Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:31

Het mooiste zou zijn als iedereen vanuit zijn eigen huis kon werken of op zijn minst iedereen een eigen kantoor had.
Dan zouden mensen zich niet meer druk over de ander over hoe zeer die naar rook stinkt, of zweet of parfum, te dik is, verkeerde kleding aan heeft of een verkeerd kapsel heeft.
Dat druk maken kost ook tijd en komt in ieder geval de goede werksfeer niet ten goede.

Zelfs al zou iedereen morgen stoppen met roken dan verzint de mensheid wel weer wat nieuws om zich aan te ergeren.
Om moe van te worden. Clown

Ergeren geeft trouwens ook stress en stress is absoluut niet goed voor de gezondheid. Haha!

En ja hoor: alle rokers nemen teveel pauze's, stinken, en zijn slechte werknemers. Bovendien gaan ze allemaal naast niet rokers staan zodat die ook lekker ziek worden. Als dat mensen blij maakt vind ik het helemaal best. Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:33

Ik maak me er absoluut niet druk om op het werk. Er wordt hier alleen om een mening gevraagd in dit topic en die heb ik er wel over Knipoog
Wat mij betreft weigert een werkgever een roker, einde discussie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:35

Fitzroy schreef:
Ach, makkelijk he, om de schuld zo op de niet-roker af te schuiven. Jouw bovenstaande bewering raakt echt kant noch wal, faye en vind hem nergens op slaan.
Laat ik je dit zeggen: als het in 2 grote bedrijven, een goede afspiegeling van werkend Nl, er zo aan toe gaat als waar ik gewerkt heb, lijkt het me sterk dat het in de rest van de bedrijven anders gaat.
Maar ik stop hiermee. 't is idd totaal zinloos om met rokers hierover te praten, die proberen zich hier toch uit te kletsen.

Euhm, ik rook niet!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:44

de discusie over roken zal altijd blijven

vindt zelf dus niet dat een werkgever een roker mag weigeren
maar goed dat is mijn mening
en ja ik rook, en werk

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:07

En volgens het nieuwsbericht wat ik geplaatst heb op pagina 6 mógen werkgevers rokers ook niet weigeren.

Ik ben roker (maar niet op mijn werk, aanwensel), mocht een werkgever beginnen over het minder productief zijn van rokers (of ander gezeur over het van je werkplek zijn, klokken, te lang pauzes nemen, bla bla) dan wíl ik daar al niet eens meer werken. Wat een kortzichtigheid en betutteling. Als je je werk maar goed doet, ja toch? Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:22

ThePast03 schreef:
Van mij mag een werkgever een roker weigeren, alleen het mag van de wet dus niet.
Van mij mag een werkgever duidelijk laten merken dat hij een vreselijke hekel aan rokers heeft, ook al is dat in privetijd, dan weet ik tenminste zeker dat het nooit zal gaan klikken.

Dit vind ik een goeie!
Ik ben juist ook voor eerlijkheid!

Iets wat niet op de quote slaat is:
Een baas moet zorgen dat het bedrijf blijft draaien, dus moet hij de beste mensen aannemen. Ook de gezondste, want de overheid doet er alles aan om de werkgever te laten betalen voor en zieke werknemer.....
Dan krijgen we weer discriminatie Verward
Ook moeten werkgever een rokershok maken of ze buiten laten roken. Dan krijg je toch ook discriminatie? Bij een klein bedrijfje met 1 of geen roker, zal hij echt niet slim zijn om meer rokers
aan te nemen, zodat hij exrta kosten moet gaan maken voor een aparte rookruimte.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:37

Of hij er nu 1 of tien heeft, die rookruimte is niet verplicht

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:47

Maar wel dat ze dan buiten moeten roken ig niet op de werkplek.
En dat buiten roken is niet een reclameplaatje......
Of is dat moeilijk te begrijpen???

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:55

Ja ik vind van wel: een roker kiest er zelf voor om te roken, als een bedrijfseigenaar liever een niet roker aanneemt moet dat wel kunen. Oke, als er een rook ruimte is enzo, maakt het weer minder uit natuurlijk. Uiteindelijk draait het om iemands kwaliteiten!!!!!! Laat dat voorop staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:34

superwoman schreef:

Bij ons staan ze in de parkeergarage, prima toch? Wat een gezeur zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:00

M3isSi3j schreef:
en het zijn natuurlijk alleen de nietrokers die kletsen?

Ja , want de rokers moeten roken. Roken is roken en kletsen is kletsen. Clown

Ik iig zou een nietroker als oppas voor mijn kinderen willen hebben, basta!!

Dan roken onder werktijd, als het werk er niet onder lijdt, dus je telefoon die steeds door een ander moet worden aangepakt, anders rookpauzes instellen. Schone lucht op de werkvloer is erg prettig om in te werken.

We praten steeds over discriminatie, maar is dat wel discriminatie? Lijkt wel alsof er nergens meer onderscheid in gemaakt mag worden. Mensen onderscheiden zich met een ander of met iets anders de hele dag, dieren doen dat ook. Dat zit in de mens. Wij kijken de hele dag naar anderen, beoordelen, maken een maatstaf voor ons zelf en bepalen of we nog steeds bij de boventoon mogen horen. Liever iemand iets minder kwalificeren, sommigen noemen dat jaloesie, sommigen wedijver, sommigen natuurlijk selectie. Criteria stellen is heel normaal als je een groep gaat samenstellen. Leeftijd wordt al zo lang als een van de criteria gesteld in Nederland, mag ook niet, wordt wel gedaan. Een groep rokers die een nieuwe collega zoekt, zal gaan voor de roker, een direktie die nietroker (meer) is, zal om zijn redenen gaan voor een nietroker. Dan zijn er nog tal van andere criteria die er gehanteerd wordt. Ook wel bekend dat de knappe met dezelfde mogelijkheden, is immers via briefselectie uitgekozen voor soll. gesprek, eerder aangenomen zal worden dan de lelijke, of stinkenende. Een jong knap grietje met leuke babbel en weinig ervaring of een moderne vrouw van middelbare leeftijd met veel ervaring? Ik denk het leuke knappe grietje. Maar als de baas zijn criteria heel erg bij het roken ligt en het jonge knappe grietje rookt, tja dan zal hij voor die oudere kiezen.

Of rokers daadwerkelijk vaker ziek zijn dat weet ik niet en of ze altijd stinken, geloof ik ook niet, maar in deze discussie zitten voornamelijk vrouwen en de mannelijke collega's met het eeuwige zware shaggie in de mondhoek hebben zeer zeker wel een penetrante geur om zich heen en die zullen ook zeer regelmatig dat shaggie in een hoekje ergens gaan roken. Althans zo hoor ik op het werk bij mijn man, daar is roken ook sinds kort op de werkvloer verboden en het rookhoekje is de hele dag bezet, zoek je iemand, eerst het rook hoekje proberen en 99% keer kans dat je beet hebt. Sigaar Door het beleid zijn er wel weer een heleboel gestopt met roken, dus heeft ook een positieve kant.

De banen liggen niet meer voor het opscheppen en de criteria om een baan te krijgen en te mogen houden worden steeds zwaarder, maar er zijn genoeg lieden die aanscherping wel nodig hebben. Ik heb met buitenlands management gewerkt vroeger en man-o-man wat konden zie zich storen aan de nederlandse werkmentaliteit.
Ik denk dat eisen stellen hedentendage een voorbij gaande mogelijkheid is. Als een baas alleen brildragers wenst, zal zijn afdeling alleen vol met brildragers zitten. Daar kun je gewoon niks tegen doen en als je gaat solliciteren en ze vragen, rook jij? denk ik dat je het addertje al moet voelen en eieren voor je geld moet kiezen ipv in discussie te gaan. In Amerika zijn ze helemaal spastisch over roken. Nou zover zijn ze nog niet hier.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:10

er word hier nogal gesugereerd dat een roker meer en langer pauze heeft.
eerlijk gezegd is dat niet mijn ervaring,
vooral omdat er al veel op een roker word gelet,
want hij/zij zou wel langer pauze nemen.

als een roker even niet binnen oog bereik is,
dan zal ie wel stiekem een peukie roken zijn!!!!

als een niet roker niet binnen oogbereik is,
ach die is even naar het toilet.

persoonlijk erger ik me aan de niet rokers,
die te pas en te onpas hun mobieltje te voorschijn toveren,
en onder de baas zijn tijd hun vrienden clubje warm proberen te houden.
hoeveel tijd gaat daar in zitten,
dat is ook de baas zijn tijd.

nee inderdaad mobieltje stinkt niet, ruikt niet uit zijn mond.
komen alleen de meest vreselijke geluiden uit

zolang er rokers en niet rokers zijn,
blijf de disucusie drijvende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:33

faye schreef:
superwoman schreef:

Bij ons staan ze in de parkeergarage, prima toch? Wat een gezeur zeg!

Het gaat er toch niet om waar het goed is geregeld, dat is ook nog
persoonlijk.
Het gaat erom of een werkgever een roker mag weigeren......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:36

terorita, jij haalt er ook weer andere dingen bij....
Waarom kunnen rokers ook niet met hun mobieltje bezig zijn????
Net als kletsen wat ook irri kan zijn, wat al eerder is opgekomen.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:38

Ehm... Om antwoord te geven op de titel: nee Clown

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:40

haal er misschien inderdaad andere dingen bij,
dit is een voorbeeld.
bij mij op het werk zijn het toevallig de niet rokers,
die zich gedragen als de mobiele eenheid.
word daar wat van gezegd, krijg je altijd naar je kop ja maar jij rookt.
op de vraag of ik te pas en te onpas met een peuk loop,
kunnen ze geen antwoord geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:57

Raar dat het spelen met het mobieltje getolereerd wordt. Als iemand privegesprekken voert op het werk, is iets wat de baas behoort aan te pakken. Idd mobieltjes die afgaan, kunnen heel irritant storen, maar ik denk dat die zelfde bewuste baas de ontelbare plaspauzes ook niet ziet. Waarschijnlijk ook een baas die met de welbekende ordner onder zijn oksel elke ochtend en middag even een dik uur weg is.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:06

russel schreef:
Raar dat het spelen met het mobieltje getolereerd wordt. Als iemand privegesprekken voert op het werk, is iets wat de baas behoort aan te pakken. Idd mobieltjes die afgaan, kunnen heel irritant storen, maar ik denk dat die zelfde bewuste baas de ontelbare plaspauzes ook niet ziet. Waarschijnlijk ook een baas die met de welbekende ordner onder zijn oksel elke ochtend en middag even een dik uur weg is.....

Of die -net als mijn directeur- ergens z'n auto parkeert en een uur gaat pitten onder werktijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:08

Quellian schreef:
russel schreef:

Of die -net als mijn directeur- ergens z'n auto parkeert en een uur gaat pitten onder werktijd.

Das helemaal geweldig. Ik heb een baas gehad die tussen de middag, deur op slot, gordijnen dicht en idd Slapen Slapen Slapen Slapen , er mocht een dik uur niemand aan die deurknop komen. Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:09

Dát bedoel ik. En dan zou ik geen peukie mogen roken? Hele dikke neus Haha!

Hier doen ze niet moeilijk over roken trouwens. We zijn met 3 rokers, ik ga meestal maar 1x per dag mee naarbuiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:52

Daar gaan we weer met de vergelijkingen. Hij doet dit dus ik mag ook wel dat.
Een roker kan gewoon stoppen met roken. Dan hebben we al die discussies en wetjes en weet ik het wat niet nodig. Niemand heeft me ooit uit kunnen leggen waarom iemand zou moeten roken. Je kunt het laten en als het belangrijk is om een baan te kunnen krijgen of weet ik het wat, dan lijkt het mij logisch om gewoon te stoppen, net zoals vrouwen wél ineens bereid zijn om te stoppen als ze zwanger zijn ofzo.

Het lijkt mij dat iemand die bereid is op te stoppen met roken voor zijn werk zeer gemotiveerd is en dus de beste werknemer. Dáár zou IK voor kiezen als baas.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:45

Ik vind gewoon dat een ondernemer zelf een keuze mag en moet maken op zijn persoonlijke voorkeur.

Helaas moet je om een gezond en lopend bedrijf te hebben en houden, gezonde mensen moet aannemen met weinig kans tot ziek worden, omdat als er iemand in de ziektewet valt de kosten zó ontzettend hoog zijn, het bij een klein bedrijf moeilijk is om nog te "overleven". Dankzij die
goeie overheid die zegt dat je niet mag discrimineren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:09

Rokers vaker ziek? Bullshit. ja ze hebben meer kans op longkanker, maar dat dient zich vaak pas aan als ze tegen pensioengerechtigde leeftijd lopen.

Ik heb toevallig vandaag een klacht gehad van een van mijn medewerkers dat collega A steeds ging roken. Weet jet dat zeker vroeg ik? Jahaa, ze is iedere keer weg. Ik zeg nou meid, ze is in het archief bezig voor mij, en nu we het er toch over hebben, het valt mij op dat jij wel erg veel bij collega C op de kamer doorbreengt en dat het er erg gezellig is. Heb nog nooit iemand zo van kleur zien verschieten Haha!

Rokers zijn nu eenmaal niet meer gedoogd, maar ik vind dat je ook kunt overdrijven. Niet roken op de werkplek! Ja
Maar er wordt hier bij voorbaat al vanuit gegaan dat rokers steeds weglopen om een sigaret op te steken. En dat vind ik jammer. En nogmaals, dat is meestal door diegenen die zelf de kantjes ervan af lopen. Diegenen die wel hard werken hebben geen tijd om op een ander te letten Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:13

Ach, ik heb schijt aan wat anderen denken en rook vrolijk verder Lachen

Mensen die er last van hebben blijven maar gewoon uit m'n buurt Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:13

Lusitana schreef:
Het lijkt mij dat iemand die bereid is op te stoppen met roken voor zijn werk zeer gemotiveerd is en dus de beste werknemer. Dáár zou IK voor kiezen als baas.

Heel cru maar waar: sommige mensen hebben ook nog een privé leven naast hun baan Knipoog