Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lies schreef:Speciaal voor Sronnie
Zoek eens een BETROUWBARE bron.
lies schreef:
Citaat:Het wetboek van strafrecht bepaalt dat gevangenisstraf tijdelijk kan zijn of levenslang. De tijdelijke gevangenisstraf is normaliter maximaal vijftien jaar, maar indien op een delict levenslange gevangenisstraf staat kan- in plaats van levenslang- een tijdelijke gevangenisstraf van twintig jaar worden opgelegd. Dat betekent dus dat levenslang niet hetzelfde is als twintig jaar. Indien de rechtbank een levenslange gevangenisstraf oplegt, moet de veroordeelde in principe levenslang zitten. Wel kan hem bij koninklijk besluit eerder gratie worden verleend. Daarover adviseert de rechter die de straf heeft opgelegd aan de minister van justitie die politiek verantwoordelijk is voor de te nemen beslissing. Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar. Als iemand in plaats van levenslang twintig jaar opgelegd krijgt, zit hij echter zowiezo geen twintig jaar, ook niet als er nooit gratie verleend wordt. Dat komt door het systeem van de vervroegde invrijheidsstelling.I
lies schreef:
Speciaal voor Sronnie
Zoek eens een BETROUWBARE bron.
Citaat:Een levenslange gevangenisstraf betekent in Nederland ook echt levenslang. De veroordeelde zal de rest van zijn leven in detentie verblijven.
In ons land wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten straffen: een tijdelijke gevangenisstraf of een levenslange gevangenisstraf. Een tijdelijke straf kan normaal gesproken maximaal 15 jaar zijn. Maar indien op een bepaald delict levenslange celstraf staat, kan in plaats daarvan ook nog 30 jaar worden opgelegd.
Justy schreef:lies schreef:
Dat zeg ik![]()
Edit: Sronnie, niet selectief quoten hè:Citaat:Het wetboek van strafrecht bepaalt dat gevangenisstraf tijdelijk kan zijn of levenslang. De tijdelijke gevangenisstraf is normaliter maximaal vijftien jaar, maar indien op een delict levenslange gevangenisstraf staat kan- in plaats van levenslang- een tijdelijke gevangenisstraf van twintig jaar worden opgelegd. Dat betekent dus dat levenslang niet hetzelfde is als twintig jaar. Indien de rechtbank een levenslange gevangenisstraf oplegt, moet de veroordeelde in principe levenslang zitten. Wel kan hem bij koninklijk besluit eerder gratie worden verleend. Daarover adviseert de rechter die de straf heeft opgelegd aan de minister van justitie die politiek verantwoordelijk is voor de te nemen beslissing. Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar. Als iemand in plaats van levenslang twintig jaar opgelegd krijgt, zit hij echter zowiezo geen twintig jaar, ook niet als er nooit gratie verleend wordt. Dat komt door het systeem van de vervroegde invrijheidsstelling.I
lies schreef:AAAARRRGHHH, ben je nu zo dom of doe je alsof?
Richtje schreef:@Michelle, het eerste wat ik denk als ik die lijst zie die jij opsomt is: Hoe kan dat?
Betere zorg, beter onderwijs, enz. Waar komt dat geld vandaan als je tegelijkertijd minder gaat betalen??
Taygalover schreef:Hij wil toch enorm bezuinigen op ontwikkelingshulp en financiering aan de EU?
Richtje schreef:Taygalover schreef:Hij wil toch enorm bezuinigen op ontwikkelingshulp en financiering aan de EU?
Dan nog denk ik niet dat het haalbaar is... en bezuinigen op ontwikkelingshulp? Ben ik ook zeker geen voorstander van
_Michelle__ schreef:Zit nu de bron van de NOS te lezen. Het stukje van Volkert van der G en Mohammed B.
Waarom Mohammed B. wel levenslang heeft gekregen en Volkert van der G. niet. Omdat hij spijt heeft betuigd voor zijn daad.
Komt er lekker makkelijk vanaf dan. Even zeggen dat het je spijt en klaar! Moet niet kunnen