Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
35 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 540

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:10

Petpa schreef:
Het gemiddeld vermogen van de rijkste 10% is niet gemiddeld 680.000 euro.
Het minimale vermogen van deze groep is 680.000 euro.

https://www.accountant.nl/nieuws/2025/1 ... -vermogen/

ik ben bang dat meerdere mensen mij voor zijn Gruis, maar zie bovenstaande.

En waar het in zoverre toe doet, die opmerkingen over uitkeringen, de SP is nogal van zwaarste schouders. En dat is terecht voor de zieken, maar niet voor de rest. Van mij mag echt het hele uitkeringsstelsel/toeslagenstelsel op de schop, moet je zien wat je daaraan overhoudt.

Enne, MarlindeRooz, ik ken er meer die te lui zijn dan dat ik er ken dat ze niet kunnen hoor.
Ik zie het zo veel, ook op werk hoor. 'Ik ga echt niet meer werken, want dan krijg ik minder in toeslagen'. verschrikkelijk, echt waar :n

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:10

MarlindeRooz schreef:
Hier vind ik dat de gemiddelde erfenis rond de 165.000 euro ligt. De mediaan is 34k.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84242NED

En dan moet je meenemen dat de echt rijke families zoals bijvoorbeeld Heineken dit echt niet op de bank hebben staan, dat zit in bedrijven en stichtingen.

In het door mij genoemde NPO programma worden deze wegsluisroutes die de allerrijksten gebruiken ook benoemd.

Maar dit is het nagelaten vermogen.
Zegt nog niets over hoeveel erfgenamen p.p. krijgen.
Laatst bijgewerkt door Petpa op 04-10-25 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:12

Petpa schreef:
verootjoo schreef:
CBS

Linkje?

Heb het weer even opgezocht. Heb het al eerder eens uitgezocht dmv cijfers van CBS, dus nu komt het uit mijn geheugen.

Ik bleek oude cijfers in mijn hoofd te hebben, de rijkste 10% is inmiddels nóg rijker geworden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/03 ... uishoudens

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:12

Ik ben het met je eens dat werken meer moet lonen dan toeslagen. Ik herken het wel. Als ik niet werk dan krijg ik maar 100 euro per maand minder. Maar mijn oplossing is keihard aan mijn gezondheid werken zodat ik meer kán gaan werken. En hard mijn best doen zodat ik meer salaris kan vragen.

Maar niet iedereen heeft die mentaliteit uit zichzelf. Daarom moeten de toeslagen en uitkeringen anders.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:13

Celiien schreef:
Petpa schreef:
Het gemiddeld vermogen van de rijkste 10% is niet gemiddeld 680.000 euro.
Het minimale vermogen van deze groep is 680.000 euro.

https://www.accountant.nl/nieuws/2025/1 ... -vermogen/

ik ben bang dat meerdere mensen mij voor zijn Gruis, maar zie bovenstaande.

En waar het in zoverre toe doet, die opmerkingen over uitkeringen, de SP is nogal van zwaarste schouders. En dat is terecht voor de zieken, maar niet voor de rest. Van mij mag echt het hele uitkeringsstelsel/toeslagenstelsel op de schop, moet je zien wat je daaraan overhoudt.

Enne, MarlindeRooz, ik ken er meer die te lui zijn dan dat ik er ken dat ze niet kunnen hoor.
Ik zie het zo veel, ook op werk hoor. 'Ik ga echt niet meer werken, want dan krijg ik minder in toeslagen'. verschrikkelijk, echt waar :n

Je hoeft niet bang te zijn hoor. Het minimale vermogen van de 10% rijksten ligt op 680.000.
De groep begint bij 680.000 en een groot deel valt daar dus flink boven. Ik gebruikte ten onrechte het woord gemiddeld, maar dat verandert de rest van de argumentatie niet. Slechts 10% van de mensen heeft het vermogen om 680.000 euro of meer door te geven. 90% van de mensen heeft dus minder dan 680.000 vermogen en zal dus ook niet meer dan dat erven. Ik denk zelfs dat heel veel minder dan 10% 500k erft, omdat het vermogen gemiddeld verdeeld wordt over 2 kinderen, en het dan dus gaat om erfenissen vanaf een miljoen (4% van NL heeft dat vermogen).
Laatst bijgewerkt door Gruis op 04-10-25 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:14

Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hier vind ik dat de gemiddelde erfenis rond de 165.000 euro ligt. De mediaan is 34k.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84242NED

En dan moet je meenemen dat de echt rijke families zoals bijvoorbeeld Heineken dit echt niet op de bank hebben staan, dat zit in bedrijven en stichtingen.

In het door mij genoemde NPO programma worden deze wegsluisroutes die de allerrijksten gebruiken ook benoemd.

Klopt! Dat is denk ik ook heel lastig te berekenen want niet elk kind krijgt altijd hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:16

Gruis schreef:
Je hoeft niet bang te zijn hoor. Het minimale vermogen van de 10% rijksten ligt op 680.000.
De groep begint bij 680.000 en een groot deel valt daar dus flink boven. Ik gebruikte ten onrechte het woord gemiddeld, maar dat verandert de rest van de argumentatie niet. Slechts 10% van de mensen heeft het vermogen om 680.000 euro of meer door te geven. 90% van de mensen heeft dus minder dan 680.000 vermogen en zal dus ook niet meer dan dat erven. Ik denk zelfs dat heel veel minder dan 10% 500k erft, omdat het vermogen gemiddeld verdeeld wordt over 2 kinderen, en het dan dus gaat om erfenissen vanaf een miljoen (4% van NL heeft dat vermogen).

Wanneer ga je inzien dat je berekening niet klopt :=
Een vermogen van 680.000 ís niet veel en is niet het begin van de 10%.
Dit zijn gewoon de hele normale mensen. Die hun geld in het huis hebben zitten en misschien ook moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Lees anders even op CBS.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:18

verootjoo schreef:
Gruis schreef:

Wanneer ga je inzien dat je berekening niet klopt :=
Een vermogen van 680.000 ís niet veel en is niet het begin van de 10%.
Dit zijn gewoon de hele normale mensen.

Lees anders even op CBS.

Het staat letterlijk in de gegeven bron? := Van het CBS?

Bijna 1,5 biljoen euro daarvan was in handen van de tien procent huishoudens met de hoogste vermogens. Het minimale vermogen van deze groep bedraagt 680.000 euro.

Ongeveer 10% van de huishoudens heeft dus een vermogen van 680.000 of meer
Laatst bijgewerkt door Gruis op 04-10-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:19

Ja, dan klopt je argumentatie toch niet….
Heb je de exponentiële stijging gezien in die groep?
Het perspectief, de verdeling?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-10-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:20

Ik vind mensen met een vermogen van bijna 700.000 geen “normale” mensen hoor. Zeker omdat veel van dat vermogen hun is “overkomen” omdat het huis in waarde is gestegen de afgelopen 30 jaar. Voor dat geld is door en grote groep al niet gewerkt. Het enige wat ze gedaan hebben is niet verhuizen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:20

MarlindeRooz schreef:

Klopt! Dat is denk ik ook heel lastig te berekenen want niet elk kind krijgt altijd hetzelfde.[/quote]

Mijn reactie was meer gericht op Verootje.
Omdat zij spreekt over erfenissen p.p.
En ik kan daar geen bron van vinden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:21

verootjoo schreef:
Ja, dan klopt je argumentatie toch niet….
Heb je de exponentiële stijging gezien in die groep?
Het perspectief, de verdeling?

Dan klopt de argumentatie toch juist wel? Als je niet meer vermogen hebt dan 680.000 euro, dus 90% van de mensen, dan kan je dat ook niet vererven.
Ja de exponentiele stijging is absoluut schokkend. Daarom ben ik ook voor het zwaarder belasten van deze geoep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:21

MarlindeRooz schreef:
Wie sneert er dan? Kan je dat quoten?

“de kinderen die er nooit een vinger voor hebben uitgestoken.”
“in plaats van één rijkeluiskind”
“met jubelton bent bevoordeeld”
“En wat geeft kinderen van rijke ouders het recht om belastingvrij veel geld te krijgen”

Citaat:
En waarom heeft het kind met rijke ouders wel recht om een duur huis te kopen en het kind van arme ouders met hetzelfde inkomen niet?

Het heeft niks met recht te maken, maar met bezitting. Wat geeft de mensen in de andere wijk het recht om de villa te kopen en zit ik in een appartement? Zij hebben meer geld… daarom heeft mijn buurman een nieuwe Audi en ik een 2de hands suzukietje. En kunnen sommige mensen met vervroegd pensioen en anderen niet.
Maar misschien zie ik dat zo omdat ik dat gewend ben, als kind van arme ouders.

En het kan best zo zijn dat het anders belast moet worden maar dat is op dit moment niet de schuld van de rijke kinderen.

En werken moet lonen… een paard is luxe dus mensen die part time werken en bijvoorbeeld toeslagen ontvangen en dan een luxe “product” kunnen betalen is misschien ook een beetje krom. Maar goed, misschien sponsoren die rijke ouders dat wel, dat kan ook :)

Ik denk wel dat partijen duidelijk moeten informeren over hoe ze bepaalde dingen zien, met duidelijke voorbeelden, zodat mensen niet (zoals nu) gaan gissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:23

MarlindeRooz schreef:
Ik vind mensen met een vermogen van bijna 700.000 geen “normale” mensen hoor. Zeker omdat veel van dat vermogen hun is “overkomen” omdat het huis in waarde is gestegen de afgelopen 30 jaar. Voor dat geld is door en grote groep al niet gewerkt. Het enige wat ze gedaan hebben is niet verhuizen.

Maar precies dat toch. Het zijn geen rijke mensen, behalve als ze dood gaan.
Maar ja, dan heb je niks aan het geld.
Petpa schreef:
MarlindeRooz schreef:

Klopt! Dat is denk ik ook heel lastig te berekenen want niet elk kind krijgt altijd hetzelfde.

Mijn reactie was meer gericht op Verootje.
Omdat zij spreekt over erfenissen p.p.
En ik kan daar geen bron van vinden.[/quote]

Dat is het vermogen wat vrij komt. En een schattig, want idd, het verschilt gigantisch wat er overblijft.
Maar er zijn allerlei notariële trucs voor om zo weinig mogelijk aan de belasting te betalen.

Ik denk ook niet dat je die erfenissen ergens op papier gaat zien staan :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:26

Ik vind dat helemaal geen hele nare opmerkingen?

Heb je goed gelezen dat ik zelf in mijn ogen “rijke ouders” heb (relatief hè). En die hebben zelf geen dikke erfenissen gehad. Geen ondernemers. Gewoon in loondienst 70uur per week werken. Boerenzoon en dochter van een alleenstaande moeder met uitkering met 7 kinderen. De VVD zal trots zijn…

Maar ik vind het dus niet eerlijk dat ik straks een klap geld krijg met weinig belasting erover. En dat een ander die al minder kansen heeft gehad hierdoor meer inkomstenbelasting of meer btw moet gaan betalen. Want zijn of haar ouders hadden geen groot vermogen. Want het geld dat misgelopen wordt door de lage erfbelasting moet ergens anders vandaan komen.

En zelfs met meer belasting krijg ik meer geld dan bijvoorbeeld mijn collega wiens ouders in sociale huurwoningen wonen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:28

Ik denk dat een aantal van die kinderen blij zijn als ze met dat erf geld bijv een studieschuld kunnen aflossen (dat was niet goedkoop de laatste jaren) en een gedeelte van een achterlijk hoge hypotheek kunnen aflossen t.z.t.
maar het ligt helemaal aan wat de bedragen, vrijstellingen en percentages zouden worden..

Hoe het met bedrijfsovernames (of juist niet) zit, is denk een ander verhaal? Maar dat is vaak ook al bij leven denk?

Citaat:

dat kan :j ik vond van wel
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-10-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:28

Ik kan niet alles bijlezen maar in ons geval gaat het niet om miljoenen maar om het ouderlijk huis wat ze met eigen handen hebben moeten strippen en renoveren bijna 50 jaar geleden omdat ze geen geld hadden voor een goed onderhouden huis of vakmannen. Ik ben een alleenstaande die niet bijzonder veel boven het minimumloon heeft en het is de bedoeling dat ik het vruchtgebruik krijg (het andere kind verdient uitstekend en heeft een eigen huis). Maar als er veel meer erfbelasting betaald zal moeten worden, zal het huis verkocht moeten worden om dat te betalen en dan sta ik alsnog op straat. Dat is enorm frustrerend voor mijn ouders, best een angstbeeld voor mij en dat mag het zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:31

Zeedraakje schreef:
Ik kan niet alles bijlezen maar in ons geval gaat het niet om miljoenen maar om het ouderlijk huis wat ze met eigen handen hebben moeten strippen en renoveren bijna 50 jaar geleden omdat ze geen geld hadden voor een goed onderhouden huis of vakmannen. Ik ben een alleenstaande die niet bijzonder veel boven het minimumloon heeft en het is de bedoeling dat ik het vruchtgebruik krijg (het andere kind verdient uitstekend en heeft een eigen huis). Maar als er veel meer erfbelasting betaald zal moeten worden, zal het huis verkocht moeten worden om dat te betalen en dan sta ik alsnog op straat. Dat is enorm frustrerend voor mijn ouders, best een angstbeeld voor mij en dat mag het zijn.

Ja dat snap ik en dat is ook een heel vervelende situatie. Maar daar zijn (nu ook al) allerlei regelingen voor. Dus zou eens goed een fiscalist of jurist inhuren die mee kan kijken.

Maar de meeste situaties zullen niet zoals die van jou zijn. Daarbij kan je heel cru zeggen: waarom heb jij recht op een “gratis” huis zonder belasting en een ander niet. Dat is niet mijn mening maar wel iets wat tot denken aanzet.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:33

Cer schreef:
Ik denk dat een aantal van die kinderen blij zijn als ze met dat erf geld bijv een studieschuld kunnen aflossen (dat was niet goedkoop de laatste jaren) en een gedeelte van een achterlijk hoge hypotheek kunnen aflossen t.z.t.
maar het ligt helemaal aan wat de bedragen, vrijstellingen en percentages zouden worden..

Hoe het met bedrijfsovernames (of juist niet) zit, is denk een ander verhaal? Maar dat is vaak ook al bij leven denk?

Citaat:

Ik denk dat je met je eerste alinea gelijk hebt. Maar als we erfenissen gaan vrijstellen, en er dus nog meer grote bedragen vrijkomen, gaat dat er wel voor zorgen dat huizenprijzen nog veel meer gaan stijgen. Dus dan krijg je nog veel meer achterlijk hoge hypotheken. Wat dan vooral weer zwaar is voor kinderen die helemaal niks, of minder erven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:34

Cer schreef:

Citaat:

Het klimaat voor ondernemers is best heel gunstig in Nederland. Maar daar zijn dus allerlei constructies voor om dat zo goedkoop mogelijk te doen. Vind ik ook wat van… de lokale bakker betaalt hierdoor in verhouding meer belasting dan een bedrijf als Heineken. Want Heineken heeft het vermogen om slimme constructies op te zetten.

Ja als ik geld erf kan ik misschien eindelijk m’n studieschuld afbetalen en een huis kopen. Maar dat het voor de persoon zelf een groot voordeel is betekent niet dat het goed is voor de maatschappij en dat het eerlijk is.

Nogmaals; dit wordt allemaal besproken in het door mij eerder aangehaalde NPO programma.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:37

Maar Marlinde, sinds wanneer moet alles is het leven eerlijk zijn dan? Want dat is gewoon niet zo, en wat mij betreft, hoeft dat ook gewoon niet. Mensen kunnen ook geluk, of juist pech hebben.

En die Sander Schimmelpennick luister ik niet meer naar. Als we het hebben over links banketstaaf rechts zakken vullen, is hij wel het schoolvoorbeeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:42

Celiien schreef:
Maar Marlinde, sinds wanneer moet alles is het leven eerlijk zijn dan? Want dat is gewoon niet zo, en wat mij betreft, hoeft dat ook gewoon niet. Mensen kunnen ook geluk, of juist pech hebben.

En die Sander Schimmelpennick luister ik niet meer naar. Als we het hebben over links banketstaaf rechts zakken vullen, is hij wel het schoolvoorbeeld.

Grappig dat je die conclusie trekt dat hij links is. Dan heb je niet genoeg naar hem geluisterd. Want dan had je geweten hoe kritisch hij is op zijn eigen vermogen en hoe hij dat verdiend heeft. Maar schreeuwen “links banketstaaf rechts vullen” is wel heel makkelijk als je het niet gekeken hebt.

En het hoeft niet eerlijk te zijn. Dat is het ook niet. Ook als iemand meer belasting betaalt erft diegene nog steeds een enorm bedrag zonder iets te doen. Puur geluk hebben met wie je ouders zijn dus.

Het mag alleen wel iets eerlijker. Net zoals met de toeslagen, werken moet lonen. Het is toch eerlijk als jouw btw en inkomstenbelasting omlaag kan als mensen iets meer belasting gaan betalen over gratis geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:42

MarlindeRooz schreef:
Maar dat het voor de persoon zelf een groot voordeel is betekent niet dat het goed is voor de maatschappij en dat het eerlijk is.

Dat kan en daar zeg ik verder ook niks over…
eerlijk is sowieso een lastig begrip. Ik werk 40 uur, heb geen paard, een 2e hands auto, moet werken tot m’n 67ste (als dat niet nog langer wordt) en een appartement op de 3e etage met een mini balkon. Is dat eerlijk? Geen idee. Moet ik daar wat aan doen, of moeten anderen daar wat aan doen?
Minder belasting op arbeid zou wel al helpen, als dat geld dan niet ergens anders heen moet omdat er iets anders weer duurder wordt. ik vind het hele systeem ingewikkeld

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:45

Celiien schreef:

Niet alles hoeft 100% eerlijk te zijn, maar de kloof tussen arm en rijk vergroten heeft verstrekkende gevolgen. Daarom worden er regelingen in het leven geroepen om de verdeling iets eerlijker te maken. Dat heeft niets te maken met communisme en iedereen moet precies hetzelfde krijgen en alles moet 100% gelijk zijn. Maar wel met een meer gebalanceerde maatschappij en bijkomende voordelen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:46

Ah ja de een wordt geboren met een gouden paplepel de ander niet.
Ik ken een aantal vrienden die ook via ouders en erven een goed bedrag hebben gekregen en zo een mooi huis
Ik niet. Ik heb wel mazzel gehad? Hard werken en zo van kleiner appartement kopen naar echt een fijn koophuis kunnen nalaten straks aan onze kinderen. Hebben zij mazzel? Ja wellicht.
Maar hard werken doen ze nu sowieso.
Ik kijk niet naar de buren maar ben blij met wat ik heb, en niet alleen financieel.