.
Omdat kinderen in deze maatschappij algeheel beter beschermd worden dan dieren. Ik vermoed dat er absoluut strengere regels worden gehandhaafd en de ouders en het kind onder veel betere omstandigheden onderzocht wordt. Bovendien vind ik een proef waarbij een mens wordt onderzocht 'nuttiger' dan dat ze het bij een dier doen, maar het een menselijk doel betreft.
Ik kan niet voldoende oordelen over de regels m.b.t. conditionering om te zeggen hoe ze dan aangescherpt moeten worden, maar vind dat soort dierproeven dan ook niet nodig als ze er baby's op een humane manier voor kunnen gebruiken. Ik beschouw die 'babyproeven' als een laatste strohalm hoor, niet dat het alledaags getest zal worden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:55

Welshcobfan schreef:
De kans dat je zomaar een dier mag gebruiken voor een onderzoek is erg klein (dus er is zeker vooruitgang mbt welzijn van de dieren),delinquenten worden al gebruikt voor verscheidene proeven, net zoals baby's en ook mensen mogen soms aan schokken worden onderheven. De dieren worden omgeruild voor mensen tegenwoordig, dus hoezo in het nadeel van dieren? De regels zijn enorm aangescherpt en dieren worden voor conditionele onderzoeken tegenwoordig eigenlijk niet gebruikt.

Waarom worden er dan nog zo ontzettend veel dieren gebruikt? Worden er nu meer mensen gebruikt bij dergelijke proeven dan dieren? Wil je beweren dat dieren het beter hebben dan mensen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:58

Ik heb het over wetenschappelijk onderzoek met als doel: leren en ontwikkelen. Voor psychologisch onderzoek (waar ik het over heb, en wat het artikel ook bedoeld) worden echt zelden dieren gebruikt. Ik wil daarmee zeggen: het wordt steeds beter voor de dieren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:02

Welshcobfan schreef:
Ik heb het over wetenschappelijk onderzoek met als doel: leren en ontwikkelen. Voor psychologisch onderzoek (waar ik het over heb, en wat het artikel ook bedoeld) worden echt zelden dieren gebruikt. Ik wil daarmee zeggen: het wordt steeds beter voor de dieren.

Daarbij vind ik alle onderzoeken niet nodig, ze gebruiken maar de resultaten die ze al op een walgelijke wijze ingewonnen hebben. Dan liever geen proef, tenzij er gebruik wordt gemaakt van alternatieven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:11

Zolang er een gerechtvaardig psychologisch voordeel bij is om dieren te gebruiken boven mensen (wat in nederland dus echt praktisch niet voorkomt als het om conditionering gaat) sta ik er open voor. Vooral om het feit dat de wetgeving er streng op toeziet dat het fair gaat en dat een dier niet onnodig gepest moet worden voor de lol. Als je er echt mensen mee kunt redden: prima!
Maar: er worden 99 procent van de keren toch echt alleen mensen gebruikt vanwege de toepasbaarheid.Dat er voor een psychologisch onderzoek dieren worden gebruikt staat niet altijd gelijk aan pijn Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:14

Ik zie juist liever mensen getest worden dan dieren.
Dat weet ik, daarom vind ik dat er juíst mensen voor gebruikt moeten worden. Er zitten geen nadelen aan en de uitslag van de test is betrouwbaarder. Dat neemt niet weg dat ik liever helemaal geen proeven meer zie met dieren en mensen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:23

Ik zie ook liever mensen dan dieren, begrijp mij niet verkeerd Knipoog maar de wet staat het gewoon niet altijd toe dat mensen gebruikt worden.
Onderzoek is noodzakelijk. Onderzoek staat niet gelijk aan pijnproeven Clown (mijn onderzoek bv kan blinden juist enorm helpen om nog wereldwijder te worden op kosten van de verzekering). Ik ben tegen bewust pijn doen, want dit soort onderzoeken als in het artikel staat zijn allang gedaan.
Zonder onderzoek, geen voortuitgang. Zonder onderzoek, geen genezing. Onderzoek = proef, proef is niet gelijk aan mishandelen. Proef kan ook via computertest, vragenlijst, of hersengolfmeting. Dieren? nee liever niet. Dat wil geen enkele psycholoog omdat alle dierproefjes al wel gedaan zijn en mensen zijn interessanter.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:25

Welshcobfan schreef:
Ik zie ook liever mensen dan dieren, begrijp mij niet verkeerd Knipoog maar de wet staat het gewoon niet altijd toe dat mensen gebruikt worden.
Onderzoek is noodzakelijk. Onderzoek staat niet gelijk aan pijnproeven Clown (mijn onderzoek bv kan blinden juist enorm helpen om nog wereldwijder te worden op kosten van de verzekering). Ik ben tegen bewust pijn doen, want dit soort onderzoeken als in het artikel staat zijn allang gedaan.
Zonder onderzoek, geen voortuitgang. Zonder onderzoek, geen genezing. Onderzoek = proef, proef is niet gelijk aan mishandelen. Proef kan ook via computertest, vragenlijst, of hersengolfmeting. Dieren? nee liever niet. Dat wil geen enkele psycholoog omdat alle dierproefjes al wel gedaan zijn en mensen zijn interessanter.

Dan zijn we het op dat punt helemaal eens. Hè eindelijk! Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:28

Het gaat hier om Amerika, dat is al een hypocriet land met hele andere regels. In Nederland was dit onderzoek al afgekeurd omdat het al gedaan is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:29

misselijkmakent is het, zet er lekker mensen neer zou ik zeggen Scheve mond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:32

Ja maar dat mag dus weer niet Clown

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:47

About Dr. Martin Seligman
Martin E.P. Seligman is the father of positive psychology. For forty years, he has worked on the science of optimism, learned helplessness, and depression. [more...

Dit vond ik over dhr in kwestie die dat onderzoek heeft gedaan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 01:15

Mork schreef:
About Dr. Martin Seligman
Martin E.P. Seligman is the father of positive psychology. For forty years, he has worked on the science of optimism, learned helplessness, and depression. [more...

Dit vond ik over dhr in kwestie die dat onderzoek heeft gedaan.

Positieve psychologie? Positief voor zijn portemonnée?