Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ann schreef:Nu draai je het om.Citaat:...En nogmaals, ik zeg niet dát er een sociaal probleem is, maar misschien en we zouden kunenn onderzoeken wanneer dat wel zo is en wanneer dat niet zo is, ipv maar tegen mij te gaan vertellen dat het niet zo is.Jij kwam met die aanname aan zetten. Een aantal mensen heeft daarop aangegeven dat die stelling te zwart/wit was en er een grijs gebied is waardoor het heel moeilijk gaat worden iemand in het hokje 'heeft een sociaal probleem' te plaatsen.
*Gaat oliebollen bakken*
Citaat:Dat staat er dus niet. Er staat "misschien" en dat kun je als een opening zien om er verder over te discussiëren of het wel of niet zo is en waarom. Zo ontdek je dus beter het witte, het zwarte en het grijze gebied
Danielle_1 schreef:Lusitana,heb je er ook bij stilgestaan dat wij zoogdiermensen een wat gecompliceerdere geest hebben dan dieren?
Wij hebben een bewustzijn,zij niet
Al denk ik zelf graag dat dat wel zo is hoor.
In dat opzicht vind ik jouw vergelijking niet op gaan dus;)
Snoevie* schreef:edit:
ik zal proberen uit te leggen waarom ik niet zomaar aangeraakt wil worden door een vreemde.
ik vind gewoon dat je als vreemde persoon niet zomaar het recht hebt om een ander aan te raken,ik heb dan zoiets van: ik ken je niet,blijf van me af.
alleen mensen die ik ken mogen mij aanraken,niet iedere goochem die ik op straat tegenkom
Danielle_1 schreef:Stigmatiseren.....
Lusitana schreef:Aanrakingis een vorm van non verbale communicatie en paarden hebben daarbij behulp van het orenspel, wat wij missen. Dat maken we goed met de handen.
Citaat:Je katten voorbeeld, ik heb het niet over aanraking tussen willekeurigen, maar als een kat kittens krijgt, zal ze die echt wel likken en koesteren...
Citaat:Daar gaat het niet om. Als je dieren in het wild bekijkt, zul je zien dat deel van de communicatie per aanraking gebeurt. (een ander deel per lichaamstaal en een heel klein deel vocaal)
Citaat:Een gruwelijk experiment
Aanraking is zeer belangrijk in het menselijk leven. Uit een gruwelijk experiment van de Duitse keizer Frederik II in de dertiende eeuw is ons het belang van aanraking op een onomstotelijke manier duidelijk geworden. Om iets te weten te komen over de oorsprong van taal, liet de keizer een aantal baby's in twee groepen verdelen. De ene groep kreeg volledige aandacht. De baby's werden gevoed, er werd tegen ze gesproken en ze werden aangeraakt en geknuffeld. De andere groep kreeg te eten en te drinken, maar de noodzakelijke aandacht en aanraking werd hen onthouden. De baby's uit deze tweede groep stierven allemaal.
Aanraking is dus een levensbehoefte.
Snoevie schreef:men moet gewoon maar elkaars ' eigenaardigheden ' accepteren en zonder dat af te doen als raar of vreemd.
ik heb respect voor iemand die er anders over denkt,dan mag je dat toch ook terug verwachten.
het is gewoon niet abnormaal als je niet graag zomaar aangeraakt word.
en dat gezwam(vind ik)over wetenschappelijk onderzoek enzo.......mensen zijn veranderd,ook de manier van opvatten van aanrakingen.
Lusitana schreef:En ja de opvattingen over aanrakingen veranderen, oa er wordt dus nu een taboe op aanraken gelegd bij sommigen, maar het antwoord op de vraag of aanrakingen steeds normaler worden, is: het was al normaal.
Wat je krijgt is dat aanraking juist meteen als intiem of bedreigend wordt gezien als het wel gebeurt, als je het niet gewend bent. Dat wil niet zeggen dat het aanraken of de aanraker op zich slecht is.
faye schreef:...
Waarom zou ik het normaal moeten vinden?
Citaat:Ik vergelijk niet, ik zeg alleen dat aanraking bij alle zoogdieren voorkomt, en mensen zijn gewoon zoogdieren, waarom zou bij hen het ineens vreenmd zijn?
faye schreef:Er zijn toch genoeg zoogdieren te noemen die vreemde soortgenoten juist niet aanraken
faye schreef:Aanrakingen van ouders aan kinderen is toch iets heel anders dan een buitenstaander die communicatief blijkbaar niet vaardig genoeg is dat deze vind dat aanraken noodzakelijk is.
Lusitana schreef:Ik weet niet of men in andere culturen aanrakingen van vreemden normaler vindt/accepteren.
Citaat:De aanraking gaat wel degelijk gepaard met een boodschap of, in het geval van drukte, is min of meer onvermijdelijk.
Citaat:Da's natuurlijk onzin. Wij hoeven niets 'goed te maken'. Maar daarbij: aanraking is een vorm van nonverbale communicatie. Maar er zijn zeer veel meer vormen van nonverbale communicatie. Er is geen enkele reden waarom wij het 'gemis' van het orenspel per se via aanraking moeten compenseren, en niet via gebaren, gezichtsuitdrukking, of onze superuitvinding: de taal.
Bovendien kun je met je handen ook veel dingen overbrengen zonder een ander aan te raken, dus eigenlijk doet dat er ook niet toe
![]()
Lusitana schreef:Als een omaatje een leuk kindje ziet en het over de bol aait, is dat geen gebrek aan communicatie vaardigheden, maar komt het uit een gevoel van genegenheid!
En het IS communicatie, namelijk non-verbale.