Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 11:32

Dat begint wel meer te komen!

In ons dorp is er een fietsenbibliotheek, waar je een fiets die te klein geworden is voor je kind kan inruilen voor een maatje groter bijvoorbeeld.

In sommige steden zie ik wel eens van die bibliotheken voor werkmateriaal dat je niet vaak nodig hebt zoals boormachines etc. Zelfs een grasmachine kan je daar huren.

Maar dan moet je natuurlijk wel in de buurt wonen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:20

Benzz schreef:
Ik schrik echt van de hoeveelheid pakketjes die mensen bestellen. Het enige wat ik bestel is make up en cremes voor mijn gezicht, dat scheelt gewoon echt te veel geld in vergelijking met in een winkel kopen.

Ik kom echt veel minder in fysieke winkels dan voorheen. Of ik nu een jas online bestel of in een winkel koop, in beide gevallen wordt het pas overconsumptie als het een niet nodige aanschaf is. Anders is het gewoon iets wat je nodig hebt. Het maakt dus niet uit hoe je het koopt.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:31

Oh jongens, begrijp me niet verkeerd. Er is geen probleem met leveren bij een pakketpunt, dat doe ik zelf ook. Toch proberen het zo groen mogelijk te doen. En ja, sommige dingen zijn natuurlijk niet verkrijgbaar in de stad en moet je wel online bestellen, dus daar ook zeker geen oordelen over hoor!

Maar zo hadden wij een klant, gelukkig verleden tijd dus..., die gerust 40-70 pakketten per week had -O- Allemaal via Vinted, dat dan wel. Maar dat we elkaar wel eens aankeken van 'moeten we hier nu ergens een melding van maken?', dit is gewoon hoarding.

Wat ik bedoelde met de foto's is dus de andere kant van het online shoppen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:35

Oh, ik had iets van 40 pakketten vorig jaar totaal. Dus echt niet zo veel. Alleen niet bij een pakketpunt, die zit er niet meer in ons dorp. Alleen een pakketten automaat en dus kies ik dan als het kan voor thuislevering.
PostNL heeft bij ons geen pakje gemak meer, superonvriendelijke winkel die dan een half postNL punt is, alleen dus als je niet thuis bent gaat het daar nog naartoe. Er hangt sinds een paar weken een briefje met:
-Ophaalcode klaar hebben als je je pakket ophaalt, wij willen niet wachten!!!!
-Wij zijn geen pakhuis, haal je pakket snel op!!!!
En nog wat van dat soort zinnen met vele uitroeptekens. Dat zij vinden dat ze te weinig betaald krijgen van PostNl en dat mensen in hun ogen hen te veel werk bezorgen, daar kan ik niets aan doen.

Heeft niets met overconsumptie te maken, maar met toegenomen klantonvriendelijkheid hier. En moest ik even kwijt.

Maar bij 40-70 pakketten per week, snap ik dat of een postbode, of zo'n postpunt er snel zat van is als iedereen dat doet. Maar aan de andere kant, je betaalt er voor, het is ook gewoon omzet en economie, dus tja, zolang je het nodig hebt, dan is het geen overconsumptie. Maar ik kan alleen niet bedenken waarom je zo veel nodig hebt dat het meer dan 5 pakketten per dag zijn (en dan tel ik de zondag ook mee).

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:38

Nou ja, die frustraties van de codes herken ik wel...
Je wil niet weten hoeveel tijd wij per dag kwijt zijn aan mensen die nog uitgebreid in hun mail staan te zoeken. Je weet waar je voor komt toch? Ik zorg er zelf voor dat ik die op de parkeerplaats al paraat heb. En zelfs mensen die in de rij staan te wachten nemen nog niet eens de moeite om die tijd te gebruiken om het alvast op te zoeken, dat doen ze pas als ze bij je aan de balie staan :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:47

maitestar23 schreef:
Je wil niet weten hoeveel tijd wij per dag kwijt zijn aan mensen die nog uitgebreid in hun mail staan te zoeken. Je weet waar je voor komt toch? Ik zorg er zelf voor dat ik die op de parkeerplaats al paraat heb. En zelfs mensen die in de rij staan te wachten nemen nog niet eens de moeite om die tijd te gebruiken om het alvast op te zoeken, dat doen ze pas als ze bij je aan de balie staan :(

Dat is toch hetzelfde bij een ijscotent, dan moet men nog kiezen als men aan de beurt is. Dat is menselijk, helaas.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:49

germie schreef:
maitestar23 schreef:

Dat is toch hetzelfde bij een ijscotent, dan moet men nog kiezen als men aan de beurt is. Dat is menselijk, helaas.

Oh nee hoor, ik heb mijn keuze dan allang gemaakt. Ik wil niet dat mensen op mij moeten wachten, is nergens voor nodig. En al helemaal niet als de mail met de code een paar dagen geleden al netjes naar je gemaild is, die komt niet net pas binnen als je mijn winkel binnenkomt, maak er desnoods een screenshot van voor je eigen gemak.
En het is juist menselijk als je nog een beetje rekening met elkaar houdt, maar dat is iets wat ver te zoeken lijkt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 12:51

Ik denk dat het ook niet perse gaat om dat ze het vragen, maar meer om de toon waarop.

Dat je er te weinig voor betaald wordt vind ik dubbel. Ik snap dat je het weinig vindt, maar je kan er dan ook gewoon voor kiezen om het niet te doen, dan heb je er ook geen werk meer aan.

Ik zorg overigens ook altijd dat ik het klaar heb hoor, en wordt al nerveus als het weer weg is en ik echten dertig seconden nodig heb om het terug te vinden :+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 12:52

germie schreef:
maitestar23 schreef:

Bij een ijsjes kraam kan je alleen vaak pas zien welke smaken er zijn als je dichtbij staat. Bij ons hebben ze dat opgelost door het bord met de smaken naast de wachtrij te zetten :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:54

Ik ben zo iemand waar je dan toch echt op moet wachten hoor. Mobiel zit weggestopt in een jaszak of tas. Krukken wegzetten. Mobiel pakken, webmail opzoeken, inloggen mail zoeken en dan ben ik pas zover. :+ en kwa ijs of eten. Ik moet eerst vragen of ik iets mag hebben en ja dat kost meestal heel veel tijd. :P Dus even geduld aub een beetje minder haastig is gezonder voor iedereen. Ik ga me niet over de zeik haasten omdat iemand anders gillende haast heeft :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:55

Benzz schreef:
Maar je kunt als het over Utrecht gaat toch gewoon de auto parkeren in een van de omliggende dorpen en dan de bus of trein pakken? Bunnik bijv. is gratis parkeren.

En datzelfde geldt natuurlijk voor Amsterdam. Parkeer gewoon ergens buiten de ring en stap in de metro.

Overigens ben ik dan denk ik de ophaalnachtmerrie van elk pakketpunt want ik heb helemaal geen QR-code op mijn sms van ruim 15 jaar oud. Gelukkig heb ik met de dames van het pakketpunt een goede verstandhouding opgebouwd, ze kennen mijn hoofd en ik hoef alleen nog mijn naam te zeggen. Het pakketpunt is de reden dat ik vooralsnog niet aan de botox ga want stel dat ik dan niet meer op mezelf lijk en ze zich afvragen welke wildvreemde mevrouw mijn spulletjes probeert te bemachtigen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:19

maitestar23 schreef:

En toch vind ik het als pakketjes brenger ook frustrerend alles moet tegenwoordig met zon stomme code.
Ik verkoop en koop best wat via Vinted, sorry wat dat betreft ben ik wellicht slecht voor de planeet.

Maar de een wil, vinted go, de ander dhl, dpd, mondial, ups. ARGH.

Wat auto's betreft, wij hebben voor het eerst in ons leven een nieuwe (lease) auto, en we hebben er nu al spijt van :+

Mijn vorige auto heb ik 13 jaar gereden, en ik mis hem nog steeds :j
Maar 5 ton was helaas de max, het was niet meer rendabel om de oude diesel te laten maken.

Verder ben ik totaal niet gevoelig voor nieuwe telefoons ed, ik vind het juist ergerlijk dat je op ten duur wordt gedwongen omdat je niet meer kunt updaten ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:44

Even een heel ander soort vraag.

Een havermelklatte met karamelsiroop en een leuk figuurtje in het schuim. Wel of niet overconsumptie?

En: 80 jaar geleden leefden mensen prima zonder wasmachine of een kraan waar warm water uit kwam. Wij vinden het heel normaal om dagelijks lekker te kunnen douchen. Maar dat is een generatieding, waar we het laatst ook al over hadden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:53

overconsumptie zoals TS het lijkt te brengen gaat over het hebben/kopen van heel veel spullen, en veel dingen vroeg weggooien..

Als je die havermelklatte gewoon opdrinkt, is het geen overconsumptie denk ik.
Dan gaat het meer over soberder leven .. (en dus minder resources etc)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:55

Hier bij 'mijn' pakketpunt vragen ze enkel om mijn huisnummer, en bij de afhandeling naar mijn paspoort.
Ik heb nooit de code bij me?

Koper, ik ben een verstokt -gewone- zwarte koffie drinker, dus ik begrijp al die koffie-nonsensica niet eens :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:57

Koper schreef:
En: 80 jaar geleden leefden mensen prima zonder wasmachine of een kraan waar warm water uit kwam.

Nou... 80 jaar geleden was de was van een gemiddeld gezin een complete dagtaak. Eerst genoeg water pompen en koken, en dan alles op de hand wassen (met middelen die niet bepaald dermatologisch getest waren), bleken, wringen en uithangen. Ik zou dat niet 'ze leefden prima' willen noemen, maar gewoon keihard werken voor iets waar we nu amper over na hoeven te denken. En dat lijkt me alleen maar goed.

Lees dit maar bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/photo/?fbid=89 ... and-cried-

Ik zou niet willen ruilen hoor :=

Over de havermelklatte: waarom zou dat overconsumptie zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:30

80 jaar geleden, 1946... ik zou niet willen ruilen denk. ik vind zelf soms de "verheerlijking" van vroeger een beetje apartig :o

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:39

Cer schreef:
80 jaar geleden, 1946... ik zou niet willen ruilen denk. ik vind zelf soms de "verheerlijking" van vroeger een beetje apartig :o

Ik kan me inderdaad toch ook een betere tijd inbeelden om te leven hoor. Ik probeer ook heel vaak tegen mezelf te zeggen: 'ik ben blij dat dit mijn problemen zijn' en niet of er volgende week geld is om eten te kopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:41

Heerlijk die eensgezindheid :D Mijn ene grootmoedertje heeft zo vaak verzucht dat ze liever in een andere tijd had geleefd (de andere niet, die had bedienden := )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:46

Cer schreef:

Simpeler leven is aantrekkelijk, het grote component hard werk wat er bij komt niet zo.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:46

Koper schreef:
Heerlijk die eensgezindheid :D Mijn ene grootmoedertje heeft zo vaak verzucht dat ze liever in een andere tijd had geleefd (de andere niet, die had bedienden := )

Dat is toch net als dat door het uitkomen van Bridgerton, iedereen in die tijd wilde leven door de prachtige huizen en baljurken.
Maar dat is de 1% waar je nu ook niet onder valt haha. 99% zat gewoon te hopen dat ze de volgende dag haalden. Kinderen gingen in fabrieken werken om hun ouders te helpen rondkomen en er werd gigantisch misbruik gemaakt van mensen.

Leuke musical hierover, voor zij die willen, is Daens van studio 100. Voor de niet musical fans is er ook een film ;) . Doet je wel echt even het verschil tussen arm en rijk zien en je toch even je beide handjes kussen met wat je allemaal hebt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:53

Koper schreef:
Even een heel ander soort vraag.

Een havermelklatte met karamelsiroop en een leuk figuurtje in het schuim. Wel of niet overconsumptie?

En: 80 jaar geleden leefden mensen prima zonder wasmachine of een kraan waar warm water uit kwam. Wij vinden het heel normaal om dagelijks lekker te kunnen douchen. Maar dat is een generatieding, waar we het laatst ook al over hadden.

Zeker is onze generatie meer luxe gewend. Maar zoals ook al werd gezegd: het leven was daardoor ook noodzakelijkerwijs anders. Alles kost zonder de machines zoveel meer tijd dat je als vrouw ook eigenlijk niet de gelegenheid had om fulltime te werken, wat nu wel kan.

Maar eigenlijk heeft dat niet met overconsumptie te maken, haha.

En aan iedereen die wil dansen als in Bridgerton: kom hofdansen! Er zijn verenigingen in Groningen, Assen (de mijne) Den Haag (hier geef ik ook les) en Nijmegen :)
Verder is er ook nog bv de Jane Austen Society maar die is heel specifiek op de Jane Austen tijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:57

Is dat het niet gewoon. Dat wij westerlingen steeds meer tijd hebben die we dan vullen met dingen kopen. Of met dingen doen, daar dingen voor kopen en als je uitgekeken bent op je kano (of wat je ook maar was gaan doen) ga je door naar de volgende interesse, waar je dan weer spullen voor nodig hebt. Die je niet gemaakt hebt en waarvan je geen idee hebt hoeveel moeite het kost om ze te maken, waardoor je ze makkelijker behandelt als wegwerpartikel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:13

Wie het breed heeft laat het breed hangen zegt men toch ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:30

Ik verlang vaak terug naar een tijd die waarschijnlijk nooit heeft bestaan :D

Ik heb er wel eens over gedacht om dit als onderschrift te gebruiken :))