Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marie83

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:52

ik moest vroeger ook altijd opeten wat op mn bord lag, hoelang ik er ook over deed. Nu studeer ik psychologie en blijkt dat dit niet echt gezond is. mensen kennen hierdoor hun eigen verzadigings-gevoel niet meer en eten gewoon standaard een vol bord (vaak te veel) en de kans op eetstoornissen wordt dus wat groter...

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:07

Is een eetstorenis dan ook te veel eten ? Ik dacht alleen (te) weinig eten. Weet ik dat ook weer hihih Knipoog Vingers aflikken

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:32

Denk aan boulimia nervosa.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:21

Binge- eating disorder, nog zo een

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:24

Ik zou het eerder heel netjes noemen dan streng.
Sommige regels komen mij bekend voor, maar andere
zijn in mijn ogen een beetje overdreven. Maar goede
tafelmanier zijn juist positief hoor! Is niets ergs aan

love_nadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:31

Michelle__ schreef:

Mee eens! Lachen

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:44

love_nadira schreef:
Michelle__ schreef:

Mee eens! Lachen

nog een mee eenser Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:47

marie83 schreef:
ik moest vroeger ook altijd opeten wat op mn bord lag, hoelang ik er ook over deed. Nu studeer ik psychologie en blijkt dat dit niet echt gezond is. mensen kennen hierdoor hun eigen verzadigings-gevoel niet meer en eten gewoon standaard een vol bord (vaak te veel) en de kans op eetstoornissen wordt dus wat groter...

Interessant !

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:13

ik en blij dat ik deze omgangsregels heb geleerd!!!! anders had ik het nu mezelf moeten aanleren omdat ik me zou schamen!

ik werk als woonbegeleider met kinderen met gedragsproblemen, waarbij het eten belangrijk is. er zijn gewoon een aantal regels om netjes te eten. en omgangsregels. 'mag ik de boter van je', en niet door elkaar heen praten. verder moeten ze inderdaad ook met vork en mes eten.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:20

katiavl schreef:
marie83 schreef:

Interessant !

Erg interessant inderdaad.. Kan me het goed voorstellen!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:38

een aantal dingen herken ik wel terug. dingen zoals smakken en boeren aan tafel is gewoon not done, volgens mij in geen enkele familie, pet aan tafel hoort ook niet. maar zonder drinken bij mn eten? nee dat kan ik niet. en er wordt bij mij ook heel veel geprakt.. sorry anders krijg ik het mn strot niet door! Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:41

marie83 schreef:

Ehh dat gaat over te grote hoeveelheden Knipoog ouders schatten vaak wel in hoeveel hun kind op zou moeten eten Knipoog. Als je na 3 happen al vol zit (is vaak omdat je het niet echt lekker vind) dan is dat toch echt te weinig voor een kind in de groei. Als je nog 1 klein beetje laat staan, kun je dat net zo goed nog opeten. Kinderen eten vaak hun bord niet leeg omdat ze het niet lekker vinden Clown en dat is nou niet echt een excuus. Beetje dicipline bijbrengen kan geen kwaad.
Logisch is ook: bord niet leeg? geen toetje (als je echt vol zou zitten, zou je dat toetje ook niet willen Knipoog )

Qua tafelmanieren waren mijn ouders consequent, en maar goed ook Knipoog
Als ik mijn zus nu zie, hoe zij haar kinderen opvoed! Vreselijk! Kids lopen weg van tafel, zeiken over het eten, enorm ontevreden, mijn zus vindt dat ze na 1 hap al hun toetje hebben verdiend (terwijl ze de rest van het eten laten staan). Echt belachelijk!

Voor het eten ga je maar naar de wc, want je kan best even wachten tijdens het eten Clown (had je dat maar eerder moeten bedenken)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:49

De kans op een eetstoornis kan groter zijn als in je jeugd de nadruk sterk lag op eten. Dus constant benadrukken dat je moet eten door bv 100 keer zeggen, dwingen, gedwongen eten in de mond stoppen, straffen uitdelen (en nee: zitten blijven is geen straf, maar wel opvoedkundig onderlegd) omdat je slecht at.
Dat je ouders zeiden dat je je bord leeg moest eten is gewoon goede opvoedkunde. Want anders kun je als kind makkelijk zeggen: ik zit vol! (terwijl je niet vol zit, maar geen zin hebt in de wortels Clown)

Zolang het (moeten) eten niet elke dag centraal staat, is er geen probleem. Zolang kinderen niet opzien tegen het avondeten, is er ook geen probleem.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:59

Veel van deze regels ken ik ook hoor. Ik ben er ook niet slechter van geworden! Ik eet nog steeds liever aan tafel(of in ons geval de bar) dan voor de TV het gebeurt wel eens maar niet echt vaak(en vaak ga ik dan halverwege alsnog aan de tafel zitten!)
En ik ga diezelfde regels ook dadelijk weer aan mijn eigen kind(eren) doorgeven.
Overgens zonder mijn handen te hebben gewassen kwam ik niet aan tafel!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 02:08

russel schreef:
Groenten en aardappelen worden niet geprakt en gemengd.

Dit gaat volgens mij over het doorelkaar prakken van groenten en aardappelen, niet van het enkel prakken van de aardappelen, daar is mijn inziens niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:07

Wat mij wel opvalt is dat er tegenwoordig overal stoornissen en allergieen voor zijn, had je vroeger niet. Ik heb idd een ouderwetse strenge opvoeding gehad, geen tegenspraak. Heb geen eetstoornissen in welke vorm dan ook, stressgerelateerde ziektes, borderline of andere psychische aandoeningen, ADHD of andere aanverwante ziekte, voedselallergieen in allerlei vormen en maten. Als ik mijn opvoeding vergelijk met de opvoeding van de kinderen van tegenwoordig, verschil van dag en nacht. Ik als kind had niks in te brengen, alles was moeten, ben er niet minder om geworden,als ik het eisenpakket en snelle belediging van kind tot puber bekijk en de tieners van nu, denk ik dat mijn opvoeding mij makkelijker in het leven heeft gezet. Ik verwacht niks, ben met zeer weinig tevreden en kan met groot gemak heel sober leven, heb er geen moeite mee gezag als meerderen te zien, loop dus niet meteen te jouwen en respect te roepen bij het minste geringste. Al bij een blik of verkeerde openingszin is de jeugd al beledigd en begint te roepen, moeten eerst nog iets neerzetten in de maatschappij. Daa'r kan ik mij aan ergeren, zie ik als gebrek in de opvoeding. Die hebben waarschijnlijk thuis niet te horen gekregen, "jij bent nog nat achter je oren, presteer eerst maar iets voor je een grote mond op gaat zetten!".

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:11

wel beetje eens
maar mijn kind als die zegt vol
dan is het vol (en nee dus ook geen ruimte meer voor toetje) en zelfs bij dingen die die lekker vind zegt hij nu soms"mam als ik nu nog meer eet past mijn toetje niet Bloos "
als die iets echt niet lekker vind moeten er wel een paar happen gezond naar binnen , bord hoeft niet leeg ,maar hij krijgt ook niks anders ..
moet zeggen hij lust nu bijna alles
en er is zelden ruzie over eten , zeker niet an tafel
soms wel van te voren maar dat ligt dan aan
dingen zoals kleine wil spruiten -pappa lust bv geen pannekoeken of spruiten dus die probeert dan iets anders aan te praten
uiteindelijk beslist mamma (die spruitjes ook lekker Vingers aflikken vind de dag erna eten we dan weer iets wat pappa echt lekker vind en als danny dan zoiets heeft van dat lust ik niet ..is het ja maar pappa heeft gister ook goed gegeten en die lust geen ...en op een een of andere manier werkt dat goed genoeg dat er iig de helft naar binnen gaat..)

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:56

Loesje88 schreef:
een aantal dingen herken ik wel terug. dingen zoals smakken en boeren aan tafel is gewoon not done, volgens mij in geen enkele familie, pet aan tafel hoort ook niet. maar zonder drinken bij mn eten? nee dat kan ik niet. en er wordt bij mij ook heel veel geprakt.. sorry anders krijg ik het mn strot niet door! Vork

Zo was het bij ons thuis ook,
en alles (naja veel) word geprakt hiero Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:58

dat je het niet zou mogen prakken vind ik onzin, als het kind het geprakt wél eet zonder te zeuren (zoals ik) waarom dan niet?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:56

ik vind het erg streng, maar ik ben dan ook erg 'vrij' opgevoed, maar ik kan me prima redden in een net restaurant, mijn ouders werken erg veel waren vaak laat thuis, mijn vader vaak overwerken mijn moeder veel vergaderingen, ik heb op jonge leeftijd al voor mezelf leren zorgen en koken, als ik alleen met mijn broertje was zat ik echt niet aan tafel, maar op de bank bv. Wij eten nooit aan tafel, alleen met kertst etc, zelf ben ik nu trouwens zelf vaak pas laat thuis en dan is er al gegeten, ik ben wat je noemt iemand die niet veel lust, als ik iets eet wat ik niet lekker vind, dan gaat het er zo weer uit. Ik kan nu de reacties krijgen "het zit tussen je oren" dan zit het er al 22 jaar, als baby dronk ik al heel moeilijk, mijn ouders hebben me geprobeert te dwingen, maar dat ging helemaal niet goed. toen ik kind was heb ik een week geen avond eten gegeten, tot mijn ouders mijn mond openmaakten en me dwongen het te slikken, sinds dien voel ik mij gewoon niet prettig met avond eten.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:08

Ik kan mij ook ergeren aan de manieren van sommige mensen. Niet alleen kinderen maar ken helaas ook volwassenen zonder tafelmanieren.

Enkele voorbeelden waar ik regelmatig getuige van ben (lees dit betreft een meederjarige!). Kan er helaas weinig van zeggen maar erger mij er wel aan.

- Beginnen met eten als anderen nog niets hebben
- Opstaan als de rest nog niet klaar is
- Door al het eten een lading saus doen
- Een toren maken van eten
- Eten met bestek wat je zelf wel makkelijk vind
- Tv staat aan en mensen volgens het progamma (duidelijk kijken, hoofd draaien )

Gelukkig heb ik thuis andere regels meegekregen. Dit wil ik later ook doorgeven omdat mijn zusje en ik hierdoor alles kunnen eten en ons weten te gedragen. De radio mag wel aan, en ik drink ook graag tijdens het eten (wel water of sap). En gebruik van saus is echt iets wat je kinderen aanleert. Wij hadden dat vroeger maar heel soms op tafel. Ik lus dus alle gerechten zonder ladingen van deze vetmakers (hoe komen kinderen zo dik). En wij moesten van alles wat eten, bepaalde groentes afhankelijk van onze leeftijd (6 jaar, 6 spruitjes). Klagen over het eten was verboden, en dat vind ik terecht! Mijn moeder deed veel moeite en dan moet je niet zeuren. Als wij te veel zeurden kregen wij er nog een schep bij. Brood en patat eten wij gewoon met de handen. Maar voor de rest alles met mes en vork. Ik zie regelmatig dat mensen groente of pasta met een lepel eten!

Ik denk dat samen eten echt een moment is om samen te zijn met het gezin. Het versterkt de onderlingen band. Daarom mocht er bij ons ook best rustig worden gepraat. Iedereen kan dan zijn verhaal kwijt van die dag.

Verder las ik ergens dat je meer eet en minder proeft als je voor de tv zit! Hierdoor wordt je ook dikker. Als mensen aan tafel zitten concentreren ze zich op het eten. Daardoor proef je de smaak beter en eet je bewuster. Voor de tv ben je met andere dingen bezig en stop je het gewoon naar binnen.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:10

Voor mensen die willen weten hoe het hoort is deze site echt geweldig!

http://www.beatrijs.com/

Staan tal van voorbeelden en vragen. Beatrijs is deskundige op het gebied van etiquette. Ze staat ook iedere week in Trouw.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:26

Ik erger me aan mensen, die gelijk zeuren om peper, zout, ketchup etc zonder het eten ook maar even geproefd te hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:29

ik erger me aan mensen die voor domme dingen aan andere mensen ergere. komaan in welke wereld leven we, waar is tolerantie naar toe gelopen. Als iemand veel saus wilt wie ben jij om dat verkeerd te vinden. Als iemand een toren piramide of vrijheidsbeeld van zijn eten wilt maken.

Je kan je beter ergere in dingen met belang, inplaats van constant de fouten van een medemens op te sporen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:35

Dan heb je voor niet gekookt als alles in het saus wegdrijft. Dat overheerst de smaak en kun je diegene net zo goed alleen maar saus geven. Het is een beleding voor de kok. Trouwens, in een goed restaurant hoor je geen peper en zout op tafel te hebben. Immers, door het veranderen van de smaak beledig je de kok.
Wat ik van belang vind, is niet hetzelfde wat jij van belang vindt. Het gaat nu om tafelmanieren! En ja dat vind ik van belang!
Trouwens, jij plaatst wel veel in topics om te zeggen ´mens erger je niet´ , misschien erger jij je wel te snel dan. Bovendien, zeuren over onnuttige dingen lucht zo op! Haha!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-03-07 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt