Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Ronnie26

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:52

Snoevie: Ja ik vind het ook allemaal raar hoor. Hoe zal dat
dan eigenlijk in marokko zitten? Als bijv. Ik IN marrokko ben
en ik scheld er daar een uit voor ter.ingmarokaan.. zou dát
dan ook mogen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:54

Juud87 schreef:
ik vind dat ze zich aan moeten passen, gebruiken en geloofdingen mogen ze best houden, mits het acceptabel is.
burka's vind ik not-done, net als buitenlands praten in de winkels etc.

ik zal me ook moeten aanpassen als ik ga verhuizen. waar dan ook heen.

Ehh... Ik ben buiten-Nederlander. Ik praat in de winkels Nederlands tegen mijn gezinsleden. Waarom niet? Alleen in een gesprek waarbij anderstaligen zijn betrokken pas ik me aan. Uiteraard.
Burka's.. hmmm... ik zie graag iemands gezicht maar of het nou aan mij is om iemand zich ongemakkelijk te laten voelen elke dag dat hij of zij in m'n omgeving is en ik de burka niet gewend ben vind ik nou ook weer zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:55

Dat heb ik al meerdere malen aangehaald

OP mijn werk, waar ik tomaten verkocht kwamen veel buitenlandse mensen, met hun buitenlands gewoonte.
Zo was afdingen heel gewoon, ook als je zei dat het een vaste prijs was.

En dan kwam het
Jij bent vrouw, jij niets weet, ga baas haal.
En dat verschillende keren in de week *zucht*

Ik zou eens moeten zeggen, jij bent een domme turk.

Dat mag dan weer niet.. Verward

Het is idd zo erg geworden dat de baas de hele huisverkoop gestopt heeft.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:57

runningkawa: Ja presies, maar ze proberen het ook echt
in bijv normale kleding winkels zoals H&M proberen ze soms
nog af te dingen... Frusty

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:58

Dat vind ik echt een argument van de kleuterschool: "ja maar hij zei het ook."

Overigens vind ik dat taalgebruik niet te accepteren - van niemand. Maar niet omdat ze moslim, buitenlands, donker van huidskleur of puber zijn, maar omdat het gewoon onacceptabel taalgebruik is! Mijn eerste reactie is dan ook niet om het als 'zie je wel, weer die buitenlanders' te zien. Overigens denk ik dat een buschauffeur als professional helemaal niet moet gaan schelden, ook niet terugschelden. Dat pubers zo onvolwassen zijn is jammer, dat werknemers dat doen is nog veel erger. (Ja, je mag daar best actie tegen ondernemen, maar niet door terug te schelden en ook niet door fysiek geweld)

Overigens scheldt iedereen altijd met dat wat het makkelijkst scoren is...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:58

ik heb voor de middelste oplossing gekozen, maar vind zelf ook wel dat nederlanders buitenlanders moeten accepteren, in ieder geval wel de mensen die zich gewoon normaal sociaal gedragen zeg maar

neem nou dat idee om voor ik dacht het suikerfeest ofzo in ieder geval een islamitisch feest een dag vrij te geven ipv ik meen 2de pinksterdag ofzo, dat vond ik wel een goed idee, alleen een heleboel nederlanders waren ertegen en toen ging het dus weer niet door, jammer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:00

Ja ik vind dat ze zich tot op zekere hoogte moeten aanpassen. Het werkt gewoon niet als iedereen met andere regels leeft. Opzich heb ik geen problemen met een hoofddoek maar ik vind het wel prettig als ze in het openbaar gewoon nederlands praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:00

Het voelt anders niet erg fijn als je dat regelmatig naar je oren krijgt, shadow

Laat ik dan de scheldwoorden nog maar achterwege laten als je de baas niet haalt.

Kan toeval zijn, maar daar op het werk heb ik dat zelfde niet mee gemaakt met de Nederlandse mensen

nogmaals, kan toeval zijn..maar voelt anders...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:02

mijn vader heeft overigens niet teruggescholden,maar vind jij dan maar dat hij moet toekijken hoe hij bespuugd en uitgescholden word?
en heus niet alleen met chauffeurs,zo zijn er nog vele andere dingen

*edit: ik bedoel het ook niet rot,het is alleen zuur als ze wel vanalles tegen jou mogen roepen,en jij mag dan niks terugzeggen anders is het discriminatie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:04

Siria schreef:
neem nou dat idee om voor ik dacht het suikerfeest ofzo in ieder geval een islamitisch feest een dag vrij te geven ipv ik meen 2de pinksterdag ofzo, dat vond ik wel een goed idee, alleen een heleboel nederlanders waren ertegen en toen ging het dus weer niet door, jammer

Volgens mij weten de meeste mensen allang niet meer waar Pinksteren uberhaupt mee verbonden is.
Dat feest met die eieren toch? (c) Youp van't Hek

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:07

Lusitana schreef:
Oh help, laat ik aub niet te politiek gericht gaan zwammen, want daar ben ik niet goed in Clown

Nou Lusitana... het gaat je goed af hoor. Ik ben het eigenlijk trouwens helemaal met je eens. Je uitspraak dat er een verschil is tussen gediscrimineerd worden en je het zich gediscrimineerd worden is puntgaaf. Met nog een aanvulling dat er ook nog eens een verschil is tussen zich gediscrimineerd voelen of gewoon je gelijk willen halen.
Ga zo door m'n kind en je zult nog terug moeten naar NL omdat politiek NL je nodig heeft Cool (of is de zonnebril ook niet toegstaan?). Overigens ben ik ook
B(uiten)NLer.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:08

Siria schreef:
ik heb voor de middelste oplossing gekozen, maar vind zelf ook wel dat nederlanders buitenlanders moeten accepteren, in ieder geval wel de mensen die zich gewoon normaal sociaal gedragen zeg maar

Ik zeg heel eerlijk dat ik snel vooroordelen heb als ik een buitenlander zie..
dus buitenlanders accepteren zal mij nooit lukken.. en ik denk genoeg
andere mensen ook niet. Maar aan de andere kant, ik ken buitenlanders
die ik vreselijk haat. Maar ik ken ook een jongen die buitenlands is waar ik het ontzettend goed mee kan vinden. Maar over het algemeen denk ik
dat turken en marrokanen enz. er zelf voor gezorgt hebben dat 'wij' zo over ze denken.

En ik vind dat ze hun feesten ook wel mogen houden, maar dan wel zodat
wij er geen last van hebben. En moskeën enz. die bouwen ze maar in hun
eigen land.. buitenlandse cultuur.. blijft maar mooi butienlands.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:10

dan ben ik benieuwd,Ronnie26,waarom je die gevoelens zo hebt gekregen?
waarom haat je sommige mensen dan zo?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:12

Haten is wel een heel zwaar woord zeg, poeh Verward

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:13

Schimmelig schreef:

Ja nja haten, zo bedoel ik het niet..

Edit: heb me eigenbericht ff teruggelezen en zo bedoel ik het wel.
Maar er staat dus niet dat ik ze allemaal haat he.. als je goed gelezen hebt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:16

Ronnie26 schreef:
Schimmelig schreef:

Ja nja haten, zo bedoel ik het niet..

Je gaat gewoon niet zo prettig om met 'andersdenkenden' Tong uitsteken

Zijn dit dan 'alle allochtonen', of specifiek 'moslims'?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:18

Snoevie schreef:
mijn vader heeft overigens niet teruggescholden,maar vind jij dan maar dat hij moet toekijken hoe hij bespuugd en uitgescholden word?

NEE, zeker niet.

Maar ten eerste moet je niet alles aan het 'buitenlands zijn' verbinden. Pubers zijn nou eenmaal vaak vervelend, grof en niet netjes. Die schelden. Maar.... als het een blonde jongen is, dan is het 1 vervelende puber. Als het een marokkaanse jongen is, dan wordt het gezien als weer een buitenlander, en zie je wel...

Ten tweede is terugschelden gewoon nooit de oplossing. (Maar, kalm en beleefd uit de bus zetten en evt een boete wegens zwartrijden erachteraan vind ik een prima oplossing.)

Citaat:
*edit: ik bedoel het ook niet rot,het is alleen zuur als ze wel vanalles tegen jou mogen roepen,en jij mag dan niks terugzeggen anders is het discriminatie

Ze mogen het niet roepen. Maar ze roepen het omdat het een bijzonder makkelijke manier van scoren is. Geef ze die macht niet...

Daarbij voelen ze zelf wel degelijk genoeg discriminatie, en er zit dan ook een deel verzet in. Mijn kaartje wordt nooit gecontroleerd, maar bij veel allochtone jongeren wordt het kaartje met een vergrootglas gecontroleerd. Stel je voor dat jij elke dag gewantrouwd wordt? Dat is ook niet leuk.

Ja maar, breng jij daar misschien tegenin, daar hebben ze het zelf naar gemaakt. Maar dat is niet zo. Het is niet een 'ze'. De ene allochtone jongere is *niet* verantwoordelijk voor het gedrag van de andere. Zoals jij niet verantwoordelijk bent voor het gedrag van alle paardenmeiden.... Sommige zijn vervelend tot en met, maar daar kun jij niets aan doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:21

nee daar heb je ook gelijk in.
maar het is gewoon zo'n grote groep die rottigheid uithaalt(ik rij vaak mee met mijn vader,zie het ook met eigen ogen,en hij controleerd gewoon ieders kaartje,ook die van de nederlandse overbuurjongen en de turkse buurman,en ja ik vind het ook erg voor degenen die het wel goed doen/bedoelen)
maar dan is het soms moeilijk er neutraal tegenover te staan.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:22

Schimmelig: Nou waar ik 'niet zo prettig' Tong uitsteken mee om kan gaan
dat zijn dus ook echt, turken, marrokanen en in die richting.
Omdat ik vind dat veel van hun rare gewoontes hebben en denken
alles te kunnen doen hier in NL. En ik vind dat dat dus niet zo
werkt. Want zeg nou zelf.. 9 van 10 keer is het er wel zo een
die wat flikt. Ik zeg niet dat nederlanders zo braaf zijn.. natuurlijk zijn er wel gekken Tong uitsteken . Maar als je in een ander land
woond. Dan moet je respect hebben voor de mensen hier, en je aan de
regels houden. Ze moeten al blij zijn dát ze hier alleen al mogen wonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:26

Ik heb trouwens het idee dat ze het hier wel aardig onder controle hebben, zeker ook op de bussen. Ik reis veel met de bus (overdag, s'avonds, in het weekend, maakt niet uit) maar zie eigenlijk zelden wat verkeerds. Heb het idee dat ze het hier ook gestructureerd hebben aangepakt - maar dat helpt dus wel blijkbaar. Hoop dat ze zoiets ook bij jullie kunnen doen, want vaak is het echt zo'n sfeer die vervelend wordt, die eerst doorbroken moet worden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:27

Ronnie26 schreef:
die wat flikt. Ik zeg niet dat nederlanders zo braaf zijn.. natuurlijk zijn er wel gekken Tong uitsteken . Maar als je in een ander land

Ah, je kunt dus moeilijk met moslims overweg Knipoog
Nu heb ikzelf ook weinig met de Islam hoor. Ik vind de meeste denkbeelden behoorlijk wreed. Hoewel ik uiteraard respect opbreng voor de keus van een ander.

Je laatste opmerking vind ik echter een beetje misplaatst. '' Ze moeten al blij zijn...''
We hebben tenslotte zelf gekozen ''ze'' hierheen te halen destijds... Dit is door ons eigen toedoen zo...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:28

jeetje, een moeilijke discussie waar waarschijnlijk nooit een eenduidig antwoord op kan komen.
Ik ben absoluut voor aanpassen aan en respect voor de nederlandse samenleving. Alleen vind ik dat Nederlanders hun waarden en normen wel heel erg opdringen aan anderen. Ik heb jaren gewerkt bij vluchtelingenwerk en heb in een hoop "buitenlandse culturen" dingen gezien die de nederlandse cultuur een stuk zou kunnen verbeteren zoals de omgang met ouderen en respect voor elkaar.
Ook denk ik dat de afkeer van sommige mensen voor bv de burka voortkomt uit angst en onwetendheid. Ik zou zeggen laat iedereen lekker zichzelf en waar de een zich prettig bij voelt hoeft voor de ander absoluut niet zo te zijn. Wat betreft het praten van nederlands in openbare gelegenheden...tja een twentenaar of volendammer kan ik toch ook echt niet verstaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat iedereen nederlands moet kunnen spreken, maar je kan een buitenlander niet verplichten om nederlands te spreken alleen zodat wij ons er prettig bij voelen. Soms worden problemen aan buitenlanders toegeschreven die eigenlijk bij ons zelf vandaan komen.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:30

Schimmelig schreef:
Ronnie26 schreef:

Ah, je kunt dus moeilijk met moslims overweg Knipoog
Nu heb ikzelf ook weinig met de Islam hoor. Ik vind de meeste denkbeelden behoorlijk wreed. Hoewel ik uiteraard respect opbreng voor de keus van een ander.

Je laatste opmerking vind ik echter een beetje misplaatst. '' Ze moeten al blij zijn...''
We hebben tenslotte zelf gekozen ''ze'' hierheen te halen destijds... Dit is door ons eigen toedoen zo...[/quote]

Ja maar dat is nu niet meer zo.. nu komen ze zelf.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:32

@ Ronnie: Dat zijn veelal kinderen van die generatie Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:32

maar het 'slecht aanpassen' hebben ze wel zelf gedaan,al is het in het begin te lang getolereerd.
wat ik zei,je mag gerust je eigen ding doen,maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

en @ Rissa: ik ben het gedeeltelijk met jou eens:
het is fijn als je je bij bepaalde dingen goed voelt,alleen soms kan dat wat té zijn en moet je het lekker binnenshuis houden.
en ik vind dat je buitenlanders die hier komen wel kan verplichten nederlands te spreken omdat dat prettiger is.
anders is er bijna geen normale communicatie mogelijk.

over opdringen gesproken,ik vind dat met hollanders reuze meevallen,ik vind eerder dat de islam ons een beetje opgedrongen word.

en welke problemen bedoel je als je zegt dat nederlanders die toekennen aan buitenlanders?