Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:24

Lusitana,heb je er ook bij stilgestaan dat wij zoogdiermensen een wat gecompliceerdere geest hebben dan dieren?
Wij hebben een bewustzijn,zij niet
Al denk ik zelf graag dat dat wel zo is hoor.

In dat opzicht vind ik jouw vergelijking niet op gaan dus;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:26

Ann schreef:
Citaat:
...En nogmaals, ik zeg niet dát er een sociaal probleem is, maar misschien en we zouden kunenn onderzoeken wanneer dat wel zo is en wanneer dat niet zo is, ipv maar tegen mij te gaan vertellen dat het niet zo is.
Nu draai je het om. Knipoog Jij kwam met die aanname aan zetten. Een aantal mensen heeft daarop aangegeven dat die stelling te zwart/wit was en er een grijs gebied is waardoor het heel moeilijk gaat worden iemand in het hokje 'heeft een sociaal probleem' te plaatsen.

*Gaat oliebollen bakken* Vork

Op de vorige pagina staat dit al als antwoord aan jou:

Citaat:
Dat staat er dus niet. Er staat "misschien" en dat kun je als een opening zien om er verder over te discussiëren of het wel of niet zo is en waarom. Zo ontdek je dus beter het witte, het zwarte en het grijze gebied

Het lijkt mij handig om niet een ding te blijven herkauwen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:28

Danielle_1 schreef:
Lusitana,heb je er ook bij stilgestaan dat wij zoogdiermensen een wat gecompliceerdere geest hebben dan dieren?
Wij hebben een bewustzijn,zij niet
Al denk ik zelf graag dat dat wel zo is hoor.

In dat opzicht vind ik jouw vergelijking niet op gaan dus;)

Ik vergelijk niet, ik zeg alleen dat aanraking bij alle zoogdieren voorkomt, en mensen zijn gewoon zoogdieren, waarom zou bij hen het ineens vreenmd zijn?
Dat het taboe is, bij sommigen, komt inderdaad omdat onze geest in de weg staat. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:34

Snoevie* schreef:
edit:
ik zal proberen uit te leggen waarom ik niet zomaar aangeraakt wil worden door een vreemde.
ik vind gewoon dat je als vreemde persoon niet zomaar het recht hebt om een ander aan te raken,ik heb dan zoiets van: ik ken je niet,blijf van me af.
alleen mensen die ik ken mogen mij aanraken,niet iedere goochem die ik op straat tegenkom

Niemand wil zomaar door iedereen aangeraakt worden, en mensen gaan ook niet in het wilde weg anderen aanraken. Het is deel van communicatie. Dus, iemand heeft je op die manier wat te zeggen of wil ondersteunen wat hij zegt.

Maar er zijn ook onvermijdelijke aanrakingen, zoals ergens waar het druk is, en dat is dan niet als communicatie bedoeld, maar ook niet bewust naar jou gericht. Het is niet als bedreigend bedoeld, dus men hoeft het niet zo op te vatten. Het is in die specifiek situatie is accpetatie dus logisher.
want, wat schiet je er mee op als je samengeperst staat en je zegt "blijf van me af?" Hij kán niet aan je verzoek voldoen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:36

Danielle_1 schreef:
Stigmatiseren.....

Bijdrage aan de discusie graag, en niet maar een kreet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:45

Lusitana schreef:
Aanrakingis een vorm van non verbale communicatie en paarden hebben daarbij behulp van het orenspel, wat wij missen. Dat maken we goed met de handen.

Da's natuurlijk onzin. Wij hoeven niets 'goed te maken'. Maar daarbij: aanraking is een vorm van nonverbale communicatie. Maar er zijn zeer veel meer vormen van nonverbale communicatie. Er is geen enkele reden waarom wij het 'gemis' van het orenspel per se via aanraking moeten compenseren, en niet via gebaren, gezichtsuitdrukking, of onze superuitvinding: de taal.

Bovendien kun je met je handen ook veel dingen overbrengen zonder een ander aan te raken, dus eigenlijk doet dat er ook niet toe Knipoog

Citaat:
Je katten voorbeeld, ik heb het niet over aanraking tussen willekeurigen, maar als een kat kittens krijgt, zal ze die echt wel likken en koesteren...

Misschien dat je mijn berichten helemaal moet lezen. Ten eerste ging het over een voorbeeld van katten die elkaar uit hadden gezocht om bevriend te zijn. Blijkbaar is het mogelijk dat een vriendschap bestaat zonder dat aanraking daarbij belangrijk is.
Ten tweede schreef ik: "Aanraking heeft dan altijd behoorlijk duidelijke doelen: onderworpenheid/dominantie (denk bv aan wolven), moeder en kind, seksuele toenadering. Bepaalde diersoorten accepteren wel aanraking binnen de kudde, maar zeker niet van onbekende buitenstaanders!"
Ten derde ging het in het onderwerp van de TS nou typisch wel om lichamelijk contact met onbekende buitenstaanders (toevallige voorbijgangers etc), en niet over het 'kuddeverband' van mensen: familie en vriendenkring.

Citaat:
Daar gaat het niet om. Als je dieren in het wild bekijkt, zul je zien dat deel van de communicatie per aanraking gebeurt. (een ander deel per lichaamstaal en een heel klein deel vocaal)

Als je heel selectief kijkt en alle voorbeelden van het tegendeel overslaat zul je dat inderdaad zien ja. (Ik ontken trouwens nergens dat aanraking niet een deel van de communicatie beslaat. Alleen geloof ik dat dat deel veel kleiner is, vooral tussen onbekende soortgenoten, dan jij lijkt te denken.)

De lichaamstaal (afstandelijke vorm) is bij vrijwel alle diersoorten het belangrijkst, vocaal en fysiek komt daar pas na.

2 vragen resten me nog: hoe verklaar jij de cultuurverschillen in aanrakerigheid? En zijn culturen die meer lichamelijk contact tussen vreemden accepteren, ook automatisch de culturen die warmer en vriendelijker zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:48

Ik weet niet of men in andere culturen aanrakingen van vreemden normaler vindt/accepteren.

Aanraking van vremden is niet altijd gepast. Er is een aanraking van vreemden die wel normaal genoemd kan worden , zoals aandacht vragen bij vragen, JUIST in de situataties die TS aanhaalt!
Dus om antwoord te geven op haar vraag wordt het normaler eh ja, het was al normaal alleen rust er blijkbaar hier en daar taboe op.

We hebben het hier niet over willekeurige aanraking van vreemde. Het is niet zo dat iemand op haar afstapt en zomaar een prik geeft om niets! De aanraking gaat wel degelijk gepaard met een boodschap of, in het geval van drukte, is min of meer onvermijdelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:54

men moet gewoon maar elkaars ' eigenaardigheden ' accepteren en zonder dat af te doen als raar of vreemd.
ik heb respect voor iemand die er anders over denkt,dan mag je dat toch ook terug verwachten.

het is gewoon niet abnormaal als je niet graag zomaar aangeraakt word.

en dat gezwam(vind ik)over wetenschappelijk onderzoek enzo.......mensen zijn veranderd,ook de manier van opvatten van aanrakingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:58

En dan dit nog:
Citaat:
Een gruwelijk experiment
Aanraking is zeer belangrijk in het menselijk leven. Uit een gruwelijk experiment van de Duitse keizer Frederik II in de dertiende eeuw is ons het belang van aanraking op een onomstotelijke manier duidelijk geworden. Om iets te weten te komen over de oorsprong van taal, liet de keizer een aantal baby's in twee groepen verdelen. De ene groep kreeg volledige aandacht. De baby's werden gevoed, er werd tegen ze gesproken en ze werden aangeraakt en geknuffeld. De andere groep kreeg te eten en te drinken, maar de noodzakelijke aandacht en aanraking werd hen onthouden. De baby's uit deze tweede groep stierven allemaal.
Aanraking is dus een levensbehoefte.

Ik hoop dat ik daar uit op mag maken dat aanraking ook normaal is.

Waar, hoe en wanneer bepaald of het al of niet "kan".
Maar in de situaties van TS, is de intentie van de aanraking "normaal" te noemen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:00

wel een heel dramatisch voorbeeld he?
aanraking is wel noodzakelijk,dat ben ik met je eens,alleen wél door de personen waar je het zelf van wenst!

dat voorbeeld botst compleet met iemand die bijvoorbeeld niet door de leraar aangeraakt wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:02

Aanrakingen van ouders aan kinderen is toch iets heel anders dan een buitenstaander die communicatief blijkbaar niet vaardig genoeg is dat deze vind dat aanraken noodzakelijk is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:02

goed verwoord

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:09

Snoevie schreef:
men moet gewoon maar elkaars ' eigenaardigheden ' accepteren en zonder dat af te doen als raar of vreemd.
ik heb respect voor iemand die er anders over denkt,dan mag je dat toch ook terug verwachten.

het is gewoon niet abnormaal als je niet graag zomaar aangeraakt word.

en dat gezwam(vind ik)over wetenschappelijk onderzoek enzo.......mensen zijn veranderd,ook de manier van opvatten van aanrakingen.

Het gedrag wórdt geaccepteert, maar je zou aanraken niet als bedreigend of intiem hoeven te voelen.
En ja de opvattingen over aanrakingen veranderen, oa er wordt dus nu een taboe op aanraken gelegd bij sommigen, maar het antwoord op de vraag of aanrakingen steeds normaler worden, is: het was al normaal.

Wat je krijgt is dat aanraking juist meteen als intiem of bedreigend wordt gezien als het wel gebeurt, als je het niet gewend bent. Dat wil niet zeggen dat het aanraken of de aanraker op zich slecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:10

Ik voel het niet als bedreigend of intiem, ik hou er gewoon niet van. Heb het zelf ook niet nodig in mijn communicatie.
Waarom zou ik het normaal moeten vinden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:16

Lusitana schreef:
En ja de opvattingen over aanrakingen veranderen, oa er wordt dus nu een taboe op aanraken gelegd bij sommigen, maar het antwoord op de vraag of aanrakingen steeds normaler worden, is: het was al normaal.

Wat je krijgt is dat aanraking juist meteen als intiem of bedreigend wordt gezien als het wel gebeurt, als je het niet gewend bent. Dat wil niet zeggen dat het aanraken of de aanraker op zich slecht is.

jij zegt het was al normaal,dat IS het gewoon niet voor sommigen!
dus het zou kunnen zeggen dat de aanraker dan wel 'slecht' is,en zich eens in de ander moet proberen in te leven.

wat je nu denk ik heel duidelijk merkt is de verschillen tussen de mensen die er niks van maken en degenen die het niet prettig vinden.
het is niet normaler of abnormaler geworden,ik denk dat het alleen meer opvalt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:19

faye schreef:
...
Waarom zou ik het normaal moeten vinden?

Omdat je een zoogdier bent en die het normaal vinden om te communiceren via aanrakingen. Clown Knipoog

Citaat:
Ik vergelijk niet, ik zeg alleen dat aanraking bij alle zoogdieren voorkomt, en mensen zijn gewoon zoogdieren, waarom zou bij hen het ineens vreenmd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:20

Er zijn toch genoeg zoogdieren te noemen die vreemde soortgenoten juist niet aanraken Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:21

dat heet: alleen zien wat je wil zien Tong uitsteken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:22

faye schreef:
Er zijn toch genoeg zoogdieren te noemen die vreemde soortgenoten juist niet aanraken Haha!

Ja maar, die zijn dan ook misschien wel 'sociaal contact gestoord'. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:22

Haha! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:23

faye schreef:
Aanrakingen van ouders aan kinderen is toch iets heel anders dan een buitenstaander die communicatief blijkbaar niet vaardig genoeg is dat deze vind dat aanraken noodzakelijk is.

Het is niet noodzakelijk, maar soms wenselijk om bv de aandacht te trekken inplaats van "HEY!" te roepen, wat ook niet bepaald als prettig wordt ervaren Knipoog
In sommige gevallen is het handig, of zelfs levensreddend. Je zou niet willen dat iemand eerst ging vragen of hij je aan mag raken in een situatie die niet goed afloopt als hij dat doet.

Er is steeds sprake van een gepaste aanraking in een gepaste situatie.

Als een omaatje een leuk kindje ziet en het over de bol aait, is dat geen gebrek aan communicatie vaardigheden, maar komt het uit een gevoel van genegenheid!

En het IS communicatie, namelijk non-verbale.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:29

Lusitana schreef:
Ik weet niet of men in andere culturen aanrakingen van vreemden normaler vindt/accepteren.

Als ik jouw pagina nou eens bekijk, en jij je hier in gaat verdiepen? Er zijn enorme verschillen tussen de ideeen over wat kan en niet kan. En die verschillen geven juist aan dat jouw voorstelling van zaken veel te simpel is!

Citaat:
De aanraking gaat wel degelijk gepaard met een boodschap of, in het geval van drukte, is min of meer onvermijdelijk.

Maar: is het de enige mogelijke / juiste manier om de boodschap over te brengen?

Ook in drukte is er overigens behoorlijk wat verschil in wat gebruikelijk is, zie mijn Madrid / Utrecht-voorbeeld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:31

Citaat:
Da's natuurlijk onzin. Wij hoeven niets 'goed te maken'. Maar daarbij: aanraking is een vorm van nonverbale communicatie. Maar er zijn zeer veel meer vormen van nonverbale communicatie. Er is geen enkele reden waarom wij het 'gemis' van het orenspel per se via aanraking moeten compenseren, en niet via gebaren, gezichtsuitdrukking, of onze superuitvinding: de taal.

Bovendien kun je met je handen ook veel dingen overbrengen zonder een ander aan te raken, dus eigenlijk doet dat er ook niet toe
Knipoog

Helemaal mee eens.

Eigenlijk vind ik daarom ook dat sommige aanrakingen totaal niet nodig zijn en alleen maar iets zeggen over (het gebrek aan) de communicatie van degene die perse wil 'aanraken'. Het is te simpel om te concluderen dat de 'aangeraakte' een probleem heeft als hij dit niet als prettig/normaal ervaart.
Laatst bijgewerkt door Ann op 31-12-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:36

Lusitana schreef:
Als een omaatje een leuk kindje ziet en het over de bol aait, is dat geen gebrek aan communicatie vaardigheden, maar komt het uit een gevoel van genegenheid!

En het IS communicatie, namelijk non-verbale.

En zeer ongepast en onwenselijk! Eigen kleinkinderen prima, verder, handjes thuis!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:36

Feit is inderdaad dat aanraken gewoon een vorm van communicatie is. Het heeft niets te maken met communicatief niet vaardig zijn, aangezien het een onderdeel van is, en er niet los van gezien kan worden.

Naar mijn idee was het altijd al normaal, maar moet tegenwoordig iedereen overal watachter zoeken, en overdreven sterk zijn persoonlijke ruimte verdedigen, want privacy, onafhankelijkheid, veiligheid bla bla bla, hoop nieuwe tijd nieuwe onzin (in mijn ogen dan he)

En moet zeggen, als ik in de kroeg sta, het is druk, muziek staat hard, en iemand wil er langs, heb ik liever dat diegene even zijn/haar hand op mijn schouder/rug legt, zodat ik kan signaleren dat er iemand is die er langs wil, dan dat diegene gewoono doorwalst, en vervolgens iedereen omver loopt....