Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:01

Superpony: Random mensen op social media. :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:01

superpony schreef:
Ten eerste is dat allang niet meer zo. Ik heb meer met mannen, dan met vrouwen en ken amper een man die van "nep"vrouwen houden. Al die vrouwen die zich helemaal oppoetsen en uitdossen doen dat omdat ZIJ denken dat het aantrekkelijk is. Er zijn maar weinig mannen die dat ook echt zo vinden of zulke vrouwen zien als serieus relatie materiaal bijv.

Vrouwen weten ook allang dat ze dat niet hoeven te doen, dus doe je dat wel, ben je daar ook zelf bij.

En ik heb toevallig wel een dikke kont en daar kan en mag mijn man wel naar kijken of iets over zeggen. Maar dat is wel op gelijkwaardig niveau en met respect. Ik kan daar tegenover ook behoorlijk wat eruit gooien.......

.

Knap staaltje bodyshaming naar vrouwen die wat aan zichzelf willen doen. Hiermee oordeel je wel erg over vrouwen die anders zijn dan jij.

Maar ook je ontkenning dat er nog steeds enorm veel ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen vind ik bijzonder. Je bent op de hoogte dat bijv. in de geneeskunde er nu pas onderzoek gedaan wordt dat het vrouwelijk lichaam anders is dan het mannelijk. Dat geneeskunde nog steeds gebaseerd is op het mannelijk lichaam?

En de ongelijkheid op de werkvloer? Ongelijkheid in salaris? Zo kan ik een avondje doortypen hoor!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:51

Benzz schreef:
superpony schreef:
Ten eerste is dat allang niet meer zo. Ik heb meer met mannen, dan met vrouwen en ken amper een man die van "nep"vrouwen houden. Al die vrouwen die zich helemaal oppoetsen en uitdossen doen dat omdat ZIJ denken dat het aantrekkelijk is. Er zijn maar weinig mannen die dat ook echt zo vinden of zulke vrouwen zien als serieus relatie materiaal bijv.

Vrouwen weten ook allang dat ze dat niet hoeven te doen, dus doe je dat wel, ben je daar ook zelf bij.

En ik heb toevallig wel een dikke kont en daar kan en mag mijn man wel naar kijken of iets over zeggen. Maar dat is wel op gelijkwaardig niveau en met respect. Ik kan daar tegenover ook behoorlijk wat eruit gooien.......

.

Knap staaltje bodyshaming naar vrouwen die wat aan zichzelf willen doen. Hiermee oordeel je wel erg over vrouwen die anders zijn dan jij.

Maar echt… met mijn lipfiller, borstvergroting, traangootfiller en Botox zal ik wel in jouw categorie vallen voor nep. Ooit gedacht dat vrouwen het doen voor hun zelf? Als ik aankomende jaren nog naar mijzelf in spiegel moet kijken, wat is er dan mis om de touch up te doen dat ik mijzelf mooier vind en blijer van word? (Wat niet eens gelijk staat dat ik onzeker hiervoor was)

Waarom moeten “mannen” altijd erbij gehaald worden als het gaat om vrouwen die zulke keuzes maken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 07:58

Ik heb ook lip fillers en inderdaad, mijn man vond het verschrikkelijk toen het net gedaan was. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:02

Ik vind dat allemaal eerlijk gezegd ook niet bepaald mooi, maar ik vind het wel wat anders dan de onderwerpen waar het in dit topic over gaat. Want dit is iets waar mensen zelf voor kiezen en bij zichzelf doen en dat doen ze vaak niet wat betreft hun gewicht en postuur.

Bodyshaming voor mannen ken ik niet, maar ik zie wel de trent bij jonge mannen om vooral gespierd te willen zijn en het lichaam te showen en dat was er eerder niet.

De media doet natuurlijk al heel erg lang aan hersenspoelen wat betreft de beauty standaards voor vrouwen. En er is/ was wat dat betreft erg veel ongelijkheid, neemt niet weg dat vrouwen er zelf soms ook flink aan mee doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:37

Dat was er in mijn tienerjaren en daarvoor ook al hoor Elisa2. Body showen en gespierd zijn voor jonge mannen. Dus toch al (meer dan) 20 jaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:44

Het is iets evolutionairs denk ik. Vrouwen moeten mooi zijn, dan geven ze ook mooie kinderen, mannen moeten sterk en succesvol zijn, ook voor de voortplanting. Het zijn achterhaalde ideeën, maar kennelijk zijn dit soort ingesleten natuurpatronen nog vaag ergens in ons onderbewustzijn aanwezig.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:39

Elke mannelijke arts die ik in mijn borstkanker traject gesproken heb moest benadrukken dat het echt beter was borstbesparend te opereren want anders was je vrouwzijn weg......

Waar gelukkig al mijn chirurgen en oncoloog vrouw zijn en zeiden wat maakt dat nu uit doe wat jij wil. Dus mijn borst is geamputeerd met wel een reconstructie omdat ik dat wou. Maar ik heb mij geen operatie laten opdringen door argumenten was gesproken door... een man.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:11

Elisa2 schreef:
Bodyshaming voor mannen ken ik niet, maar ik zie wel de trent bij jonge mannen om vooral gespierd te willen zijn en het lichaam te showen en dat was er eerder niet.

Ik werk in het voortgezet onderwijs en ik kan je vertellen dat jongens net zoveel kijken naar te dik/te dun als meisjes.
Vooral bij elkaar natuurlijk, ik heb alleen het idee dat jongens zelf wat minder hard lopen om een 'schoonheidsideaal' te behalen of dat überhaupt te willen.

Maar goed, het begint al jong en het bestaat gewoon onder beide geslachten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:25

Ik spreek maar even van dunne mensen met problemen om aan te komen, omdat ik meer dan 40 jaar tot die groep behoorde.

Er is wel degelijk een groot verschil in hoe je als lange dunne man behandeld wordt tegenover hoe je als lange dunne vrouw behandelt wordt. Ik had namelijk jarenlang een mannelijke collega die bijna niks lustte en heel lang en dun was. Ik daarentegen hou van lekker en gezond eten, maar kwam niet aan. Ook niet met het slagroom, pasta of weet ik veel wat dieet. Ik heb tot een jaar of 2 terug alles kunnen eten wat ik wilde en zelfs toen ik mijn voet gebroken had en een jaar bijna niks heb kunnen doen viel ik af door spierverlies terwijl ik gewoon een grote milka reep per week at minimaal etc.
Ik heb nooit gehoord dat hij een opmerking kreeg of dat mensen tijdens de lunch op zijn dienblad keken of hij wel genoeg at, terwijl dat bij mij dagelijkse kost was. Ook heeft hij nooit de opmerking gekregen dat meisjes niet op mannen zonder rondingen vallen en die opmerking kan ik echt niet meer tellen.

Overigens laat ik dat erbij zeggen de opmerkingen voor zeker 90% van vrouwen kwamen en niet van mannen. Af en toe een keer een lompe ik heb graag houvast opmerking, maar meer niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:23

Ja dat dus, ik hoor ook nooit opmerkingen tegen mannen ongeacht hoe ze er uit zien.

En in mijn tienerjaren was er nog geen Instagram en dergelijke (internet was toen net uitgevonden) dus was die focus op het uiterlijk voor mannen naar mijn idee minder. Voor vrouwen op tv was er wel veel aandacht voor uiterlijk. In films vaak jonge knappe vrouwen, met oude lelijke mannen.

Wat Prompter zegt kan ik dan wel begrijpen, mannen moeten succesvol zijn, sterk etc.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:32

Ik volg het topic van de start en al een paar keer ergens op willen reageren en toch maar niet gedaan omdat het topic al weer verder was qua discussie. Soort mosterd na de maaltijd.

Wat het voor mij eigenlijk illustreert vanaf het openingsbericht is hoe we ongemerkt en onbedoeld bijna allemaal wel eens aan body shaming doen. Een goedbedoelde opmerking kan helemaal niet zo goed binnenkomen bij de ontvanger. En nuanceren kan ook het doel voorbij schieten.

De gemiddelde mens denkt in hokjes en vanuit eigen perspectief. En oordeelt dus uit die beeldvorming. En op social media is de drempel voor veel mensen lager om te reageren met zogenaamd grappige of goedbedoelde opmerkingen.

Wat betreft de vraag of mensen iets mogen opmerken over gewicht om zorg over gezondheid: Ik zit er niet op te wachten dat een buitenstaander mij vertelt dat ik te zwaar ben. Dat weet ik n.l. zelf al en ik ben daar ook niet blij mee. Als ik een mening of advies wil vraag ik er dus wel naar.
En aangezien ik zelf niet zit te wachten op ongevraagde meningen en adviezen is het dus ook niet aan mij om die te geven. En ondanks ik die mening ben toegedaan betrap ik mijzelf toch soms erop dat ik mijn mening niet altijd voor mijzelf houd. Tja.... niemand is perfect en ik heb blijkbaar meerdere tekortkomingen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:51

Ik kan me niet voorstellen dat buitenstaanders iets gaan zeggen over de gezondheid van vreemden.. is dat iets wat in dit topic benoemd wordt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:09

Tsja bodyshaming wordt wel door mannen en vrouwen gedaan. Ik heb harige benen, kan ik ook niet helpen, mij zit het niet in de weg en ivm een aandoening mag ik links ook niet eens scheren en is de haargroei wat weelderiger dan rechts maar geen gorilla nivo, en ik ben niet van plan bij heet weer me te hullen in een lange broek. Dus ja ik draag korte broeken of bermuda lengte, en ja dat zie je mijn beenhaar. =:)

Wat ik heb meegemaakt is een vrouw die ging overgeven toen ze mijn been zag. :r :oo :? En op de zwarte cross. Toch een evenement waarvan je zou zeggen leven en laten leven. In rolstoel zelfs zoveel luidruchtig commentaar (mannen en vrouwen maar de vrouwen toch wel meer) gehad over mijn been dat ik het zo zat was, watervaste stift heb gevraagd ergens en groot op mijn been gezet verboden te scheren. Dat hielp. gewoon bizar 8)7

Door medicatie is helaas mijn lijn grondig verprutst maar gek genoeg komt daar weinig voor mij hoorbaar commentaar op. Voor de medicatie was ik eerder te dun maar wel gespierd ivm trainen en meer dan voldoende mestscheppen. Daar kwamen wel vaker complimenten dan erna. Enige verschil zelfde hoofd veel meer kilos.

Al had ik pas wel een _O- moment wat ik maar als compliment beschouw van achter gezien dan. Twee jongere mannen in een cabrio die floten en opmerkingen maakten. Tot ze me van voren zagen en toen :oo := :x snel vooruit keken. Ik lag in een deuk trouwens vanwege de reactie, :)) kennelijk zag ik er van achter goed genoeg uit en vermoed ik ook veel jonger :+ voor hun reactie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:25

karuna schreef:
Al had ik pas wel een _O- moment wat ik maar als compliment beschouw van achter gezien dan. Twee jongere mannen in een cabrio die floten en opmerkingen maakten. Tot ze me van voren zagen en toen :oo := :x snel vooruit keken. Ik lag in een deuk trouwens vanwege de reactie, :)) kennelijk zag ik er van achter goed genoeg uit en vermoed ik ook veel jonger :+ voor hun reactie.

Van achter Lyceum van voren Museum :D
(geen idee of het van iemand komt, maar mijn schoonmoeder zei dat vroeger vaak toen er veel volwassen vrouwen in die buurt het merk Oilily droegen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:45

Dit was een simpele spijkerbroek, t shirt en petje. En ietwat kreupelig lopen. Meer niet en ik ben echt een kort propje, maar misschien voor franse begrippen een redelijk normale lengte :)) ik val niet echt op, veel vrouwen (en mannen) in de regio zijn wat korter en breder dan de nederlandse lengte. Het is geen Parijs zeg maar :P

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:47

Ach, ik ben blond, klein, slank. En van achteren lijkt dat heel wat. Wordt soms nageroepen door figuren wiens oma ik had kunnen zijn. Zijn ook altijd heel verbaasd als ze me dan van voren zien }>

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:50

Deze jongens waren hooguit 23/25 of zo ruim de helft van mij. 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:01

karuna schreef:
Tsja bodyshaming wordt wel door mannen en vrouwen gedaan. Ik heb harige benen, kan ik ook niet helpen, mij zit het niet in de weg en ivm een aandoening mag ik links ook niet eens scheren en is de haargroei wat weelderiger dan rechts maar geen gorilla nivo, en ik ben niet van plan bij heet weer me te hullen in een lange broek. Dus ja ik draag korte broeken of bermuda lengte, en ja dat zie je mijn beenhaar. =:)

Wat ik heb meegemaakt is een vrouw die ging overgeven toen ze mijn been zag. :r :oo :? En op de zwarte cross. Toch een evenement waarvan je zou zeggen leven en laten leven. In rolstoel zelfs zoveel luidruchtig commentaar (mannen en vrouwen maar de vrouwen toch wel meer) gehad over mijn been dat ik het zo zat was, watervaste stift heb gevraagd ergens en groot op mijn been gezet verboden te scheren. Dat hielp. gewoon bizar 8)7

Door medicatie is helaas mijn lijn grondig verprutst maar gek genoeg komt daar weinig voor mij hoorbaar commentaar op. Voor de medicatie was ik eerder te dun maar wel gespierd ivm trainen en meer dan voldoende mestscheppen. Daar kwamen wel vaker complimenten dan erna. Enige verschil zelfde hoofd veel meer kilos.

Maar dat het jou niet in de weg zit mag een ander dat toch wel niet zo fris vinden!?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:02

Wat, beenhaar? :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:07

Popstra schreef:
karuna schreef:

Maar dat het jou niet in de weg zit mag een ander dat toch wel niet zo fris vinden!?

Maar moet je dat zeggen tegen diegene dan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:11

Maar hoe weet je dat het overgeven door het been was? En het niet gewoon toevallig was? Juist op de ZC is overgeven nou niet heel uitzonderlijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:17

Polar schreef:
Wat, beenhaar? :')

Ja beenhaar is echt heul erg ranzig. Iedereen weet dat als je beenhaar hebt dat je je dan ook meteen nooit meer wast.

:roll:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:20

als jij schijt er aan hebt iets te laten zien zal een ander ook schijt er aan hebben iets van te zeggen blijkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:27

Zo, Popstra,

Je opent een topic over bodyshaming en hoe naar dat is.

En je eigen berichten staan er tot de nok toe mee vol.

Wellicht ook een keer hand in eigen boezem steken...