Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 22:03

Prijs van kerosine is ook hard gestegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 22:23

Travel_me schreef:
Ligt er maar net aan. Vluchten via andere routes kosten ook onwijs veel geld nu. Terwijl die helemaal niet op het midden oosten vliegen. Tis vooral gevalletje vraag en aanbod, maar daar maken ze zeker gebruik van.

2 jaar terug brak de noodtoestand uit in Ecuador, niets werd gecanceld (en dus geen extra kosten voor de maatschappijen), maar binnen een uur waren alle tickets qua prijs verdubbeld. T zijn natuurlijk ook grote bedrijven die daarin geld kunnen verdienen.

Ik zou donderdag via Qatar vliegen, maar zie het nog niet gebeuren (en wil niet vastzitten op Sri Lanka). Veel andere bestemmingen zaten tickets al ruim boven de 1000 euro en dat ga ik zeker niet betalen. Dan maar andere keer weg. Maar heb toch nog redelijk goedkope tickets naar Nicaragua kunnen scoren. Nu afwachten hoelang het duurt tot Qatar een refund geeft, denk dat dat wel ff kan duren met de vele aanvragen (en dat is begrijpelijk).

En ik kreeg vandaag een mailtje van Qatar airlines dat ze morgen beperkte vluchten naar Doha uitvoeren en dat je kunt boeken. Het gaat om vluchten alleen naar Doha. Dus niet als tussenstop.

Dus er is wel een kans dat je donderdag wel zou kunnen vliegen, al kan ik me voorstellen dat het niet fijn voelt. Maar goed, Qatar spreekt natuurlijk van alleen eindpunt Doha en jij moet door. Dus op zich is dan de keuze naar een ander land niet verkeerd denk ik.

Maar je ziet ook dat vluchten naar bestemmingen die niet over het midden oosten gaan en nog ver weg zijn ook stijgen nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 22:37

Travel_me schreef:
Ligt er maar net aan. Vluchten via andere routes kosten ook onwijs veel geld nu. Terwijl die helemaal niet op het midden oosten vliegen. Tis vooral gevalletje vraag en aanbod, maar daar maken ze zeker gebruik van.

Dat is toch logisch? Idd vraag een aanbod speelt altijd mee en daar gebeurt nu veel in, en het is ook een grote geopolitieke situatie.
Dat heeft invloed op de hele wereld. Dus vooral op een branche dat over de hele wereld zich afspeelt. Echt niet dat ze er nu ook meer winst op maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 05:39

De kerosine is ook veel duurder geworden, dus logisch dat de prijzen omhoog gaan.
Het is een soort sneeuwbal effect.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 08:45

thequeensmum schreef:
Lees net dat er exorbitante prijzen worden gevraagd door luchtvaartmaatschappijen voor vluchten vanuit Thailand etc naar Nederland.
Soms duizenden euro’s duurder dan de gangbare prijs.
Ik vind dit wel echt een heel misselijke manier van misbruik maken van mensen in nood

Hoezo? De piloten en stewards zetten hun leven op het spel, de kerosine is duurder dan normaal en de kans op een volle vlucht terug naar het Midden-Oosten is minimaal. Niks misselijk, gewoon terecht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 09:25

Als je nog niet vertrokken bent kun je er ook voor kiezen om, als het om een vakantievlucht gaat, die even uit te stellen. Lijkt me best verstandig vanwege de situatie nu.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 09:29

@TS en gezin, ik lees dit al steeds mee en het lijkt me heel spannend voor jullie.
Ineens is je huis zo ver weg, tijdelijk zelfs onbereikbaar.
Ik postte steeds niks omdat ikzelf geen vlieg ervaring heb en er dus niks nuttigs over kan zeggen. Maar nu het zo lang duurt wil ik toch even mijn medeleven uitspreken.

Ik hoop dat het plan dat er nu ligt mag doorgaan en jullie de gemoedsrust kunnen bewaren hier goed doorheen te komen. Het is een bijna onwerkelijke situatie.

Ik heb vrienden die voor broadcasting van sportwedstrijden regelmatig werken in die golfstaten. Gelukkig waren die daar niet toen dit alles begon. 1 was net twee weken geleden teruggekomen uit Jeddah.
Is toch gek, hetgeen we zo nu en dan wel bespraken in de sfeer van ‘het is wel dicht bij gevaarlijke landen’, is nu ineens tot werkelijkheid verworden en overal in het nieuws.

Nou ik wens jullie in ieder geval een veilige thuiskomst toe en hopelijk op korte termijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 10:31

Lieser schreef:
thequeensmum schreef:
Lees net dat er exorbitante prijzen worden gevraagd door luchtvaartmaatschappijen voor vluchten vanuit Thailand etc naar Nederland.
Soms duizenden euro’s duurder dan de gangbare prijs.
Ik vind dit wel echt een heel misselijke manier van misbruik maken van mensen in nood

Hoezo? De piloten en stewards zetten hun leven op het spel, de kerosine is duurder dan normaal en de kans op een volle vlucht terug naar het Midden-Oosten is minimaal. Niks misselijk, gewoon terecht.
De prijzen van rechtstreekse vluchten naar Zuidoost Azië en via bijvoorbeeld Hongkong en Singapore zijn ook bizar duur geworden. Niet gewoon de kerosine is duurder geworden maar echt duizenden euro's erop voor een ticket. Daar hebben ze alle recht op want er is schaarste maar het is wel echt bizar hoe de prijzen zijn gestegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:23

Ze kunnen geeneens met zekerheid zeggen dinsdag vertrek je. Gister is in Dubai ook weer alles stil gelegd omdat er een bom bij het vliegveld ingeslagen was.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:25

Defensie gaat nu mensen ophalen vanuit Oman, volgens nu.nl.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 11:42

Er is leven in de brouwerij…. Helaas geen goed leven… we vliegen maandag niet.

Als goed is vliegen we 12 maart met een tui vlucht naar Birmingham.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:46

-O-

Ik was er al bang voor, maar wel enorm balen! Is die vlucht naar Birmingham wel rechtstreeks of moet je daar dan ook ergens een tussenstop maken?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:48

En dan van Birmingham naar Schiphol/ Rotterdam/Eindhoven?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:50

Van birmingham kom je altijd wel op korte termijn weer thuis, zelfs als tui dat onverhoopt niet zou regelen.

Denk wel even om het aanvragen van een eta als je nog geen zekerheid hebt of je rechtstreeks door vliegt.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:51

Ah nee! Wat een tegenvaller! Was er al een beetje bang voor na de berichten uit Dubai.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:53

Wat een teleurstelling voor jullie! :(:)

Denk dat jullie heel goed kunnen beredeneren dat het niet veilig is etc maar je gevoel zal waarschijnlijk zeggen dat je gewoon naar huis wilt.

Wij vlogen destijds over Frankfurt naar huis en wij beredeneerde als volgt: als we eerst maar in Europa zijn dan komen we wel thuis. In het ergste geval zou iemand ons met de auto op kunnen halen.

Fingers crossed voor de vlucht naar Birmingham!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:55

Iran heeft zijn belofte om de buurlanden niet aan te vallen weer ingetrokken. In Teheran schijnt het volgens berichten nu "olie te regenen" vanwege aanvallen op de olievelden aldaar. Heel slecht allemaal en het milieu wordt ook ernstig aangetast door dit alles. En brandstofprijzen zullen eveneens nog meer gaan stijgen. Degenen die weg kunnen komen daar hebben geluk. Ik voel mee met iedereen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:00

Wat akelig voor jullie. Gelukkig zijn jullie wel veilig. Ik duim dat het de 12e wél goed zal gaan

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:10

Kun je direct doorvliegen? Als je door de douane moet in Engeland dan ben je wel een ETA nodig namelijk. Bij enkel een overstap waarbij je achter de douane blijft niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 13:03

Heel vervelend, maar een directe vlucht die niet hoeft te landen in een van de aangevallen gebieden lijkt me ook wel heel rustig voor je gemoedsrust.

En ja vergeet niet de ETA aan te vragen en doe dat via : https://www.gov.uk/eta .
Er zijn heel veel fout bedrijfjes die het voor veel geld voor je regelen ( maar die doen dus eigenlijk niets ) .

Kan me voorstelen dat je in alle stress je zoiets net even wat eerder overkomt.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 13:37

We vliegen rechtstreeks, en hebben al heel de tijd geroepen als we maar in Europa zijn.
Al is het kyve dan komen we ook wel thuis.

Er gaan 8 vluchten per dag naar Nederland dus dat moet goed komen. En al wordt het niet meer door tui geregeld. Ik ben dan in Europa.

Vandaag heeft mijn man van 10:00 tot 13:00 met Emirates gebeld en in de wacht gehangen. Om te kijken of we in Europa konden komen. Maar die konden ons na echt kijken, niks aanbieden.
Toen werden we doorverbonden naar iemand anders die ging kijken naar andere maatschappijen maar toen werd de verbinding verbroken :(
Toen wisten we nog niet van het tui verhaal.

En we hadden zeker ook al wel onze reserve maar het komt hoe dan ook rouw op je dak.

Maar het is heel krom want er zijn twee vluchten van Dubai naar Amsterdam 1 met de 777 en 2 met a380
En wij vliegen met 2 en die gaan niet door en 1 wel.

Maar we houden opnieuw weer de moed er een beetje in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:09

SansaS schreef:
Kun je direct doorvliegen? Als je door de douane moet in Engeland dan ben je wel een ETA nodig namelijk. Bij enkel een overstap waarbij je achter de douane blijft niet.

Als het alleen om een overstap gaat blijf je meestal toch in een transitruimte. Alleen als je de luchthaven zou willen verlaten zou je door de douane moeten- althans zo heb ik het altijd meegemaakt. Ik heb ooit door een technisch probleem van een vlucht vanuit de Dominicaanse Republiek naar Amsterdam op een noodzakelijke tussenlanding in Miami een hele tijd samen met de andere passagiers "opgesloten" moeten doorbrengen in een kale ruimte op dat vliegveld- er was gelukkig wel een kast met frisdrank en snoep. En een toilet.We mochten daar niet uit omdat we uiteraard geen visa hadden want het was niet de bedoeling geweest dat we daar zouden landen. Maar als je een officiele transitpassagier bent dan zul je wel in de echte transitruimte mogen die meestal heel comfortabel en luxe is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:18

anjali schreef:
Ik heb ooit door een technisch probleem van een vlucht vanuit de Dominicaanse Republiek naar Amsterdam op een noodzakelijke tussenlanding in Miami een hele tijd samen met de andere passagiers "opgesloten" moeten doorbrengen in een kale ruimte op dat vliegveld- er was gelukkig wel een kast met frisdrank en snoep. En een toilet.We mochten daar niet uit omdat we uiteraard geen visa hadden want het was niet de bedoeling geweest dat we daar zouden landen. Maar als je een officiele transitpassagier bent dan zul je wel in de echte transitruimte mogen die meestal heel comfortabel en luxe is.
Voor de VS heb je een ESTA nodig zelfs als je alleen en overstap hebt dus bij dit soort ongeplande landingen krijg je een aangepaste procedure.

Voor het Verenigd Koninkrijk heb je geen ETA nodig als je alleen overstap hebt op dezelfde luchthaven dus dat is voor TS niet van toepassing.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:35

Jeetje TS. Ben je eindelijk een beetje gerust gesteld dat je naar huis kon, krijg je dit er nog eens bij.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Wat balen voor jullie . Ik had zo gehoopt om hier goed nieuws te lezen. Hou je goed :knuffel: