Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:34

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:39

Ania schreef:
Weet iemand ook of het verbod ook voor Carbid schieten geldt? Het is hier "cultuurgoed" en het is nog ellendiger dan het vuurwerk zelf.

Nee, carbid mag nog gewoon want dat valt niet onder vuurwerk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:53

KimD schreef:
Ik hoop gewoon op extreme storm dan aankomende jaarwisseling. *\o/* Dat die lonten niet eens branden. :=

Dan gaan ze daarna wel los, wanneer het weer beter weer is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:55

Ik vind een heleboel landgenoten eigenlijk best vervelend. Naar gezag hoef je niet te luisteren, als iets verboden wordt ga je er tegenin, klagen over alles en nog wat, en in het buitenland boos zijn dat men daar in de eigen taal spreekt en ze jouw Nederlands niet verstaan. Dan nu weer een regering die niet doorpakt en hulpverleners deze oud en nieuw aan de beesten overlevert.... ik ben niet altijd even trots om Nederlander te zijn :n

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:24

prompter schreef:
Ik vind een heleboel landgenoten eigenlijk best vervelend. Naar gezag hoef je niet te luisteren, als iets verboden wordt ga je er tegenin, klagen over alles en nog wat, en in het buitenland boos zijn dat men daar in de eigen taal spreekt en ze jouw Nederlands niet verstaan. Dan nu weer een regering die niet doorpakt en hulpverleners deze oud en nieuw aan de beesten overlevert.... ik ben niet altijd even trots om Nederlander te zijn :n

Jij schrijft wat ik denk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:35

prompter schreef:

Nou echt he... En ik heb ook altijd het idee dat dat nu net de mensen zijn die de oorzaak van een verbod zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:54

Geen respect voor hulpverleners is wel het grootste probleem. Je begrijp ook echt niet waar dat vandaan komt.
Als mensen daar meer respect voor zouden hebben en zien wat de problemen zijn door het vuurwerk, zou dat echt al enorm schelen. Maar mensen denken niet verder.....

En ik ben dus niet fel tegen vuurwerk, maar begrijp het verbod en kan er wel achter staan, omdat er teveel ellende van komt.
Maar ik had het ook prima gevonden als mensen zich wel kunnen gedragen en alleen om 00:00 10 minuten leuk siervuurwerk afsteken. Ik steek niks af, maar zou me daar prima aan kunnen houden. Net als ik me normaal ook aan andere regels hou.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:02

Voor iedereen die wel voor vuurwerk is: Je gaat echt anders denken als je eigen kind hulperlener is en dienst heeft met oud en nieuw. Echt, doodeng.
Ik nodig iedereen die vuurwerk "wel lollig" vind van harte uit om op 31-12 vanaf 20:00 uur tot 01-01 02:00 uur mee te lopen in het oorlogsgebied. Wedden dat je dan anders piept.
Kappen met die t*ring zooi.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:04

Sp,
ik denk dat de meeste mensen daar prima mee zouden kunnen leven.

Maar helaas is er een te grote groep die er niet mee om kan gaan.
En die groep krijg je niet meer opgevoed.
Dan blijft verbieden het enige wat over is.
En vervolgens snappen ze dan weer niet dat het door het gedrag van hunzelf dat verbod er komt. :?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:10

rien10 schreef:
Voor iedereen die wel voor vuurwerk is: Je gaat echt anders denken als je eigen kind hulperlener is en dienst heeft met oud en nieuw. Echt, doodeng.
Ik nodig iedereen die vuurwerk "wel lollig" vind van harte uit om op 31-12 vanaf 20:00 uur tot 01-01 02:00 uur mee te lopen in het oorlogsgebied. Wedden dat je dan anders piept.

Iedereen die als hulpverlener werkt is kind, partner, broer, zus van etc. En er is altijd ene risico, tegenwoordig helemaal. Dus zou me altijd zorgen maken en zeker niet alleen met O&N. Ze gaan heel vaak op situaties af met gevaar.
En zoals gezegd; ik kwam binnen op de SEH, die ook al redelijk beveiligd is en dat is niet voor 1 dag pj.

Hier is ook veel vuurwerk en ook een tijd vooraf. Echt hele harde, doffe knallen vaak tijden lang.

Dat staat los van wat mensen hier zeggen die vuurwerk an sich wel oke vinden of vonden. Zoals steeds herhaald; het fatsoenlijk omgaan met legaal siervuurwerk om 00:00

Heb echt nergens gelezen dat mensen die vuurwerk oke vinden, dat ze het illegale spul en alle weken en maanden ervoor en erna normaal vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:18

Nee ze zijn in dit land, waarvan de regering roept van onze hulpverleners blijf je af, nooit veilig. Maar een regering die vervolgens niets doet :(

Maar de complete oorlog dat is toch echt net voor en met oud op nieuw.

Zou dit gebeuren in mei, met dit aantal gewonden en zelfs elk jaar doden tot gevolg.
De hulpverleners gewond zo erg dat diverse nooit meer hun werk kunnen doen.
De verwoestingen van materiële dingen.

Dan zou de vlag half stok hangen.
En zouden we zeggen wat voor verschrikkelijks is er nu gebeurt.

En met O&n zou het normaal zijn en zelfs feest.

Elk die dan nog zegt dat verbod is belachelijk.
Die heeft wat stekkers los zitten naar mijn idee.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-04-25 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:21

superpony schreef:
rien10 schreef:

Iedereen die als hulpverlener werkt is kind, partner, broer, zus van etc. En er is altijd ene risico, tegenwoordig helemaal. Dus zou me altijd zorgen maken en zeker niet alleen met O&N. Ze gaan heel vaak op situaties af met gevaar.
En zoals gezegd; ik kwam binnen op de SEH, die ook al redelijk beveiligd is en dat is niet voor 1 dag pj.

Hier is ook veel vuurwerk en ook een tijd vooraf. Echt hele harde, doffe knallen vaak tijden lang.

Dat staat los van wat mensen hier zeggen die vuurwerk an sich wel oke vinden of vonden. Zoals steeds herhaald; het fatsoenlijk omgaan met legaal siervuurwerk om 00:00

Heb echt nergens gelezen dat mensen die vuurwerk oke vinden, dat ze het illegale spul en alle weken en maanden ervoor en erna normaal vinden.

Oh, dus op 7 oktober moet mijn kind veilig zijn, maar op 31 december mag ze gewond raken?
Of vind je dit een rare redenatie? Net zoals ik jouw redenatie raar vind.
Ik ben het volledig met DP eens: stop met die zooi.

Edit Ik denk dat ik je wel snap, in het kader van "de goeden moeten onder de slechten lijden" Maar dat is dan maar zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:34

rien10 schreef:
Oh, dus op 7 oktober moet mijn kind veilig zijn, maar op 31 december mag ze gewond raken?
Of vind je dit een rare redenatie? Net zoals ik jouw redenatie raar vind.
Ik ben het volledig met DP eens: stop met die zooi.

Dat zeg ik toch nergens?

Ik zeg dat er voor hulpverleners vaker risico's zijn en ook steeds meer.

Geen idee wat jouw kind doet, maar stel bij de politie, lopen ze vaker dan alleen met O&N gevaar. Je weet niet altijd op wat voor situatie je af gaat. Ook als ambulance medewerker kom je soms in gevaarlijke situaties.

Onze zoon werkt in de horeca, ook de nachthoreca en daar gebeuren ook weleens dingen. Vind ik echt niet fijn. Maar of hij op ene situatie afstapt of de politie die moet komen.......ze lopen allemaal risico's.

En je mag mijn redenatie raar vinden, maar je leest ook niet goed. Echt niemand hier is voor het illegale vuurwerk of voor het afsteken buiten O&N.
Mensen hadden het normale siervuurwerk acceptabel gevonden als het daarbij was gebleven en mensen er normaal mee omgaan. Dat is wat steeds gezegd is.

Dat het niet kan en steeds uit de hand loopt, maakt dat mensen dan maar een algeheel vuurwerkverbod willen. En ik zeg net als anderen, daar achter te staan, maar had liever gezien dat mensen zich normaal, fatsoenlijk kunnen gedragen.

Ook omdat, zoals steeds herhaald, de ellende voorlopig niet weg is. De risico's voor jouw kind zijn nog lang niet weg. Illegaal vuurwerk blijft voorlopig en de politie is echt niet snel genoeg overal om die mensen te pakken.
Daarbij gaan mensen rotzooi schoppen. Dat doen ze altijd al, naast het vuurwerk afsteken, maar zal nu erger worden, zeker de eerste jaren als er een verbod is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:35

Eigenlijk is het heel simpel zodra het verbod er is, wil je oorlogje spelen en wordt je gepakt, dan dus ook een proces als terrorist oid. Dikke consequentie als je het dus toch meeneemt/afsteekt, dit van tevoren duidelijk maken, voorbereiden en ook echt doen. Pakkans zal zeker geen 100% zijn, maar als het risico maar groot genoeg is en er zijn wat voorbeelden zal het vanzelf grotendeels uitdoven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:42

Het is nu aan de politie, brandweer en ambulance om in opstand te komen. Die moeten gewoon zeggen: wij doen het dit jaar niet meer. De risico’s zijn te groot.

Als ik hulpverlener was dan ging ik niet werken hoor. :n

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:42

Ik was en ben niet volledig anti-vuurwerk ondanks mijn blijdschap met het hopelijk komende vuurwerkverbod.
Maar dan wel siervuurwerk en wat klappertjes wat op oudejaarsavond vanaf zeg 22u afgestoken wordt tot uiterlijk 2u nieuwjaarsnacht.
Dus 4 uurtjes, geen dagen tot maanden of zelfs jaarrond bommen afsteken om wat voor reden dan ook.

Voor de vuurwerkliefhebbers hoop ik dat er centrale shows komen, maar met ook op de luchtkwaliteit is mijn persoonlijke voorkeur toch wel lichtshows ofzo.
Ik ben standaard benauwd met de jaarwisseling, vandaar mijn voorkeur voor geheel geen vuurwerk meer, maar daarbij ook de vuurtonnen afschaffen.

Het zou wsl een hoop geld gaan schelen aan kalmeringsmiddelen voor mijn ene hond, die nu vanaf oktober al op kalmerende supplementen en medicatie gezet moet worden tot half januari ofzo. :(:)

En weet je, als men de rotzooi zou opruimen, zich aan de toegestane tijden zou houden en rekening zou houden met de omgeving (dus stoppen wanneer mensen met hun hond aan komen lopen bijvoorbeeld), niet op mensen richten, geen bezittingen slopen etc zou je mij buiten wat gemopper omdat ik het benauwd heb en mijn hond zo bang is niet horen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:45

MarlindeRooz schreef:
Het is nu aan de politie, brandweer en ambulance om in opstand te komen. Die moeten gewoon zeggen: wij doen het dit jaar niet meer. De risico’s zijn te groot.

Als ik hulpverlener was dan ging ik niet werken hoor. :n

Als hulpverlener heb je geen keus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:10

Dat gaat geen enkele hulpverlener doen. Hulp verlenen zit in hun DNA

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:16

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:27

prompter schreef:

Komt ook omdat ze thuis al jaren geen nee horen want dat is pedagogisch onverantwoord -O-
Ik vind het erg dat ze niet gelijk doorpakken, helemaal voor de hulpverleners!
In mijn jeugd werd er ook vuurwerk afgestoken maar nooit werd iemand ermee bekogeld en ook waren er niet van die zware knallen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:29

Electra63 schreef:
superpony schreef:
Electra, Een SEH gaat niet voor niks beveiligen. Staat niet bij voor welke mensen dat is, maar ze doen het omdat er veel ellende is geweest en ze hun personeel willen en moeten beschermen.

@Branka, wij stonden bij een vuurwerkshow van de gemeente. Omdat mijn broer in een elektrische rolstoel zat, hadden we een plek vooraan. Toen viel dus ook een doos om en schoten alle pijlen tegelijk af het publiek in.
Daarna waren er wel shows, maar deden ze het vanaf het water.

Er kan altijd iets mis gaan. Vd week is er een herdenking en valt de geluidsinstallatie waar je vanuit mag gaan dat het professioneel is geplaatst allemaal.

@Shadow, flauw zeg om zo te reageren op wat DP zegt.

Ik vond het flauw om te suggereren dat vooral "de buitenlanders" de overlast van vuurwerk veroorzaken.
In mijn huidige kleine witte gemeente ervaar ik niet minder overlast fan in mijn vorige gemeente Rdam.
Een buurtbewoner is zelfs door plaatsgenoten in elkaar geslagen, toen hij 's avonds tegen jongelui wat zei over het afsteken.
En dat in deze mooie SGP-gemeente :+

https://www.ad.nl/goeree-overflakkee/ma ... ddelharnis

Idem hier. Ik woon in en plaats waar ze vanaf volgende week een serie over uitzenden op RTL. (Sint Willebrord) Echt heel wit hier, maar met oud en nieuw, doet het hier niet onder voor Oekraïne. Alsof het dorp ontploft..

Hier steken ze vuurwerk af wanneer ze dat willen. En dat is toch echt de witte bevolking.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:42

chanicha schreef:
prompter schreef:

Komt ook omdat ze thuis al jaren geen nee horen want dat is pedagogisch onverantwoord -O-
Ik vind het erg dat ze niet gelijk doorpakken, helemaal voor de hulpverleners!
In mijn jeugd werd er ook vuurwerk afgestoken maar nooit werd iemand ermee bekogeld en ook waren er niet van die zware knallen.

Oef, dit is zo waar. Heb wel vaker ook artikelen gelezen van politicologen die stellen dat 'de Nederlander' eigenlijk onmogelijk te besturen is: laat de politiek ruimte aan de burger dan "moeten ze eens wat steviger aan gaan pakken en een vuist maken!", en voert de politiek wetgeving en handhaving in dan "moet de politiek niet zo betuttelen en voor ons bepalen hoe we moeten leven!". Over werkelijk élke kwestie, en vaak zijn het ook nog dezelfde groepen die het roepen ook :') Tuurlijk protesteren overal ter wereld mensen, maar dat extreem dunne (of niet-bestaande) veilige strookje van "nu is het goed" schijnt wel een behoorlijk Nederlands iets te zijn vanwege onze sober calvinistische roots enerzijds en wereldse (economische) opstelling anderzijds.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:24

Ik weet het niet hoor of dat nu per-sé Nederlands is, dat klagen dat "de overheid" het niet goed doet.
Het lijkt iets te zijn dat elders ook voor komt gezien de wereldwijde opkomst van extreem rechts die garen spint bij het idee dat het allemaal niet deugt.....

Ik denk wel dat veel Nederlanders kritisch zijn en niet zo snel onder de indruk zijn van autoriteit.

Mij zegt het ook niet zoveel wat voor status iemand heeft, maar ik volg graag goed beleid en regelgeving waar goed over nagedacht is en dat zinvol is, zoals destijds het Covid-beleid, QR-codes (dat was toen gewoon nodig om stukje bij beetje de samenleving weer te openen zonder al teveel risico te lopen dat de ziekenhuizen overspoeld zouden worden) en dat de grens gewoon bereikt is met dat vuurwerk drama en het nu maar afgelopen moet zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:45

pmarena schreef:
Ik weet het niet hoor of dat nu per-sé Nederlands is, dat klagen dat "de overheid" het niet goed doet.
Het lijkt iets te zijn dat elders ook voor komt gezien de wereldwijde opkomst van extreem rechts die garen spint bij het idee dat het allemaal niet deugt.....

Ik denk wel dat veel Nederlanders kritisch zijn en niet zo snel onder de indruk zijn van autoriteit.

Mij zegt het ook niet zoveel wat voor status iemand heeft, maar ik volg graag goed beleid en regelgeving waar goed over nagedacht is en dat zinvol is, zoals destijds het Covid-beleid, QR-codes (dat was toen gewoon nodig om stukje bij beetje de samenleving weer te openen zonder al teveel risico te lopen dat de ziekenhuizen overspoeld zouden worden) en dat de grens gewoon bereikt is met dat vuurwerk drama en het nu maar afgelopen moet zijn.

Ergens ook logisch dat ze er niet van onder de indruk zijn. Kijk bvb naar handhaving/politie. Als die een keer daadwerkelijk optreden, dan hebben die mensen een rechtzaak aan hun broek hangen vanwege machtsmisbruik/ geweld naar 'onschuldige' burgers...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:59

Positieve noot dan maar: degenen die ‘extra gaan knallen’ om emotioneel afscheid te nemen van het geliefde vuurwerk hebben blijkbaar geen koopkracht problemen en geld zat. Dat is dan wel weer fijn voor ze, genoeg mensen die al krom liggen voor dagelijkse boodschappen en vaste lasten. Als je geld hebt om het in de fik te steken dan sta je er financieel nog puik voor :j