Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:39

Een vrachtauto mag ook gewoon niet harder, op geen enkele weg, ook geen snelweg.

Die wegen met groene strook ken ik hier in de omgeving geen, ja weet wel van het bestaan af :D
Zou daar ook een hekel aan hebben als dat 1 baans is en je kan dan niet voorbij bij een gewone auto.

Voor de tijd hoef je het niet te doen.
Jaaaaren geleden waren ze rondom eindhoven de N weg aan aan het leggen.
Daar mocht je toen 60.
Mijn tom tom wist dat niet, dus telde kilometers lang 120.
Echt verwaarloosbaar wat je er uiteindelijk aan tijd bij reed volgens de berekening.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:40

Met een bus/camper of buitenlands kenteken merk ik ook verschil. Nederlandse bus en dat gedruk was een stuk minder. Nagenoeg dezelfde bus frans kenteken en mensen willen er perce voorbij liefst ten koste van alles -O- .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:43

Ik merk dat mensen veel sneller opzij gaan als ze mijn agressief uitziende donkere Golf in hun achteruitkijkspiegel zien verschijnen, terwijl dat van mij echt niet hoeft. Het type auto maakt zeker uit, want ik maak ruim baan voor de Audi's en Mercedessen :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:45

Als ik mij echt ergens aan stoor op de weg, zijn het de zondagsrijders en buitenlanders op de meest linkerbaan hier in Duitsland. Die niet doorhebben dat 120/130 echt niks is, en ook zonder goed te kijken met deze snelheid naar links gaan om tergend langzaam degene die 2km per uur langzamer rijdt in te halen terwijl er mensen met 160+ aan komen die vol in de remmen moeten. Blijf lekker op de middenbaan als je geen gast geeft. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:48

Dan zal ik voortaan is gaan seinen met mijn BMW, kijken of ze vliegen :P

Ik ben overigens een k.t dan. Ik rij aan de snelheid, op navigatie, dus echte snelheid.
Als ik inhaal op de snelweg dus ook.
En komt er een seiner of bumperklever moet ik erg opletten dat ik het gas niet loslaat.
En ga zeker niet sneller naar rechts

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:52

prompter schreef:
Ik merk dat mensen veel sneller opzij gaan als ze mijn agressief uitziende donkere Golf in hun achteruitkijkspiegel zien verschijnen, terwijl dat van mij echt niet hoeft. Het type auto maakt zeker uit, want ik maak ruim baan voor de Audi's en Mercedessen :D

Ik juist niet :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:54

Ik negeer mijn tomtom als het gaat om hoe hard ik ga. Dat leer je af nl als je door bergen rijdt, tommie rekent plat, geen hoogtes.
Dan loopt panda ook netjes 1 op 20/22 en dan is het nog een beetje te doen als je wat langer onderweg bent. Relaxter ook en dat is wel fijn als je er al 10+ uur op hebt zitten in putjes weer. Nu met mooi weer is het ook fijner voor mij qua makkelijk volhouden en 90-95 bij 2500rpm is weer inderdaad zuiniger. Dat tommie dan net an 90 aangeeft? soit, veilig thuis komen zonder uit de auto naar de pijnstillers te hoeven kruipen maakt van huis gaan stuk aantrekkelijker.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:58

karuna schreef:
Waarom eigenlijk? En waarom de smiley alsof je er trots op bent? 100 is geen verplichting om te rijden. En met zeg 80/85 km per uur ben je niet eens zoveel later op de bestemming? Mensen die me opdrukken als ik me redelijk ok aan de snelheid houd hebben toch echt pech. Ik laat me niet opdrukken door opgefokte haastneuzen. Die bij voorkeur er ook nog veel te dicht opkruipej ipv de veilige 2 seconden afstand te houden. Hadden ze maar eerder moeten vertrekken als het afhangt van die paar minuten.

Oeh, dit vind ik eigenlijk heel link, dat je bewust langzamer gaat rijden op een weg. Pak dan de B-wegen waar je 80 kan rijden. Prima dat je brandstof wil besparen, maar als mensen voor je moeten remmen, creëer je een veel onveiligere situatie en zorg je er per saldo voor dat de mensen achter je meer brandstof rijden omdat ze voor je moeten remmen.

Als ik voor mezelf spreek, rijdt onze auto prettiger op een 100 dan 80 en is het echt irritant dat mensen allemaal op een slakkengang gaan rijden. Pak dan de paralelweg. Daarvoor is die ook. Voor mensen het idee hebben dat ik nu een snelheidsjager ben: dat valt mee. Ik zet graag de cruisecontrol aan om ontspannen te rijden. Maar als er dan allemaal zondagsrijders op de weg zijn waardoor ik hem er iedere keer af moet halen met een heel rijtje auto's achter me die ook moeten afremmen daardoor, heeft cruise rijden niet zoveel effect.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:13

karuna schreef:
Waarom eigenlijk? En waarom de smiley alsof je er trots op bent? 100 is geen verplichting om te rijden. En met zeg 80/85 km per uur ben je niet eens zoveel later op de bestemming? Mensen die me opdrukken als ik me redelijk ok aan de snelheid houd hebben toch echt pech. Ik laat me niet opdrukken door opgefokte haastneuzen. Die bij voorkeur er ook nog veel te dicht opkruipej ipv de veilige 2 seconden afstand te houden. Hadden ze maar eerder moeten vertrekken als het afhangt van die paar minuten.

Waarom? Je dient je gewoon aan de verkeersregels te houden. Met haast heeft het niet te maken, ik vertrek altijd ruim op tijd.

Waarom zou je moedwillig 15 tot 20 km/u langzamer gaan rijden dan toegestaan? Dat heeft niets met redelijk ok aan de snelheid houden te maken. Dan rijd je gewoon veel langzamer dan de maximumsnelheid. De weg is ingericht op de maximumsnelheid en het overige verkeer houdt er ook rekening mee dat iedereen deze snelheid heeft. Je weet dan als bestuurder toch ook dat je het overige verkeer ophoudt en loopt te ergeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:15

Bewust langzaam of niet 100 rijden waar je ook met 80 of 90 vooruit komt? Of net geen 80 op een onbekende weg waar je er bijna vanaf moet een zijstraat in? Want je kunt aan de achterkant niet zien waarom iemand geen maximum snelheid rijdt, wat voor de meesten betekend de maximum snelheid en 5 km erboven op.

Want voor heel veel nederlanders is de maximum snelheid een waar je met 4 km per uur ongestraft harder kan rijden. Want je krijgt toch geen bon. Als je eenmaal over de grens rijdt waar 1 km per uur te hard ook echt een bon oplevert houdt je je er vanzelf wel aan. En zonder een navigatie systeem (niet iedereen rijdt daarmee) en een km teller geeft harder aan dan je werkelijk rijdt. Dan zit je al snel onder de maximum snelheid. Wat ook niet verboden is zolang je niet voortkruipt.

Maar die situatie is helaas voor veel nederlanders een reden om te gaan drukken, ervoor bij willen waar het eigenlijk net niet kan of geirriteerd worden

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:26

karuna schreef:
Bewust langzaam of niet 100 rijden waar je ook met 80 of 90 vooruit komt? Of net geen 80 op een onbekende weg waar je er bijna vanaf moet een zijstraat in? Want je kunt aan de achterkant niet zien waarom iemand geen maximum snelheid rijdt, wat voor de meesten betekend de maximum snelheid en 5 km erboven op.

Want voor heel veel nederlanders is de maximum snelheid een waar je met 4 km per uur ongestraft harder kan rijden. Want je krijgt toch geen bon. Als je eenmaal over de grens rijdt waar 1 km per uur te hard ook echt een bon oplevert houdt je je er vanzelf wel aan. En zonder een navigatie systeem (niet iedereen rijdt daarmee) en een km teller geeft harder aan dan je werkelijk rijdt. Dan zit je al snel onder de maximum snelheid. Wat ook niet verboden is zolang je niet voortkruipt.

Maar die situatie is helaas voor veel nederlanders een reden om te gaan drukken, ervoor bij willen waar het eigenlijk net niet kan of geirriteerd worden

Maar dit is bewust te langzaam rijden. Je hebt omstandigheden waardoor je vertraagt, zoals rotondes, stoplichten, afslaan, etc. Maar dat is niet de situatie die je schetst: je geeft aan dat je standaard te langzaam rijdt omdat je auto dan zuiniger is. Structureel te langzaam rijden op een weg zonder dat je daar een reden voor hebt anders dan 'mijn auto rijdt zuiniger', hoort wat mij betreft op de paralelbaan. Zeker wanneer je kijkt naar 100 wegen, houd je de doorstroom tegen en werk je daardoor onveilige situaties in de hand.
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 30-03-26 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:26

EvaC schreef:
karuna schreef:

Waarom? Je dient je gewoon aan de verkeersregels te houden. Met haast heeft het niet te maken, ik vertrek altijd ruim op tijd.

Waarom zou je moedwillig 15 tot 20 km/u langzamer gaan rijden dan toegestaan? Dat heeft niets met redelijk ok aan de snelheid houden te maken. Dan rijd je gewoon veel langzamer dan de maximumsnelheid. De weg is ingericht op de maximumsnelheid en het overige verkeer houdt er ook rekening mee dat iedereen deze snelheid heeft. Je weet dan als bestuurder toch ook dat je het overige verkeer ophoudt en loopt te ergeren?

Maar de verkeersregel is toch niet ‘je moet 100 rijden’? De verkeersregel is ‘je mag maximaal 100 rijden’. (En op die wegen dan minimaal 70 geloof ik) dus 80 of 90 km/h rijden is gewoon toegestaan en scheelt je hoogstens 5 minuten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:29

Zo'n weg die eerst 80 is en later 100 wordt mis ik het versnellingspunt ook wel eens hier.
Rijd altijd op de cruisecontrol 85 waar je 80 mag en er rijden op die weg ook veel vrachtwagens, maar als die er dan eens niet rijden kan ik na een paar km ook wel eens denken, hé, de middenstreep is groen, ik mag hier 100.
Is niets bewust aan, maar ik heb per definitie niet zo'n haast op de weg, dan kan ik het punt gewoon gemist hebben waar het autoweg wordt.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:32

Marije_jiplover schreef:
Zo'n weg die eerst 80 is en later 100 wordt mis ik het versnellingspunt ook wel eens hier.
Rijd altijd op de cruisecontrol 85 waar je 80 mag en er rijden op die weg ook veel vrachtwagens, maar als die er dan eens niet rijden kan ik na een paar km ook wel eens denken, hé, de middenstreep is groen, ik mag hier 100.
Is niets bewust aan, maar ik heb per definitie niet zo'n haast op de weg, dan kan ik het punt gewoon gemist hebben waar het autoweg wordt.

Dit vind ik niet hetzelfde als non-stop 80 rijden op een 100 weg omdat het je bespaart. We hebben het hier echt over doelbewust langzamer rijden en daarmee bewust potentieel ander verkeer hinderen.

Je kunt beboet worden voor te langzaam rijden. Waarschijnlijk gaat dit om extreme gevallen, maar persoonlijk vind ik verkeersveiligheid een belangrijkere reden dan of het beboet kan worden of niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wegverkeer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:34

Iedereen moet 100 is lastig als de vrachtwagens, campers en auto' s met aanhanger 80 of 90 mogen.
Die houden dan dus ook de doorstroom tegen, maar mogen ook ivm veiligheid niet harder. Hier wordt niet het advies gegeven om 80 op de linkerbaan te gaan sukkelen, maar ja je mag met een voertuig dat harder kan dan 60! op de snelweg. Dat sluit de brommobieltjes en trekkers uit (die mogen max 45), maar verder is het volgens de regels gewoon toegestaan om 80 te tuffen op de snelweg (ja in de rechterbaan in principe). En wat rustiger rijden maakt meer auto's per stuk weg mogelijk door kleinere afstand nodig, dat is dan juist meer bevordelijk voor de doorstroming dan overal 100(+) te willen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:34

Ik kan je garanderen dat je je rijbewijs niet haalt als je structureel onder de maximale snelheid rijdt. Dat is gewoon gevaarlijk en niet met het verkeer meerijden.

Is 1 van mijn grootste irritaties, hier in de wijk rijden mensen best wel eens 30 waar het 50 is, of op de rondweg 50 waar het 70 is. Als je benzine wil besparen blijf dan gewoon thuis.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:36

Kaitlyn schreef:
Als ik mij echt ergens aan stoor op de weg, zijn het de zondagsrijders en buitenlanders op de meest linkerbaan hier in Duitsland. Die niet doorhebben dat 120/130 echt niks is, en ook zonder goed te kijken met deze snelheid naar links gaan om tergend langzaam degene die 2km per uur langzamer rijdt in te halen terwijl er mensen met 160+ aan komen die vol in de remmen moeten. Blijf lekker op de middenbaan als je geen gast geeft. :')

Mij viel juist op dat de snel rijders in Duitsland echt uitgestorven lijken.

Ik geef de Tesla's de schuld. Tjonge jonge wat zijn die sloom altijd.... (Wrs omdat ze anders vaker moeten laden ofzo als ze sneller rijden).

Twee jaar terug was ik altijd in de middenmoot met 160 km/h. Nu echt een van de snelste :') heel raar gevoel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 14:43

Ik rijd ook standaard 100 (op mijn teller 110), ook ‘s avonds als je 130 mag. Ik heb geen haast en wil inderdaad thuiskomen (elektrische auto). Ik blijf wel netjes rechts rijden maar als ik even een vrachtwagen in haal doe ik dat niet met 130 maar 115.
Er staat nergens dat ik ook 130 moet rijden. Overigens valt me sowieso op dat er nog maar weinig mensen écht 130 rijden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:10

karuna schreef:

verootjoo schreef:
EvaC schreef:

Maar de verkeersregel is toch niet ‘je moet 100 rijden’? De verkeersregel is ‘je mag maximaal 100 rijden’. (En op die wegen dan minimaal 70 geloof ik) dus 80 of 90 km/h rijden is gewoon toegestaan en scheelt je hoogstens 5 minuten.

Je mag inderdaad langzamer rijden dan de maximaal toegestane snelheid. Maar alleen als het veilig is dat je dat doet en je het overige verkeer niet onnodig hindert.
Als je bewust 20 km langzamer rijdt dan het overige verkeer dan kan dat een gevaarlijke situatie geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:15

En dat zou dan dus opgaan voor elke vrachtwagen die immers slechts 80 mag ipv 100 op de snelweg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:43

Ik vind 80 ipv 100 nog niet echt een gevaarlijke situatie. Dat doet nl elke vrachtwagen en daar is ook bij een personenauto prima op te anticiperen.
Anders wordt het als je 60 gaat rijden op een 100 weg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:45

tamary schreef:
En dat zou dan dus opgaan voor elke vrachtwagen die immers slechts 80 mag ipv 100 op de snelweg.

Nee, want van een vrachtwagen (en auto met aanhanger/trailer of andere afwijkend voertuig) weet je dat je kan verwachten dat die minder dan 100 rijd, dus daar hou je dan rekening mee.

Als een gewone auto een stuk zachter rijd is de kans dat je dat verkeerd inschat veel groter, en daarmee de kans op ongelukken groter.

Toen je voorheen nog 130 mocht ben ik mij eens rot geschrokken van iemand die 80 op een bijna lege snelweg reed met zijn personen auto. Ja, hij mocht in theorie daar 80 rijden, maar veilig was het zeker niet met zo'n groot snelheids verschil.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:47

Sintara schreef:
Kaitlyn schreef:

Mij viel juist op dat de snel rijders in Duitsland echt uitgestorven lijken.

Ik geef de Tesla's de schuld. Tjonge jonge wat zijn die sloom altijd.... (Wrs omdat ze anders vaker moeten laden ofzo als ze sneller rijden).

Twee jaar terug was ik altijd in de middenmoot met 160 km/h. Nu echt een van de snelste :') heel raar gevoel

Hier tussen Düsseldorf en Keulen en bij Dortmund en Duisburg is het ook amper te doen om door te gassen, veel te druk op de weg en dan beperk ik mij ook tot ongeveer max 130 km per uur om ongelukken te voorkomen. Maar de wegen waar het rustiger is rijd ik graag door. Ben altijd verbaasd als ik met hoge snelheid doorrijd er sommige alsnog zo langs geraasd komen. _O-
Nu met de enorm hoge brandstofprijzen houd ik wel wat meer rekening met de portemonnee van de baas, dus blijf ik meestal rond de 160 hangen. Maar al kom je met 160 aan over de linkerbaan en komt er zo’n niet oplettende automobilist ineens naar links gezwaaid vanaf de middenbaan met 120/130 km per uur mag je soms alsnog even flink remmen. Hier moet je gewoon niet na 1x naar links kijken meteen het stuur omgooien. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:54

Ik rijd s avonds niet harder dan 110 en in Duitsland ook.
Wel netjes op de rechterbaan, maar wel (on)bewust 20 km langzamer dan 130.
Enerzijds is snelweg 100 zo ingesleten dat ik er soms geen erg in heb dat het na 19.00 uur is.
Anderzijds merk ik dat ik 100 rijden veel comfortabeler vind en zelf veel uitgeruster uit de auto stap na een rit dan bi 130.

Overigens merk ik soms niet eens dat ik "te langzaam" rijd, omdat het overige verkeer ook zo rond de 110 blijft hangen.
Ook al voor de gestegen brandstofprijzen.

Als ik iemand moet inhalen zal ik wel iets extra gas bij geven, maar daarna weer lekker terug naar rechts met 110 op de teller.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:06

karuna schreef:

Ah, jij bent zo’n iemand die lekker 85 rijdt op een snelweg na 19:00 terwijl ik 140 rij? Levensgevaarlijk. Pak lekker tussendoorwegen als je niet hard wilt. Of rij gewoon 100.