Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:55

Ik was op pagina 7, dus nog niet alles bijgelezen. Ik ben zelf gaan studeren onder het nieuwe leenstelsel. Zat bij de eerste batch studenten die eronder viel, en heb er door omstandigheden 7 jaar over gedaan. 7 jaar leenstelsel dus. Maar ik sta er wat dubbel in om eerlijk te zijn.

Aan de ene kant is het gewoon zwaar klote dat ze beloftes hebben gedaan en die later hebben aangepast. Dat mag best gezegd worden zonder dat het afgewimpeld wordt. Als je een lening aangaat, weet je normaal de voorwaarden en kunnen die niet eenzijdig drastisch gewijzigd worden. Hier zijn de voorwaarden meermaals eenzijdig gewijzigd in het nadeel van de studenten. In die zin is het "niet eerlijk". Niet omdat later het nieuwe-oude stelsel terug kwam of omdat het zwaarder was, maar puur om de gebroken beloftes met zware gevolgen.

Aan de andere kant ken ik helaas best wel veel studenten die hun hele studie groots hebben geleefd van het geld van Ome DUO. Ja, daar vind ik ook wat van, en dan heb ik eigenlijk best weinig medelijden. Ook ken ik best veel mensen die idd meteen alles groot willen. Die studies kozen met weinig banenkans, vervolgens enkel hun droombaan willen en niet minder, en ook meteen een groot huis. En dan boos worden hoe oneerlijk het is dat dat niet lukt. Tja, dan denk ik ook "wat is er mis met jou, wees eens realistisch ofzo". Ik herken eigenlijk dus best wel wat sommige hier zeggen over mijn generatie. En nee, dat geld niet voor iedereen. Maar ik ken er ook weer te veel om te doen alsof dat een enkeling is en de rest allemaal hard heeft gewerkt en puur pech heeft.

Zelf ben ik opgegroeid in armoede. Leveltje "hebben we vanavond eten op tafel en volgende week en dak boven ons hoofd". Moeder die niks deed kwa voor ons zorgen, maar wel de boel zo manipuleerde dat vader uit beeld was. Alles in m'n uppie moeten doen. Hierdoor ook noodgedwongen uit huis moeten gaan en vroeg op mezelf gaan wonen met alle kosten van dien. Continue naast mijn voltijd studie gewerkt, waarvan een aardige tijd voltijd uren. En de keren dat ik uit ben geweest in die 7 jaar kon ik op m'n vingers tellen. Maar moest toch veel lenen om rond te komen. Ik weet dus ook echt wel dat lang niet iedereen voor de lol leent. Was het zwaar? ja, en leuk was dat ook niet. Maar waar mijn pa (waar ik inmiddels weer goed contact mee heb) nog met een middelbareschooldiploma kon werken, word er nu bijna overal minimaal MBO gevraagd. Lang leve de overheid die pushed voor meer opgeleide mensen, die zijn er nu zo veel dat je zonder geen kans meer maakt. Dus geen opleiding betekend geen werk. En dat betekend geen geld. In die zin vind ik het wel krom, iig in de lijn met dat we iedereen met een reden gratis school geven tot en met de middelbare. Gelijke kansen, die nu dus wegvallen hierdoor.

Ik heb wel het geluk dat mijn hobby (computers) groot is gegroeid. Waar ik als kind het nerdje was dat gepest werd, is IT nu overal. Zeker voor de nerds die er diep in duiken. Maar voor andere interesses heb ik nooit overwogen om dat te studeren ivm banenkans, dat moet je gewoon mee wegen in je keuzes. Droombaan is leuk, maar je moet wel een back-up hebben voor als je die niet (direct) vind. Het leven kost geld en rekeningen gaan door en betaling zichzelf niet, dus van die ene droombaan moet het niet afhangen.

Met 24 ben ik afgestudeerd. Betaalde toen 1600 huur in de maand en dacht voor altijd zou moeten blijven huren want mijn studieschuld was zo hoog dat mijn grootouders en een huis van konden kopen in hun tijd. Maar ondanks dat mijn baan niet precies was wat ik wou, was het in de juiste sector en kon ik er veel leren. Met mijn afgestudeerde salaris kon het betalen om paard te gaan rijden, dus met 25 klom ik er voor het eerst op op een manege. Echt een pennie-droom voor mij, en na 25 jaar eindelijk mogelijk. En het leven ging door. Ik kreeg een partner, switchde van baan naar wat ik wel wou met een leuke salarisverhoging, de overheid veranderde de regels weer en nu in mijn voordeel waardoor er meer mogelijk was voor een hypotheek. En nu met 28 heb ik dit jaar mijn eerste huis gekocht. Een nette eengezinswoning, in het dure westen van het land, met prachtig uitzicht over boederijen. En ondertussen ben ik een paar keer naar Azie geweest, en ga ik eind dit jaar weer. Echt, er is nog genoeg dat ik wel wil maar niet heb, maar ik voel me eerder bevoorrecht dan een pechvogel. Van onderaan de sociale lader dus naar bovengemiddeld gegaan (want ja, dat dit niet de norm is besef ik ook wel). Ondanks dat ik dus in die "pechgeneratie" val.

Mijn oudere zus, met dus een enorm vergelijkbare achtergrond, heeft heel andere keuzes gemaakt. Die zat in het oude stelsel dat voordeliger zou moeten uitpakken. Die leeft nu nog niet veel beter dan vroeger door die keuzes en haar eigen gedrag.

Ding is. Ja, het is oneerlijk gegaan met hoe de overheid het heeft behandeld. En ook met hoe ze vervolgens zijn omgegaan met hun compensatie (waar ook genoeg mensen effectief niks aan hebben, ik ook niet). Maar je doet er niks aan. Dus op TS haar vraag hoe ik ermee om ga. Met de wetenschap dat het leven oneerlijk is, er altijd oliebol gebeurd en mensen ongelijke kansen hebben, en dat altijd zo zal blijven (we kunnen wellicht vechten voor beter, en dat is ook zeker goed om te doen, maar perfectie is een utopie dus er zal altijd wel wat zijn). Dat daar over in zitten niet helpt. En dat je je veel beter kan focussen op wat je wel kan doen om er zo goed mogelijk uit te komen, en op slimme keuzes maken. En verder genieten van wat je wel hebt en hoe ver je al bent gekomen. Dan kom je over het algemeen uiteindelijk wel ergens.

Dat is overigens ook echt niet negatief tegen TS gericht, want die lijkt dat idd ook te doen.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:20

Wat mij opvalt is de mensen die onder de pech generatie vallen in dit topic opperen dat enkel de mensen uit de pech generatie mogen reageren
Dat de mensen vanuit hun eigen ervaring reageren wil niet zeggen dat ze strijden om wie het het slechts heeft.

Wat mij opvalt is dat bepaalde mensen uit de pech generatie, wat ook voor mij een nieuw woord was, denken dat hun generatie toch wel een aparte groep is.
Waarop ik mij afvraag is alle genoemde problemen komen weer terug in andere generaties mogelijk op een andere manier.
Door jezelf zo als uitzondering neer te zetten geeft het weer als wat de pech generatie nog nooit is voor gevallen. Vergetend dat iedere generatie zijn eigen isseus heeft. Waardoor als je open naar alle berichten kijkt er steun uit naar voren kan komen, ervaringen omdat de pech generatie niet het wiel hoeft uit te vinden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:46

Wat mij opvalt is dat jij het niet begrepen hebt.
Ik zie niemand, maar dan ook niemand zeggen dat de "pechgeneratie" (dus de groep studenten (2015-2022) die er financieel bij genaaid zijn en nu dus waarschijnlijker een hogere studieschuld hebben en nu zij toe zijn aan de volgende stap in hun leven -onafhankelijkheid- in een periode verkeren met woningschaarste en hoge huizenprijzen waar dus met een startersloon (als je al een baan hebt kunnen vinden die bij je duur betaalde opleiding past) en een schuld bij ome DUO bijna geen hypotheek voor de krijgen is) de enige groep mensen uit de geschiedenis van de mensheid zijn met pech.
Maar het is wel een heel specifieke groep met een heel specifieke samenloop van omstandigheden, dus die groep heeft een (zij het onfortuinlijke) naam toebedeeld gekregen. En als je dan vraagt van 'he, mede pechvogels. Hoe gaan jullie hiermee om?' dat er dan allemaal betweters komen zeggen dat ze helemaal niet mogen klagen over pech, want elke generatie heeft wel ergens pech mee. Of met opgeheven vingertje zeggen dat je je maar niet zo aan moet stellen want zo erg is het allemaal niet. Of, of, of...

Ja, het gaat weer lekker met de empathie.

Little_Gift

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:40

Qimm for president! _/-\o_
Echt zó goed verwoord! _/-\o_

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:42

Nienke1979 schreef:
Wat mij opvalt is de mensen die onder de pech generatie vallen in dit topic opperen dat enkel de mensen uit de pech generatie mogen reageren
Dat de mensen vanuit hun eigen ervaring reageren wil niet zeggen dat ze strijden om wie het het slechts heeft.

Wat mij opvalt is dat bepaalde mensen uit de pech generatie, wat ook voor mij een nieuw woord was, denken dat hun generatie toch wel een aparte groep is.
Waarop ik mij afvraag is alle genoemde problemen komen weer terug in andere generaties mogelijk op een andere manier.
Door jezelf zo als uitzondering neer te zetten geeft het weer als wat de pech generatie nog nooit is voor gevallen. Vergetend dat iedere generatie zijn eigen isseus heeft. Waardoor als je open naar alle berichten kijkt er steun uit naar voren kan komen, ervaringen omdat de pech generatie niet het wiel hoeft uit te vinden.

Volgens mij zijn degene die dit zeggen de mensen die net vóór de pechgeneratie zitten. En er wordt niet gezegd dat andere niet kunnen reageren hier.
Alleen het is nogal opvallend dat de mensen die het woord niet kennen en er ver vanaf staan, ook de problemen niet snappen.
En dan krijg je reacties die heel erg bagatelliseren.

Het is een Light versie van tegen de slachtoffers van de toeslagenaffaire zeggen dat je ook wel eens geld moest terugbetalen en daardoor in de problemen kwam, of zeggen dat ze zelf op de toeslagen vertrouwde dus het hun eigen toedoen is.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:08

Mijn vriend en ik vallen beide in de pechgeneratie (gestudeerd tussen 2015-2023). Ik denk dat ik alleen enorm veel geluk heb gehad.

Ik ben in 2015 en 2016 een hbo opleiding gestart, toen mbo gaan doen en in 2021 weer hbo gestart. Ergens tijdens mijn mbo-periode is toen de regeling van 1e jaar half collegegeld ingevoerd, die alleen telt als het je eerste studie was. Dat je in de tijd van je eerste studie helemaal niks kreeg/hebt gehad (2015), maakt dan niks uit :+ Tijdens mijn studiejaren heel hard gewerkt en godzijdank mag je in de zorg al snel voor een fatsoenlijk loon aan het werk als helpende/verzorgende ig, waardoor ik het financieel redde om een auto, paard en huurwoning te hebben. Maar dan moest er niks financieel geks gebeuren! Aan het eind van mijn studie stond er een mooie compensatie te wachten op me voor het studeren in de 'pechperiode' (2015 en 2016) waarin er geen studiefinanciering was. Echter heb ik in het laatste jaar van mijn laatste studie nog een jaar studiefinanciering gehad, omdat ik nog geen 4 jaar had 'opgebruikt'. Dat ik in werkelijkheid nog 0 jaren van die zogenaamde 3 jaren studiefinanciering had gehad, maakte wederom niks uit. Gelukkig heb ik me, net als TS, met heel hard werken gered zonder studieschuld. Momenteel ben ik werkende en dat is gewoon zalig. Zoveel beter dan school én werken. Als ik nu vrij ben, ben ik ook echt vrij en staat er niet allerlei huiswerk en tentamens op me te wachten.

Mijn vriend heeft ook in de 'pechperiode' gestudeerd, maar geen enkele vorm van studiefinanciering of mindering van collegegeld gehad. Hij heeft een misselijkmakende studieschuld (ongeveer 50k), waar hij aan is begonnen in de tijd dat er gezegd werd dat het geen invloed heeft op je hypotheek en dat het altijd rentevrij zou blijven... We zijn in februari naar een hypotheekadviseur geweest en die heeft berekend dat je er ongeveer 80k minder door kunt lenen. Tot zover de mooie beloftes in 2015. Dus daar zitten we, godzijdank in de sociale huurwoning die ik als student ben gaan huren, zonder toeslagen. Maar we redden ons goed. Die koopwoning zit er alleen nog niet in, maar daar hoef je denk ik geen onderdeel van de pechgeneratie voor te zijn, want het probleem is bij ons meer het overbieden dan het niet kunnen lenen van een fatsoenlijk bedrag eigenlijk.

Dus, hoe ga je ermee om? Ik denk dat het loslaten van het gevoel "achter te lopen" al heel erg helpt.

Mungbean

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:01

Dat is een mooie instelling :)

Dat met die leningen blijft een bizar iets, vooral het ineens heffen van rente terwijl je er met andere voorwaarden ingestapt was. Puur wanbeleid vind ik dat.