Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Nou dan heb je toch wel ffkes iets nie goed gedaan....
Ik ben ook hoog opgeleid.. en heb nog nooit in de bijstand gezeten.. en ook niet in de ww.
russel schreef:Mogen die vrouwen eigenlijk wel werken van manlief? Ze komen dan toch in die verderfelijke westerse wereld? Stel dat de burka af gaat, dan kijken onze mannen naar die vrouwen en dat mag niet. Die vrouwen kunnen niet anders. Burka geen uitkering, burka af = doodsstraf, familie ten schande gemaakt.
xjudithx schreef:@ whiz: jouw oordeel ging mij direct aan. Mijn andere reacties op dit topic gaan over de vooroordelen tegenover allochtonen en vrouwen in burka in het bijzonder.
Citaat:1.00U ,,Gaat u naar Iran?'' vraagt Rachida van Bazar Tafillalet in Rotterdam. Zo vaak komt het namelijk niet voor dat vrouwen een gezichtssluier (burka of nikab) kopen. Zie er in Nederland dan ook maar eens eentje te krijgen. Een kleine islamitische winkel in Rotterdam-Zuid heeft er nog één liggen. Zes euro. ,,Marokkaanse vrouwen lopen er niet mee,'' zegt Rachida. Maar ze is zeer welwillend en helpt de jelleba (gewaad) en nikab aan te doen.
11.05U Getoeter op straat. ,,Zeg hoe heb je haar aan de haak geslagen, kerel,’’ zegt een automobilist met een arm uit het autoraam. Een dame met burka trekt in de 2e Middellandstraat in Rotterdam veel bekijks.
12.00U ,,appelflap wijf! Wil je die rommel zo snel mogelijk van je lijf halen!’’ De volgende opmerking kunnen we in onze zak steken, als we in hartje Rotterdam over straat lopen. Op de rand van het Schouwburgplein zitten stoere knapen en meiden. Gegrinnik, gegiechel en gesmoes als we voorbij lopen. ,,Boeh!’’ roept de eerste. Als een rij omvallende dominostenen krijgt deze begroeting navolging bij een ieder in de rij die we passeren. ,,Boeh!’’
13.00U Uitzendbureau Zorgwerk op de Coolsingel: ,,Een baan als thuiszorgmedewerker? Dat zal niet meevallen,’’ zegt een bang kijkende intercedente. ,,Zeker in een wijk als Kralingen zul je veel vervelende opmerkingen naar je hoofd krijgen, vrees ik. Moet die sluier dan echt om? Schoonmaakwerk is misschien wel een oplossing. Weet je wat, kom nog maar een terug als je je cv bij je hebt. O, je hebt geen diploma's. Nou, misschien moet je naar Vedior gaan of zo.’’
13.20U Twee minuten op de Lijnbaan en de opmerkingen gaan verder. ,,Hé Ali. Dat is een lekker wijf voor jou, of niet?’’ En: ,,Je hebt daar toch geen kalasjnikov onder verstopt hè. Je kunt zo bij de al-Qaeda aansluiten!’’ Of: ,,Zeg Henk, zullen we eens een winkel verder gaan kijken?''
13.30U Telkens weer die blikken. Minachting bij de een, medelijden bij de ander. En vooral veel vermaak en ongeloof. Moslimvrouwen kijken bezorgd. Alsof ze willen zeggen: ,,Och arme…’’ Moslimmannen flirten openlijk, hoewel dat niet mag tijdens de ramadan. Turkse jongens grappen en grollen in de deuropening van een reisbureau. ,,Hé, misschien doet ze haar sluier wel af en zit er iets heel lekkers onder!’’ De temperatuur onder de burka stijgt tot tropische hoogte.
13.45U Als bijstandsmoeder mag je in Utrecht niet meer met een burka solliciteren. In Rotterdam lijken ze iets soepeler. Of toch niet? ,,Dit draagt u toch maar tijdelijk?'' vraagt de medewerkster van uitzendbureau Luba bezorgd als we naar vacatures informeren.
14.30U Naar de Marskramer in Hillegersberg, waar ze personeel zoeken. ,,Iemand als jij wilt hier als weekendkracht aan de slag? Nou, dan zal ik een formuliertje moeten halen.’’ Vijftien minuten later en hardop lachend: ,,Die sluier moet dan wel af, hè! Dat wil je niet? Nou, over een hoofddoek discussiëren zal geen kwaad kunnen, maar een burka accepteren we echt niet.’’
14.45U In het chique Hillegersberg lopen ze in blazers, strakke overhemden, bretels en dure truien. Op het terras van eetcafé Facet vallen de monden letterlijk open van verbazing. Iedere pas wordt nauwlettend gevolgd, tot we uit het zicht zijn verdwenen. Eenmaal om de hoek, in de Bergse Dorpsstraat, maken ze van hun hart geen moordkuil. ,,Dat mens ziet er echt vreselijk eng uit!’’ ,,Zou het een man of een vrouw zijn?’’ ,,Kijk nou eens, daar heb je een carnavalsspook!’’ ,,Jij bent een neppert, of niet?’’
15.30U Ondanks de benauwde en zweterige atmosfeer onder de sluier heeft een nikab ook zo z’n voordelen. In de tram en metro heb je de ruimte. Zelfs de kaartcontroleur blijft op eerbiedige afstand. ,,Ik wil echt niet naast haar zitten hoor,’’ fluistert een meisje tegen haar vriendin. ,,Nou, Natasja, je moet echt ophouden met lachen. Dit is echt vreselijk onbeleefd.’’
russel schreef:russel schreef:Mogen die vrouwen eigenlijk wel werken van manlief? Ze komen dan toch in die verderfelijke westerse wereld? Stel dat de burka af gaat, dan kijken onze mannen naar die vrouwen en dat mag niet. Die vrouwen kunnen niet anders. Burka geen uitkering, burka af = doodsstraf, familie ten schande gemaakt.
Dit vraag ik mij dus af. Aan de andere kant zullen deze vrouwen ook het mikpunt gaan worden van spot op de werkvloer. Wellicht voelen die vrouwen zich wel heel erg naakt zonder burka. Zo iets van in je bikini achter de balie gaan zitten.
Whiz schreef:xjudithx schreef:@ whiz: jouw oordeel ging mij direct aan. Mijn andere reacties op dit topic gaan over de vooroordelen tegenover allochtonen en vrouwen in burka in het bijzonder.
En jou vooroordelen gaan mij eigenlijk ook direct aan..
Aangezien ik voor de wet..toch word gerekend als allochtoon..
Als 1 van je ouders in het buitenland geboren is.. ben je allochtoon
Urielle schreef:pfff het gaat veel te snel!
Het ging toch niet om integreren, als die mensen toch aan het werk komen, whatever?
Contact met mannen - zie mijn vorige bericht. FYSIEK contact mag niet.
De boerka-dames hoeven niet per se geen Nederlands te spreken, zo wel dan stuur je ze op Nederlandse les en voila.
Ik heb zelf een paar maanden garantiekaarten in zitten typen in een systeem, domweg overtikken, in je eentje in een kantoor. Kan iedere pino doen. Ook magazijnwerk heb ik al 'zwakke vrouw' gewoon gedaan, nog sterker, dat waren grotendeels vrouwen. Zwaar werk doe je met een heftruck of een pompwagen
Cayenne schreef:Ik heb ook een stuk gelezen waarbij een verslaggeefster van een blad met een Burka door de stad ging om te kijken hoe het Nederlandse volk reageerd. Moet eerlijk zeggen dat ik er nogal van schrok.Citaat:1.00U ,,Gaat u naar Iran?'' vraagt Rachida van Bazar Tafillalet in Rotterdam. Zo vaak komt het namelijk niet voor dat vrouwen een gezichtssluier (burka of nikab) kopen. Zie er in Nederland dan ook maar eens eentje te krijgen. Een kleine islamitische winkel in Rotterdam-Zuid heeft er nog één liggen. Zes euro. ,,Marokkaanse vrouwen lopen er niet mee,'' zegt Rachida. Maar ze is zeer welwillend en helpt de jelleba (gewaad) en nikab aan te doen.
11.05U Getoeter op straat. ,,Zeg hoe heb je haar aan de haak geslagen, kerel,’’ zegt een automobilist met een arm uit het autoraam. Een dame met burka trekt in de 2e Middellandstraat in Rotterdam veel bekijks.
12.00U ,,appelflap wijf! Wil je die rommel zo snel mogelijk van je lijf halen!’’ De volgende opmerking kunnen we in onze zak steken, als we in hartje Rotterdam over straat lopen. Op de rand van het Schouwburgplein zitten stoere knapen en meiden. Gegrinnik, gegiechel en gesmoes als we voorbij lopen. ,,Boeh!’’ roept de eerste. Als een rij omvallende dominostenen krijgt deze begroeting navolging bij een ieder in de rij die we passeren. ,,Boeh!’’
13.00U Uitzendbureau Zorgwerk op de Coolsingel: ,,Een baan als thuiszorgmedewerker? Dat zal niet meevallen,’’ zegt een bang kijkende intercedente. ,,Zeker in een wijk als Kralingen zul je veel vervelende opmerkingen naar je hoofd krijgen, vrees ik. Moet die sluier dan echt om? Schoonmaakwerk is misschien wel een oplossing. Weet je wat, kom nog maar een terug als je je cv bij je hebt. O, je hebt geen diploma's. Nou, misschien moet je naar Vedior gaan of zo.’’
13.20U Twee minuten op de Lijnbaan en de opmerkingen gaan verder. ,,Hé Ali. Dat is een lekker wijf voor jou, of niet?’’ En: ,,Je hebt daar toch geen kalasjnikov onder verstopt hè. Je kunt zo bij de al-Qaeda aansluiten!’’ Of: ,,Zeg Henk, zullen we eens een winkel verder gaan kijken?''
13.30U Telkens weer die blikken. Minachting bij de een, medelijden bij de ander. En vooral veel vermaak en ongeloof. Moslimvrouwen kijken bezorgd. Alsof ze willen zeggen: ,,Och arme…’’ Moslimmannen flirten openlijk, hoewel dat niet mag tijdens de ramadan. Turkse jongens grappen en grollen in de deuropening van een reisbureau. ,,Hé, misschien doet ze haar sluier wel af en zit er iets heel lekkers onder!’’ De temperatuur onder de burka stijgt tot tropische hoogte.
13.45U Als bijstandsmoeder mag je in Utrecht niet meer met een burka solliciteren. In Rotterdam lijken ze iets soepeler. Of toch niet? ,,Dit draagt u toch maar tijdelijk?'' vraagt de medewerkster van uitzendbureau Luba bezorgd als we naar vacatures informeren.
14.30U Naar de Marskramer in Hillegersberg, waar ze personeel zoeken. ,,Iemand als jij wilt hier als weekendkracht aan de slag? Nou, dan zal ik een formuliertje moeten halen.’’ Vijftien minuten later en hardop lachend: ,,Die sluier moet dan wel af, hè! Dat wil je niet? Nou, over een hoofddoek discussiëren zal geen kwaad kunnen, maar een burka accepteren we echt niet.’’
14.45U In het chique Hillegersberg lopen ze in blazers, strakke overhemden, bretels en dure truien. Op het terras van eetcafé Facet vallen de monden letterlijk open van verbazing. Iedere pas wordt nauwlettend gevolgd, tot we uit het zicht zijn verdwenen. Eenmaal om de hoek, in de Bergse Dorpsstraat, maken ze van hun hart geen moordkuil. ,,Dat mens ziet er echt vreselijk eng uit!’’ ,,Zou het een man of een vrouw zijn?’’ ,,Kijk nou eens, daar heb je een carnavalsspook!’’ ,,Jij bent een neppert, of niet?’’
15.30U Ondanks de benauwde en zweterige atmosfeer onder de sluier heeft een nikab ook zo z’n voordelen. In de tram en metro heb je de ruimte. Zelfs de kaartcontroleur blijft op eerbiedige afstand. ,,Ik wil echt niet naast haar zitten hoor,’’ fluistert een meisje tegen haar vriendin. ,,Nou, Natasja, je moet echt ophouden met lachen. Dit is echt vreselijk onbeleefd.’’
Whiz schreef:@ judith .. oh .. hmmm...![]()
Oh dan heb ik liggen
Urielle schreef:Van mij hoef jij geen boerka aan Schimmelig
Even voor de duidelijkheid: voor de heftruck zijn er mannen op het magazijn. Dat doen wij tere vrouwtjes niet
Whiz schreef:xjudithx schreef:@ whiz: jouw oordeel ging mij direct aan. Mijn andere reacties op dit topic gaan over de vooroordelen tegenover allochtonen en vrouwen in burka in het bijzonder.
En jou vooroordelen gaan mij eigenlijk ook direct aan..
Aangezien ik voor de wet..toch word gerekend als allochtoon..
Als 1 van je ouders in het buitenland geboren is.. ben je allochtoon
Schimmelig schreef:Als je in NL geboren bent, dan ben je toch gewoon autochtoon
Urielle schreef:Hygiene: ik zie niet in waarom kleding onhygienisch is.
Urielle schreef:Hey, niks tegen vrijetijdskleding he! Zo sta ik nota bene voor de klas!
Urielle schreef:Betreft: het identificeren > dat moet idd mogelijk zijn, eenmalig tegenover de werkgever (werkgeefster, vrouw van de werkgever, secretaresse...?)
Urielle schreef:Contact met mannen is geen probleem
Urielle schreef:Veiligheid: bij bepaalde fabrieksmachines van toepassing, verder niet.
Urielle schreef:Contact met collega's vind ik in heel veel functies van ondergeschikt belang.
Whiz schreef:@ciellitoLindo..
Dat ben ik ook echt wel hoor.