Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renza schreef:Maar waarom mag het dan niet op dieren en wel op mensen? Er zijn ook wetten voor dierwelzijn, dus die worden ook beschermd.
Many schreef:Ik vind het echt walgelijkWaarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.
Canis schreef:Er zijn ouders die hun baby opgeven voor wetenschappelijke onderzoeken. Bijv. gebruik van medicijnen, maar ook huidlotions ed. De ouders krijgen dan een financiele vergoeding...
De baby zelf heef ook geen keuze....
Hoe zielig is dat dan?????
En hoe zielig is het wanneer die ene baby duizenden andere baby's de kans geeft om bijv. zonder exceem te leven?
En hoe groot is de kans dat zo'n baby iets over houdt aan het onderzoek??? Maar wat als het dan toch sterft door een allergische reactie????
Renza schreef:De regels voor proefdieren zijn wel heel streng en geen 'lachertje'.
Welshcobfan schreef:Je mag enkel en alleen proefdieren gebruiken als jij kunt aantonen dat het niet anders kan én van belang (dus nuttig). Deze criteria zijn vrij streng en je kan dus echt niet voor elk onderzoek vrolijk een dier gaan pestenDat is in Nederland zo. In Amerika is het natuurlijk wel anders, vergeet dat niet.
Nogmaals: conditionering dmv schokken is vrij zeldzaam.
Lizzle schreef:Canis schreef:Er zijn ouders die hun baby opgeven voor wetenschappelijke onderzoeken. Bijv. gebruik van medicijnen, maar ook huidlotions ed. De ouders krijgen dan een financiele vergoeding...
De baby zelf heef ook geen keuze....
Hoe zielig is dat dan?????
En hoe zielig is het wanneer die ene baby duizenden andere baby's de kans geeft om bijv. zonder exceem te leven?
En hoe groot is de kans dat zo'n baby iets over houdt aan het onderzoek??? Maar wat als het dan toch sterft door een allergische reactie????
Ik heb het nu over conditionering, niet over vivisectie.
Renza schreef:Maar waarom mogen die proeven die van jou op baby's gedaan mogen worden, dus zonder schokken en mogelijke gevolgen, niet op dieren gedaan worden? Puur omdat je het niet eens bent met de regelgeving voor proefdieren? Dus als ze de regels aan zouden passen zou het wel mogen?
Welshcobfan schreef:De kans dat je zomaar een dier mag gebruiken voor een onderzoek is erg klein (dus er is zeker vooruitgang mbt welzijn van de dieren),delinquenten worden al gebruikt voor verscheidene proeven, net zoals baby's en ook mensen mogen soms aan schokken worden onderheven. De dieren worden omgeruild voor mensen tegenwoordig, dus hoezo in het nadeel van dieren? De regels zijn enorm aangescherpt en dieren worden voor conditionele onderzoeken tegenwoordig eigenlijk niet gebruikt.
Welshcobfan schreef:Ik heb het over wetenschappelijk onderzoek met als doel: leren en ontwikkelen. Voor psychologisch onderzoek (waar ik het over heb, en wat het artikel ook bedoeld) worden echt zelden dieren gebruikt. Ik wil daarmee zeggen: het wordt steeds beter voor de dieren.
Welshcobfan schreef:Ik zie ook liever mensen dan dieren, begrijp mij niet verkeerdmaar de wet staat het gewoon niet altijd toe dat mensen gebruikt worden.
Onderzoek is noodzakelijk. Onderzoek staat niet gelijk aan pijnproeven(mijn onderzoek bv kan blinden juist enorm helpen om nog wereldwijder te worden op kosten van de verzekering). Ik ben tegen bewust pijn doen, want dit soort onderzoeken als in het artikel staat zijn allang gedaan.
Zonder onderzoek, geen voortuitgang. Zonder onderzoek, geen genezing. Onderzoek = proef, proef is niet gelijk aan mishandelen. Proef kan ook via computertest, vragenlijst, of hersengolfmeting. Dieren? nee liever niet. Dat wil geen enkele psycholoog omdat alle dierproefjes al wel gedaan zijn en mensen zijn interessanter.
Mork schreef:About Dr. Martin Seligman
Martin E.P. Seligman is the father of positive psychology. For forty years, he has worked on the science of optimism, learned helplessness, and depression. [more...
Dit vond ik over dhr in kwestie die dat onderzoek heeft gedaan.