Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:46

_San87_ schreef:
Polarize schreef:
Wat is de gemiddelde nederlander dan, vraag ik mij af. Ik kan mijzelf wel gemiddeld noemen als student met 2 werkende ouders, typische middenklas gezin, maar een ander gezin kan precies hetzelfde zitten en een heel ander beeld op de politiek hebben.
Zoals eerder ook werd gezegd roept Wilders vooral heel hard wat er mis is volgens hem, maar in al die jaren van hard roepen zijn er nog geen oplossingen gekomen.

Ik vind trouwens in bar weinig partijen iets heel concreets terugkomen over de kunst en cultuursector, maar dat is waar mijn toekomst in ligt als kunstdocent, dus ik kijk dit jaar ook lekker egoistisch naar partijen die de kunst&cultuur sector en educatie aandacht geven

Dat je weinig terug vindt over de kunst- en cultuursector verbaast me, gezien de huidige problematiek in Nederland, helemaal niet.

Historisch gezien moet je bij de meer linkse partijen zijn als kunst- en cultuur heel belangrijk voor je is.

Links geeft er inderdaad meer aandacht aan, in rechtse partijen zie ik wel wat punten terugkomen, maar het is overduidelijk een achterliggende gedachte.
Nu zou ik sowieso links stemmen vanwege meerdere meningen die ik heb, maar ik heb voor kunst&cultuur alle partijen bekeken om niks buiten te sluiten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:49

Het gaat er om dat er twee miljoen Nederlanders op Wilders stemmen omdat hetgeen hij zegt hen aanspreekt. En nee beste mensen dat zijn niet de meest buitensporige opmerkingen, dat zijn opmerkingen die hen raken. Die HEN raken. Jullie zien dus die mensen en HUN zorgen niet. Dat waar zij mee worstelen. Het is toch simpel zat? Electra63 is zo fel omdat zij bang is dat haar man gedeporteerd wordt. Punt.
En zo zijn er ook mensen die graag zien dat de overheid HEN ziet en niet de mensen uit andere landen.
Deze mensen hebben een probleem en waardoor dat probleem ontstaan is, dat buiten beschouwing. Deze mensen willen gezien en gehoord worden. En of dat dat nou is omdat we geld naar het buitenland gaat terwijl de zorg of het onderwijs gekort word of de boodschappen duurder, dat doet er niet toe.
Er zijn mensen die voorrang krijgen op huizen, terwijl onze eigen kinderen niet uit huis kunnen omdat er geen huizen te krijgen zijn.
Mensen willen gehoord worden en willen graag antwoorden op hun vragen.
Onze overheid is een grote oliebol en niemand luistert. Ook hier. Jullie horen het wel, maar je luistert niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:50

Raineri schreef:
germie schreef:
Plus er gaat al jaren geld naar Afrika en nog steeds zijn ze er arm en hongerig. Waar blijft dat geld dan?

Dat kan je ook omgekeerd stellen. Zoveel geld gaat er naar armoededebestrijding in NL en nog blijven sommige (gezonde, specifiek) mensen arm.

Ik wil het boek culture of poverty eens lezen. Het is best een beladen boek, terecht ook, omdat het wel wat aan victim blamimg doet. De auteur stelt dat armoede een cultuur is, en de mensen zelf een vicieuze spiraal van gedragingen zitten waardoor ze arm blijven. Daarmee zou domweg geld geven onzinnig zijn. Daarom zouden kinderen uit arme gezinnen lastig uit de armoede breken, omdat sommige gedragingen niet van nature meekomen. Zoiets als beleggen voor je pensioen, oid. Of hoe budgetteer je? Ik ben best benieuwd naar dit boek, waarom blijft de een nu arm, en de ander niet? Ik ben voor kansengelijkheid in ieder geval.

Ik kan me herinneren dat er ook onderzoek is gedaan naar de gedachtegang van mensen die in armoede leven. Waaruit kwam dat door armoede je vermogen lange termijn te denken afneemt waardoor je enkel nog korte termijn keuzes maakt die meestal niet bevorderlijk zijn voor je (financiële)situatie.

Volgens mij hebben we dit punt al eens eerder aangehaald in dit topic ook, als je vanuit huis niet (goed) leert hoe je met geld om gaat (huishoudboekje oid), hoe je kunt beleggen, hoe leer je het dan? Want op school komt dat ook niet langs.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:53

Kaja schreef:
Het gaat er om dat er twee miljoen Nederlanders op Wilders stemmen omdat hetgeen hij zegt hen aanspreekt. En nee beste mensen dat zijn niet de meest buitensporige opmerkingen, dat zijn opmerkingen die hen raken. Die HEN raken. Jullie zien dus die mensen en HUN zorgen niet. Dat waar zij mee worstelen. Het is toch simpel zat? Electra63 is zo fel omdat zij bang is dat haar man gedeporteerd wordt. Punt.
En zo zijn er ook mensen die graag zien dat de overheid HEN ziet en niet de mensen uit andere landen.
Deze mensen hebben een probleem en waardoor dat probleem ontstaan is, dat buiten beschouwing. Deze mensen willen gezien en gehoord worden. En of dat dat nou is omdat we geld naar het buitenland gaat terwijl de zorg of het onderwijs gekort word of de boodschappen duurder, dat doet er niet toe.
Er zijn mensen die voorrang krijgen op huizen, terwijl onze eigen kinderen niet uit huis kunnen omdat er geen huizen te krijgen zijn.
En dat weet Wilders zelf ook, daarom is de eigen bijdrage in de zorg niet (!) afgeschaft onder zijn bewind.
Onze overheid is een grote oliebol en niemand luistert. Ook hier. Jullie horen het wel, maar je luistert niet.

Onzin. Heel veel partijen horen en erkennen die problemen. Ze doen alleen niet alsof de asielzoekers/moslims de veroorzakers zijn.
De oplossingen die Wilders roeptoetert, helpen niet. Ook niet als hij het nóg 20 jaar blijft verkondigen.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 28-10-25 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:54

:z Wilders riep de opmerking omdat hij een verlaging van de btw wil op voedsel zodat de arme Nederlander gewoon zijn boodschappen kan doen. Die verlaging en dus minder geld wordt dan gefinancierd door te korten op ontwikkelingshulp.
Dan eten ze in Afrika nog maar een beetje minder (hahaha).

Maar wie zal uiteindelijk het meest profiteren van deze regeling?
Niet de mensen met een kleine beurs maar de mensen die veel geld kunnen uitgeven aan boodschappen.

Vraag is ook of het budget voor ontwikkelingshulp de minder inkomsten voor de staatskas voldoende dekt.

Daarbij zijn er ook gewoon afspraken met de EU over ontwikkelingshulp.
Afspraak is afspraak, is toch erg Nederlands.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:55

cognitieve bandbreedte.

Ik durf het bijna niet meer te noemen, gezien ik als een soort racistische gek werd neergezet die andere racisten aan het verdedigen was :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:55

Kaja schreef:

Daar tegenover staan zo'n 11 miljoen Nederlanders die niet op Wilders stemmen. Die waarschijnlijk dezelfde problemen ervaren, er alleen voor kiezen dit via een andere koers aan te pakken en centrum-rechts of links te stemmen.

Niemand zegt denk ik dat de problemen die mensen ervaren niet legitiem zijn. Men zegt wel dat de oorzaak van die problemen niet bij asielzoekers ligt, maar voortkomt uit een veel groter migratie/overheidsbeleid. En ik denk persoonlijk dat dat klopt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:57

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Omdat diens voorouders keihard hebben gewerkt voor een betere toekomst voor hun kinderen.

Waarom vind jij buitenlanders belangrijker terwijl ouderen hier uren in hun eigen urine liggen wegens alle bezuinigingen op de zorg? Weleens bedacht dat zoiets ook jouw ouders kan gaan gebeuren?
Kansen daar op worden alleen maar groter door de partijen die nog meer willen bezuinigen op de zorg.

Juist Nederland, met zijn historische VOC-mentaliteit, heeft eeuwenlang geprofiteerd van internationale handel, koloniale uitbuiting en economische expansie, vaak ten koste van mensen in andere delen van de wereld. Dat verleden schept morele verantwoordelijkheid: niet om schuld te belijden, maar om te erkennen dat onze welvaart deels gebouwd is op de rug van anderen. Ontwikkelingshulp en humane migratiepolitiek zijn geen luxe, maar een manier om recht te doen aan die geschiedenis.

Dank u voor deze wijze woorden. Helemaal mee eens.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:00

maar dat vergt dan toch ook een grotere verandering, zoals bijv corruptie in bepaalde landen waar ontwikkelingshulp aan de strijkstok blijft hangen? Daar heb ik ook wel eens iets over gelezen, misschien kan ik het nog vinden.
Of zoiets als wat Rainiri aanhaalt, dat je wel een waterput kunt maken, maar als niemand de put onderhoudt heeft het ook geen zin. We kunnen ook niet zomaar vanuit ons gedachtengoed denken dat we de boel op onze manier even gaan fixen, het moet wel duurzaam, anders is het inderdaad water naar de zee dragen, en dat is zonde denk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:01

Kaja schreef:

Misschien luisteren we wel maar is het naar ons idee niet de juiste weg hebben we een andere oplossing?

Luisteren is namelijk niet hetzelfde als het ergens mee eens zijn.
Er wordt steeds onderbouwd waarom dat wat de PVV roept niet de oplossing is.
Maar het gevoel gaat voor de ratio.

Er is niemand die ontkent dat er problemen zijn.
Er is ook niemand die ontkent dat het momenteel een zootje is in Den Haag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:03

En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:06

Prefies. Leuk dat je je gehoord voelt, maar het is nóg beter als je problemen ook echt opgelost worden. Mooie en leerzame posts lees ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:07

Cer schreef:
We kunnen ook niet zomaar vanuit ons gedachtengoed denken dat we de boel op onze manier even gaan fixen, het moet wel duurzaam, anders is het inderdaad water naar de zee dragen, en dat is zonde denk

Dat werkt ook niet, misschien vragen wat mensen zelf willen wel.

Noodhulp is natuurlijk wat anders.
Mensen is Sudan hongeren echt uit. Die kunnen niet een beetje minder eten, minder dan niks is er niet.
Maar ook bij hulp bij oorlogen gaat het om belangen en niet om mensenlevens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:13

Kaja schreef:
Het gaat er om dat er twee miljoen Nederlanders op Wilders stemmen omdat hetgeen hij zegt hen aanspreekt. (knip)

dus eigenlijk zeg je... dat ook Wilders niet luistert? Het kabinet van Wilders ook een grote oliebol is? Gezien het vorige kabinet vooral een PVV-feestje was. En op het moment nog wel valt onder 'onze overheid'.

Fijn dat je dat erkent :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:20

Kaja, twee miljoen die op iemand gestemd hebben en de pvv in de regering hebben gekregen waar de pvv wederom weg is gelopen.
Hij is imo een alleenheerser, pvv is Wilders + z’n minions die niets in te brengen hebben.
Z’n partij heeft hij opgericht met maar 1 doel, islam uit Nederland en echt , Henk en Ingrid interesseren hem niets nada noppes. Kijk naar zijn Twitter gedrag , ook nu met het Facebook account dat inmiddels uit de lucht is , hij heeft die twee galbakken de opdracht gegeven om dat eraf te halen. Bij Facebook aanvragen duurt veel langer en in december 2024 werd er al melding van gemaakt, nu komen er stappen, en terecht.
Maar Wilders onderneemt geen stappen, kieslijsten kunnen niet veranderd worden nu dus grote kans dat die twee zo meteen weer in de kamer zitten, nooit aanwezig zijn maar wel cashen .
Wanneer pvv weer zoveel stemmen krijgt dan is fatsoen ver te zoeken in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:26

Die twee zijn op kosten van de Nederlandse belastingbetaler met AI via de socials onrust aan het stoken.

Dat geld had natuurlijk ook nuttiger besteed kunnen worden.

Overigens vind ik het überhaupt raar dat tweede kamerleden geen aanwezigheidsplicht hebben voor een aantal dagen per jaar.
Snap dat ze niet iedere zitting aanwezig kunnen zijn vanwege werkzaamheden in "het veld" enzo maar nooit?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:28

Kaja schreef:

Waarom maak jij de aanname dat deze mensen niet gehoord worden? Of niet begrepen worden.

Er zijn gewoon heel veel mensen het er mee oneens. En het inzetten op tv van Cindy's helpt niet echt mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:41

Ik heb geen tijd om verder te reageren.
Maar natuurlijk ben ik niet bang dat mijn Nederlandse (allochtone) man wordt gedeporteerd.
Maar kijk wat er in de VS gebeurt?
In Nederland zijn er partijen die morrelen aan de Grondwet en de rechtsstaat ondermijnen.
Zo snel kan het gaan als er bepaalde partijen aan de macht komen.

Een partij die vluchtelingen "dobbernegers" noemt, een partij die vindt dat blanke Nederlanders superieur zijn, partijen die hoofddoekjes willen verbieden, een partij die journalisten "tuig van de richel" noemt, partijen die liegen over nareizigers, enz
Als deze partijen bij elkaar komen, dan zijn we echt afgegleden.
En dat is zeker niet mijn Nederland.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:44

Ik denk dat een deel van de PVV/FvD/Ja21/BBB stemmers ook niet begrijpt dat er ook echt wel andere partijen zijn die hen horen, en oplossingen aandragen die wat meer over de langere termijn gaan, en gericht op de oorzaken ipv boosheid te uiten over gevolgen.
Ze voelen geen verbinding met bijv Timmermans achtigen. En ‘hun’ partijen wrijven dat er met gemak nog even in, door het elite te noemen of wat dan ook.
Het is allemaal zo doorzichtig maar ook zo ongrijpbaar. Ik vind het ook erg zorgelijk, want het is meer dan eens erg belangrijk nu dat we een kundig en betrouwbare regering krijgen. Het schip heeft een koers nodig en een goede schipper die de storm aankan om het zo maar te zeggen.

Er is zover ik kan zien niet eens een echte stemwijzer voor laaggeletterden, laag opgeleiden of hen die de taal niet machtig zijn. De doelgroep die afhaakt bij het woord ‘hypotheekrente aftrek’. Omdat ze daar nooit mee te maken hebben en geen mening over hebben of niet weten wat het is.
Die kijken een debat of zien overal de grote reclameborden van de vier rechtste partijen (die domineren nogal in het straatbeeld, ook op het platteland) en gaan maar weer voor PVV / FvD / Ja21 of BBB. Denk ik hoor.
Of ze blijven thuis. Die signalen krijg ik ook.
Zo van, geen idee wie ik nog kan vertrouwen (dus laat maar).

Ze raken teleurgesteld omdat die partijen niet voor elkaar krijgen wat ze lijken te beloven. Terwijl dat vooraf al wel duidelijk is.
Zou er niet iets kunnen worden bedacht dat plannen van partijen die meedoen bij de verkiezingen niet alleen doorberekend worden maar ook op haalbaarheid worden getoetst?
Je neemt toch ook niet zomaar iedereen aan als directeur of ceo, waarom dan wel als leiders van ons land?

NB: zelf stem ik Volt. Specifiek de nr 2 op de lijst, om kennis over digitale zaken te helpen waarborgen in de kamer.
Dus twijfel je nog? Overweeg dan om ook Volt te stemmen! :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:46

Ik twijfel nog over Volt. Ik ga me er nogmaals eens in verdiepen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:02

Ik zag laatst in een staatje dat de verbinding met de EU sterker wordt gewaarborgd bij D66 dan volt. Wel opvallend. Hopelijk zullen ze nog eens fuseren, want met 2 zetels is het wel beetje banketstaaf werken.

Kan de bron niet meer vinden helaas.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:03

rien10 schreef:
En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

Dit vind ik dus echt een dooddoener dat dit steeds door iedereen en de politieke partijen wordt benoemd.

1. Hij is kort aan de ‘macht’ geweest en is hierbij op heel veel fronten tegengewerkt
2. Waarom wordt er niet gekeken naar 12 jaar afbreuk van Nederland veroorzaakt door het linkse kabinet? Willen we dat graag weer ? Erg bijzonder hoe Wilders zo afgerekend wordt op zijn enkele 2 jaartjes (nouja officieel 11 maand) en dat de rest maar vergeten wordt.

Ben nu de documentaire van Fortuyn aan het kijken, dan kom je wel even weer met je voeten ook op de grond, die man heeft het allemaal toen al voorspeld, toen al was er een ‘vluchtelingen’ probleem.

Hier nog aan het twijfelen tussen Pvv en FvD, vannacht nog maar even weer goed bekijken
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 28-10-25 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:04

Welk linkse kabinet?

Rutte 2 was met de PvdA en zelfs dat was niet echt links. Met de VVD aan het hoofd is niets links.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:06

Maar echt. En tegengewerkt door wie? Door zijn eigen medewerkers die gewoon niet komen? (..)

En als dat de andere partijen zijn, heeft de rest daar niet ook mee te maken? Het is toch niet zo dat de rest in het verleden heeft gewerkt in een autocratie?

Ik wil het echt begrijpen maar ik begrijp het echt niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:07

Wilders zou echt een marketing / sales talent zijn. De dingen zie als zoete koek gegeten worden door zijn achterban := gebakken stront zou hij nog succesvol verkopen