De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:15

Elisa2 schreef:
Ach welnee joh, is echt duidelijk te zien of een paard blij mee werkt gebaseerd op positieve bekrachtiging of niet. Echt er zijn veel meer leuke en positieve combinaties dan je denkt.

Het is dan ook zo jammer dat er eigenlijk nog geen positieve bekrachtiging te zien is in zowel de topsport als amateursport.
Een klopje op de hals na het loslaten van druk van bit/spoor/zweep/been is geen positive bekrachtiging..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:18

denisesilver schreef:
Earth schreef:
Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.

Zei het net nog tegen mijn ouders dat ik blij was dat bij mij de achterban nooit zo streberig was dat ik op wedstrijd moest.

Manubres, vergeet niet dat social media draait op o.a. je eigen algoritme, en ook dat er filmpjes waar veel reacties (en dus ook commentaar) onder staat, geboost worden. Ik ben Sox tegengekomen (en geblockt :+ ) en ook een Franse die geweldig kan rijden en vrijheidswerk kan laten zien.

Ik denk dat de tendens om te denken dat vroeger alles per definitie beter was qua rijderij niet juist is. Ik volg op fb een pagina met klassieke dressuur, en daar is ook niet elk beeld van de meesters nou echt prettig om naar te kijken. Naast de moderne zorg, tuigage, mindset, etc.

Ik vind de off topic anekdotes altijd leuk. Nostalgisch en soms ook zeker leerzaam.

Ja dat is overigens niet altijd zo hoor. Maar er gaat wel heel veel geld in om. Hoeveel je van die kids met KEP caps van rond de €1000.- ziet rijden is echt bizar :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:27

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:
En is het echt geruk en gepluk of een niet onafhankelijke zit?

Misschien maakt het voor het paard niet uit. De intentie en leerproces voor de toekomst wel

Zeker wel geruk en gepluk. Ik zag veel zaaghanden, dus links en rechts terugwerken om de pony nageeflijk te krijgen. Of op veel druk achter de loodlijn gereden.

Kinderen die op veel druk achter de loodlijn rijden? Hoe dan? Plaats je dit alleen maar om een soort punt te maken of wat is de bedoeling? Eerder in het topic ging het al over een "trien" (sorry denise) die we allemaal niet kennen en nu moeten wij je mening delen over een groepje "trientjes" die jij als enige hebt zien rijden? Het zal een vervelende ervaring voor je zijn geweest, maar ik weet niet zeker of dat op internet besproken moet worden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:28

EmberGlow schreef:
Elisa2 schreef:
Ach welnee joh, is echt duidelijk te zien of een paard blij mee werkt gebaseerd op positieve bekrachtiging of niet. Echt er zijn veel meer leuke en positieve combinaties dan je denkt.

Het is dan ook zo jammer dat er eigenlijk nog geen positieve bekrachtiging te zien is in zowel de topsport als amateursport.
Een klopje op de hals na het loslaten van druk van bit/spoor/zweep/been is geen positive bekrachtiging..

Nee, maar een klopje op de hals als het paard een goede reactie geeft wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:37

EmberGlow schreef:
Elisa2 schreef:

Ehm..ik weet niet hoe en waar jij kijkt maar ik zie heel veel positieve bekrachtiging. Denk ook dat als je je spoor, bit zweep of been als druk gebruikt dat er iets mis gaat..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:38

Mag er gewoon geen mening meer uit worden gesproken naar eerste hand ondervindingen, Veronica? Mag er geen commentaar worden gegeven op het reilen en zeilen in de (amateur)sport?

Kan je een ding verzekeren, ook die kleintjes kunnen met hang en wurg werk een pony de krul in zagen. Paarden zijn sterk, maar monden gevoelig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:44

denisesilver schreef:
Mag er gewoon geen mening meer uit worden gesproken naar eerste hand ondervindingen, Veronica? Mag er geen commentaar worden gegeven op het reilen en zeilen in de (amateur)sport?

Kan je een ding verzekeren, ook die kleintjes kunnen met hang en wurg werk een pony de krul in zagen. Paarden zijn sterk, maar monden gevoelig.

Ehm, als dat was wat hier gebeurt, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar dat gebeurt hier niet, want hier worden mensen en situaties besproken met een negatieve insteek en bedoeling. En het zonder reden affakkelen van willekeurige mensen vind ik niet heel nuttig of chique. Dat kan een verschil zijn tussen jou en mij, maar dat is dan maar zo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:52

Veronica2 schreef:
Earth schreef:

Zeker wel geruk en gepluk. Ik zag veel zaaghanden, dus links en rechts terugwerken om de pony nageeflijk te krijgen. Of op veel druk achter de loodlijn gereden.

Kinderen die op veel druk achter de loodlijn rijden? Hoe dan? Plaats je dit alleen maar om een soort punt te maken of wat is de bedoeling? Eerder in het topic ging het al over een "trien" (sorry denise) die we allemaal niet kennen en nu moeten wij je mening delen over een groepje "trientjes" die jij als enige hebt zien rijden? Het zal een vervelende ervaring voor je zijn geweest, maar ik weet niet zeker of dat op internet besproken moet worden?

Ik weet niet wat ik nou met deze reactie moet. Ik heb dat gezien ja, en ik zal niet de enige zijn geweest want er waren meer mensen. Maar die zitten hier niet, dus ja. Moet ik dan maar niks zeggen? :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:01

Ik vraag mij ook af waarom dit niet zou kunnen.
De kindjes in bixi of BB proefje met een b pony zal vast mee vallen.

Maar de oudere kinderen op een D of E.

Ik hoop enkel echt dat ze achteraan geplaatst worden.
Maar ja als ze in de proef wel netjes rijden gaat dat ook niet gebeuren.

En nee ben niet tegen westrijden.
Maar denk wel dat eerlijk rijden steeds meer belangrijk word.
En daarin verwacht ik in de laagste klassen geen wonderen.
Want alles moet geleerd worden.
Maar vanaf een M mag dat best flink aan bot komen.
En met springen ook.
Gas erop en de bochten door sleuren mag ook niet winnen

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:45

Ik heb ze ook gezien hoor
Met laklaarzen en bling bling op alles waar je het kan vinden
Dure pony, dure stal, en kreeg ook les van iemand die op hoog niveau reed
Dure pony mankeerde wel het 1 en ander, maar ja dat lag aan de pony

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:09

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:

Ehm, als dat was wat hier gebeurt, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar dat gebeurt hier niet, want hier worden mensen en situaties besproken met een negatieve insteek en bedoeling. En het zonder reden affakkelen van willekeurige mensen vind ik niet heel nuttig of chique. Dat kan een verschil zijn tussen jou en mij, maar dat is dan maar zo.

Er wordt niemand bij naam genoemd, en er wordt door iemand anders ook bevestigd dat ze dit hebben vernomen. Je kant toch niet een mening geven zonder onderbouwing uit eerste hand?

Het niet bespreekbaar maken, vind ik de kop in het zand steken, of misstanden met de mantel der liefde bedekken. Er gaat veel mis, daar wordt kritisch over gesproken. Er gaat ook veel goed, daar wordt ook over gesproken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 23:00

denisesilver schreef:
Earth schreef:
Ik ben dit weekend bij een groot ponyconcours geweest, en daar zag ik ook veel geruk en gepluk. Dus er valt bij de jeugd al meer dan genoeg te behalen en te verbeteren.

Zei het net nog tegen mijn ouders dat ik blij was dat bij mij de achterban nooit zo streberig was dat ik op wedstrijd moest.

Manubres, vergeet niet dat social media draait op o.a. je eigen algoritme, en ook dat er filmpjes waar veel reacties (en dus ook commentaar) onder staat, geboost worden. Ik ben Sox tegengekomen (en geblockt :+ ) en ook een Franse die geweldig kan rijden en vrijheidswerk kan laten zien.

Ik denk dat de tendens om te denken dat vroeger alles per definitie beter was qua rijderij niet juist is. Ik volg op fb een pagina met klassieke dressuur, en daar is ook niet elk beeld van de meesters nou echt prettig om naar te kijken. Naast de moderne zorg, tuigage, mindset, etc.

Ik vind de off topic anekdotes altijd leuk. Nostalgisch en soms ook zeker leerzaam.

Ik volg personen die ik wel fijn vind trainen (zijn er maar een paar) dus die zou ik dan ook moeten tegenkomen? Ik krijg allerlei filmpjes voor mijn neus die ik niet wil zien. Maar voor het algoritme is een paard waarschijnlijk een paard.

En ik zie wat ik zie en wat ik al zei: een ander ziet het (nog) niet omdat vrijwel de hele dressuurwereld de paarden van voor in elkaar trekt. Niemand ziet het verschil meer tussen een paard op eigen benen en echte verzameling en een in elkaar getrokken paard met een valse oprichting. Tsja, en als iedereen denkt dat dit normaal is en dat dressuur zo hoort, dan snap ik dat je het niet ziet.

Maar dat is wat anders dan de mishandeling waar het hier over gaat. Ik vind compressie wel dierenleed maar niet onder mishandeling vallen. Al is misbruik van stang en trens, sporen en rollkur dat wel.

Voor degenen die het niet (willen) zien...elk paard waarbij de halsspier op te veel spanning staat, loopt niet op eigen benen. Ga eens goed kijken: komt de kracht uit het achterbeen en komt het achterbeen goed naar voren onder het lichaam, of wordt het met de hand tegen gehouden om hem zo op het achterbeen te houden?

En zet eens een filmpje een paar keer stil van een dravend paard, gaat het beenpaar diagonaal of komt telkens het achterbeen eerder van de grond dan het voorbeen? Ja, dat gebeurt vrijwel bij elke ruiter, ook in de GP en topruiters: vrijwel elk paard loopt op de voorhand en van het achterbeen af, en dressuur is bedoeld om een paard op eigen benen in balans te laten lopen en meer gewicht op de achterhand te dragen.

En nogmaals: stuur me een filmpje met iemand die wel dressuur kan rijden zoals het bedoeld is.

DuoPenotti

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:04

Zet eens een filmpje van jezelf?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 23:33

Zuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuucht...................

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 00:08

manubres schreef:

Ik vind het eigenlijk geen hele vreemde vraag, je hebt altijd een vrij uitgesproken mening over wie het allemaal niet goed doet, ook over hoe je het zelf niet goed deed maar nu wel. (Goed of iig beter dan eerst)
Mensen overtuig je het snelste met goede voorbeelden te laten zien. En het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze als je niks wil delen op internet, maar de vraag vind ik niet heel gek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 00:36

Elisa2 schreef:
Als dat er is, en al bij ponyruiters en knhs wedstrijden voor 'gewone' amateurs dan is het inderdaad tijd voor hervorming van de sport. De vraag is alleen..hoe? Want als ze het in een proef niet doen dan kan een jury er weinig mee.

Ik vind het wat verwarrend overkomen SP. De meeste mensen die ik ken incl. mezelf die wedstrijden hebben gereden. Die deden dat om doelen te stellen, te leren, uit comfortzones te komen, vooruit te komen etc.
Het vergt namelijk gewoon iets heel anders om goed te rijden in de achtertuin of ook goed te kunnen rijden in een proef.
Gezien worden..nou liever niet, dat vond ik persoonlijk altijd het ergste aan een wedstrijd. Het is heel confronterend want alles wat je wel of niet doet ligt letterlijk onder een vergrootglas.

Nu is iedereen anders dus verschillende mensen zullen allemaal hun eigen verschillende ervaringen ermee hebben. Maar voor mij was het dus verre van een ego show en ook niet voor de gezelligheid.

Nogmaals; Ik ben heel veel op wedstrijd geweest. Voor mezelf, als hulp, als lesgeefmens en voor de leuk om te kijken.

Dat jij om die redenen wedstrijden rijdt, zegt natuurlijk ook niks over anderen. Dat jij dan mensen spreekt die er hetzelfde in staan, is toch een beetje omdat mensen met gelijke wensen, ideeën, doelen en you name it, elkaar wat opzoeken.

Ik had die spanning niet en vind wedstrijden niet belangrijk. Ook toen ik naast de paarden nog een andere sport deed, boeide me het niet genoeg of we wonnen en waar we stonden. Met spelletjes net zo. Ik dol wat, maar het boeit me gewoon niet.

Ik vond het soms gezellig, maar dat lag ook aan soort wedstrijd en met wie je bent en hun mate van spanning.

Dat het iets anders vergt is leuk, maar boeit natuurlijk verder ook niet voor iedereen. Ik rij thuis vaak 10x serieuzer dan menig ruiter op wedstrijd of die op wedstrijd wil gaan. Ik ben heel leergierig en hou heel erg van vooruit gaan, groeien en ontwikkelen etc.
Maar als ik lekker heb gereden en het ging allemaal goed, ben ik gewoon intens trots en dat is niet te meten.

Als ik mensen help en begeleid op wedstrijd is het ook 1 van de dingen die ik altijd zeg; probeer er ook een beetje van te genieten, want het is zo voorbij.

higgins schreef:
Ik heb ze ook gezien hoor
Met laklaarzen en bling bling op alles waar je het kan vinden
Dure pony, dure stal, en kreeg ook les van iemand die op hoog niveau reed
Dure pony mankeerde wel het 1 en ander, maar ja dat lag aan de pony

Dat ook. Zo vaak is de pony niet goed.......
Toen ik jong was had ik mn 3e pony en die was echt helemaal super. Geweldig, mooi en kon er van alles mee. Maar de pony had geen papieren en als ik dan een wedstrijd reed, begonnen mensen daar over tegen mijn ouders.
Leeftijdsgenootjes kregen het wel mee en daar zijn weleens pony's ingeruild voor andere/ "betere"...Maar bij mij ging het mn ene oor in en de andere uit. Ik was gek op mn pony.

Zelfs jaren later wilde ik een paard kopen om wat verder mee te komen. Mensen hoorde dat en wilde meteen de andere kopen, maar die wilde ik echt niet kwijt. Ja, dan maak je soms ook een keus om OF niet verder te gaan OF even te wachten tot het wel kan. Niet iedereen wil hogerop ten koste van alles.

Maar het is onzin dat je dan niet kan leren en ontwikkelen. Mijn vader die ook heeft gereden zei altijd; het mooie van paardrijden is dat je nooit bent uitgeleerd.
En ik heb mensen les gegeven die hoger startte dan ik heb gedaan of er ook mee samen gereden en tips uitgewisseld. Een nieuwe, andere kijk kan verfrissend zijn.

Teveel mensen doen wat ze ooit hebben geleerd en ontwikkelen juist zelf te weinig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:14

manubres schreef:

Kijk manubres als werkelijk niemand het goed doet, en dat ide krijg ik altijd wel bij jou. Ja, dan wil ik het inmiddels zelfs wel weten hoe zo iemand nu zelf rijdt terwijl me dat normaal totaal niet interesseert.

Zeker als je zélf over filmpjes naar jou sturen begint.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:25

EmberGlow schreef:
Elisa2 schreef:

Ehm..ik weet niet hoe en waar jij kijkt maar ik zie heel veel positieve bekrachtiging. Denk ook dat als je je spoor, bit zweep of been als druk gebruikt dat er iets mis gaat..[/quote]

Ik denk dat je dan niet helemaal begrijpt wat positieve bekrachtiging inhoudt. Ik ben heel nieuwsgierig wat jouw definitie daarvan is.

En spoor, bit, zweep of been gebruiken zonder druk is echt onmogelijk. Hoe zie jij dat dan?
Laatst bijgewerkt door EmberGlow op 17-06-25 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 07:53

manubres schreef:

Kijk, daar komt de aap uit de mouw.

Zelf om filmjes vragen maar zelf niet het voorbeeld geven.
Kan best zijn dat meer mensen daarna filmpjes sturen.

Van Ayasha weten we dat ze veel filmpjes heeft.
En ik gaf haar al als voorbeeld van een ruiter die een paard niet in de krul trekt.
Maar jij zegt dat soort filmpjes niet te kunnen vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:19

manubres schreef:
Ik volg personen die ik wel fijn vind trainen (zijn er maar een paar) dus die zou ik dan ook moeten tegenkomen? Ik krijg allerlei filmpjes voor mijn neus die ik niet wil zien. Maar voor het algoritme is een paard waarschijnlijk een paard.

Nope! Zeer zeker niet.
Sociale media weet feilloos mijn interesses binnen de paardensport te vinden. Ik krijg zo ongeveer alleen nog eventingpaarden te zien. Los van, of ik die mensen ook echt volg. En dan nog de niche van de vrijheid blijheid paardenmensen. SM doet bij mij of dressuur niet bestaat.
Je hoeft niet eens een hartje te geven of te reageren. Ze meten gewoon waar je even langer bij blijft hangen en borderuren daar vrolijk op verder.

Het is wel echt heeeeel goed om je dat te realiseren. Hoe beperkt je beeld op de wereld is in je eigen SM tunnel.

EG: dat klopje op de hals is en blijft positieve bekrachtiging. In jouw voorbeeld combineer je het alleen negatieve bekrachtiging (iets wegnemen als bekrachtiging) met positieve bekrachtiging (daarna iets positiefs toevoegen als bekrachtiging). Vanuit het zadel kun je zo ongeveer niets anders omdat je zo ongeveer altijd het paard aanraakt als aanwijzing. Stemhulpen zijn dan een beetje een grijs gebied. Want eigenlijk is dat ook druk. Alleen niet fysiek. Maar ik kan ook zónder mijn paard aan te raken werken met negatieve bekrachtiging. Alleen een blik kan al genoeg zijn.
En met beide is helemaal niks mis. Taaltechnisch zijn die positieve en negatieve zo onhandig en geven een onnodige lading mee aan de begrippen. Het gaat om toevoegen en wegnemen.

EmberGlow

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:35

Dat is negatieve bekrachtiging met een 'cookie on top', dat is geen clean positieve bekrachtiging. Je paard is dan enkel opgelucht dat de aversieve prikkel weg is, en dan komt er nog een 'beloning' bovenop. Echte positieve bekrachtiging houd je in de positieve emoties en ervaringen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:36

Het interesseert me eigenlijk niet hoe manubres zelf rijdt, maar ik ben wel benieuwd wie jij dan wel fijn vindt rijden en volgt op sm. Je vraagt aan ons mensen aan te wijzen, maar wijs zelf eens mensen aan die correct rijden in jouw optiek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:44

EmberGlow schreef:
Dat is negatieve bekrachtiging met een 'cookie on top', dat is geen clean positieve bekrachtiging. Je paard is dan enkel opgelucht dat de aversieve prikkel weg is, en dan komt er nog een 'beloning' bovenop. Echte positieve bekrachtiging houd je in de positieve emoties en ervaringen.

Emberglow: En wat is de reden dat je het çlean zou willen houden?
En wat doet het woord aversief en opgelucht daar?
Want dat is niet waar de + en de - voor staan in de leertheorie bij mijn weten.

Of heb ik het over leertheorie en jij over leer ideologie?

Laat ik het zo zeggen: een hulp geven en het paard dan belonen voor gewenst gedrag zijn voor mij volstrekt acceptabele vormen van communiceren en samenwerking. Dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Bij manubres (en een paar anderen, maar die zijn nu even minder fanatiek) omschrijvingen van hoe slecht het gesteld is vraag ik me altijd af. Hoe komt het toch dat alleen zei en een heel select groepje mensen zien hoe slecht iedereen altijd bezig zijn. Als 95% van de bevolking zo veel verkeerd lijkt te doen. Bij wie zoek je dan de schuld?
Wie is er dan de odd one out?
En als die 5% het dan zoveel beter kan, waarom zien we die dan niet zodat wij kneuzen ons er aan op kunnen trekken. Dat is wel echt een gemiste kans voor ons.
maar echt: kijk niet iedereen die het beter weet hoeft dat te bewijzen. Maar er moet dan toch een handvol mensen zijn die dat wel kunnen? Laat het dan niet GP zijn, als je dan wil beweren dat je daar niet op een prettige manier kunt komen. Maar dan moet het toch ergens in de niveaus tussen Z en GP zijn?

Overigens ziet de werkelijke wereld er iets anders uit bij mij. Ik zie mijn instructeur ook wel eens iets doen zijn eigen rijden waarvan ik denk? huh, waarom doe je dat zo? Maar ik krijg tijdens de les opmerkingen die oprecht mijn rijden verbeteren en daarmee het leven van mijn paard.
En ik kan echt kwijlen bij de video's van zijn hand op de sprong. Die kijk ik als een groupie 4 x opnieuw om er inspiratie uit te halen. 8-)
Verder ben ik niet zo'n fan-type. Dus erken vooral dat hij op veel vlakken (maar zeker niet alle) beter is dan ik en leer er graag van. Maar daar hoeft hij dus niet alle perfect voor te doen. Want perfectie bestaat niet. En perfectie nastreven staat een heleboel goede dingen in de weg.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:29

Die 5% starten dus niet of bijna nooit. Die rijden geen, tot weinig dressuurwedstrijden. De mooiste voorbeelden zie ik in Working Equitation voorbij komen, daar gaat het vooral om het harmonie tussen paard en ruiter. Terwijl er bij dressuur veel meer spektakel wordt gevraagd (al wordt dat gelukkig steeds minder). De 5% gaat bijvoorbeeld pas echt op wedstrijd, als er belangrijke basispunten goed bevestigd zijn. Dat is niet alleen in het rijden, maar ook in de omgang (paard moet goed kunnen laden, paard moet ontspannen zijn op het wedstrijdterrein etc.). En zulke dingen hebben tijd nodig, vooral bij de bloederige paarden van tegenwoordig. Die zijn vrij snel geprikkeld.

Er was een lange tijd een stijgende lijn te zien dat spektakel gewenst is, zowel van de jury als van de publiek (de Totilas fase). Nou bleef dat maar meer, en meer, en meer worden, totdat het (in mijn ogen) een complete circus werd. De amateurs volgden deze hype ook mee, terwijl die nog lange na niet de skills hiervoor hebben. Deze combinaties, vaak juist in samenwerking met instructie, gaan naar wedstrijden toe om de spektakel te laten zien. Afgelopen weekend hier ook weer een wedstrijd, hele fijne, rustige en nette combinaties voorbij zien komen. Helaas ook combinaties (pony combinaties!) die met instructie op pad gaan, sporen aan, zweep in de hand, absoluut geen stille benen (dus pony's werden iedere pas aangespoort) en instructie maar vragen "ja dat kan meer, nog meer, ja nog meer!". Gelukkig was er bij deze wedstrijd jury's die dat niet konden waarderen en terechte punten gaven, om dan achteraf deze mensen op het terras te horen klagen "Ja de jury snapt er niks van, pony liep toch sterren van de hemel!"

Het zit er al diep geworteld in, dat spektakel bij de amateurs. De profs scoren ermee, dus waarom wij niet? Verschil is dat de profs een onafhankelijke zit hebben, sporten naast het paardrijden, mentalcoaching etc. en de amateurs 1 a 2x in de week les hebben van een instructie die graag spektakel ziet.

Perfectie bestaat niet bij paardrijden. 2 levende wezens, beide met een eigen gedachtegang. Dat is nou juist het mooie aan dressuur, de samenwerking en trainen naar elkaars gedachte te kunnen lezen. Maar het moet wel eerlijk blijven naar het paard. Ik ben ook echt niet heiliger dan de paus. Pas de laatste +/- 8 jaar kijk ik er echt anders naar, kijk ik naar andere trainingsmogelijkheden. Daarvoor deed ik alles hoe het mij was aangeleerd, vanuit verschillende instructrices. Als ik daar nu op terugkijk, heb ik echt schaamte.. maar ik wist ook niet beter, want het werd zo uitgelegd en je had het maar aan te nemen als je "betere punten" wilden op wedstrijd.

En als mensen kritiek op mij willen leveren, be my guest, ik heb wel een vaker filmpjes gepost van mijn rijerij hoor, niets te verbergen. Ik doe mijn best, ik ben kritisch op m'n zelf, probeer mezelf constant te verbeteren, ook ik maak fouten, ik erken ze (niet zoals meneer Heath waar dit topic over gaat). Het eindigt dat wel vaak in 1000000x sorry zeggen tegen mijn paarden en een extra appel :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:36

Everglow:
Als ik mijn been/kuitspier 1 seconde aanspan dan is dat om paard een hulp door te geven, een hulp die we samen afgesproken hebben van bijvoorbeeld, iets harder gaan. Het is een vraag, het is geen "druk" paard kan gewoon een ander antwoord geven. Idem met bit, in principe hangt ie er in en heb je contact maar contact is geen "druk". Als paard goed reageert op de vraag dan wordt het beloond, op die manier leert het dier wat de bedoeling/ afspraken zijn die samen gemaakt worden. Als ik wil dat jij ineens rechtsaf slaat maar je verstaat mij niet dan zal ik je ook een zacht duwtje moet geven in de goede richting. Als ik dat nu een paar keer doe en ik maak daar een bepaalde handbeweging bij dan zul je na die paar keer genoeg hebben aan die handbeweging.

Je kunt een paard ook alles op stem leren, sowieso een fijn hulpmiddel. Je zult alleen wel eerst ergens duidelijk moeten maken wat de bedoeling precies is. Ik zie dat niet als iets wat perse een negatieve "druk prikkel" moet zijn.

Manubres:
Bij mij vond je een van mijn paarden ook van "voren in elkaar getrokken ooit" terwijl het een paard was die altijd juist zelf graag achter de teugel/ hand kroop en nauwelijks na te rijden was door veel mensen omdat die te snel teveel met de hand deden. Beestje was juist zo licht voor. :+
Ieder paard die op het achterbeen loopt wordt met de hand tegengehouden..dat is namelijk wat je vraagt bij meer verzameling. Je sluit je hand zodat de energie meer opwaarts wordt gebracht ipv voorwaarts. (dragen versus stuwen) Enige verschil is dat je hand sluiten niet betekent dat je dit continu doet of hoeft te doen. Het is wederom een hulp, energie opwekken, hand sluiten en direct weer los laten en paard loopt meer op het achterbeen.
Daarvoor hoef je een paard dus niet vast te blijven houden aan die voorkant.

Dat het paard meer op de voorhand loopt in de GP bij een uitgestrekte draf is ook niet meer dan logisch. Er zijn maar heel weinig oefeningen waar het paard het meeste gewicht op de achterhand neemt. De pirouette is zo'n oefening bijvoorbeeld. Ik vraag me af of je dan een realistisch beeld hebt van de dressuur?