Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:37

Schimmelig schreef:
Check kan je niet roken Sjag wel* Haha!

Nee, ook niet. Alleen shag Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:38

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:

Oops Bloos

Goed, je snapt wat ik bedoel
Ik rook zelf niet, maar dat had je geloof ik wel al berepen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:39

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:

Jawel dat is goedkoper, buksjag. Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:39

nee ik ook niet,maar geloof dat de gemiddelde nederlander het daar ook wel mee eens is. Als je dat in de topictitel had gezegd waren het geen 10 pagina's geworden Haha!

Overigens moet je ook niet te snel oordelen op wat je ziet, als dat sjaggie het enige genot is voor die mensen, die playstation misschien hard voor gespaard is om de kids toch iets te kunnen geven, en neckermann heeft vaak goedkope kleding, die toch ook echt af en toe gekocht moet worden Knipoog

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:40

Citaat:
Maar kun je de situatie waarin jullie hebben gezeten wel echt 'armoede' noemen. En onder welke categorie van 'armoede' valt dit specifieke geval dan?

Nee, wij hebben gelukkig nooit echt in armoede geleefd... Met hulp van onze lieve ouders. Maar als het zover was gekomen dat mijn vriend nu nog geen baan had gehad, dan denk ik wel. Je kan immers de huur, je verzekering enz niet meer betalen. Niet van 700 euro in de maand. En tja, onze lieve ouders kunnen ons ook niet eeuwig blijven helpen. Dus hadden we toch echt op straat beland, met een hele hoop schulden....
Dus tja, dat vind ik voor nederlandse begrippen toch echt wel armoede.

Citaat:
De kinderen hadden een playstation

Wij hebben ook een breedbeeld, een xbox enz. Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet arm kunt zijn. Al deze spullen zijn gekocht toen we het nog konden betalen... Als mijn vriend nu nog geen werk had gehad (zie mijn vorige bericht) hadden we die spullen wel gehad, maar konden we geen eten kopen, de huur niet betalen.
En die neckerman rekening. Mijn vriend had voor zijn nieuwe baan een pak nodig, maar we hadden geen geld om het te kopen. Dus tja, dan maar op afbetaling. Het was of zo, of geen nieuwe baan... Dus die rekening zegt helemaal niets. Er kunnen ook kleren voor de kinderen zijn gekocht, want tja kinderen groeien nou eenmaal. Als je geen geld hebt om nieuwe kleren te kopen, tja dan moet het wel op afbetaling...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:40

Zo kun je nog wel even doorgaan Russel.

De Playstation kan verkocht. Voor marktplaats.nl heb je een computer nodig (kan ook verkocht). Kinderen kunnen ook naakt naar school, of gedurende het hele jaar in zomerkleding Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:40

Schimmelig schreef:

Ik zag het gisteren nog op TV Rolleyes

Gezin dat klaagde over 'armoede'
De kinderen hadden een playstation, de vader rookte check en er lag een rekening van Neckerman op tafel Ja

Ja maar ho, die playstation heeft hij misschien gekregen bij een gsmabonnement, of via marktplaats.nl. Shag van de Lidl, een shaggie meer is een paar boterhammen minder, roken verminderd het hongergevoel, die Neckermann is op afbetaling, dus de kleren voor de kids gaan via de Neckermann is goedkoper dan in de winkel, want dan moet je meteen bv 200 euries afrekenen die ze dan dus niet hebben. Heel moeilijk om te oordelen met zo weinig echte informatie hoor, daar kan je je behoorlijk mee vergissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:41

Schimmelig schreef:

De Playstation kan verkocht. Voor marktplaats.nl heb je een computer nodig (kan ook verkocht). Kinderen kunnen ook naakt naar school, of gedurende het hele jaar in zomerkleding Ja

Jij bent echt hard. Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:44

peetie72 schreef:
Als je geen geld hebt om nieuwe kleren te kopen, tja dan moet het wel op afbetaling...

Ik ben van mening dat je dit soort 'problemen' ook op een creatieve manier kunt oplossen, toch?
2e hands, of van familie. (Ik wil nu niet zeggen dat ik overal een oplossing voor heb!)

*Ik heb nog nooit iets gekocht op afbelating, omdat de rente zo vreselijke hoog is (even voor de duidelijkheid)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:44

russel schreef:
Schimmelig schreef:

Jij bent echt hard. Haha!

Echt wel Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:45

Toch, als wij naar de sociale dienst moeten hebben we ook een huis met tuin, spullen, auto etc. Maar die hebben we toch gekocht toen we het nog goed hadden? Moet ik die dan weggooien als we binnen een paar weken inkomensloos zijn gekomen?? (effe afkloppen hoor, maar zo zie je maar hoe snel dat kan verkeren) Komen we een WW aanvragen en zeggen ze, go een nieuwe broek aan d'r lijf, komt ze met auto, maar ze rookt niet!! Pling

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:47

russel schreef:
Toch, als wij naar de sociale dienst moeten hebben we ook een huis met tuin, spullen, auto etc. Maar die hebben we toch gekocht toen we het nog goed hadden? Moet ik die dan weggooien als we binnen een paar weken inkomensloos zijn gekomen?? (effe afkloppen hoor, maar zo zie je maar hoe snel dat kan verkeren) Komen we een WW aanvragen en zeggen ze, go een nieuwe broek aan d'r lijf, komt ze met auto, maar ze rookt niet!! Pling

Als ik in zo'n situatie zou belanden, zou ik, denk ik mijn hele boedeltje van de hand doen. Dat is een snelle manier op te bespraren EN om te verdienen. Ikzelf hecht niet zoveel waarde aan mijn spulletjes Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:47

je snapt zelf ook wel dat het inmiddels bijna een standaardeis is dat je thuis een pc hebt voor schoolwerk, en internet is vaak noodzakelijk voor werkstukken. Heb je wel eens een week zonder pc gezeten op het moment dat je een werkstuk moet maken? Kinderen uit arme gezinnen hebben vaak al een uitzonderingspositie omdat ze niet mee kunnen doen met de mode, dan moet die pc er ook nog maar uit???

jullie gaan te snel, ik kom er niet tussen!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:48

Schimmelig schreef:
russel schreef:

Als ik in zo'n situatie zou belanden, zou ik, denk ik mijn hele boedeltje van de hand doen. Dat is een snelle manier op te bespraren EN om te verdienen. Ikzelf hecht niet zoveel waarde aan mijn spulletjes Bloos

Het geld moet je inleveren, dus schiet je ook niets mee op. Trouwens, je mag een bepaald bedrag aan bezittingen hebben, de rest wordt gewoon ingehouden van je uitkering.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:49

lieverd, met het verkopen van een 2ehands tv, radio en pc los je werkelijke schulden niet op Knipoog Je 2e handsboeltje kan net een flinke aanslag betalen van de belasting, als je mazzel hebt heet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:50

Schimmelig schreef:
russel schreef:

Als ik in zo'n situatie zou belanden zou ik denk ik mijn hele boedeltje van de hand doen. Dat is een snelle manier op te bespraren EN om te verdienen. Ikzelf hecht niet zoveel waarde aan mijn spulletjes Bloos

Op zo een moment gaan er velen er van uit dat die situatie maar tijdelijk is. Totdat het niet zo blijkt te zijn, werk toch niet zo van zelf sprekend is. Let wel wij zijn geen twintigers meer. Je spullen verkopen is zeker een optie, maar je gaat niet op de kale vloer zitten, op is op en dan kom je toch weer te kort.

Maarre onze hypotheek is altijd nog goedkoper dan een huurwoning hier, dus als wij dit huis uit moeten en moeten gaan huren dan pas komen we in de s*hit.....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:50

kjoetie schreef:
je snapt zelf ook wel dat het inmiddels bijna een standaardeis is dat je thuis een pc hebt voor schoolwerk, en internet is vaak noodzakelijk voor werkstukken. Heb je wel eens een week zonder pc gezeten op het moment dat je een werkstuk moet maken? Kinderen uit arme gezinnen hebben vaak al een uitzonderingspositie omdat ze niet mee kunnen doen met de mode, dan moet die pc er ook nog maar uit???

jullie gaan te snel, ik kom er niet tussen!!

Harder op je muis knop drukken Ja

Een PC is bijna een vereiste. Tegenwoordig heb je pc's op school (waar kinderen die het minder goed hebben thuis, hun huiswerk op kunnen maken). Ik kan mij herinneren dat ik het ook zo heb gedaan. Mijn schoolprestaties leden er niet onder. Al is een PC thuis hebben wel makkelijk. Bloos

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:51

kjoetie schreef:
lieverd, met het verkopen van een 2ehands tv, radio en pc los je werkelijke schulden niet op Knipoog Je 2e handsboeltje kan net een flinke aanslag betalen van de belasting, als je mazzel hebt heet dat.

Maar dat is dan wel een goede eerste stap naar 'uit de schulden raken'(?)

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:52

Citaat:
570 is geen vetpot, maar je kunt er van rond komen.

Nou sorry: Even een kleine berekening:
Huur: minimaal 250 euro in de maand, vaak meer
Verzekeringen: minimaal 150 euro in de maand (zorgverzekering, uitvaartverzekering, enz)
Energie/ gas/water: 150 euro in de maand
Telefoon: 50 euro in de maand
Eten/drinken: minimaal 50 euro per maand
En dan krijg je elk jaar nog zo'n leuke brief waarin staat of je even 300/400 euro over wilt maken aan de gemeente...

Nou sorry met 570 euro in de maand kan je echt niet normaal rondkomen hoor..... Je bouwt alleen maar extra schulden op...

Ik heb het gevoel dat hier een hele hoop mensen op reageren die geen idee hebben in wat voor situaties je allemaal terecht kan komen. Stel je komt arbeidsongeschikt thuis te zitten. Voordat je je eerste geld krijgt ben je al snel 2 a 3 maanden verder (het uwv is niet zo snel!). Inmiddels krijg je dan al de eerste dreigbrieven binnen van de incassobureaus, met allemaal extra kosten....

Nee, zo goed is het in nederland ook niet geregeld. Maar je moet eerst in zo'n situatie komen wil je dat inzien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:53

Een simpele pc kun je kopen in dumpstores, voor 25 euries heb je al een 486 en daar kan je ook je huiswerk op maken als het perse getypt moet worden, floppies hadden ze toen ook al. Moet het via internet verstuurd worden zou ik thuisstudie gaan doen Cool , dan hebben we ook geen leraren meer nodig.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:54

Schimmelig schreef:
Bealy schreef:
Schimmelig, sta je nog steeds voor 100% achter je stelling?

Dat mensen met schulden zoals (De postorderbedrijven, dure abbonementen, rokers) zich arm durven te noemen. Dat is nml de stelling die ik aan nam. EN dat de verzorgingsstaat zich niet verantwoordelijk zou moeten achten voor deze groep mensen. Daar sta ik volledig achter.

Ik heb het niet over de oudjes van dage, mensen met lichamelijke gebreken en iedereen die je verder dat 'hokje' kunt aanmeten. Deze mensen verdienen JUIST hulp van de staat, meer dan ze nu krijgen zelfs! Lachen

Ik kan me herinneren dat Chiqa mijn oma (88, dus een oude van dage) het allemaal aan zichzelf te danken had en jij dat beaamde.

Maar goed, zoals ik ergens al eerder zei; je past je stelling te pas en te onpas aan. Het zou je sieren wanneer je zei; Jullie hebben gelijk, ik zit fout, ipv zeggen dat wij (ik iig) niet kan/kunnen discussieren en persoonlijk word/worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:55

peetie72 schreef:
[
T
[/quote]

Huhh? Blond Blond Wat eet jij?? elke dag de frietpan aan en 1 sneetje brood per dag of zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:56

Ach Lies, wat goes around, comes around. Deze mensen denken het te weten, moeten alleen nog iets meer van het leven mee gaan maken om te snappen hoe het werkt in dit leven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:57

russel schreef:
peetie72 schreef:
[
T
[/quote]

Huhh? Blond Blond Wat eet jij?? elke dag de frietpan aan en 1 sneetje brood per dag of zo??

Ik zit hier per week al aan, alleen Bloos

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:58

Hmm, ja ik vind van wel. Er zijn uitzonderingen, maar in de meeste gevallen is er wat aan te veranderen.