17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:24

Eretria schreef:
Niet alle mannen, maar altijd een man.

Een kennis van mij is door een vrouw vermoord.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:25

Dat moord bij alle afkomsten voorbij komt is waar. Maar wij vangen je op in Nederland en dan kom je de boel hier onveilig maken, daar vind ik wel wat van.

Sowieso merk ik persoonlijk op straat/in de stad veel meer (seksueel getint) ongewenst gedrag naar mij persoonlijk in ieder geval vanuit mensen met een migratieachtergrond. Dat betekent niet dat alle mensen met een migratieachtergrond slecht zijn en alle mensen zonder migratieachtergrond goed zijn, maar 19 van de 20 keer is mijn ervaring wel dat het van (niet-Westerse) migratieachtergrond afkomt. Dat is geen vooroordeel maar een persoonlijke constatering.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:25

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:

Mijn collega heeft een Ghanese vader en een Nl moeder. Hij heeft een kleurtje dus, hij is opgegroeid in Lunetten. En hij verteld heel openlijk hoe vreselijk moeilijk het is om in dat soort wijken uit de criminaliteit te blijven. Hoe ze door drugsgasten worden overgehaald met geld. En nog veel meer. Hij kan daar uren over vertellen. Ook omdat hij het belangrijk vind dat anderen dit weten.

Precies… er zijn heel veel factoren die bepalen of iemand crimineel gaat zijn. Of je opgroeit in een villawijk of in een arm gebied maakt echt heel veel uit.

Wat heeft dit er allemaal mee te maken? Ik zie jullie praten over manosphere over femicide, maar wanneer er iemand wordt gearresteerd op het COA, dan is er een excuus voor de dader?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:26

Ik ben echt heel erg verdrietig dat we schijnbaar op een moment in de tijd leven waar er in 1 week zo verschrikkelijk veel geweld tegen vrouwen is gepleegd dat de verschillende incidenten moeilijk uit elkaar te houden zijn. Dat zegt toch wel veel over hoe triest het momenteel is gesteld in ons land.

Op dit moment is Nederland een multiculturele samenleving. Dat is prima, maar er moet 1 rode draad zijn. Gedeelde normen en waarden. In Nederland moeten vrouwen veilig over straat kunnen. Maar sommige culturen hebben nou eenmaal de rechten van de vrouw niet hoog in het vaandel staan. Aan mensen die uit deze culturen komen moet extra veel aandacht worden besteed bij de integratie, zodat er absoluut geen twijfel aan is dat wij in Nederland vrouwenrechten zéér hoog in het vaandel hebben staan.
Dat betekent niet dat Nederlandse mannen zonder migratieachtergrond brave engeltjes zijn. Rotte appels zal je altijd hebben - geen maatschappij is perfect en dit kan ook niet. Er zijn helaas zeer veel oorzaken van (seksueel) geweld, maar verschillen in culturele normen en waarden zijn zeker ook een van de factoren(zie: groepsverkrachtingen in India)

Ik hoop dat de dader nooit meer vrijkomt.

Nog even: het zijn niet altijd mannen. Er heeft structureel veel ergs plaatsgevonden in de scholen gerund door nonnen in de vorige eeuw. Laten we dat niet vergeten.
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 22-08-25 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:29

Het is geen excuses. Maar het zijn van een vluchteling of immigrant is niet de oorzaak van het criminele gedrag.

Nogmaals: 90% is man. Dan ook maar alle mannen weren en opsluiten?

Dat mensen uit een andere cultuur anders naar vrouwen kijken is een feit. Alleen ze zijn er en ze blijven toch echt wel komen. Dus moeten wij investeren in een betere integratie en selectie.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:31

MarlindeRooz schreef:
Het is geen excuses. Maar het zijn van een vluchteling of immigrant is niet de oorzaak van het criminele gedrag.

Dat mensen uit een andere cultuur anders naar vrouwen kijken is een feit. Alleen ze zijn er en ze blijven toch echt wel komen. Dus moeten wij investeren in een betere integratie en selectie.

Daarom zeg ik ook juist dat er veel aandacht moet worden besteed aan de mensen die binnenkomen in ons land. Het hele integratieproces op dit moment is bagger. (Maar dit is misschien mild off-topic).

Ik zeg overigens ook niet dat hun status de oorzaak is van het gedrag. Cultuur is in sommige gevallen een contribuerende factor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:33

Tytonidae schreef:
Ik ben echt heel erg verdrietig dat we schijnbaar op een moment in de tijd leven waar er in 1 week zo verschrikkelijk veel geweld tegen vrouwen is gepleegd dat de verschillende incidenten moeilijk uit elkaar te houden zijn. Dat zegt toch wel veel over hoe triest het momenteel is gesteld in ons land.

Op dit moment is Nederland een multiculturele samenleving. Dat is prima, maar er moet 1 rode draad zijn. Gedeelde normen en waarden. In Nederland moeten vrouwen veilig over straat kunnen. Maar sommige culturen hebben nou eenmaal de rechten van de vrouw niet hoog in het vaandel staan. Aan mensen die uit deze culturen komen moet extra veel aandacht worden besteed bij de integratie, zodat er absoluut geen twijfel aan is dat wij in Nederland vrouwenrechten zéér hoog in het vaandel hebben staan.
Dat betekent niet dat Nederlandse mannen zonder migratieachtergrond brave engeltjes zijn. Rotte appels zal je altijd hebben - geen maatschappij is perfect en dit kan ook niet. Er zijn helaas zeer veel oorzaken van (seksueel) geweld, maar verschillen in culturele normen en waarden zijn zeker ook een van de factoren(zie: groepsverkrachtingen in India)

Nog even: het zijn niet altijd mannen. Er heeft structureel veel ergs plaatsgevonden in de scholen gerund door nonnen in de vorige eeuw. Laten we dat niet vergeten.

In 2020 was ruim 95% van de daders man.

Dus inderdaad niet enkel mannen, maar wel voornamelijk mannen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:33

Toevallig dan dat afgelopen week de delicten door immigranten gepleegd zijn. De man die in Zeist vrouwen aanrande was een grote oostblokker. Daar begin je ook niks tegen als vrouw zijnde.
Nu dan die 22 jarige uit???

Je haalt wat binnen ja hier. Je weet niet waarom ze precies gevlucht zijn. Wellicht voor zelfde soort delicten in eigen land.

Er is voor gewaarschuwd....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:34

MarlindeRooz schreef:

Tuurlijk, de Nederlander moet zich weer eens aanpassen, weer investeren.

Misschien moet men minder jonge mannen binnen laten en zich meer op gezinnen of echtparen richten.
Want 75% van de immigranten is man en onder de 35 jaar. Uit landen waarover het algemeen niet echt vrouwvriendelijk naar westerse vrouwen gekeken wordt.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:36

_San87_ schreef:
Tytonidae schreef:

In 2020 was ruim 95% van de daders man.

Dus inderdaad niet enkel mannen, maar wel voornamelijk mannen.

Dit klopt helemaal, maar nuance is belangrijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:37

Heb je wel eens zo’n man gevraagd waarom hij gevlucht is? En waarom zijn familie niet mee kon komen? Daar is namelijk een duidelijk motief voor.

Ik toevallig woensdag nog. Want ik snapte ook niet goed waarom er alleen mannen komen.

Dit vroeg ik toen ik met mijn Syrische buurman (voor het eerst) sprak. Die ik trouwens om zijn nummer heb gevraagd zodat ik hem de volgende keer kan bellen als een andere man mij (weer) lastig valt…

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:39

Wat word het toch steeds moeilijker om geen mannenhater te worden in deze wereld.
Zoveel leed dat veroorzaakt word is bijna altijd door mannen gepleegd.
Moord, mishandeling, verkrachting, oorlogen, intimidatie, aggressie.

Wit, bruin of pimpelpaars maakt niet uit. Maar wel bijna altijd een man.
En je kan aan de buitenkant niet zien welke gevaarlijk is.
Gooi maar mooi in een shredder. Weg ermee.
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:42

Gebeurt met mannetjes kuikens ook. Aan die mannen hebben ze namelijk niks. Komt er toch nog wat goeds uit de intensieve veehouderij vandaan. _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:42

Kidde schreef:
c_alsemgeest schreef:
Verband nog niet aangetoond, voor dat delict is wel een verdachte aangehouden:
Man (22) aangehouden voor zedendelict Amsterdam, onbekend of er link is met Lisa uit Abcoude | Binnenland | AD.nl https://share.google/N21UG5b6EIJpGk9AW

Dezelfde verdachte is nu toch aangehouden voor de moord op Lisa: Man (22) vast voor dood Lisa, zelfde verdachte als zedendelict Amsterdamse Weesperzijde: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-lisa-17

Die had ik gemist, hoop dat ze de dader hebben die deze vreselijke zaken op zijn geweten heeft.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:44

Maar de oplossing ligt toch niet in het weren van asielzoekers. Je moet dit probleem toch bij de wortels aanpakken. Veel van deze asielzoekers worden met andere normen en waarden opgevoed. Waar een vrouw niets is en niets te zeggen heeft. Zou je niet alle mensen gelijk moet opvoeden??? Al is dat vast een utopisch toekomstbeeld.

Ik ben benieuwd naar de persconferentie straks. Hopelijk wordt er iets meer duidelijk vooral over haar telefoontje naar 112. Hadden die haar nog aan de telefoon toen het gebeurde.
Hoe kwamen ze erachter dat beide zaken met elkaar te maken hadden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:55

friezenfan2 schreef:
Maar de oplossing ligt toch niet in het weren van asielzoekers. Je moet dit probleem toch bij de wortels aanpakken. Veel van deze asielzoekers worden met andere normen en waarden opgevoed. Waar een vrouw niets is en niets te zeggen heeft. Zou je niet alle mensen gelijk moet opvoeden??? Al is dat vast een utopisch toekomstbeeld.

Ik ben benieuwd naar de persconferentie straks. Hopelijk wordt er iets meer duidelijk vooral over haar telefoontje naar 112. Hadden die haar nog aan de telefoon toen het gebeurde.
Hoe kwamen ze erachter dat beide zaken met elkaar te maken hadden.

DNA materiaal.
Ik mag toch hopen dat er na het uitzitten van zijn straf als hij veroordeeld is een plek gereserveerd is naar land van herkomst.

mysa
correspondent/vertaler

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:00

Heeft er iemand cijfers? Over bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar? Hoeveel vrouwen/meisjes zijn er vermoord door allochtonen en hoeveel door autochtonen? En dan moorden binnen het gezin/de relatie er even uitlaten want ik zou het graag weten voor soortgelijke gevallen als nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:00

mysa schreef:
Heeft er iemand cijfers? Over bijvoorbeeld de afgelopen 10 jaar? Hoeveel vrouwen/meisjes zijn er vermoord door allochtonen en hoeveel door autochtonen? En dan moorden binnen het gezin/de relatie er even uitlaten want ik zou het graag weten voor soortgelijke gevallen als nu.

Dat zou het CBS wel moeten weten, lijkt me.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:01

Er zijn 3 zaken?

Stephanie_86

kan iemand een beetje zeggen wat er wordt gezegd ik ben op werk zonder tv en geen geluid op de pc

Gitana

Deri schreef:
Wat word het toch steeds moeilijker om geen mannenhater te worden in deze wereld.
Zoveel leed dat veroorzaakt word is bijna altijd door mannen gepleegd.
Moord, mishandeling, verkrachting, oorlogen, intimidatie, aggressie.

Wit, bruin of pimpelpaars maakt niet uit. Maar wel bijna altijd een man.
En je kan aan de buitenkant niet zien welke gevaarlijk is.
Gooi maar mooi in een shredder. Weg ermee.
[ Afbeelding ]

Nou dit inderdaad sjongejonge

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:02

mysa schreef:

Dat is sowieso lastige statistiek. Dit omdat de meeste delicten in de directe kring gebeuren.

Daarbij moet je dan ook de Nederlanders meenemen die in het buitenland vrouwen vermoorden. Zoals onze beste makker Joran van der Sloot.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:05

Stephanie_86 schreef:
kan iemand een beetje zeggen wat er wordt gezegd ik ben op werk zonder tv en geen geluid op de pc

De verdachte wordt ook nog verdacht van een 3e misdrijf, waar hij onsuccesvol was bij een poging tot verkrachting. Ze kunnen verder nog niet enorm veel details loslaten omdat het onderzoek gaande is en de verdachte in beperkingen zit.
Lisa had zelf gebeld dat ze aangevallen was zeggen ze nu, dus daar haal in zelf uit dat ze na/tijdens het feit heeft gebeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:05

Stephanie_86 schreef:

Onderzoek volop gaande, verdachte wordt in verband gebracht met 3e misdrijf en is asielzoeker.

Polarize

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:07

Meer dan 500 uur beeldmateriaal in beslag genomen...
Ik hoop van harte dat het bij deze drie misdrijven blijft, en dat er niet meer slachtoffers naar voren hoeven te komen.